[2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18350
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: kylon »

U mnie w garażu coś się nawet znajdzie do tej Twojej listy.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Rokfor32 pisze: 07 sty 2025, 20:08 Jeszcze niedawno był takowy most na allegro - ładny nawet. Ale chyba za 5 tysi ... :wink:
Dalej jest, ogladalem go: https://allegro.pl/oferta/dyferencjal-m ... 5402298275
Dalej za 5000zl.
i tak szczere to nie jest to szczegolnie zla cena, zwlaszcza ze jest juz z blokada i z silniczkiem. Tylko ja i tak musialbym rozbebeszyc ten dyfer zeby zmienic przelozenie, i tak musialbym zmienic piasty (o ile beda pasowac), bo te sa za wasko i na 5 szpilek, i tak musialbym wywalic te cwiercipolautomatyczne sprzegielka na rzecz normalnych. To samo czujniki ABS - do wyrzucenia, otwory do zaslepienia, koronki tez pewnie bym chcial pozdejmowac. Wiec duzo drogi elementow - na dzien dobry idzie out.
Dla kogos kto by go zalozyl tak jak jest - mysle ze jest wart tych pieniedzy, ale dla mnie, gdzie taki most to dopiero poczatek ukladanki i jeszcze duzo trzeba dokupic i wszystko i tak rozebrac to chyba nienajlepsze wyjscie.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

kylon pisze: 07 sty 2025, 21:17 U mnie w garażu coś się nawet znajdzie do tej Twojej listy.
O, fajnie. Ale to na spokojnie, dzis dopiero zaczalem na ten cel zarabiac i odkladac srodki :D
A co masz? Bo most to mysle ze mam pare zrodel na tanie pozyskanie. Ale z innymi elementami wiem ze bedzie trudniej, wiec jakbys mial jakies "niespotyki" to byloby super.
Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18350
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: kylon »

Bardzo dużo wałów u mnie leży. Jakieś zwrotnice się znajdą. Mam sporo amorków nowych ale nowszych modeli. Może się znajdą zaciski i piasty ale nie jestem pewien. Wahacze chyba też mam.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Ja na pewno jak bede kupowac to kupie most w calosci. Czyli ze wszystkimi przyroslami, typu wahacze, zwrotnice etc. a najchetniej to razem ze wszystkimi mocowaniami albo po prostu przednim kawalkiem ramy.. Zaciski i piasty mam swoje i planuje je przelozyc.
Amory to sie troche boje Twoich cen, bo pewnie produkt premium ;)
Myslalem ze moze miske od T100 2WD gdzies magazynujesz pod kocykiem czy cos. :)
Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18350
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: kylon »

Nowe Toyotowe. Dasz radę ;-)
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

To po tym jak Rokfor wyjasnil roczniki i to ze sa trzy typy przedniego mostu na sprezynach, to jeszcze podpowiedzcie prosze ktore modele maja sprezyny a ktore resory? Bo czwarta ksiazke oblsugowa do 70 ktora pobieram zeby poczytac cos o tym zawiasie - i w jednej najstarszy most z wahaczami na szpilkach, a pozostale - resor, resor i resor i juz nie wiem jak tego szukac XD Szukam ksiazki w ktorej bedzie ten most z amortyzatorami wewnatrz sprezyny.

PS. Na marginesie...o co im chodzilo... najpierw amor na zewnatrz, potem nagle w srodku a potem znow na zewnatrz? Dziwacznie.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Okej, odrobilem prace domowa.
Mowa o modelach J70 Light Duty z lat 1990-1996. One sa na sprezynie, z amorem w srodku. Manual do tej wersji to RM183E, a zawias i uklad kierowniczy wyglada tak:
Załączniki
Screenshot_2.jpg
Screenshot_2.jpg (33.63 KiB) Przejrzano 455 razy
Screenshot_1.jpg
Screenshot_1.jpg (33.04 KiB) Przejrzano 455 razy
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8987
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Rokfor32 »

W Twoim przypadku jest to najrozsądniejsza opcja - most poliftowy (89 - 96). Acz bym rozważył przeniesienie amora poza sprężynę - nie jest to wielka filozofia.

Seryjne rozwiązanie raz, że ogranicza skok i grubość zastosowanego amora - to dodatkowo ogranicza wybór amorów, ze względu na specyficzne mocowanie górne.

Ja u siebie rozważam jeszcze właśnie taką modyfikację - czyli rozdzielenie amora od sprężyny, i zastosowanie przednich amortyzatorów z J8. Czemu?

Bo takowe (z J8 ) mam z tyłu. Akurat idealnie spasowały do podliftowanego zawiasu - a są tanie i dobre (kayaby do J8 są 1,5x grubsze niż seryjne do 4R).

Teraz z przodu mam "seryjne" KYB - i to sa cienkie parówki. Działają, ale bardzo szybko sie rozgrzewają.

A co do tego mostu z allegro - jedyne co byś potrzebował do adaptacji to piasty z J8. Sprzęgiełek nie tykasz - bo to akurat dobre rozwiązanie (to jest automat z opcją blokady na stałe - identyczne jak w Patrolach). Czujników ABS też - po prostu odpinasz wtyczki, i tyle.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Tak, amory poza sprezynami to dobry pomysl, tez sie obawiam ze srednica bedzie mocno ograniczona tak jak jest. Typ mocowania mi nie przeszkadza, widze ze sa dostepne i dobinsony i pedders i efs, wiec dosyepnosc nie jest problemem.
---
Co do poliftowego mostu
Sprzegielka odpadaja - maja byc manualne, niecierpie sprezynkowych automatow
Piasty - czemu 80tka? A nie 4R ifs?
Czujniki abs wiadomo ze nie szkodza, ale mam ocd... jak cos jest niepodlaczonr i wisi to ja zle spie. XD
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Rokfor32 pisze: 08 sty 2025, 08:14 Ja u siebie rozważam jeszcze właśnie taką modyfikację - czyli rozdzielenie amora od sprężyny
Tak jak to sobie ogladam... To najlatwiej byloby przyspawac do mostu kolki mocujace takie same jak mam na tylnym moscie - pod ucha.
A do ramy dospawac mocowania sprezyn i amortyzatorow osobno. Takie jak w 80tce lub 70tce najstarszej lub najnowszej. Nie brzmi wcale jak bardzo duzo pracy wiecej przy i tak super customowej robocie. Bardziej zostaje temat pozyskania tych blach. Albo z jakiegos starego dawcy albo moze jako nowe? Do Toyot z tego co wiem sa dostepne kawalki ramy jako czesci zamienne... Tylko boje sie ze za taka blaszke w ASO bedzie cena pokroju 2000zl. XD
Rokfor32 pisze: 08 sty 2025, 08:14 Akurat idealnie spasowały do podliftowanego zawiasu - a są tanie i dobre (kayaby do J8 są 1,5x grubsze niż seryjne do 4R).
Teraz z przodu mam "seryjne" KYB - i to sa cienkie parówki. Działają, ale bardzo szybko sie rozgrzewają.
Hmmm, a jak juz jestesmy w temacie gratow z 80tki do 4R - podobno mozna uzyc tylnych sprezyn z 80tki na tyl 4Runnera. Beda 10x tansze niz jakikolwiek liftowy set. Uskuteczniales moze?
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8987
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Rokfor32 »

Nie. Ja mam zapodane progresywne Dobinsony - i jestem z nich zadowolony bardzo. Ale sprężyny z J8 mam w magazynie, mogę to porównać.

Piasty w nowszej wersji (od J8 w górę) są krotsze o około 10mm. Tak samo czop piasty, i rozstaw łożysk.

Przy J105 nie badałem dokładnie - ale standardowa J100 ma dodatkowo inne łożyska - średnica wewnętrzna jest większa.

Tak czy siak, piasty 4R mk2 czy J7 po prostu na 99% nie spasują do takiego mostu. Czopa piasty tez się nie da wymienić, jest inna średnica mocowania w zwrotnicy, ze względu na większe przeguby.

No chyba że sobie zrobisz customowy czop piasty - to wtedy dopasujesz dowolny typ piasty.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Dzieki. Kolejna wartosciowa informacja :)
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Znalazlem dzis taka bezcenna tabelke!
https://www.roundforge.com/articles/toyota-axle-widths/

Wynika z niej bardzo duzo ciekawych rzeczy.

1) Nie ma dwoch szerokosci tylnego mostu w 5generacji Hiluxa. IFS czy SFA - jest taka sama szerokosci tylu. I do wszystkich sa taki same polosie.
2)Tylny Most na resorze jest 0.5cala wezszy niz na sprezynie. Polosie tez a o te 0.25" kazda krotsze. Sa wspolzamienne, ale krotsze polosie w dluzszej pochwie zmniejszaja powierzchnie wspolpracy satelity z polosia.
3) Swap piast z IFS rozwiazuje problem roznicy szerokosci przodu przy SASie mostu z Hiluxa
4) Most na resorze z 70tki jest 0.7 cala szerszy niz Hiluxowy. Wiec patent ze swapem IFSowych piast tez zadziala
5) Nie maja w spisie mostu z 70ki na sprezynie, mozna domniemywac ze bedzie takiej samej szerokosci. Ale musze to przy najblizszej okazji zmierzyc na zywym organizmie zeby miec pewnosc.

Wpadlem na jeszce jeden ciekawy pomysl:
Most z 80tki ma 63.3 cale, a polosie maja dlugosci 36.3 oraz 29. Co oznacza ze dyfer jest przesuniety na bok o 7.3 cala. Daloby sie skrocic pochwe z tej dluzszej strony, przespawac mocowania i uzyc dwoch fabrycznych krotszych polosi. Taki most mialby gruche na srodku i szerokosc 56 cali. No wlasnie. Niestety z kolei troche za wasko. Gdyby wychodzilo jakies 58-59 to bym mialo sens, no ale niestety nie. Pomysl bylby ciekawy, bo ta metoda da sie tez uzyskac bardzo mocny tylny most z glowka 9.5" i dyfrem na srodku. No wlasnie, tylko ze niestety wezszy niz by to bylo przydatne. A szkoda.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3381
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu

Post autor: Jake »

Rokfor32 pisze: 07 sty 2025, 20:08 Ostatnia wersja to praktycznie w 99% most z J8 - tyle że węższy. Acz - chyba sa różnice (względem J8) w zwrotnicach i hamulcach - z pamięci już tak dokładnie nie ogarnę. (w sensie,, że mot jest kalką J8 - ale nie pamiętam, czy zwrotnice nie sę dostosowane do zacisków i tarcz J7). No i nie wiem co z półosiami (wielowypusty od strony przegubu). Miałem takowy most u siebie raz - ale w cąłości, i nie zaglądałem w bebechy.
Potwierdzam informacje - to jest most z 80tki tylko zwezony. I to jest ten slynny most co to jest montowany w 70tkach "czterosladowych", ktore wzbudzaja tyle kontrowersji, bo przodz jest szeroko po nowemu, a tyl jest wasko po staremu.
W kazdym razie ten most ma 61.2 cale dlugosci. To nie jest most dla mnie, bo wyjdzie wlasnie czterosladowy 4 Runner jak te 70tki.
Za to to jest absolutnie perfekcyjny most do SASu w 4Runnerze 3 generacji i 90tce... gdyby nie grucha po prawej stronie.
To jest asolutnie poza moja percepcja dlaczego Toyota nagle przerzucila waly z prawej na lewa. To strasznie ogranicza mozliwosci przekladnia elementow i kompatybilnosc miedzy modelami i rocznikami.
ODPOWIEDZ