Chlopaki bo ja robie ogolnie rzecz biorac w "pomiarowce"
Blad bledem i dla hamowni podwoziowych to jest zwykle 5%. Zlos, ta roznica wynika z ustawien jakie oni wybieraja. Hamownia mierzy moc na kolach, a wypuwa na wykresie wynik na silniku, po przeliczeniu i przy tym przeliczeniu mozna majstrowac do woli. Tak na prawde na wynik bedzie mialo wplyw wszystko: Slaba kondycja lozysk w ukladzie przeniesieniu napedu, stary lub nieodpowiedni olej lub w skrzyni, dyfrach itp
Warunki pomiaru maja wplyw to prawda. Dokladnie rzecz biorac to nadmuch na dolot, gdyz w warunkach drogowych zapieprzajace auto dostaje duzy strumien zimnego powietrza, szczegolnie jak auto jest doladowane to wazny jest nadmuch na intercooler. Mniej wazne jest cisnienie atmosferyczne bo zmiany w cisnieniu sa stosunkowo niewielkie, calkowity blad pomiaru po uwzglednieniu bledu hamowni i cisnienia atmosferycznego bedze prawie taki jak blad hamowni. Nawet nie wiem czy na hamowni (pewnie nie) maja mozliwosc korekcji od warunkow atmosferycznych.
Rozczaruje Cie ale jakos paliwa nie ma duzego wplywu na wynik, w przypadku benzyny. Szczegolnie liczba oktanow. Duzo ludzi mysli, ze jak zamiast 95tki zatankuje 100 oktanowy V-Power to bedzie przyrost mocy...no niestety nie. Nie w seryjnym samochodzie strojonym na 95tke. Przyrost mocy mamy przy aucie wystrojonym na 100 oktanowe paliwo, ale wtedy zatankowanie 95tki to smierc powolna dla silnika
Co prawda kat wyrpzedznia w samochodach niektorych seryjnych moze byc zmieniany przez komputer, ale nie da to roznicy w mocy. Zeby udowodnic niedowiarkom kiedys swoj samochod (eclipse 3,0V6) hamowalem na 95tce i vpowerze...wynik 198 i 199 koni, roznica to blad pomiaru hamowni.
W przypadku diesli roznica w paliwie jest ciezka do uchwycenia. Liczba cetanowa ma wplyw na proces spalania i wbrew pozorom im wyzsza nie znaczy, ze lepsza. Ma byc odpowiednia. Wyzsza oznacza, ze mieszanka zapali sie we wczesniejszym etapie sprezania (niby fajnie bo bedzie sie spalac dluzej w cylindrze poprawiajac sprawnosc silnika i poprawiajac kulture pracy) jednakze wyzsza liczba oktanowa oznacza tyle, ze liczba oktanowa oleju bedzie nizsza, przez co spali sie ono szybciej. I odwrotnie nizsza liczba oktanowa zapewni pozniejszy zapolon i dluzsze spalanie. W praktyce jednak roznice w tych parametrach sa trudne do wychwycenia. Zasada jest taka, ze paliwo ktore ma wyzsza liczbe cetanowa, ma nizsza liczbe oktanowa, ale wyzsza kalorycznosc paliwa i odwrotnie (nie korzystac z wiki bo sa tam bledy w tym artykule).
Dlatego instaluje sie instalacje lpg do samochod z silnikiem wysokopreznym doladowanym. Ktos zapyta po co. Odpowiedz i zasada dzialania jest prosta. LPG ma liczbe oktanowa okolo 120, wtryskujac nawet niewielkie ilosci do mieszanki uzyskujemy efekt spalania stopniowego. W pierwszej kolejnosci samoczynnie zapala sie olej napedowy, od zaplonu ON zapala sie LPG ktory majac wieksza liczbe oktanowa spala sie dluzej, w efekcie spalanie przebiega dluzej, wykorzystujac lepiej suw cylindra. Na tej zasadzie opiera sie common rail, wtryskujac kilkukrotnie paliwo podczas suwu cylindra aby jak najlepiej wykorzystac czas spalania w cylindrze.
Moc generowana przez silnik zalezec bedzie najbardziej od kalorycznosci paliwa, jednakze analizujac historie paliw plynnych spalanych u mnie w pracy, oscyluje one niezmiennie wokol jednej wartosci (pochodza z orlenu).
Cruiser miales MR2?
świetne auto, niesmialo sie przymierzam do kupienia jakiegos, jak zbuduje wyrpawowke juz.
Co do momentu obrotowego i mocy to zasada jest prosta. Moment obrotowy mozna powiedziec, ze jest pochodna mocy. Moc mimo wszystko jest najwazniejsza. Zmienia sie charakterystyka pracy silnika. Generalnie duze wielocylindrowe silniki maja spora moc, ale przede wszystkim maja duzy moment obrotowy ktory jest dostepny od niskich obrotow co daje komfort jazdy, szczegolnie przy wyprzedzaniu i w terenie. Auto po prostu jedzie po nacisnieciu pedalu. Najlepsze pod tym wzgledem sa diesle, ale dobrze wystrojona benzyna z doladowaniem od dolu pozwala uzyskac podobny efekt. Od mocy zalezy jak finalnie auto szybko pojedzie. To, ze np taki hondowski silnik 2.0 ma powiedzmy 225KM i 170Nm nie znaczy, ze finalnie bedzie on wolniejszy od doladowanej 2.0 o mocy 225KM i momencie 270Nm, przy tej samej masie auta oczywiscie. Odgrywa tutaj role skrzynia, ktora przy krecacym sie wysoko silniku hondy i odpowiednich przelozeniach na skrzyni da na kolach ten sam moment obrotowy. Ludzie nie kumaja tego, ze moment obrotowy na silniku ma sie nijak do momentu na kolach, a to jest istotne. Zreszta dla na codzien uzywajacych reduktora tego nie powinno sie tlumaczyc...
pozdro