Przedni most UZJ 100
Moderator: luk4s7
Re: Przedni most UZJ 100
Rokfor32
Czyli wyruchana przekładnia ma spłaszczony długi kontakt między zębowy i przy zwiększonym luzie może powodować zazębienie z wyłamaniem włącznie? Dobrze rozkminiam?
Czyli wyruchana przekładnia ma spłaszczony długi kontakt między zębowy i przy zwiększonym luzie może powodować zazębienie z wyłamaniem włącznie? Dobrze rozkminiam?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Przedni most UZJ 100
Ale to wynika z zakresu obrotów sinika. Przy 4,88 i małych kółkach w J100 będziesz miał koło 3 tysi obrotów przy stówie.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Przedni most UZJ 100
Ma kontakt PUNKTOWY. Zamiast liniowego. różnica w naciskach powierzchniowych jest drastyczna - to jest poziom dwóch rzędów wielkości więcej.
To nie oznacza, że poprawnie wyregulowanej przekładni nie da się zniszczyć. Da się, i widziałem już naocznie taki przypadek, gdzie od przeciążenia wałek ataku sie ukręcił, a następnie wylazł przez obudowę ...
Ale to nie było "na trawie" Gostek wpadł w poślizg zjeżdżając oblodzoną drogą. Nabrał rozpędu - a na dole złapał suchy asfalt. Cały czas na spiętym napędzie.
To nie oznacza, że poprawnie wyregulowanej przekładni nie da się zniszczyć. Da się, i widziałem już naocznie taki przypadek, gdzie od przeciążenia wałek ataku sie ukręcił, a następnie wylazł przez obudowę ...
Ale to nie było "na trawie" Gostek wpadł w poślizg zjeżdżając oblodzoną drogą. Nabrał rozpędu - a na dole złapał suchy asfalt. Cały czas na spiętym napędzie.
Re: Przedni most UZJ 100
Rokfor32 co radzisz Nitro-Gear czy oryginał. Oryginał już miałem
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Przedni most UZJ 100
One są podobnej jakości. Nitro - PODOBNO - nieco miękcejsze, więc bardziej odporne na kruche pękanie. Ale nie wiem, czy to prawda - połamane nitro też już widziałem
Obie wersje, na teraz, są dostępne jedynie w wersji wzmocnionej - czyli z frezem 29z. Nijak nie wzmacnia to samej przekładni - po prostu wałek na wysokości małego łożyska jest grubszy. Jeżeli miałeś wersję 27z - to w obu przypadkach trza jeszcze dokupić flanszę pod młodszy typ - i uszczelniacz (też jest inny).
Podstawa to poprawne wyregulowanie zazębienia. Bez tego najcudowniejsza przekładnia sie i tak rozleci
Obie wersje, na teraz, są dostępne jedynie w wersji wzmocnionej - czyli z frezem 29z. Nijak nie wzmacnia to samej przekładni - po prostu wałek na wysokości małego łożyska jest grubszy. Jeżeli miałeś wersję 27z - to w obu przypadkach trza jeszcze dokupić flanszę pod młodszy typ - i uszczelniacz (też jest inny).
Podstawa to poprawne wyregulowanie zazębienia. Bez tego najcudowniejsza przekładnia sie i tak rozleci
Re: Przedni most UZJ 100
Przełożenia lecą. Już się boję Strach gdzieś dalej jechać.
Czy przedni most w setce jest tak delikatny że trzeba się obawiać. Czy może blokada zbytnio obciąża zęby talerza. Optymalne koła to 285 a u mnie 265 i gruchło.
Czy przedni most w setce jest tak delikatny że trzeba się obawiać. Czy może blokada zbytnio obciąża zęby talerza. Optymalne koła to 285 a u mnie 265 i gruchło.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Przedni most UZJ 100
Blokada oznacza, że mechanizm był rozbierany i składany na innych elementach niż fabrycznie. Co za tym idzie - wymagał regulacji - a nie tylko poskładania (powkładania ponownie tych samych podkładek regulacyjnych).
Te przekładnie są dosyć trudne w regulacji, bo wszystkie trzy punkty regulacyjne to podkładki kalibrowane - a dodatkowo jeżeli przekładnia nie jest nowa - to niekoniecznie w ogóle udaje sie poprawnie wyregulować (dłuższa praca z wyluzowanymi łożyskami ją po prostu krzywo zużywa. Usztywnienie układu nowymi łożyskami powoduje wtedy niewłaściwe zazębienie - trzeba wiedzieć jak to "poczarować", żeby było poprawnie poskładane. A czasem czary nie pomagają, i przekładnia jest zwyczajnie do wymiany).
Te przekładnie są dosyć trudne w regulacji, bo wszystkie trzy punkty regulacyjne to podkładki kalibrowane - a dodatkowo jeżeli przekładnia nie jest nowa - to niekoniecznie w ogóle udaje sie poprawnie wyregulować (dłuższa praca z wyluzowanymi łożyskami ją po prostu krzywo zużywa. Usztywnienie układu nowymi łożyskami powoduje wtedy niewłaściwe zazębienie - trzeba wiedzieć jak to "poczarować", żeby było poprawnie poskładane. A czasem czary nie pomagają, i przekładnia jest zwyczajnie do wymiany).
Re: Przedni most UZJ 100
No tak teraz mnie uświadomiłeś gdzie mógł być popełniony błąd.Rokfor32 pisze: ↑08 lis 2020, 14:49Blokada oznacza, że mechanizm był rozbierany i składany na innych elementach niż fabrycznie. Co za tym idzie - wymagał regulacji - a nie tylko poskładania (powkładania ponownie tych samych podkładek regulacyjnych).
Te przekładnie są dosyć trudne w regulacji, bo wszystkie trzy punkty regulacyjne to podkładki kalibrowane - a dodatkowo jeżeli przekładnia nie jest nowa - to niekoniecznie w ogóle udaje sie poprawnie wyregulować (dłuższa praca z wyluzowanymi łożyskami ją po prostu krzywo zużywa. Usztywnienie układu nowymi łożyskami powoduje wtedy niewłaściwe zazębienie - trzeba wiedzieć jak to "poczarować", żeby było poprawnie poskładane. A czasem czary nie pomagają, i przekładnia jest zwyczajnie do wymiany).
Rokfor czy prawidłowo poskładany przedni most z blokadą będzie trwałym ustroistwem w setce? Oczywiście bez katowania. Czy raczej wstawić różnicówkę dla bezpieczeństwa.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Przedni most UZJ 100
Ale jaka blokada? Powszechnie stosowane ARB ma przecież mechanizm różnicowy.
Inna sprawa, że sensowność przedniej blokady w aucie cywilnym jest delikatnie mówiąc dyskusyjna ...
Inna sprawa, że sensowność przedniej blokady w aucie cywilnym jest delikatnie mówiąc dyskusyjna ...
Re: Przedni most UZJ 100
Czy zblokowana ARB nie powoduje przekroczenia wytrzymałość dyfra w setce? Może lepiej zostawić bezpiecznik w postaci mech. różnicowego?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Przedni most UZJ 100
Technicznie przekładnia przenosi tyle samo z blokadą czy bez. Różnice sa w obciążeniu kół mechanizmu różnicowego, czy półosiek/przegubów.
Re: Przedni most UZJ 100
Czy nie większe obciążenie jest dla przekładni gdy mielą dwa koła niż gdy miieli jedno? Drugie to bezpiecznik jakim jest mech. różnicowy gdy np. zblokuje jedno z kół.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8491
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Przedni most UZJ 100
Nie. Tym bardziej, że mielenie (poślizg) to już mocno zredukowany moment.
Przy otwartym mechaniźmie różnicowym moment obu kół się sumuje, tak samo jak przy blokadzie. Różnica taka, że układ otwarty ma zawsze równe wartości na obu półośkach, i jest to zawsze wartość słabiej trzymającego koła. Ale dla przekładni i tak jest to x2 - i nie więcej niż wynosi moment wejściowy od napędu.
A ponieważ przekładnie sa tak obliczane, żeby przenieść cały moment jaki generuje napęd (mowa o spokojnym oddawaniu mocy - udary to osobny temat) - to w obu przypadkach max obciążenia przekładni jest taki sam, bez znaczenia, czy ta całość idzie na jedno koło czy oba.
Co inne mechanizm różnicowy, półośka, przegub czy sprzęgiełka. Tam się moment obrotowy może podwoić, w porównaniu z wersją otwartą.
Przy otwartym mechaniźmie różnicowym moment obu kół się sumuje, tak samo jak przy blokadzie. Różnica taka, że układ otwarty ma zawsze równe wartości na obu półośkach, i jest to zawsze wartość słabiej trzymającego koła. Ale dla przekładni i tak jest to x2 - i nie więcej niż wynosi moment wejściowy od napędu.
A ponieważ przekładnie sa tak obliczane, żeby przenieść cały moment jaki generuje napęd (mowa o spokojnym oddawaniu mocy - udary to osobny temat) - to w obu przypadkach max obciążenia przekładni jest taki sam, bez znaczenia, czy ta całość idzie na jedno koło czy oba.
Co inne mechanizm różnicowy, półośka, przegub czy sprzęgiełka. Tam się moment obrotowy może podwoić, w porównaniu z wersją otwartą.