Elektryczne szyby w 120

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
ogrood
Posty: 40
Rejestracja: 19 paź 2010, 12:38
Auto: LC120
Kontakt:

Elektryczne szyby w 120

Post autor: ogrood »

Witam
Panowie pomóżcie, bo nie mogę odszukać. W mojej 120 przestały działać wszystkie szyby. W bezpiecznikach raczej ok, ale też do końca nie jestem pewien, bo bezpieczniki są opisane jako odzielne na lewe drzwi, prawe i tył, przód. I te są ok, ale czy jest jakiś główny bezpiecznik, który odpowiada za całość, czy może jest to jakaś kość, która się rozłączyła?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: kylon »

Przytrzymujesz każdą z szyb po 5 sekund w górnej i dolnej pozycji. Czyli do góry 5 sekund. Potem na dół i 5 sekund. Trzeba je nauczyć ponownie ;-)

Awatar użytkownika
ogrood
Posty: 40
Rejestracja: 19 paź 2010, 12:38
Auto: LC120
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: ogrood »

Dzięki Ci kylon za szybką reakcję, jednak nie pomomogło :( . Również nie działają inne przyciski: od blokady szyb, blokady wszystkim zamków w drzwiach i w samych klamkach blokady po wduszeniu nic się nie dzieję.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: kylon »

Siedząc w środku z zamkniętymi drzwiami i włączonym zapłonem?

Awatar użytkownika
ogrood
Posty: 40
Rejestracja: 19 paź 2010, 12:38
Auto: LC120
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: ogrood »

Tak, nie pomogło. Probowałem na kilka sposobów.

Awatar użytkownika
jjb
Posty: 258
Rejestracja: 08 sty 2009, 10:29
Auto: LC120
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: jjb »

Trochę bez związku ale nie do końca. U mnie ostatnio w 6 letniej 120 przestały działać wszystkie kierunkowskazy (normalny tryb i awaryjny). Bezpieczniki wszystkie ok, więc podejrzany automat - schowany dość głęboko, kilka godzin w plecy i okazało się, że automat wprawdzie sprawny ale ... kabelek się wypiął. Poczułem się jak w "maluchowych" czasach :(

Grzegora
Posty: 41
Rejestracja: 05 cze 2011, 21:56
Auto: LC J15
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: Grzegora »

Odgrzewam stary kotlet.

Mianowicie u mnie pomogło programowanie skrajnych położeń wszystkich nie działających szyb.

Załączyć zapłon i siadamy przy każym nie działającym oknie, opuszczamy okno - trzymamy kilka sekund przycisk dociśnięty, następnie podnosimy okno i trzymamy przycisk w górnej pozycji kilka sekund.

U mnie pomogło, naprowadził mnie na to ten filmik : https://www.youtube.com/watch?v=31ad5y9wLZM

Pozdrawiam Grzegorz

Awatar użytkownika
TeeS
Posty: 5
Rejestracja: 15 gru 2019, 19:57

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: TeeS »

Czy jest taka możliwość ze uszkodzony przycisk do opuszczania szyby pasażera powoduje brak możliwości zaprogramowania całości ?
Lewa strona przód i tył działa bez zarzutu natomiast prawa:
Pasażer przód - przycisk działa góra dół ale nie można zaprogramować aby działał z panela kierowcy a tył nie działa wogole. Po zamianie przycisków tył z przodem analogiczna sytuacja. WTF ?

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: stachu_l »

TeeS pisze:
10 mar 2020, 19:18
Po zamianie przycisków tył z przodem analogiczna sytuacja.
Analogiczna czyli?
nadal nie można zaprogramować przodu a tył nie działa czy zamieniły się miejscami - nie działa przód a tyłu nie da się zaprogramować
Jak to pierwsze to raczej reszta obwodu (np bezpieczniki, zasilanie dal tylnych drzwi) a jak drugie to pewno rejon przycisków.
RM podaje dwa schematy, zwykły i z kontrolą zacięcia/przeciążenia (jam)
W pierwszym wszystko jest kontrolowane przez sterownik główny ten u kierowcy w pozostałych drzwiach są proste przełączniki - wchodzą dwa przewody z głównego sterownika plus zasilanie i wychodzą dwa przewody do silnika. Myślę, że główny sterownik wystawia w stanie spoczynku masę bo przełącznik dołącza do jednej albo drugiej strony silnika plus, a druga strona jest podłączona do sterownika. W satnie spoczynku oba końce silnika są podłączone do głównego sterownika.
Możliwe, że sterownik główny robi pomiar prądu (tego wracającego do masy) aby rozpoznać przeciążenie na koniec zamykania/otwierania podczas programowania i automatycznej jazdy do końca. Nie widzę jednak jak przełącznik w drzwiach miałby sygnalizować mocniejsze lub słabsze wciśnięcie wiec może ta wersja nie ma jazdy "auto" na wszystkich drzwiach.
Wszystkie silniki są zasilane przez jeden bezpiecznik (POWER 30A) i jeden przekaźnik (POWER)

W drugim każde drzwi mają przełącznik ze sterownikiem do którego przychodzi wiele przewodów i aż 6 wychodzi do modułu z silnikiem.
Tu przyciski mogą byc dwustopniowe (tego nie widać na schemacie). Każdy przycisk/sterownik jest zasilany przez oddzielny bezpiecznik:
kierowca D FR P/W 20A, pasażer P FR P/W 20A, lewy tył D RR P/W 20A, prawy tył P RR P/W 20A.
Jak masz ten układ (przełączniki poza kierowcą mają złącze przynajmniej 12 stykowe choć styk 10 nie jest używany) i po zmianie przełączników przód tył nadal nie działa tył to trzeba sprawdzić bezpiecznik P RR P/W 20A

Tak przy okazji to gdy okno nie jest zaprogramowane to miga podświetlenie ale ono jest dość słabe więc widać tylko w ciemnościach. Po zaprogramowaniu przy włączonych światłach podświetlenie świeci światłem ciągłym. Przynajmniej tak jest w mojej ale nie sprawdzałem która to wersja sterowania.

Awatar użytkownika
TeeS
Posty: 5
Rejestracja: 15 gru 2019, 19:57

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: TeeS »

stachu_l pisze:
TeeS pisze:
10 mar 2020, 19:18
Po zamianie przycisków tył z przodem analogiczna sytuacja.
Analogiczna czyli?
nadal nie można zaprogramować przodu a tył nie działa czy zamieniły się miejscami - nie działa przód a tyłu nie da się zaprogramować
Jak to pierwsze to raczej reszta obwodu (np bezpieczniki, zasilanie dal tylnych drzwi) a jak drugie to pewno rejon przycisków.
RM podaje dwa schematy, zwykły i z kontrolą zacięcia/przeciążenia (jam)
W pierwszym wszystko jest kontrolowane przez sterownik główny ten u kierowcy w pozostałych drzwiach są proste przełączniki - wchodzą dwa przewody z głównego sterownika plus zasilanie i wychodzą dwa przewody do silnika. Myślę, że główny sterownik wystawia w stanie spoczynku masę bo przełącznik dołącza do jednej albo drugiej strony silnika plus, a druga strona jest podłączona do sterownika. W satnie spoczynku oba końce silnika są podłączone do głównego sterownika.
Możliwe, że sterownik główny robi pomiar prądu (tego wracającego do masy) aby rozpoznać przeciążenie na koniec zamykania/otwierania podczas programowania i automatycznej jazdy do końca. Nie widzę jednak jak przełącznik w drzwiach miałby sygnalizować mocniejsze lub słabsze wciśnięcie wiec może ta wersja nie ma jazdy "auto" na wszystkich drzwiach.
Wszystkie silniki są zasilane przez jeden bezpiecznik (POWER 30A) i jeden przekaźnik (POWER)

W drugim każde drzwi mają przełącznik ze sterownikiem do którego przychodzi wiele przewodów i aż 6 wychodzi do modułu z silnikiem.
Tu przyciski mogą byc dwustopniowe (tego nie widać na schemacie). Każdy przycisk/sterownik jest zasilany przez oddzielny bezpiecznik:
kierowca D FR P/W 20A, pasażer P FR P/W 20A, lewy tył D RR P/W 20A, prawy tył P RR P/W 20A.
Jak masz ten układ (przełączniki poza kierowcą mają złącze przynajmniej 12 stykowe choć styk 10 nie jest używany) i po zmianie przełączników przód tył nadal nie działa tył to trzeba sprawdzić bezpiecznik P RR P/W 20A

Tak przy okazji to gdy okno nie jest zaprogramowane to miga podświetlenie ale ono jest dość słabe więc widać tylko w ciemnościach. Po zaprogramowaniu przy włączonych światłach podświetlenie świeci światłem ciągłym. Przynajmniej tak jest w mojej ale nie sprawdzałem która to wersja sterowania.
Dzięki za odzew


Wymieniłem przycisk od strony pasażera faktycznie musiał być uszkodzony bo nowy działa ale nadal jest problem, czyżby główny w drzwiach kierowcy te się posypał ?Obrazek


Aktualnie status jest taki :

Wszystkie szyby działają z przycisków w swoich drzwiach
Nie mogę zaprogramować prawych drzwi przednich. Podmianka przycisku z innych drzwi nic nie daje i miga podświetlenie
Oba tyły da się sterować z panela kierowcy ale w lewych działa auto a w prawych nie.
W panelu kierowcy nie ma podświetlenia pozostałych trzech przycisków - podświetla się tylko kierowcy

Ewidentnie jakiś błąd

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: stachu_l »

Tak - panelu kierowcy jest podświetlany tylko przycisk drzwi kierowcy. Miga przycisk w niezaprogramowanych drzwiach. a nie jego odpowiednik w drzwiach kierowcy.

Obawiam się, że dalej to trzeba będzie użyć RM (Repair Manual). Toyota oferuje płatny dostęp do takiej dokumentacji na stronie:
https://www.toyota-tech.eu/
Trzeba założyć konto a czas dostępu do dokumentacji opłacić (jak ściągałem kawałki od 120 to było 3EU/h)
Myślę, ze do 200 tez tam jest dokumentacja typu RM. Poza RM są wszystkie biuletyny serwisowe i jakieś inne dokumenty.
Niestety RM to nie jest jeden wielki PDF tylko takie menu - rozwijane poszczególne rozdziały - jak już dotrzemy do interesującego tematu to otwiera się PDF obejmujący kilka stron RM dotyczących tego tematu. Można go pobrać. Jak wiemy czego potrzeba to w godzinę można ściągnąć wszystkie potrzebne PDF'y a potem poczytać już off-line.
Poza schematem są odpowiednie rozdziały w których opisani jak diagnozować usterki, są tabelki które określają co sprawdzać jak komputer pokazuje błąd o odpowiednim numerze. Jeżeli to możliwe to opisują jak uzyskać kody błędów bez komputera (najczęściej zwiera się jakieś styki na złączu, włącza zapłon i liczy błyski na odpowiedniej kontrolce). Tabelka z kodami błędów odsyła do stron z opisem co i jak sprawdzić.

W 120 wersja "jam" wygląda na to, że sterowniki w drzwiach są połączone z głównym sterownikiem (drzwi kierowcy) przy pomocy sygnałów cyfrowych ale sam schemat nie pokazuje jaki jest ten sygnał. Trzeba by wyciągnąć RM albo trafić na opis w necie bo może ktoś już z tym walczył.
Na pewno jest oddzielny przewód do każdych drzwi - może jest on uszkodzony (przerwa/zwarcie/duża upływność do masy - przetarta izolacja, mokry) dla prawych przednich drzwi.
Czy sterownik prawych przednich drzwi działa poprawnie po lewej stronie (lewy tył)? (Czy się programuje, działa auto)
Czy Prawy tył nie ma auto z przycisku przy tych drzwiach czy także od kierowcy?
Czy sterownik z prawych tylnych drzwi działa w lewych tylnych? Albo czy lewy działa w prawych?

Awatar użytkownika
021CLT
Posty: 205
Rejestracja: 15 cze 2012, 21:34
Auto: Toyota LC120
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: 021CLT »

Zrób tak:
Odłącz wszystkie sterowniki z kostek.
Podłącz ponownie.
Zacznij programowanie od panelu kierowcy i drzwi kierowcy. Podnieś klawisz i trzymaj 10 sek w górze. Sprawdź czy działa szyba kierowcy zarówno skokowo jak i automatycznie. Sprawdź czy dioda na panelu od drzwi kierowcy świeci.
Potem to samo z pasażerem przód, nastepnie tył.
Jeśli po takim zabiegu któraś z diod na panelu kierowcy miga, oznacza prawdopodobnie uszkodzony sterownik danych drzwi. Jeśli opuscisz szybę i nie będziesz mógł jej podnieść, to awaryjnie podmień sterowniki z innych drzwi.
Najczęściej uszkodzone ścieżki styku gumowych przycisków z płytką sterownika, jak rozbierzesz pudełko sterownika wszystko widać. Nie polecam regeneracji klejem przewodzacym na bazie srebra.

Awatar użytkownika
TeeS
Posty: 5
Rejestracja: 15 gru 2019, 19:57

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: TeeS »

Sterowniki wszystkie sprawne - działają na swoich miejscach i po zamianie na inne miejsca
Sterownik główny od kierowcy sprawny - podłączony w innej toyocie i działa bez zarzutu.

Obecnie problem polega ma prawych drzwiach przednich - miga kontrolka i nie da się sterować z panela kierowcy, reset i programowanie od początku nic nie daje. Z poziomu każdych drzwi można zamykać i otwierać szyby

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: stachu_l »

Rozważania hipotetyczne w oparciu o schemat i domysły.
Dwie potencjalne możliwości
1. Brak komunikacji sterownika "Master" (drzwi kierowcy) ze sterownikiem w drzwiach - problemy z kablami
Sterowniki w drzwiach maja sygnał nazwany RX (co sugeruje tylko odbiór) na kontakcie nr 2 złącza (kabel czarny). Tu przychodzi sterowanie ale nie bezpośrednio z ze sterownika Master tylko przez ECU-B (Body) czyli taki komputer od karoserii - pilnuje tych drzwi, oświetlenia kabiny, chyba zamków i pewno miliona innych funkcji bo jak kiedyś padł mi bezpiecznik ECUB 2 to ze światłami także postojowymi działy się dziwne rzeczy. Do czasu zamontowania modułu przyczepy zwarcia w niej powodowały palenie tego bezpiecznika.
Sygnały do sterowników drzwi na ECU-B sa oznaczone jako MPX: MPX4 do RX na prawe przednie drzwi, MPX5 - lewy tył, MPX6 - prawy tył .
Sterownik Master ma dwa takie sygnały (pewno jeden nadaje a drugi odbiera) - MPX1 z Master idzie do MPX1 ECU-B a MPX2 Master do MPX3 ECU-B.
Ponieważ pozostałe drzwi działają to newralgiczne jest połączenie MPX4 ECU-B do RX na sterowniku drzwi prawych przednich.
Jeżeli jednak ten sygnał przepływa tylko z Master (przez ECU-B) do sterownika drzwi to mogło by tłumaczyć tylko brak reakcji na sterowanie z Master a nie na programowanie które wykonuje się lokalnie na drzwiach. Czy to sygnał w jedna stronę?- nie wiem, RM powinno opisywać.
Sygnały:
RX na sterowniku drzwi - Pin 2
MPX4 na ECU-B - złącze określone jako B 7 (A) Pin 11, kabel czarny ale wszystkie MPX do drzwi są czarne

2. Problemy z modułem silnika - brak wykrywania skrajnych położeń (lub jednego z nich) co prowadzi do braku możliwości zaprogramowania a niezaprogramowany układ nie przyjmuje komend po MPX-RX.
Jak podłączyć moduł silnika z innych drzwi bez rozbebeszania wszystkiego - nie wiem

Awatar użytkownika
TeeS
Posty: 5
Rejestracja: 15 gru 2019, 19:57

Re: Elektryczne szyby w 120

Post autor: TeeS »

stachu_l pisze:Rozważania hipotetyczne w oparciu o schemat i domysły.
Dwie potencjalne możliwości
1. Brak komunikacji sterownika "Master" (drzwi kierowcy) ze sterownikiem w drzwiach - problemy z kablami
Sterowniki w drzwiach maja sygnał nazwany RX (co sugeruje tylko odbiór) na kontakcie nr 2 złącza (kabel czarny). Tu przychodzi sterowanie ale nie bezpośrednio z ze sterownika Master tylko przez ECU-B (Body) czyli taki komputer od karoserii - pilnuje tych drzwi, oświetlenia kabiny, chyba zamków i pewno miliona innych funkcji bo jak kiedyś padł mi bezpiecznik ECUB 2 to ze światłami także postojowymi działy się dziwne rzeczy. Do czasu zamontowania modułu przyczepy zwarcia w niej powodowały palenie tego bezpiecznika.
Sygnały do sterowników drzwi na ECU-B sa oznaczone jako MPX: MPX4 do RX na prawe przednie drzwi, MPX5 - lewy tył, MPX6 - prawy tył .
Sterownik Master ma dwa takie sygnały (pewno jeden nadaje a drugi odbiera) - MPX1 z Master idzie do MPX1 ECU-B a MPX2 Master do MPX3 ECU-B.
Ponieważ pozostałe drzwi działają to newralgiczne jest połączenie MPX4 ECU-B do RX na sterowniku drzwi prawych przednich.
Jeżeli jednak ten sygnał przepływa tylko z Master (przez ECU-B) do sterownika drzwi to mogło by tłumaczyć tylko brak reakcji na sterowanie z Master a nie na programowanie które wykonuje się lokalnie na drzwiach. Czy to sygnał w jedna stronę?- nie wiem, RM powinno opisywać.
Sygnały:
RX na sterowniku drzwi - Pin 2
MPX4 na ECU-B - złącze określone jako B 7 (A) Pin 11, kabel czarny ale wszystkie MPX do drzwi są czarne

2. Problemy z modułem silnika - brak wykrywania skrajnych położeń (lub jednego z nich) co prowadzi do braku możliwości zaprogramowania a niezaprogramowany układ nie przyjmuje komend po MPX-RX.
Jak podłączyć moduł silnika z innych drzwi bez rozbebeszania wszystkiego - nie wiem
I właśnie boje się że to właśnie silnik powoduje problem
Dzięki stachu_I


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

ODPOWIEDZ