Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
potrzeba
Posty: 591
Rejestracja: 05 paź 2007, 11:41
Auto: 80'tka by?a przefajna... co by tu teraz...
Yamaha Grizzly 700 EPS :-)
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: potrzeba »

ja ostatnio zapodałem dwa takowe centra plus CB 1004/1005
mam je od miesiąca, + regeneracja rozrusznika i nowy alternator i jest mjodzio...
pali jak w lecie bez względu na pogodę
gość ze sklepu co mi je sprzedawał polecał je dużo bardziej od varty

Awatar użytkownika
slawek
Posty: 359
Rejestracja: 07 lip 2008, 23:03
Auto: HDJ80, Gaz 67B Czapajew
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: slawek »

Nabyłem dziś 2 x Varta blue, 95Ah, 830A, prawy i lewy oczywiście - jutro montaż, zobaczymy jak będą hulać ;-)

Stare też miałem Varty, u mnie służyły 2 lata ile wcześniej - nie wiem.
Z rozruchem nie miałem większych problemów (w ostatnie mrozy trochę kaprysił, raz nie chciał zapalić ale po podgrzaniu farelką filtra poszło).
Zdecydowałem się na wymianę bo wyciągarka już w zasadzie nie dawałą rady ciągnąć ;-)
Sprzedawca polecał mi też centrę ale pomyślałem, że z odkręcanymi korkami mogą być problemy w terenie, wybrałem bezobsługową Vartę. Cena Varty była wyższa tylko o jakieś 35 zł za sztukę.

Zdam relację za kilka dni ;-)

Awatar użytkownika
slawek
Posty: 359
Rejestracja: 07 lip 2008, 23:03
Auto: HDJ80, Gaz 67B Czapajew
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: slawek »

Dziś montowałem swoje nowe VARTY i pierwszy zonk ;-).
Akumulatory pasują idealnie rozmiarem, większe już by chyba nie weszły, te nowe są odrobine większe (szersze) od poprzednich, również 95 Ah

Okazało się, że 'było grzebane' przy kablach i miałem problem z instalacją jednego aku, tego przed pasażerem. Zdecydowałem się wymienić jeden akumulator na odwrotny, tzn mam teraz dwa takie same, symgol G7 o ile pamiętam, oba mają teraz 'lewy plus'.
Na razie jest gites, zobaczywmy w terenie, czy wyciągarka też się tak cieszy jak ja ;-)

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4424
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: Gałka »

Ciekawostka; w 2008 pisałem że mam 2 żółte Optimy od trzech lat i jest Ok. Teraz jest 2020 i latem zaczęła szwankować 1 szt. Ale póki było ciepło to zapalał. Dziś już nie zapalił i teraz ładuję. Zobaczymy.
Czy to możliwe aby Optimy wytrzymały 15 lat ! ? instalacja 24V. Silnik 1HZ. Przy dłuższych postojach (od kilku tygodni, zima ) wyłączałem hebel. Zimą podładowywałem co 1-2 miesiące.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2015
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: Jake »

Akumulator w Yocie odmawia mi posługi, musze kupić coś nowego. Do Troopera kupiłem 3 lat temu Centry, ale nie jestem zadowolony. Jeden byl reklamowany z powodu zwarcia na celi, drugi juz po gwarancji rozszczelnił sie przy klemie i wydostający się chlorowodór pięknie pokrywał kleme zielonym nalotem tlenków, wiec chyba za Centre podziękuje.
Slyszalem dobre opinie o Yuasa. Ktos z Was uzywal?

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: bartekbp01 »

Ja ostatnio za na byłem droga kupna dwa akumulatory varty dedykowane pod Mercedesa, AGMy 80Ah 800A. Produkcja 20,2020.
Mam instalacje przerobioną i oba są takie same czyli z prawym plusem.
Jestem zadowolony.

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Obrazek

Awatar użytkownika
zeroeight
Posty: 9
Rejestracja: 17 lis 2020, 14:25

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: zeroeight »

Jake pisze:
15 gru 2020, 20:01
Akumulator w Yocie odmawia mi posługi, musze kupić coś nowego. Do Troopera kupiłem 3 lat temu Centry, ale nie jestem zadowolony. Jeden byl reklamowany z powodu zwarcia na celi, drugi juz po gwarancji rozszczelnił sie przy klemie i wydostający się chlorowodór pięknie pokrywał kleme zielonym nalotem tlenków, wiec chyba za Centre podziękuje.
Slyszalem dobre opinie o Yuasa. Ktos z Was uzywal?
W grudniu założyłem do siebie Yuase, też słyszałem dobre opinie. Zobaczymy jak długo pożyją ;)

BTW. w jakim przedziale u Was jest wskazówka ładowania? u mnie tak na 3/4 zegara i zostałem już ostrzeżony, że alternator najpradopodobniej nadaje do śmietnika.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2015
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: Jake »

A kto Ci takiego glupoty nagadał? Napiecie ma zawierać sie w zakresie 13.8-14.4V. Na zegarach w J80 to wskazowka miedzy połową a przedostatnia kreska. Tak jak tutaj:
174 TLC Speedo ODO AMP Fuel Meter.jpg
174 TLC Speedo ODO AMP Fuel Meter.jpg (40,33 KiB) Przejrzano 3677 razy
Dla pewnosci mozna sobie zmierzyć napiecie zwyklym multimetrem na zaciskach akumulatora.
15V i powyżej to awaria układu regulatora napięcia. Jest to oczywiscie do naprawy, ale łatwiej zmienić cały alternator. Do 1HD-FT powinien z powodzeniem pasować alternator Denso z Renault Vel Satis, nie raz polecany przez Rokfora i kosztujacy ~100zł.

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: jezus »

Kupowałem jakiś czas temu regulator do mojego ori alternatora za 70zł z dnia na dzień dostępny był.

lecchu
Posty: 329
Rejestracja: 16 lip 2009, 14:42
Auto: HZJ80
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: lecchu »

A ja mam pytanie w temacie aku i j80, choć nieco z innej beczki.

Jak sądzicie - ile tak mniej więcej minut należy pojeździć J80 z dwom aku po jednorazowym rozruchu w zimie, żeby powiedzmy mieć jakiś rodzaj pewności, że akumultory odzyskały już energię straconą na start silnika?

Oczywiście wiem, że "to zależy" - ale jakiś rząd czasu? 10minut? pół godziny?

Pzdr
L.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: stachu_l »

10 min może być mało.
Doświadczenia z j12, też dwa akumulatory (chyba 2x75Ah albo 2x80Ah).
Poprzednie lata (przed COVID) - w zasadzie nie ładowałem akumulatorów poza awariami kiedyś akumulatora a rok temu alternatora.
Ta jesień/zima - po 3-4 tygodniach rozruch coraz cięższy aż ostatnio musiałem ładować bo nie odpalił.
Różnica w użytkowaniu jesienno-zimowym - praca z domu czyli:
Normalnie
- dojazd do pracy (pn-pt) 12-15min, powrót podobnie
- przynajmniej połowa dojazdów z podrzuceniem żony wiec +10 min
- 1-2 razy na tydzień powrót z odebraniem żony +20 min
- 1 na tydzień wypad do większego sklepu 20+20 min
- pewno raz w miesiącu wyjazd gdzieś dalej (powiedzmy godzina jazdy)
COVID
- praca z domu
- 1-2 razy w tygodniu podrzucam żonę - 15min podobną ilość razy odbieram z centrum ok 20min
- wyjazd do sklepu - 20+20 min
- raczej bez wyjazdów dalej

Auto parkuje na ulicy, klimat morski (dolny taras Trójmiasta)
Generalnie klima/wentylacja włączona na auto cały rok i radio gra (ale nie za głośno), jazda na światłach mijania (nie mam do jazdy dziennej), jak trzeba to po odpaleniu grzanie tylnej szyby i lusterek.

Oczywiście ilość minut zależy od twojego bilansu ładowania i poboru prądu ale takie są moje obserwacje.

Problemy z rozruchem mogą także wynikać z tego, że akumulatory są o rok starsze i upominają się o wymianę

Awatar użytkownika
zeroeight
Posty: 9
Rejestracja: 17 lis 2020, 14:25

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: zeroeight »

Jake pisze:
13 sty 2021, 01:40
A kto Ci takiego glupoty nagadał? Napiecie ma zawierać sie w zakresie 13.8-14.4V. Na zegarach w J80 to wskazowka miedzy połową a przedostatnia kreska. Tak jak tutaj:
Czyli wszystko w normie, dzięki za info.
Co ciekawe był to mechanik specjalizujący się w LC...

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: luk4s7 »

Jeśli ktoś ma ambicję pochylić się nad właściwym serwisem akumulatorów to proponuję co następuje:

1. sprawdzić czy akumulator ma korki i da się dostać do elektrolitu
2. odkręcić korki, sprawdzić poziom elektrolitu i jego gęstość areometrem do akumulatorów. Celem jest 1,28. Mierzymy najlepiej w temp. 25°C czyli trzeba wziąć aku do domu
3. uzupełnić wodą destylowaną aby płyty były zakryte. Niektóre aku mają podziałkę max - min na boku.
4. jeśli jest sporo mniej niż 1,28 znaczy że akumulator jest zasiarczony więc jego sprawność niska
5. zakupić porządną ładowarkę (nie marketową taniochę) taką przynajmniej 10A bo słabsza będzie regenerować aku tygodniami. Najlepiej z programem repair. Coś sprawdzonego jak CTEK, Noco itd.
6. odpiąć aku z instalacji, odkręcić korki i kombinować z ładowaniem tak, aby osiągnąć gęstość 1,28. Może to potrwać nawet kilka dni.

Dla niecierpliwych: kupić nowe akumulatory

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Akumulatory do HDJ80 4,2 td

Post autor: stachu_l »

stachu_l pisze:
14 sty 2021, 10:23
Problemy z rozruchem mogą także wynikać z tego, że akumulatory są o rok starsze i upominają się o wymianę
Male uaktualnienie.
Jednak padł jeden akumulator - prawdopodobnie jedna celka bo po odpięciu ładowarki szybko spada napięcie do 11V. On pobierał prąd od tego drugiego i w piątek rano nie odpalił. Po ładowaniu (obu) kilka godzin i sprawdzeniu napięć ten wadliwy trafił do piwnicy a na tym jednym co został dziś (pon) odpalił bez problemu (poprzednia jazda w sobotę).
Ten trafiony był dalej traktowany ładowarką Victron (ale mała 7A) i osiągnął trochę ponad 13V, po odłączeniu ponownie spadł do 11V.
Po postoju - dłuższym odłączeniu - pokazuje troche ponad 10V.
Normalnie niema korków ale wydaje mi się, że jest listwa zakrywająca cele tylko jest zalepiona nalepką - tą opisującą typ i parametry akumulator.
Jak będę miał natchnienie to zdejmę nalepkę i spróbuję czy ta listwa jest demontowalna i czy jest dostęp do celek.

Oba akumulatory były dwa razy rozładowane do "zera" (już nie kręcił rozrusznik i wszystko zgasło na czas rozruchu) rok temu jak padł alternator no i ostatnio chyba też dwa razy. Mają ponad 3 lata - niezbyt dużo. Widać jeden nie wytrzymał tych głębokich rozładowań.

Jeżeli uznać dwa przypadki za podstawę wnioskowania :D to w LC120 pada prawy akumulator (od strony pasażera). Może trzeba unikać jego montowania :D

ODPOWIEDZ