[TEST] Nawigacja Garmin TREAD SxS

Wszystko o sprzęcie na wyprawy off-roadowe

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1879
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

[TEST] Nawigacja Garmin TREAD SxS

Post autor: irko »

Nawigacja Garmina, obecnie ZUMO XT to moje podstawowe narzędzie do przygotowywania tras, zapisywania śladu, orientacji w terenie. Moja przygodę zaczynałem od modelu GARMIN 865t który miał mnóstwo wodotrysków, nawet gry ale… nie był dobrą nawigacją, ciągle się zawieszał, restartował podczas ważnych manewrów, nie można było na nim polegać, być może ze względu na fakt że był to pierwszy sprzęt w jaki ten producent zamiast własnego systemu wprowadził LINUXA. Stąd mój sceptycyzm do wynalazków GARMINA, który pogłębił się po testach OVERLANDERA z Androidem, który również działał, jakby to powiedzieć… niezbyt doskonale.
A teraz na testy dostałem znów urządzenie które za podstawę działania ma Androida? I… pozytywne zaskoczenie. Tym razem działa to całkiem dobrze.

TEST VIDEO -> https://youtu.be/uKRLPlF3jvo
SxS.jpg
SxS.jpg (37.67 KiB) Przejrzano 9166 razy

BUDOWA
Solidna, trwała, z tego co wiem mocowanie wytrzymuje nawet dachowanie UTV. Tu słabym punktem jest klapka od karty – bardzo łatwo sie urywa, dobrze ja sobie zakleić żeby nie zgubić a jak się zgubi – włożyć cos w te porty bo jeśli się zabrudzą nie będzie komunikacji.

SYSTEM OPERACYJNY
Tak jak wspomniałem Android irytował mnie na Overlanderze ale tutaj działa płynnie, bez zacinek. Mapa wyświetla się prawidłowo, bez zawieszania. Jestem przyzwyczajony do innych pozycji w menu wiec przyznam że tu w gąszczu opcji ciagle się gubiłem.

Zaletą na pewno jest możliwość przestawiania elementów na ekranie. Przytrzymać palcem i przesunąć, lub dodać coś innego, czego potrzebujemy. To na plus.

MAPY
Na wyposażeniu mamy tu aktualizowane na bieżąco CNE i TOPO Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu.
Dodatkowo bardzo prosto dodać możemy jeszcze zdjęcia satelitarne terenu. Tu już nie ograniczają nas „kwadraty” jak w ZUMO XT tylko ładuje się wszystko co akurat wyświetla się na ekranie. Przyznam, nie sprawdziłem jak wielki obszar na raz da się pobrać. Uwaga, system nie pyta również o jakość tych zdjęć jak w MONTANA czy ZUMO XT.

Do nawigacji można dograć mapy niezależne. Jak? To pokazuje na filmie. Jednak z ich używaniem jest mały problem:

po wyborze mapy satelitarnej powrót do drogowych powoduje że wyświetlają sie wszystkie mapy i to widać
trasy offroad nie są wyznaczane na niezależnych mapach
po każdym uruchomieniu urządzenia (nie dotyczy uśpienia) wyświetlają się wszystkie mapy na raz


WYCZENIE TRAS

Bardzo ciekawą opcją tego sprzetu jest fakt że mamy tu wiele profili jazdy, coś na kształt tego co mamy w nawigacji MONTANA ale… dotyczy tylko pojazdów. Możemy wiec ustawić opcje dla SSV, motocykla, auta terenowego, kampera itd. Co ciekawe w każdym profilu można ustawić dokładne parametry, czyli wymiary (ważne dla kampera i jazdy pod wiaduktami) napęd (na wszystkie koła czy nie), jak poruszać się ma ten pojazd (preferujemy jazdę po asfalcie czy unikamy utwardzonych dróg, 4 poziomu offroadu).

POZIOMY TRAS TERENOWYCH

Dotychczas jedyne co można było wybrać w nawigacjach Garmina to było to czy możemy poruszać się po drogach gruntowych i czy trasa ma być szybka (głowne drogi) czy krótka. Jednak nawigacje niechętnie korzystały z dróg gruntowych. TUTAJ JEST ZUPEŁNIE INACZEJ. Możemy zaznaczyć unikanie… DRÓG UTWARDZONYCH. Czyli zupełnie inna filozofia działania nawigacji. Niestety wytyczanie trasy terenowej z unikaniem asfaltów trwają wieki…

WGRYWANIE MAP

Tak jak wspomniałem Garmin daje wrza z nawigacją bardzo dużo jeśli chodzi o mapy, jednak ja w terenie wolę jeździć na tych OSM. Są po prostu dokładniejsza. Do tego urządzenia też się da. Wystarczy wgrać je do pamięci urządzenia -> SYSTEM -> MAPY i już je mamy.

WGRYWANIE ŚLADÓW I PUNKTÓW
Mamy na to dwa sposoby.

Pierwszy to synchronizacja ze swoim kontem Garmin – wówczas to co wgrywamy na stronę explore.garmin.com po synchronizacji przez aplikacje Tread pojawia się na urządzeniu
Druga opcja to włożenie karty z plikiem gpx do wyłączonego urządzenia i potem jego uruchomienie – po chwili pojawia się okienko o instalacji.

PODSUMOWANIE

To urządzenie ma naprawdę wiele zalet. Przede wszystkim rozmiar i solidne mocowanie. Ekran 8” naprawdę pomaga lepiej zorientować się w terenie, na trasie. Wbudowany InReach to również zaleta jeśli chcemy mieć możliwość wezwania pomocy czy komunikacji w miejscach gdzie nie ma sygnału telefonu. Na pewno opcja jazdy grupowej z wykorzystaniem aplikacji lub anteny VHF to też spora zaleta szczególnie dla osób które jada w grupie.

Wadą jest całkiem spora cena. Na styczeń 2025 koszt urządzenia to ponad 6 000 zł. Wprawdzie system Android działa tu dobrze, producent dał możliwość wgrywania niezależnych map ale stara się to utrudnić jak może (problemy z wyświetlanie, nie wytycza tras terenowych). A szkoda bo zaleta Garmina jest właśnie to że takie mapy przyjmuje co pozwala lepiej orientować się w terenie.
Jabar
Posty: 176
Rejestracja: 28 kwie 2011, 09:38
Auto: FZJ80
Kontakt:

Re: [TEST] Nawigacja Garmin TREAD SxS

Post autor: Jabar »

Moim zdaniem te urządzenia stracily racje bytu w szeroko pojetej turystyce offroadowej. Biorac jeszcze pod uwage cene urzadzenia calkowicie traci to sens.
Mozna zainstalowac za te pieniadze topowy model kilkuletniego ipada (do kupienia za 2-3k) i uzywac dziesiatki roznych mapowych programow z mozliwoscia wytyczania tras, rysowania ich na komputerze, wgrywaniu map offline.
Sa Mapy.cz; Gaia, maps.me; guru maps, komoot i trailforks (bardziej ukierunkowane na piesze rowerowe odcinki).
Jak sie ktos boi o urzadzenie to mozna wsadzic je w pancerna obudowe, pradu w aucie tez raczej nie brakuje wiec autonomia dzialania jest bez znaczenia.

Kolejnym problemem jest pasmo wtop programowych u Garmina i czasami wielotygodniowe okresy naprawiania bugow.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Awatar użytkownika
irko
Posty: 1879
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: [TEST] Nawigacja Garmin TREAD SxS

Post autor: irko »

To co piszesz to prawda, sam używałem MAPS ME i też się dało
A wtopy producenta z softem? Testowałem ostatnio TREAD 2 i jak to sie zacina.... https://youtu.be/y-lL-Xw21mk

Ten sprzęt akurat ma zastosowanie dla kogos kto uprawia jazdę grupową.
Inaczej jest to bardzo drogi tablet z przyciskiem InReach
Ale ludzie kupuja takie rzeczy, drogie i niepotrzebne ;)

Ja używam ZUMO XT, kupiłem je bo to najtańsza nawigacja do czytania i zapisywania śladu, teraz na wyprzedażach po 1600 zł
ODPOWIEDZ