TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Moderator: luk4s7

KarolWroclaw
Posty: 8
Rejestracja: 02 paź 2019, 16:50

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: KarolWroclaw »

Stachu dzięki. A jak z samą trwałością tych zamienników ? Niby jest rok gwarancji. Pewien warsztat zaproponował mi kompresor za 2300 brutto, powiedzieli ze nie wiedzą co to za firma je produkuje, i ze ściagają gdzieś z Niemiec. Wiec zakładam ze może ten zamiennik właśnie ale o 1000 więcej niż na Allegro. Montaż to osobna sprawa. Zastanawiam się nad jakością w stosunku do oryginału. Bo może lepiej kupić ten z Toyoty... bardziej chodzi mi o trwałość niż o cenę bo w środku niczego, jak toto padnie to cena będzie najmniejszym problemem


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: stachu_l »

Niestety nic nie wiem o trwałości zamienników, sam zrobiłem rzeźbę i nie mam oryginalnego kompresora tylko ARB + zbiornik + elektrozawór sterowany ze złącza kompresora.
Opis: http://tlc.org.pl/viewtopic.php?f=14&t=16134
Przy pomysłach racjonalizatorskich zastępujących oryginał (lub właściwy zamiennik) należy pamiętać, że na kompresorze jest zamontowany zawór do opuszczania zawieszenia i ma on oddzielną wtyczkę.

savage
Posty: 7
Rejestracja: 02 lut 2010, 20:48
Auto: KDJ120(K)

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: savage »

Gdyby ktoś chciał poczytać to linkuję. Opis działania TEMS. Moja ma 300tyś. - wymieniałem raz sprężarkę dwa razy czujniki i trzy razy miechy.
https://st.club-lexus.ru/attach/u/6b15e9be.pdf

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: luk4s7 »

U nas się poszukuje metod porzucenia TEMS a w kraju kangurów wkładają baloniki zamiast sprężyn do fabrycznie nowych Land Cruiserów J20.


https://youtu.be/futnXjfCMvI

Według mnie takie rozwiązanie ma sens. Dużo prostsze i tańsze niż fabryczne rozwiązanie. Jedyne co bym dołożył to może nanometr aby zrobić sobie własne poziomy np. na pusto - 2 Bar, z ludźmi i bagażem - 3 Bar., zapakowane na full i z przyczepą na haku - 4 Bar. Oczywiście te wartości są czysto teoretyczne bo nie wiem jakie tam panują ciśnienia.

Tak właśnie w prosty sposób naprawił pneumatykę mój brat w swojej 120’tce. Wymienił miechy na nowe. W bagażniku zamontował kompresor do opon oraz manometr i zawór do upuszczania. Jak wiadomo najdroższe były miechy, reszta to drobne. Dzięki temu ma również gotowy zestaw do pompowania kół. Owszem, wymaga trochę wprawy od użytkownika ale nie jest to specjalnie upierdliwe.
Może a by się nawet pokusić o sterowanie pokrętłem fabrycznym ale to już bardziej skomplikowane.

Piotrus
Posty: 4
Rejestracja: 08 mar 2021, 07:11

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: Piotrus »

Jak szybko powinno opuszczać się nadwozie przy zmianach pozycji H/N/L ?

Oglądałem dzisiaj 120'tkę która ładnie pompowała się na H i opuszczała na L, ale przy zmianie z H na N, było słychać tylko 1 sekundowe syknięcie i nadwozie opadało max o 1cm, zostając powyżej pierwotnej pozycji N. Czy to normalne zachowanie?

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: stachu_l »

Normalne to nie jest - powinna wrócić do prawidłowej pozycji N.
A jak ze zmianą N-L - tu działa poprawnie?
Jak się podnosi z L na N to jest OK?
Czy pierwotna pozycja N to prawidłowa pozycja N (zgodna z zaleceniem regulacji układu TEMS)
U mnie opuszczanie H->N trwa kilka sekund - na pewno lampka pozycja kilka razy mignie zanim się przestawi.
Dobrze byłoby podłączyć komputer i zobaczyć jakie odczyty wysokości widzi komputer TEMS'a w "normalnej" i tej "wyższej" pozycji N
Układ dźwigni i popychaczy do czujników wysokości lubi zardzewieć (przeguby) i wtedy może wyginać blaszana podstawę czujnika zamiast zmieniać położenie osi czujnika.

Piotrus
Posty: 4
Rejestracja: 08 mar 2021, 07:11

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: Piotrus »

stachu_l pisze:
09 mar 2021, 08:29
Normalne to nie jest - powinna wrócić do prawidłowej pozycji N.
A jak ze zmianą N-L - tu działa poprawnie?
Jak się podnosi z L na N to jest OK?
Czy pierwotna pozycja N to prawidłowa pozycja N (zgodna z zaleceniem regulacji układu TEMS)
U mnie opuszczanie H->N trwa kilka sekund - na pewno lampka pozycja kilka razy mignie zanim się przestawi.
Dobrze byłoby podłączyć komputer i zobaczyć jakie odczyty wysokości widzi komputer TEMS'a w "normalnej" i tej "wyższej" pozycji N
Układ dźwigni i popychaczy do czujników wysokości lubi zardzewieć (przeguby) i wtedy może wyginać blaszana podstawę czujnika zamiast zmieniać położenie osi czujnika.
Wygląda na to że "prawidłowo" działała tylko pomiędzy skrajnymi pozycjami, pomiędzy środkową i H/L ewidentnie nie. Faktycznie układ dźwigni był lekko "zagrzybiały", do tego czujniki ruszały się gdy próbowało się ruszyć dźwignią, pewnie to było przyczyną . Dzięki za pomoc.

kubanos
Posty: 4
Rejestracja: 19 paź 2021, 18:06

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kubanos »

Cześć
Słuchajcie dziś odbyłem dość długa podróż moja LC120 z pneumatyką po zakupie. Samo podnoszenie , opuszczanie itd... działa ok, ale poprzednik zamiast regulowanych amorów wsadził zwykle od normalnej wersji że sprężynami. Ad REM, o ile przód jakoś fajnie wybiera (wiem że regulacja nie będzie działała bez sprawnych tylnych amorów) o tyle praca tylnego zawiasu to jakaś masakra. Najgorzej jest za poprzecznych nierównościach , lub progach zwalniających, jakbym miał zamiast Miechów i amorów dwa pręty zbrojeniowe wsadzone, straszne to sztywne. Panowie od czego to zależy, gdzie szukać przyczyny bo domniemam że tak to zawieszenie nie powinno pracować. Pozycje L i H działają bez najmniejszych problemów. Poprzednik regenerował sprężarkę.
Podpowiedźcie proszę bo plomby wypadają :)

kapec
Posty: 66
Rejestracja: 21 cze 2012, 15:45
Auto: LC 120 2004
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kapec »

To chyba sobie sam odpowiedziałeś. Ja mam zostawione miechy, założyłem ostatnio zwykłe amory bez regulacji, aczkolwiek dość uznane, bo bilsteiny b6. Samochód jeździ świetnie, tyle mogę powiedzieć.
Jak masz tył twardy jak kamień to raczej winy szukałbym w miechach i regulacji. Kiedyś kumpel tak miał, wóz mu opadał, buda siadała na ramę i klamot jechał jak wóz drabiniasty. Coś tam się działo z regulacją wysokości, po naprawie problem minął definitywnie.

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: mateuszw_astro »

Wiem że napisano sporo o pneumatyce, ale nie znalazłem odpowiedzi na pytanie - jeśli gdzieś padła, podlinkujcie proszę.
Mam problem z nierównym tyłem auta, jest przechylone zauważalnie w jedną stronę, gdy stoi na płaskim. Cały czas tak samo. Podnoszenie działa, wszystkie 3 pozycje. Podłączyłem dziś się po OBD i odczytałem wartości z czujników - różnica między lewym, a prawym to ok 5 cm. Zgadza się to mniej więcej z rzeczywistością. Oba czujniki działają, wartości zmieniają się sensownie podczas zmiany wysokości. Wygląda to tak, że sterownik po prostu ustawia się krzywo i nie chce wyrównać miechów tak, aby wartości na czujnikach się zrównały. Czy ktoś wie, dlaczego sterownik TEMS nie chce wyrównać auta wg czujników? Czy da się to jakoś przeprogramować? Bo logiczne jest dla mnie, że nie ma sensu regulować mechanicznie czujników, skoro odczytują rzeczywiste przechylenie auta. A może uszkodzony jest jeden z zaworów i układ może regulować tylko dwa miechy na raz, a nie ma możliwości spuścić powietrza z jednego?

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: stachu_l »

5cm to dużo.
Według RM to zawieszenie się podnosi o 30mm (40mm poza Europą) i opada o 30mm a różnica L-P powinna być mniejsza niż 10mm (fizycznie).
Różnica między wartością mierzona i faktyczną powinna być mniejsza niż 5mm a także miedzy L-P odczytana powinna być mniejsza niż 5mm.
Nie zauważyłem nigdzie procedury wyrównywania tego w ECU od TEMS (przeprogramowania, korekcji).
zawiesznie_tabelka.jpg
zawiesznie_tabelka.jpg (18,72 KiB) Przejrzano 2040 razy
Schemat elektryczny - nazwy sygnałów - sugeruje, że są zawory lewego i prawego miecha ale już opis układu podaje, że jest zawór łączący jeden miech z magistralą pompowania i wypuszczania powietrza oraz drugi łączący miechy miedzy sobą. Jednak algorytmu sterowania tymi zaworami nie zgłębiałem. Jak miałem problemy z czujnikami to gdy TEMS odczytywał różne wartości LP (być może rożne i nieprawidłowe - poza zakresem) to opuszczał zawieszenie aż oparło się o odboje - wtedy z tyłu strasznie twardo.
Nie wiem jak twoje zawieszenie utrzymuje różnice 50mm. TEMS dostaje jeszcze informacje z czujnika przyspieszenia - może uważa ze stoisz na pochyłości i dla tego koryguje wysokość ?? Według schematu to TEMS podłączone są dwa czujniki przyspieszenia - przód i tył.
Może jednak to nie jest dobry trop albo jest jeszcze inny czujnik bo opis testowania wskazuje na sygnalizacje tylko przyspieszenia pionowego więc pewno bardziej potrzebne przy regulacji amortyzacji.

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: mateuszw_astro »

Dzięki za informacje. Hmm, jeśli faktycznie nie ma możliwości zaprogramowania jakiś korekt w ECU, tak żeby utrzymywał celowo różne pozycje lewe i prawe, to logicznym dla mnie wytłumaczeniem jest, że mógł się zepsuć (w pozycji otwartej) ten zawór łączący miechy ze sobą, a reszta jest sprawna. W takiej sytuacji układ nie miałby możliwości korekcji stron względem siebie, a jedynie poruszanie całością. Teraz pytanie, czy da się jakoś zdiagnozować sprawność tego zaworu, albo może jest jakieś inne wytłumaczenie? Spróbuję coś jeszcze z tym pogrzebać.

Co do opadania "awaryjnego" całego tyłu, to normalnie nic takiego się u mnie nie dzieje, normalnie trzyma się w górze i działa regulacja. Jednak dwukrotnie w ciągu 4 miesięcy zdarzyła się niewyjaśniona sytuacja właśnie z takim opadnięciem - pierwszy raz to po odpięciu akumulatorów i postoju ok tygodniowym w warsztacie - trudno powiedzieć, czy brak zasilania spowodował zgłupienie, czy powietrze w tym czasie uciekło i nie dopompował się sam od razu. Druga sytuacja była dziwniejsza, kilka dni po poprzedniej i w sumie bez powodu po jednym dniu postoju, wsiadam do auta, a tył opadnięty. Jednak w obu przypadkach po użyciu przycisków, tył wrócił do normalnej pozycji bez żadnych problemów. Może to przekrzywienie jest na granicy akceptacji komputera i w pesymistycznym przypadku uznaje to za powód do opuszczenia, ale zwykle akceptuje?

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: mateuszw_astro »

Moja pneumatyka właśnie totalnie zgłupiała, ale w sposób, którego opisu nie znalazłem na forum. Otóż zawieszenie podnosi się bardzo wysoko, mam wrażenie że wyżej niż pozycja H i nie można go opuścić...
Mówiąc po kolei, miałem na razie dwie sytuacje:
1)Wszystko było git, aż stanąłem na mocno przechylonym podjeździe, po skosie. Auto było w położeniu N. Kompresor zaczął pompować i pompował dość długo, podniósł auto bardzo wysoko i się wyłączył (kontrolka dalej pozostała na N). Próbowałem opuścić auto, ale przyciski góra / dół przestały reagować. Na następny dzień odpaliłem auto i przyciski z powrotem działy, opuściłem auto i było git.
2)Przed jazdą terenową podniosłem auto na H, podniosło się normalnie. W trakcie jazdy zauważyłem, że kontrolka nie jest już na H, tylko N, ale auto fizycznie było nadal podniesione (na H lub nawet wyżej). Po dojechaniu na miejsce znowu przestały działać przyciski góra / dół i nie dało się opuścić auta. Po jednym dniu postoju przyciski zaczęły działać, opuściłem auto na L, ale po obniżeniu się odpalił się kompresor i napompował znowu na H, a kontrolka pokazała pozycję N.

Czyli podsumowując auto mając ustawione N podnosi się na H lub wyżej i przestaje działać sterowanie, nie da się go opuścić. Podłączyłem OBD i odczytałem nowy kod błędu 1751 - czy ktoś wie, co on oznacza?
Zasadniczo wygląda to na problemy z czujnikami, bo kompresor działa, obwód jest szczelny, ale mimo to coś mu karze robić dziwne rzeczy. Tylko czy to wina czujników wysokości, czy czujników przyspieszenia?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Może trzeba jednak zajrzeć pod podwozie ;-)
- masz urwaną dźwigienkę czujnika
- masz bryłę lodu na dźwigience i ją wygięło bo jest zima
- masz zamarzniętą wodę w czujniku bo jest zima

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: mateuszw_astro »

Czujniki już totalnie zgłupiały i będę je wymieniał. Mechanicznie wygląda to ok, dźwigienki są na swoim miejscu, także wymienię same czujniki. Mam pytanie, czy one poza mechanicznym ustawieniem na regulacji na dźwigni wymagają jakiejś komputerowej kalibracji? Czy nie i po prostu je wymienię i będzie działać?

ODPOWIEDZ