światła do jazdy dziennej
Moderator: luk4s7
Światła dzienne w J15
Jako,że w LC150 nie ma typowo dziennych świateł,a jazda na xenonach należy do trochę bezsensownych,zastanowiłem się dlaczego są dopuszczone światła przeciwmgłowe...
Z przepisów drogowych wynika m.in.:
- Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
- Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm
- Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli
- Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Światła przeciwmgłowe LC150 spełniają warunki wysokości oraz szerokości (rozstawu) bez problemu:)
Żarówka przeciwmgłowa ma 51W czyli około 510 lumenów ale(!) ilość kandeli (400-1200) mówi,ile światła dane źródło emituje w określonym kierunku,a ilość lumenów to natomiast całkowita ilość światła emitowanego we wszystkich kierunkach Dedukując dalej - w budowie reflektora mamy źródło (czyli te 510 lumenów) oraz "lusterko",które odbija te lumeny w tym samym kierunku czyli na zewnątrz lampy. A więc te 510 lumenów plus drugie tyle odbite przez lustro daje 1020 kandeli wychodzące przez "szkiełko do świata":) Oczywiście nie da się tego obliczyć,bo każdy reflektor ma jakąś swoją stratę kandeli i inną budowę choćby lustra,także pomiar jest możliwy tylko w laboratorium.
Powierzchnia świetlna dla okrągłej powierzchni świateł przeciwmgłowych to po prostu pole powierzchni szkiełka czyli "3,14 x r²" ma być minimum 25cm²,a więc r musi być minimum 2,85cm (dostajemy wtedy 25,5cm²). Wychodzi wtedy średnica szkiełka 5,7cm - co LC150 też spełnia
I takim magicznym sposobem mamy "jakieś tam na gębę" pozwolenie do używania lamp do jazdy dziennej:mrgreen:
PS. Szkoda tylko tylnych oraz przednich postojowych...ale tak już jest zbudowany przełącznik świateł aby włączyć przednie przeciwmgłowe trzeba włączyć główne minimum na pozycyjne - przynajmniej ja tak mam:)
Z przepisów drogowych wynika m.in.:
- Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
- Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm
- Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli
- Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
Światła przeciwmgłowe LC150 spełniają warunki wysokości oraz szerokości (rozstawu) bez problemu:)
Żarówka przeciwmgłowa ma 51W czyli około 510 lumenów ale(!) ilość kandeli (400-1200) mówi,ile światła dane źródło emituje w określonym kierunku,a ilość lumenów to natomiast całkowita ilość światła emitowanego we wszystkich kierunkach Dedukując dalej - w budowie reflektora mamy źródło (czyli te 510 lumenów) oraz "lusterko",które odbija te lumeny w tym samym kierunku czyli na zewnątrz lampy. A więc te 510 lumenów plus drugie tyle odbite przez lustro daje 1020 kandeli wychodzące przez "szkiełko do świata":) Oczywiście nie da się tego obliczyć,bo każdy reflektor ma jakąś swoją stratę kandeli i inną budowę choćby lustra,także pomiar jest możliwy tylko w laboratorium.
Powierzchnia świetlna dla okrągłej powierzchni świateł przeciwmgłowych to po prostu pole powierzchni szkiełka czyli "3,14 x r²" ma być minimum 25cm²,a więc r musi być minimum 2,85cm (dostajemy wtedy 25,5cm²). Wychodzi wtedy średnica szkiełka 5,7cm - co LC150 też spełnia
I takim magicznym sposobem mamy "jakieś tam na gębę" pozwolenie do używania lamp do jazdy dziennej:mrgreen:
PS. Szkoda tylko tylnych oraz przednich postojowych...ale tak już jest zbudowany przełącznik świateł aby włączyć przednie przeciwmgłowe trzeba włączyć główne minimum na pozycyjne - przynajmniej ja tak mam:)
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: światła do jazdy dziennej
Pomyliło Ci się całkiem lumeny i kandele ...
Kandela to miara jasności źródła światła. Lumen to miara strumienia świetlnego.
Żarówka zwykła daje jakąś tam jasność, liczoną w kandelach, ale jest to źródło świecące pełnym kątem bryłowym - gdyby nie było odbłyśnika, to w dany wycinek przestrzeni (wycinek kąta bryłowego) idzie jakiś tam strumień. Jeżeli jest lustro, to strumień się powiększy, bo źródło emituję energię tylko w część przestrzeni. To jasne.
Światła przeciwmgłowe nie są jednak odpowiednikiem świateł dziennych ze względu na ukształtowanie wiązki - podobnie jak reflektory mijania, nie oświetlają całego pola równomiernie, tylko strefami. Zauważ, że jak ktoś ma źle wyregulowane mijania, to mimo że ma zwykłe żarówki - oślepia. To samo jest z przeciwmgłowymi. Strumień świetlny nie jest rozkładany równomiernie, tylko koncentrowany w wąskie strefy, o dużym natężeniu światła. Światła do jazdy dziennej dają strumień praktycznie równo rozłożony na bardzo szeroki kąt, coś na kształt lamp roboczych. Są widoczne z daleka, ale nie oślepiają - w dzień znaczy. W nocy ich nie wolno używać, bo wtedy będą jednak oślepiać.
Kandela to miara jasności źródła światła. Lumen to miara strumienia świetlnego.
Żarówka zwykła daje jakąś tam jasność, liczoną w kandelach, ale jest to źródło świecące pełnym kątem bryłowym - gdyby nie było odbłyśnika, to w dany wycinek przestrzeni (wycinek kąta bryłowego) idzie jakiś tam strumień. Jeżeli jest lustro, to strumień się powiększy, bo źródło emituję energię tylko w część przestrzeni. To jasne.
Światła przeciwmgłowe nie są jednak odpowiednikiem świateł dziennych ze względu na ukształtowanie wiązki - podobnie jak reflektory mijania, nie oświetlają całego pola równomiernie, tylko strefami. Zauważ, że jak ktoś ma źle wyregulowane mijania, to mimo że ma zwykłe żarówki - oślepia. To samo jest z przeciwmgłowymi. Strumień świetlny nie jest rozkładany równomiernie, tylko koncentrowany w wąskie strefy, o dużym natężeniu światła. Światła do jazdy dziennej dają strumień praktycznie równo rozłożony na bardzo szeroki kąt, coś na kształt lamp roboczych. Są widoczne z daleka, ale nie oślepiają - w dzień znaczy. W nocy ich nie wolno używać, bo wtedy będą jednak oślepiać.
Re: Światła dzienne Led do LC120
Dołącze się do dyskusji, sam rozważam LEDy. Gdzieś na forum nie tlc, natknąłem sie na temat o ledach okrągłych chyba polecali firmę NSSC są takie na allegro, po jakieś 200 zeta i wygladają na poważnie zrobione, nie wiem czy mi sie watki nie pospawały ze lepsze na ledach osram niz samsung ale w sumie to skad sie dowiesz co masz(chodzi o ledy). Generalnie podaja zywotnosc ledów na 50tysi h a gwarancja tylko na rok? - zastanawiające trochę. konkluzja : nie mam innego miejsca do montazy niz okolice wnek przy halogenach i tylko ww.okrągłe NSSC narazie rozważam. Dyskusja o ledach to bledne koło, nie ma sensu patrzec na paliwo(0,2 litra na 100km - bezsens) ale faktycznie jak mam zarówki OSRAM za 60 zeta o podwyzszonej wydajności ale krótkim zywocie(od kilku sezonów je sprawdzam i wiem ze swieca ekstra ale 1/rok jedna padnie) to sens ledów sie ukazuje. Pozdrawiam. A jeszcze jeden watek w sprawie - pewnie alternator bedzie lepiej dychal ale sie na tym nie znam bo ponoć tu jakaś zaleznośc nieliniowa jest. I jescze PS jakbym miał brac listwowe ledy to pewnie Philips na 4 ledach za te 200zł bym wziąl ale problem gdzie to zamontowac?(rozważałem nowy OSRAM za 400 zeta - mega wypas ale mi szkoda kasy bo mam 3 fury i to juz sie robi koszt bo dwie napewno na ledy przerobie).
Re: światła do jazdy dziennej
Ja mam właśnie zamontowane NSSC,ponieważ wkurzała mnie upierdliwość wymiany żarówek,które przepalały się dość często,bez względu na markę i cenę.Kupiłem sam, zamontowało ASO ,bo cena w ASO była chyba z przed denominacji złotego, ale za to na pudełku pisało Hella Nie za bardzo mi się to widzi , ale jak wspomniałeś trudno coś sensownego wpasować w te dziury koło halogenów , ale za to widać mnie z daleka nawet w pełnym słońcu i nie muszę pamiętać o włączeniu świateł.
Re: światła do jazdy dziennej
To ma homologację RL?
Re: światła do jazdy dziennej
Do NSCC daja homologację pisemną(kartę homologacyjną) pewniak - sprawdz na allegro, sa niby oficjalni dystrybutorzy.
Re: światła do jazdy dziennej
http://www.nssc.pl/drl-lights.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Faktycznie, homo jest. Ma ktoś skan instrukcji instalacji? Interesują mnie wymagane odstępy między pojedyńczymi LEDami i dopuszczone układy.
Faktycznie, homo jest. Ma ktoś skan instrukcji instalacji? Interesują mnie wymagane odstępy między pojedyńczymi LEDami i dopuszczone układy.
Re: światła do jazdy dziennej
Nie ma jakiś specjalnych wymagań co do odstępów ,układ również dowolny kółko ,krzyżyk ,kwadrat ,co tam ci do głowy przyjdzie Natomiast żeby było przepisowo ; Ich umiejscowienie powinno znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250 - 1500 mm nad powierzchnią drogi.
Re: światła do jazdy dziennej
A to dziwne, bo wydaje mi się że właśnie są wymagania, z tyły n.p. jak jest więcej niż jedno źródło światła, n.p. pozycyjne z 2 żarówkami to muszą one spełniać warunki, jest określona powierzchnia itp. Myślę że na przód to się podobnie tyczy.
Re: światła do jazdy dziennej
Odgrzewam kotleta : może ktoś zamontowal ledy i chce się podzielić doswiadczeniem/fotkami.
pozdrawiam.Krzysiek
pozdrawiam.Krzysiek
Re: światła do jazdy dziennej
Witam
Nikt nic nie odpisał, więc albo okres świąteczno-noworoczny albo moje pytanie nic nie wnosiło, więc postanowiłem zamontować coś takiego: http://sklephadron.pl/lampy-dzienne-drl ... oyota.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Jestem zadowolony z efektu, gdyż nic nie trzeba było wycinać, doklejać (czego nie lubię jako posiadacz kilku staruchów) a efekt świetlny jest bardzo dobry, święcą jaśniej niż fabryczne "groty' w ISie na baterie
Nikt nic nie odpisał, więc albo okres świąteczno-noworoczny albo moje pytanie nic nie wnosiło, więc postanowiłem zamontować coś takiego: http://sklephadron.pl/lampy-dzienne-drl ... oyota.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Jestem zadowolony z efektu, gdyż nic nie trzeba było wycinać, doklejać (czego nie lubię jako posiadacz kilku staruchów) a efekt świetlny jest bardzo dobry, święcą jaśniej niż fabryczne "groty' w ISie na baterie
Re: światła do jazdy dziennej
Front jest plastikowy?
Re: światła do jazdy dziennej
Piękna sprawa! Szkoda tylko że obie moje Toyoty nie są z nimi kompatybilne. Właśnie to cięcie, wiercenie itp. mnie powstrzymuje.kokosz pisze: postanowiłem zamontować coś takiego: http://sklephadron.pl/lampy-dzienne-drl ... oyota.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Jestem zadowolony z efektu, gdyż nic nie trzeba było wycinać, doklejać
Re: światła do jazdy dziennej
Piękna sprawa! Szkoda tylko że obie moje Toyoty nie są z nimi kompatybilne. Właśnie to cięcie, wiercenie itp. mnie powstrzymuje.kokosz pisze: postanowiłem zamontować coś takiego: http://sklephadron.pl/lampy-dzienne-drl ... oyota.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Jestem zadowolony z efektu, gdyż nic nie trzeba było wycinać, doklejać
Re: światła do jazdy dziennej
Plastik jak w większości aut.realBiker pisze:Front jest plastikowy?
luk4s7 pisze: Właśnie to cięcie, wiercenie itp. mnie powstrzymuje.
Mnie też dlatego w kwestii navi chcę założyć takie coś: http://audiocarshop.pl/pl/p/Radio-dedyk ... BT-Kam/590" onclick="window.open(this.href);return false;