[2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Moderator: luk4s7
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
U mnie w garażu coś się nawet znajdzie do tej Twojej listy.
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Dalej jest, ogladalem go: https://allegro.pl/oferta/dyferencjal-m ... 5402298275Rokfor32 pisze: 07 sty 2025, 20:08 Jeszcze niedawno był takowy most na allegro - ładny nawet. Ale chyba za 5 tysi ...
Dalej za 5000zl.
i tak szczere to nie jest to szczegolnie zla cena, zwlaszcza ze jest juz z blokada i z silniczkiem. Tylko ja i tak musialbym rozbebeszyc ten dyfer zeby zmienic przelozenie, i tak musialbym zmienic piasty (o ile beda pasowac), bo te sa za wasko i na 5 szpilek, i tak musialbym wywalic te cwiercipolautomatyczne sprzegielka na rzecz normalnych. To samo czujniki ABS - do wyrzucenia, otwory do zaslepienia, koronki tez pewnie bym chcial pozdejmowac. Wiec duzo drogi elementow - na dzien dobry idzie out.
Dla kogos kto by go zalozyl tak jak jest - mysle ze jest wart tych pieniedzy, ale dla mnie, gdzie taki most to dopiero poczatek ukladanki i jeszcze duzo trzeba dokupic i wszystko i tak rozebrac to chyba nienajlepsze wyjscie.
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
O, fajnie. Ale to na spokojnie, dzis dopiero zaczalem na ten cel zarabiac i odkladac srodki
A co masz? Bo most to mysle ze mam pare zrodel na tanie pozyskanie. Ale z innymi elementami wiem ze bedzie trudniej, wiec jakbys mial jakies "niespotyki" to byloby super.
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Bardzo dużo wałów u mnie leży. Jakieś zwrotnice się znajdą. Mam sporo amorków nowych ale nowszych modeli. Może się znajdą zaciski i piasty ale nie jestem pewien. Wahacze chyba też mam.
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Ja na pewno jak bede kupowac to kupie most w calosci. Czyli ze wszystkimi przyroslami, typu wahacze, zwrotnice etc. a najchetniej to razem ze wszystkimi mocowaniami albo po prostu przednim kawalkiem ramy.. Zaciski i piasty mam swoje i planuje je przelozyc.
Amory to sie troche boje Twoich cen, bo pewnie produkt premium
Myslalem ze moze miske od T100 2WD gdzies magazynujesz pod kocykiem czy cos.
Amory to sie troche boje Twoich cen, bo pewnie produkt premium
Myslalem ze moze miske od T100 2WD gdzies magazynujesz pod kocykiem czy cos.
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Nowe Toyotowe. Dasz radę
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
To po tym jak Rokfor wyjasnil roczniki i to ze sa trzy typy przedniego mostu na sprezynach, to jeszcze podpowiedzcie prosze ktore modele maja sprezyny a ktore resory? Bo czwarta ksiazke oblsugowa do 70 ktora pobieram zeby poczytac cos o tym zawiasie - i w jednej najstarszy most z wahaczami na szpilkach, a pozostale - resor, resor i resor i juz nie wiem jak tego szukac XD Szukam ksiazki w ktorej bedzie ten most z amortyzatorami wewnatrz sprezyny.
PS. Na marginesie...o co im chodzilo... najpierw amor na zewnatrz, potem nagle w srodku a potem znow na zewnatrz? Dziwacznie.
PS. Na marginesie...o co im chodzilo... najpierw amor na zewnatrz, potem nagle w srodku a potem znow na zewnatrz? Dziwacznie.
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Okej, odrobilem prace domowa.
Mowa o modelach J70 Light Duty z lat 1990-1996. One sa na sprezynie, z amorem w srodku. Manual do tej wersji to RM183E, a zawias i uklad kierowniczy wyglada tak:
Mowa o modelach J70 Light Duty z lat 1990-1996. One sa na sprezynie, z amorem w srodku. Manual do tej wersji to RM183E, a zawias i uklad kierowniczy wyglada tak:
- Załączniki
-
- Screenshot_2.jpg (33.63 KiB) Przejrzano 455 razy
-
- Screenshot_1.jpg (33.04 KiB) Przejrzano 455 razy
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8987
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
W Twoim przypadku jest to najrozsądniejsza opcja - most poliftowy (89 - 96). Acz bym rozważył przeniesienie amora poza sprężynę - nie jest to wielka filozofia.
Seryjne rozwiązanie raz, że ogranicza skok i grubość zastosowanego amora - to dodatkowo ogranicza wybór amorów, ze względu na specyficzne mocowanie górne.
Ja u siebie rozważam jeszcze właśnie taką modyfikację - czyli rozdzielenie amora od sprężyny, i zastosowanie przednich amortyzatorów z J8. Czemu?
Bo takowe (z J8 ) mam z tyłu. Akurat idealnie spasowały do podliftowanego zawiasu - a są tanie i dobre (kayaby do J8 są 1,5x grubsze niż seryjne do 4R).
Teraz z przodu mam "seryjne" KYB - i to sa cienkie parówki. Działają, ale bardzo szybko sie rozgrzewają.
A co do tego mostu z allegro - jedyne co byś potrzebował do adaptacji to piasty z J8. Sprzęgiełek nie tykasz - bo to akurat dobre rozwiązanie (to jest automat z opcją blokady na stałe - identyczne jak w Patrolach). Czujników ABS też - po prostu odpinasz wtyczki, i tyle.
Seryjne rozwiązanie raz, że ogranicza skok i grubość zastosowanego amora - to dodatkowo ogranicza wybór amorów, ze względu na specyficzne mocowanie górne.
Ja u siebie rozważam jeszcze właśnie taką modyfikację - czyli rozdzielenie amora od sprężyny, i zastosowanie przednich amortyzatorów z J8. Czemu?
Bo takowe (z J8 ) mam z tyłu. Akurat idealnie spasowały do podliftowanego zawiasu - a są tanie i dobre (kayaby do J8 są 1,5x grubsze niż seryjne do 4R).
Teraz z przodu mam "seryjne" KYB - i to sa cienkie parówki. Działają, ale bardzo szybko sie rozgrzewają.
A co do tego mostu z allegro - jedyne co byś potrzebował do adaptacji to piasty z J8. Sprzęgiełek nie tykasz - bo to akurat dobre rozwiązanie (to jest automat z opcją blokady na stałe - identyczne jak w Patrolach). Czujników ABS też - po prostu odpinasz wtyczki, i tyle.
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Tak, amory poza sprezynami to dobry pomysl, tez sie obawiam ze srednica bedzie mocno ograniczona tak jak jest. Typ mocowania mi nie przeszkadza, widze ze sa dostepne i dobinsony i pedders i efs, wiec dosyepnosc nie jest problemem.
---
Co do poliftowego mostu
Sprzegielka odpadaja - maja byc manualne, niecierpie sprezynkowych automatow
Piasty - czemu 80tka? A nie 4R ifs?
Czujniki abs wiadomo ze nie szkodza, ale mam ocd... jak cos jest niepodlaczonr i wisi to ja zle spie. XD
---
Co do poliftowego mostu
Sprzegielka odpadaja - maja byc manualne, niecierpie sprezynkowych automatow
Piasty - czemu 80tka? A nie 4R ifs?
Czujniki abs wiadomo ze nie szkodza, ale mam ocd... jak cos jest niepodlaczonr i wisi to ja zle spie. XD
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Tak jak to sobie ogladam... To najlatwiej byloby przyspawac do mostu kolki mocujace takie same jak mam na tylnym moscie - pod ucha.Rokfor32 pisze: 08 sty 2025, 08:14 Ja u siebie rozważam jeszcze właśnie taką modyfikację - czyli rozdzielenie amora od sprężyny
A do ramy dospawac mocowania sprezyn i amortyzatorow osobno. Takie jak w 80tce lub 70tce najstarszej lub najnowszej. Nie brzmi wcale jak bardzo duzo pracy wiecej przy i tak super customowej robocie. Bardziej zostaje temat pozyskania tych blach. Albo z jakiegos starego dawcy albo moze jako nowe? Do Toyot z tego co wiem sa dostepne kawalki ramy jako czesci zamienne... Tylko boje sie ze za taka blaszke w ASO bedzie cena pokroju 2000zl. XD
Hmmm, a jak juz jestesmy w temacie gratow z 80tki do 4R - podobno mozna uzyc tylnych sprezyn z 80tki na tyl 4Runnera. Beda 10x tansze niz jakikolwiek liftowy set. Uskuteczniales moze?Rokfor32 pisze: 08 sty 2025, 08:14 Akurat idealnie spasowały do podliftowanego zawiasu - a są tanie i dobre (kayaby do J8 są 1,5x grubsze niż seryjne do 4R).
Teraz z przodu mam "seryjne" KYB - i to sa cienkie parówki. Działają, ale bardzo szybko sie rozgrzewają.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8987
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Nie. Ja mam zapodane progresywne Dobinsony - i jestem z nich zadowolony bardzo. Ale sprężyny z J8 mam w magazynie, mogę to porównać.
Piasty w nowszej wersji (od J8 w górę) są krotsze o około 10mm. Tak samo czop piasty, i rozstaw łożysk.
Przy J105 nie badałem dokładnie - ale standardowa J100 ma dodatkowo inne łożyska - średnica wewnętrzna jest większa.
Tak czy siak, piasty 4R mk2 czy J7 po prostu na 99% nie spasują do takiego mostu. Czopa piasty tez się nie da wymienić, jest inna średnica mocowania w zwrotnicy, ze względu na większe przeguby.
No chyba że sobie zrobisz customowy czop piasty - to wtedy dopasujesz dowolny typ piasty.
Piasty w nowszej wersji (od J8 w górę) są krotsze o około 10mm. Tak samo czop piasty, i rozstaw łożysk.
Przy J105 nie badałem dokładnie - ale standardowa J100 ma dodatkowo inne łożyska - średnica wewnętrzna jest większa.
Tak czy siak, piasty 4R mk2 czy J7 po prostu na 99% nie spasują do takiego mostu. Czopa piasty tez się nie da wymienić, jest inna średnica mocowania w zwrotnicy, ze względu na większe przeguby.
No chyba że sobie zrobisz customowy czop piasty - to wtedy dopasujesz dowolny typ piasty.
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Dzieki. Kolejna wartosciowa informacja
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Znalazlem dzis taka bezcenna tabelke!
https://www.roundforge.com/articles/toyota-axle-widths/
Wynika z niej bardzo duzo ciekawych rzeczy.
1) Nie ma dwoch szerokosci tylnego mostu w 5generacji Hiluxa. IFS czy SFA - jest taka sama szerokosci tylu. I do wszystkich sa taki same polosie.
2)Tylny Most na resorze jest 0.5cala wezszy niz na sprezynie. Polosie tez a o te 0.25" kazda krotsze. Sa wspolzamienne, ale krotsze polosie w dluzszej pochwie zmniejszaja powierzchnie wspolpracy satelity z polosia.
3) Swap piast z IFS rozwiazuje problem roznicy szerokosci przodu przy SASie mostu z Hiluxa
4) Most na resorze z 70tki jest 0.7 cala szerszy niz Hiluxowy. Wiec patent ze swapem IFSowych piast tez zadziala
5) Nie maja w spisie mostu z 70ki na sprezynie, mozna domniemywac ze bedzie takiej samej szerokosci. Ale musze to przy najblizszej okazji zmierzyc na zywym organizmie zeby miec pewnosc.
Wpadlem na jeszce jeden ciekawy pomysl:
Most z 80tki ma 63.3 cale, a polosie maja dlugosci 36.3 oraz 29. Co oznacza ze dyfer jest przesuniety na bok o 7.3 cala. Daloby sie skrocic pochwe z tej dluzszej strony, przespawac mocowania i uzyc dwoch fabrycznych krotszych polosi. Taki most mialby gruche na srodku i szerokosc 56 cali. No wlasnie. Niestety z kolei troche za wasko. Gdyby wychodzilo jakies 58-59 to bym mialo sens, no ale niestety nie. Pomysl bylby ciekawy, bo ta metoda da sie tez uzyskac bardzo mocny tylny most z glowka 9.5" i dyfrem na srodku. No wlasnie, tylko ze niestety wezszy niz by to bylo przydatne. A szkoda.
https://www.roundforge.com/articles/toyota-axle-widths/
Wynika z niej bardzo duzo ciekawych rzeczy.
1) Nie ma dwoch szerokosci tylnego mostu w 5generacji Hiluxa. IFS czy SFA - jest taka sama szerokosci tylu. I do wszystkich sa taki same polosie.
2)Tylny Most na resorze jest 0.5cala wezszy niz na sprezynie. Polosie tez a o te 0.25" kazda krotsze. Sa wspolzamienne, ale krotsze polosie w dluzszej pochwie zmniejszaja powierzchnie wspolpracy satelity z polosia.
3) Swap piast z IFS rozwiazuje problem roznicy szerokosci przodu przy SASie mostu z Hiluxa
4) Most na resorze z 70tki jest 0.7 cala szerszy niz Hiluxowy. Wiec patent ze swapem IFSowych piast tez zadziala
5) Nie maja w spisie mostu z 70ki na sprezynie, mozna domniemywac ze bedzie takiej samej szerokosci. Ale musze to przy najblizszej okazji zmierzyc na zywym organizmie zeby miec pewnosc.
Wpadlem na jeszce jeden ciekawy pomysl:
Most z 80tki ma 63.3 cale, a polosie maja dlugosci 36.3 oraz 29. Co oznacza ze dyfer jest przesuniety na bok o 7.3 cala. Daloby sie skrocic pochwe z tej dluzszej strony, przespawac mocowania i uzyc dwoch fabrycznych krotszych polosi. Taki most mialby gruche na srodku i szerokosc 56 cali. No wlasnie. Niestety z kolei troche za wasko. Gdyby wychodzilo jakies 58-59 to bym mialo sens, no ale niestety nie. Pomysl bylby ciekawy, bo ta metoda da sie tez uzyskac bardzo mocny tylny most z glowka 9.5" i dyfrem na srodku. No wlasnie, tylko ze niestety wezszy niz by to bylo przydatne. A szkoda.
- Jake
- Moderator
- Posty: 3381
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: [2gen] [SAS] czyli montaz sztywnego przedniego mostu
Potwierdzam informacje - to jest most z 80tki tylko zwezony. I to jest ten slynny most co to jest montowany w 70tkach "czterosladowych", ktore wzbudzaja tyle kontrowersji, bo przodz jest szeroko po nowemu, a tyl jest wasko po staremu.Rokfor32 pisze: 07 sty 2025, 20:08 Ostatnia wersja to praktycznie w 99% most z J8 - tyle że węższy. Acz - chyba sa różnice (względem J8) w zwrotnicach i hamulcach - z pamięci już tak dokładnie nie ogarnę. (w sensie,, że mot jest kalką J8 - ale nie pamiętam, czy zwrotnice nie sę dostosowane do zacisków i tarcz J7). No i nie wiem co z półosiami (wielowypusty od strony przegubu). Miałem takowy most u siebie raz - ale w cąłości, i nie zaglądałem w bebechy.
W kazdym razie ten most ma 61.2 cale dlugosci. To nie jest most dla mnie, bo wyjdzie wlasnie czterosladowy 4 Runner jak te 70tki.
Za to to jest absolutnie perfekcyjny most do SASu w 4Runnerze 3 generacji i 90tce... gdyby nie grucha po prawej stronie.
To jest asolutnie poza moja percepcja dlaczego Toyota nagle przerzucila waly z prawej na lewa. To strasznie ogranicza mozliwosci przekladnia elementow i kompatybilnosc miedzy modelami i rocznikami.