LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
Moderator: luk4s7
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
gwoli uzupełnienia mojego przydługiego wywodu o budowie sterowania skrzynią/pedałem:
ów "potencjometr" znajdujący sie przy pedale gazu, który to de facto przetwarza wcisnięcie pedala na impulsy elektryczne - on równiez jest zamontowany w obudowie pedała w sposób "łezkowaty", tj. umozliwiający regulację jego polozenia... taką regulacje na chłopski rozum przeprowadziłem - ciekay jestem efektów
ów "potencjometr" znajdujący sie przy pedale gazu, który to de facto przetwarza wcisnięcie pedala na impulsy elektryczne - on równiez jest zamontowany w obudowie pedała w sposób "łezkowaty", tj. umozliwiający regulację jego polozenia... taką regulacje na chłopski rozum przeprowadziłem - ciekay jestem efektów
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
nic moje machinacje na razie nie dały, objawy sie nie zmieniają
zastanawiam sie tez nad czymś innym - mianowicie czy elektronika krosuje sygnal z potencjometru i tego wylącznika na pedale gazu z sygnałem z pedału hamulca ? skrzynia skądś musi wiedzieć, że noga z gau jest zdjęta (za to odpowiada ten wyłącznik przy pedale gazu) ale również o tym, ze pedał hamulca jest wciśnięty - i na tej podstawie rozsprzęgla
zauważyłe u siebie coś dziwnego - mianowicie u mnie lewarek skrzyni biegów mozna przerzucać na dowolną pozycję bez wciśniętego pedału hamulca (a nawet nie musze do tego wciskać tego przełącznika blokującego na lewarku macie tez tak ????
(w jeepie na przykład nie ma szans przerzucic z P na R i dalej, jeżeli nie wcisne hamulca)
zastanawiam sie tez nad czymś innym - mianowicie czy elektronika krosuje sygnal z potencjometru i tego wylącznika na pedale gazu z sygnałem z pedału hamulca ? skrzynia skądś musi wiedzieć, że noga z gau jest zdjęta (za to odpowiada ten wyłącznik przy pedale gazu) ale również o tym, ze pedał hamulca jest wciśnięty - i na tej podstawie rozsprzęgla
zauważyłe u siebie coś dziwnego - mianowicie u mnie lewarek skrzyni biegów mozna przerzucać na dowolną pozycję bez wciśniętego pedału hamulca (a nawet nie musze do tego wciskać tego przełącznika blokującego na lewarku macie tez tak ????
(w jeepie na przykład nie ma szans przerzucic z P na R i dalej, jeżeli nie wcisne hamulca)
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
ja mam nowszą więc i nie mam przycisku na lewarkuseburaj pisze: [...] zauważyłem u siebie coś dziwnego - mianowicie u mnie lewarek skrzyni biegów mozna przerzucać na dowolną pozycję bez wciśniętego pedału hamulca (a nawet nie musze do tego wciskać tego przełącznika blokującego na lewarku macie tez tak ???? [...]
ale bez hamulca przerzucam swobodnie w zakresie D-4-3-2-L (oczywiście absolutnie bez gazu!)
i w mojej tak samo: bez hamulca lewarek nie wyjdzie z pozycji P ani nie wejdzie tam z powrotemseburaj pisze: [...] (w jeepie na przykład nie ma szans przerzucic z P na R i dalej, jeżeli nie wcisne hamulca) [...]
nawet nie wyjmę kluczyka ze stacyjki jak zgaszę silnik jeżeli lewarek nie będzie w pozycji P
ot, takie mądre to bydle
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
ale Ty masz pieciobiegową, nowszą
pytanie czy w czterobiegowych mozna wyjśc z P bez hamulca, czy tez mam jakąś usterkę
pytanie czy w czterobiegowych mozna wyjśc z P bez hamulca, czy tez mam jakąś usterkę
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
pomogłem ile mogłem
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
no i bóg zapłać !
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
pozwole sobie zakończyć wątek główny tego tematu, przyczyny opisanych nieprawidłowości (duszenie silnika przez nierozsprzęglanie skrzyni) zostały odkryte
co bardzo ciekawe - wątek ten powinni przestudiować szczególnie posiadacze HDJ100 z ASB z roczników 98-99 (czyli rok produkcji skrzyni 97-99), bo własnie w A442F z tych roczników skośnoocy inzynierowie wprowadzili pewne ulepszenie, które mści sie własnie takimi usterkami...
mianowicie wszystko spowodowane jest niewypinającym się prawidlowo lock-up`em, którego to niewypinanie powoduje w konsekwencji jego totalna demolkę (zniszczenie okładzin i spowodowanie luzów w układzie) oraz dużą ilość syfu w oleju ze spiłowanego lock-up`a
ale po kolei: w tych właśnie rocznikach dodano (a poźniej sie z tego wycofano) pewnego rodzaju spręzynę (element spręzysty) mającą wspomagać tłok lock-up`a w cofaniu się, a w konsekwencji jego sprawne wypinanie... sprężyna fajna, ale niestety przy większych przebiegach prawie na pewno pękała co powodowało, ze lokap się wypinał, ale bardzo powoli (po zdjeciu nogi z gazu i hamowaniu silnikiem) i rzadko przy gwałtownym hamowaniu (silnik potrafiło zdusic do zgaśnięcia)... siły które powstawały w ten sposób na sprzęgle (ktorem de facto jest lock-up) powodowały jego szybką demolkę
jeżeli ktoś ma opisane objawy - nie magiczyć, nie doszukiwać się usterek elektryki - tylko szybko konwerter do porządnej regeneracji (a robią to porządnie w jednym miejscu tylko) lub wymiana konwertera na nowy (wersja dla purystów, koszt od 5 tys PLN w górę za sam konwerter)
jakby kto był ciekaw szczegołów - rozwinę
serdecznie dzięuję za namiary na Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego - gość jest po prostu prze.huj i fachowiec rzadkiej miary naprawdę polecam
co bardzo ciekawe - wątek ten powinni przestudiować szczególnie posiadacze HDJ100 z ASB z roczników 98-99 (czyli rok produkcji skrzyni 97-99), bo własnie w A442F z tych roczników skośnoocy inzynierowie wprowadzili pewne ulepszenie, które mści sie własnie takimi usterkami...
mianowicie wszystko spowodowane jest niewypinającym się prawidlowo lock-up`em, którego to niewypinanie powoduje w konsekwencji jego totalna demolkę (zniszczenie okładzin i spowodowanie luzów w układzie) oraz dużą ilość syfu w oleju ze spiłowanego lock-up`a
ale po kolei: w tych właśnie rocznikach dodano (a poźniej sie z tego wycofano) pewnego rodzaju spręzynę (element spręzysty) mającą wspomagać tłok lock-up`a w cofaniu się, a w konsekwencji jego sprawne wypinanie... sprężyna fajna, ale niestety przy większych przebiegach prawie na pewno pękała co powodowało, ze lokap się wypinał, ale bardzo powoli (po zdjeciu nogi z gazu i hamowaniu silnikiem) i rzadko przy gwałtownym hamowaniu (silnik potrafiło zdusic do zgaśnięcia)... siły które powstawały w ten sposób na sprzęgle (ktorem de facto jest lock-up) powodowały jego szybką demolkę
jeżeli ktoś ma opisane objawy - nie magiczyć, nie doszukiwać się usterek elektryki - tylko szybko konwerter do porządnej regeneracji (a robią to porządnie w jednym miejscu tylko) lub wymiana konwertera na nowy (wersja dla purystów, koszt od 5 tys PLN w górę za sam konwerter)
jakby kto był ciekaw szczegołów - rozwinę
serdecznie dzięuję za namiary na Pawła "Szwagra" Przybyłowskiego - gość jest po prostu prze.huj i fachowiec rzadkiej miary naprawdę polecam
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
no i sprawa zakończona, git
Mówiłem że Szwagier zna się na rzeczy
Mówiłem że Szwagier zna się na rzeczy
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
HDJ '2003 stara skrzynia ale z całkowicie elektronicznym sterowaniem (tak przynajmniej powiedział Szwagier jak u niego byłem). Przerzucam dowolnie biegi bez hamulca, muszę tylko czasami wcisnąć przycisk z boku (na R i z R)
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
w roczniku 2003 powinieneś mieć już pieciobiegową A750F
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
z moich info wynika że A750F wchodziła jakoś w połowie 2003
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
może być
znaczy,że ma A343F z końca produkcji
Maciek, wpisz vin na www.toyodiy.com - wywali Ci wtedy m.in. jaka masz konkretnie skrzynię
znaczy,że ma A343F z końca produkcji
Maciek, wpisz vin na www.toyodiy.com - wywali Ci wtedy m.in. jaka masz konkretnie skrzynię
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
a właśnie, czym się różni A343F od A442F ?
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
zabij mnie, nie wiem
konstrukcją ?
442F jest starsza, gdzies tam wyczytałem ze w J80 byla montowana do 1996 r
natomiast jak w J100 i dlaczego, to nie mam pojecia
konstrukcją ?
442F jest starsza, gdzies tam wyczytałem ze w J80 byla montowana do 1996 r
natomiast jak w J100 i dlaczego, to nie mam pojecia
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: LAND CRUISER HDJ100 4.2diesel, PROBLEM Z AUTOMATEM
poszperałem troche w tzw. źródłach
i juz więcej wiem na temat A442F i A343F...
postaram się to jakoś klarownie przybliżyć
na początek jak to było montowane w osiemdziesiątkach:
1991-1992 - A440F (sterowana całkowicie hydraulicznie, duze pole do popisu tuningowego - możliwośc ustawiania poszczególnych ciśnień i regulacji skrzyni "pod siebie" przez w miarę sprytnego serwisowca)
1993-1994 - A442F (sterowana całkowicie elektronicznie, praktycznie zerowa możliwość ingerencji)
1995-1997 - A343F (znacznie mniejszych rozmiarów niż skrzynie serii A44xF, znacznie lżejsza (!), jednocześnie bardziej miękko zmieniająca przełożenia - równiez sterowana w pełni elektronicznie)
co istotne - sterownik (elektroniki, nie mam tu na myśli "sterowania" hydraulicznego) w przypadku posiadania J100 z A442F jest osobny, natomiast przy A343F jest zintegrowany z ECU pojazdu - co jest istotne przy ewentualnej jego awarii (ale one sie raczej nie psują) oraz przy próbie "przekładki" skrzynik A343F do auta gdzie fabrycznie mieszkała A442F - należy o tym pamiętać!
powyżej przytoczyłem lata stosowania obydwu typów skrzyń w J80 - tak jak pisałem, w J100 wyglądało to nieco inaczej, choć nie do końca wiadomo precyzyjnie jak
jedno jest pewne - wbrew logice typologii numer niższy (A34xF) jest konstrukcją późniejszą niż A44xF), dodatkowo w J100 na rynek europejski było ) prawie na pewno) tak:
A442F do diesla (1HDFTE)
A343F do benzyny (1UZFE)
czy w dieslach (HDJ100) były równiez stosowane A343F szczerze mówiąc nie wiem, nie natknąłem się na taki przypadek ani w realu, ani w źródłach
dodatkowo natknąłem się na zdecydowane opinie mówiące, ze A442F jest mocniejsza od A343F, a jej montaż (343) był podyktowany raczej mniejszymi rozmiarami i masą własną
442 była (i jest) na rynkach amerykańskich (północno i południowo) stosowana dość często do małych autobusów (ładne mi małe, nawet do 30 osób )
co bardzo istotne, A442F ma większy konwerter (czyli zespoł sprzęgła hydrokinetycznego lub tzw. przetwornika momentu obrotowego) niż swoja poprzedniczka A440 a także większy niż A343F - szczerze mówiąc konwerter jest wielkości małej miednicy, oglądałem go porównując równiez do innych konwerterów ze znacznie większych benzynowych silników innych marek i... nie ma porównania
tyle
skrzynia A442F jest bardzo masywną, praktycznie niezniszczalną konstrukcją - co ciekawe (ale również niepokojące) pomimo tego, ze nie ma typowego filtra oleju - tylko siatkowy, który filtruje tylko co większe muchy...
duze przebiegi nie robią na niej wrazenia, odezwac sie moze (tak jak u mnie) wada związana z lock-up`em, mogąca prowadzic praktycznie do jego zniszczenia - ale tu pomoże porządna regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego (robią praktycznie w dwóch lub trzech miejscach w polsce, Warszawy unikać)
dziękuję za uwagę
i juz więcej wiem na temat A442F i A343F...
postaram się to jakoś klarownie przybliżyć
na początek jak to było montowane w osiemdziesiątkach:
1991-1992 - A440F (sterowana całkowicie hydraulicznie, duze pole do popisu tuningowego - możliwośc ustawiania poszczególnych ciśnień i regulacji skrzyni "pod siebie" przez w miarę sprytnego serwisowca)
1993-1994 - A442F (sterowana całkowicie elektronicznie, praktycznie zerowa możliwość ingerencji)
1995-1997 - A343F (znacznie mniejszych rozmiarów niż skrzynie serii A44xF, znacznie lżejsza (!), jednocześnie bardziej miękko zmieniająca przełożenia - równiez sterowana w pełni elektronicznie)
co istotne - sterownik (elektroniki, nie mam tu na myśli "sterowania" hydraulicznego) w przypadku posiadania J100 z A442F jest osobny, natomiast przy A343F jest zintegrowany z ECU pojazdu - co jest istotne przy ewentualnej jego awarii (ale one sie raczej nie psują) oraz przy próbie "przekładki" skrzynik A343F do auta gdzie fabrycznie mieszkała A442F - należy o tym pamiętać!
powyżej przytoczyłem lata stosowania obydwu typów skrzyń w J80 - tak jak pisałem, w J100 wyglądało to nieco inaczej, choć nie do końca wiadomo precyzyjnie jak
jedno jest pewne - wbrew logice typologii numer niższy (A34xF) jest konstrukcją późniejszą niż A44xF), dodatkowo w J100 na rynek europejski było ) prawie na pewno) tak:
A442F do diesla (1HDFTE)
A343F do benzyny (1UZFE)
czy w dieslach (HDJ100) były równiez stosowane A343F szczerze mówiąc nie wiem, nie natknąłem się na taki przypadek ani w realu, ani w źródłach
dodatkowo natknąłem się na zdecydowane opinie mówiące, ze A442F jest mocniejsza od A343F, a jej montaż (343) był podyktowany raczej mniejszymi rozmiarami i masą własną
442 była (i jest) na rynkach amerykańskich (północno i południowo) stosowana dość często do małych autobusów (ładne mi małe, nawet do 30 osób )
co bardzo istotne, A442F ma większy konwerter (czyli zespoł sprzęgła hydrokinetycznego lub tzw. przetwornika momentu obrotowego) niż swoja poprzedniczka A440 a także większy niż A343F - szczerze mówiąc konwerter jest wielkości małej miednicy, oglądałem go porównując równiez do innych konwerterów ze znacznie większych benzynowych silników innych marek i... nie ma porównania
tyle
skrzynia A442F jest bardzo masywną, praktycznie niezniszczalną konstrukcją - co ciekawe (ale również niepokojące) pomimo tego, ze nie ma typowego filtra oleju - tylko siatkowy, który filtruje tylko co większe muchy...
duze przebiegi nie robią na niej wrazenia, odezwac sie moze (tak jak u mnie) wada związana z lock-up`em, mogąca prowadzic praktycznie do jego zniszczenia - ale tu pomoże porządna regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego (robią praktycznie w dwóch lub trzech miejscach w polsce, Warszawy unikać)
dziękuję za uwagę