Klimatyzacja KZJ73
Moderator: luk4s7
Re: Klimatyzacja KZJ73
Znalazłem gdzieś na zdjęciach ten przewód z nawiewem na jajecznicę ,ale czy to było w każdym z Klima ? Bo tego co pamiętam przewody powietrzne auta od którego mam te podzespoły do klimy to nie miał on takiej kratki .
Re: Klimatyzacja KZJ73
Pełny numer chłodnicy do KZJ 1993-1996 to 88460-60120.
Dla HZJ 1990-2001 to numer 88460-60180 lub 88460-60190.
Kanał wentylacyjny dla wersji z klimą dla wszystkich modeli LHD 1990-2001 ma numer 55085-60060. Bez klimy dla wszystkich modeli LHD 1984-2001 ma numer 55844-90K09.
Dla HZJ 1990-2001 to numer 88460-60180 lub 88460-60190.
Kanał wentylacyjny dla wersji z klimą dla wszystkich modeli LHD 1990-2001 ma numer 55085-60060. Bez klimy dla wszystkich modeli LHD 1984-2001 ma numer 55844-90K09.
Re: Klimatyzacja KZJ73
A po co jest ten kanał powietrzny z kratką ? Jeśli go nie będzie to coś się może stać ? Będę musiał sprawdzić czy jest może dostępny z Toyocie .
Re: Klimatyzacja KZJ73
To tylko dodatkowy nawiew
Re: Klimatyzacja KZJ73
Mam INSTALLATION MANUAL AIR CONDITIONER mogę wysłać ci na maila...
- Załączniki
-
- IMG_4135.jpg (48,42 KiB) Przejrzano 5010 razy
Re: Klimatyzacja KZJ73
Będę wdzięczny za Manual - poszedł PW
Dzięki
Dzięki
Re: Klimatyzacja KZJ73
Cześć.
Ktoś montował uniwersalny zestaw klimatyzacji ? Warto takie coś kupić?
https://allegro.pl/oferta/uniwersalny-z ... KsQAvD_BwE
Ktoś montował uniwersalny zestaw klimatyzacji ? Warto takie coś kupić?
https://allegro.pl/oferta/uniwersalny-z ... KsQAvD_BwE
- Jake
- Moderator
- Posty: 2401
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja KZJ73
To brzmi jak bardzo zly pomysl. Nic nie bedzie pasowac, wszystko trzeba bedzie rzezbic....
Calkiem inaczej podejdz do tematu.
1)Kompresor - ma pasowac nie do modelu auta czy rocznika tylko do tego silnika ktory masz pod maska. Nie wiem co tam masz? 1KZ-T? 2L-T? 3B? 22R? w kazdym razie - znajdz informacje jaki model sprezarki tam siedzial i jaki offset kola pasowego potrzebujesz. Toyota najczesciej jechala na sprezarkach Denso 10PA15 i 10PA17 - mozesz kupic je dzisiaj nawet jako nowki. Lapa montazowa i rolka prowadzaca musi pasowac do silnika, ale moze ten sam motor wystepowal w 4 Runnerze? albo w innej TLC i mozna kupic uzywke.
2)Osuszacz - kupujesz nowka sztuke w internecie taka jak chcesz
3)Skraplacz - Mierzysz przestrzen przed chlodnica i wymiarujesz. Ustalasz gdzie sa fabryczne otwory pod przewody i zaznaczasz na rysunku ze "o tutaj" ma byc wejscie a tu wyjscie. Zawozisz rysunek do firmy zajmujacej sie dorabianiem chlodnica i za 600-900zl masz nowiutki skraplacz pasujacy jak ulal. Warto sie tez posilkowac zdjeciami z internetu lub np. pozyskac od kogos stary pogiety, uszkodzony, dziurawy skraplacz zeby zdjac z niego wymiary, ale i bez niczego da sie to zrobic dobrze. Zawor rozprezny - do dobrania od czegos byle mial odpowiednie parametry.
4)Parownik i zawor rozprezny - kilka mozliwosci. Jak znam Toyote - taki sam parownik byly w kilku autach, wiec moze od czegos dobierzesz (tylko musisz ustalic jaki pasuje do J73). Alternatywnie bez problemu mozna taki zrobic na zamowienie. Problemem bedzie jego obudowa. Nie wiem jak jest w 73-ce ale w wielu autach parownik wchodzi miedzy wentylator a nagrzewnice i jego obudowa zastepuje dukt powietrzny ktory jest w wersjach bez klimy. Tu trzeba sie wykazac kreatywnoscia. Moze kupic uzywke? Moze dorobic cos chalupniczo? Moze uda sie dorobic mocowania i wpasowac parownik w istniejaca obudowe?
5)Przewody - te nawet lepiej jesli beda wszystkie nowe. Bez problemu zrobisz je na wymiar takie jak nalezy w firmach zajmujacych sie montazem klimatyzacji. Zarowno te sztywne jak i te elastyczne. Dobrze byloby miec pasujace do sprezarki stopki (do kupienia razem ze sprezarka).
6)Czujniki i elektryka. Najprostszy uklad sklada sie de facto z guzika, dwoch czujnikow (zamarzeniecia parownika i zbyt wysokiego cisnienia za sprezarka) i przekaznika sterujacego sprzeglem kompresora. Czujniki do dobrania nowki albo uzywki, elektryka do zbudowania od podstaw bez problemu lub jesli jest w aucie polozna wiazka do A/C - to jej wykorzystanie. Mozna oczywiscie rozbudowac uklad o czujnik temp. zewnetrznej, o wentylator skraplacza, a regulacje temp i wiele innych.
7)Montaz. Musisz znalezc prawdziwy warsztat od klimatyzacji. Nie taki kiosk co tylko odgrzybia i nabija, tylko faktycznie warsztat zajmujacy sie chlodnictwem i montujacy uklady klimatyzacji do samochodow. Jest w Polsce kilka takich. Mam namiar na jeden we wschodniej Polsce - montuja uklady klimatyzacji do busow i do zabytkowych pojazdow w ktorych nigdy nie bylo klimy. Zrobia wszystko - kwestia czasu i ceny. Jesli jestes zainteresownay to teraz zaczyna sie najlepszy okres na montaz, bo na jesieni jest najmniejszy ruch z obsluga i naprawa biezaca klimy - robi sie zimno, ludzie przestaja korzystac i warsztaty maja wiecej czasu na grubsze roboty.
Jeszcze raz mowie - nie siedze w 70-tkach wiec moze wcale nie byc tak latwo. Ale skoro 70 sa nadal produkowane do dzis (tak, tak, wiem - z wieloma zmianami) - moze da sie podpasowac jakies czesi z tych obecnie produkowanych do starszych? Moze np. taka obudowe skraplacza da sie dalej dostac w ASO? itp.
Calkiem inaczej podejdz do tematu.
1)Kompresor - ma pasowac nie do modelu auta czy rocznika tylko do tego silnika ktory masz pod maska. Nie wiem co tam masz? 1KZ-T? 2L-T? 3B? 22R? w kazdym razie - znajdz informacje jaki model sprezarki tam siedzial i jaki offset kola pasowego potrzebujesz. Toyota najczesciej jechala na sprezarkach Denso 10PA15 i 10PA17 - mozesz kupic je dzisiaj nawet jako nowki. Lapa montazowa i rolka prowadzaca musi pasowac do silnika, ale moze ten sam motor wystepowal w 4 Runnerze? albo w innej TLC i mozna kupic uzywke.
2)Osuszacz - kupujesz nowka sztuke w internecie taka jak chcesz
3)Skraplacz - Mierzysz przestrzen przed chlodnica i wymiarujesz. Ustalasz gdzie sa fabryczne otwory pod przewody i zaznaczasz na rysunku ze "o tutaj" ma byc wejscie a tu wyjscie. Zawozisz rysunek do firmy zajmujacej sie dorabianiem chlodnica i za 600-900zl masz nowiutki skraplacz pasujacy jak ulal. Warto sie tez posilkowac zdjeciami z internetu lub np. pozyskac od kogos stary pogiety, uszkodzony, dziurawy skraplacz zeby zdjac z niego wymiary, ale i bez niczego da sie to zrobic dobrze. Zawor rozprezny - do dobrania od czegos byle mial odpowiednie parametry.
4)Parownik i zawor rozprezny - kilka mozliwosci. Jak znam Toyote - taki sam parownik byly w kilku autach, wiec moze od czegos dobierzesz (tylko musisz ustalic jaki pasuje do J73). Alternatywnie bez problemu mozna taki zrobic na zamowienie. Problemem bedzie jego obudowa. Nie wiem jak jest w 73-ce ale w wielu autach parownik wchodzi miedzy wentylator a nagrzewnice i jego obudowa zastepuje dukt powietrzny ktory jest w wersjach bez klimy. Tu trzeba sie wykazac kreatywnoscia. Moze kupic uzywke? Moze dorobic cos chalupniczo? Moze uda sie dorobic mocowania i wpasowac parownik w istniejaca obudowe?
5)Przewody - te nawet lepiej jesli beda wszystkie nowe. Bez problemu zrobisz je na wymiar takie jak nalezy w firmach zajmujacych sie montazem klimatyzacji. Zarowno te sztywne jak i te elastyczne. Dobrze byloby miec pasujace do sprezarki stopki (do kupienia razem ze sprezarka).
6)Czujniki i elektryka. Najprostszy uklad sklada sie de facto z guzika, dwoch czujnikow (zamarzeniecia parownika i zbyt wysokiego cisnienia za sprezarka) i przekaznika sterujacego sprzeglem kompresora. Czujniki do dobrania nowki albo uzywki, elektryka do zbudowania od podstaw bez problemu lub jesli jest w aucie polozna wiazka do A/C - to jej wykorzystanie. Mozna oczywiscie rozbudowac uklad o czujnik temp. zewnetrznej, o wentylator skraplacza, a regulacje temp i wiele innych.
7)Montaz. Musisz znalezc prawdziwy warsztat od klimatyzacji. Nie taki kiosk co tylko odgrzybia i nabija, tylko faktycznie warsztat zajmujacy sie chlodnictwem i montujacy uklady klimatyzacji do samochodow. Jest w Polsce kilka takich. Mam namiar na jeden we wschodniej Polsce - montuja uklady klimatyzacji do busow i do zabytkowych pojazdow w ktorych nigdy nie bylo klimy. Zrobia wszystko - kwestia czasu i ceny. Jesli jestes zainteresownay to teraz zaczyna sie najlepszy okres na montaz, bo na jesieni jest najmniejszy ruch z obsluga i naprawa biezaca klimy - robi sie zimno, ludzie przestaja korzystac i warsztaty maja wiecej czasu na grubsze roboty.
Jeszcze raz mowie - nie siedze w 70-tkach wiec moze wcale nie byc tak latwo. Ale skoro 70 sa nadal produkowane do dzis (tak, tak, wiem - z wieloma zmianami) - moze da sie podpasowac jakies czesi z tych obecnie produkowanych do starszych? Moze np. taka obudowe skraplacza da sie dalej dostac w ASO? itp.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja KZJ73
Darek ma HZJ - więc wszystkie graty pod maskę da się kupić nowe.
Parownik natomiast, i fragmenty wiązek czy pokrętło sterujące (wraz z panelem) - w nowym typie są jednak inne (acz parownika nie jestem na 100% pewien).
Od jakiegoś czasu chodzi za mną, żeby zrobić obudowę parownika pod jakiś uniwersalny rdzeń (łatwo dostępny współcześnie, bo te ori do starych wersji są już niedostępne nowe) - ale bez swojej drukarki 3d się nie zabieram za ten temat. Może tej zimy coś się uda, ale nie obiecuję.
U Rata jest praktycznie w całości ori system zapodany, i działa (na propanie) zupełnie poprawnie - bez ceregieli schodzi temperatura poniżej 7 st.
Parownik natomiast, i fragmenty wiązek czy pokrętło sterujące (wraz z panelem) - w nowym typie są jednak inne (acz parownika nie jestem na 100% pewien).
Od jakiegoś czasu chodzi za mną, żeby zrobić obudowę parownika pod jakiś uniwersalny rdzeń (łatwo dostępny współcześnie, bo te ori do starych wersji są już niedostępne nowe) - ale bez swojej drukarki 3d się nie zabieram za ten temat. Może tej zimy coś się uda, ale nie obiecuję.
U Rata jest praktycznie w całości ori system zapodany, i działa (na propanie) zupełnie poprawnie - bez ceregieli schodzi temperatura poniżej 7 st.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2401
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja KZJ73
Na propanie powiadasz... A R290 jest kompatybilny z ukladami zaprojektowanymi pod R134? Wiele sie slyszy zeby nie nabijac propanem...
Nizsza wydajnosc to jedno, zakaz stosownia R290 w ukladach powyzej 150g to drugie, no a trzecie to kompatybilnosc z olejem i uszczelnieniami sprezarki...
Nizsza wydajnosc to jedno, zakaz stosownia R290 w ukladach powyzej 150g to drugie, no a trzecie to kompatybilnosc z olejem i uszczelnieniami sprezarki...
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja KZJ73
Na kompatybilność jakoś nie narzekam. Wydajność również ... Olej typu PAG się normalnie z nim miesza.
R290 działa podobnie (jak chodzi o wydajność chłodniczą, przynajmniej w sensie odczuwalnym jakości chłodzenia) przy znacznie mniejszej masie ładunku, w porównaniu do R134a. Dla jednostrefowego układu gdzie oryginalnie wchodzi około 700g czynnika przy zastosowaniu r290 układ działa normalnie mając około 200g. I działa nawet przy jeszcze mniejszej masie (oczywiście już mniej wydajnie), bo zauważyłem, ze przy wycieku, niemal nic nie zostaje (tyle, żeby starczyło dla czujnika ciśnienia, i układ się załączał), a i tak jeszcze jakoś działa.
Wynika to chyba z tego, że propan ma niższą temperaturę parowania, i przy nastawach zaworu rozprężnego jak dla R134A (czyli około 1,5 - 2 bary) to jest nie okolice zera, a okolice -15.
Jedyne auto, jak do tej pory, które nie chciało działać na czystym propanie, to była Delica z dwustrefową klimą. Tam jakoś inaczej działały zawory rozprężne (miały jakiś dodatkowy bypas, nie wiem dokładnie do czego) - tak czy siak wymagały dużej masy czynnika. Czyli trza było zapodać mieszaninę izobutanu (R600), i propanu, w proporcji wagowej mniej więcej 2/3 do 1/3.
Oczywiście najprościej jest nabić ori czynnik - ale on ma ten problem, że nie można se go kupić ot tak. A jak się robi eksperymenty, i nie zawsze od razu wszystko jest poskładane jak trzeba (albo szczelne jak trzeba) - to robi się z tego spory koszt, plus jazda do warsztatu zajmującego się klimą. Na propanie (czy izobutanie) mogę sobie w spokoju poeksperymentować sam u siebie.
R290 działa podobnie (jak chodzi o wydajność chłodniczą, przynajmniej w sensie odczuwalnym jakości chłodzenia) przy znacznie mniejszej masie ładunku, w porównaniu do R134a. Dla jednostrefowego układu gdzie oryginalnie wchodzi około 700g czynnika przy zastosowaniu r290 układ działa normalnie mając około 200g. I działa nawet przy jeszcze mniejszej masie (oczywiście już mniej wydajnie), bo zauważyłem, ze przy wycieku, niemal nic nie zostaje (tyle, żeby starczyło dla czujnika ciśnienia, i układ się załączał), a i tak jeszcze jakoś działa.
Wynika to chyba z tego, że propan ma niższą temperaturę parowania, i przy nastawach zaworu rozprężnego jak dla R134A (czyli około 1,5 - 2 bary) to jest nie okolice zera, a okolice -15.
Jedyne auto, jak do tej pory, które nie chciało działać na czystym propanie, to była Delica z dwustrefową klimą. Tam jakoś inaczej działały zawory rozprężne (miały jakiś dodatkowy bypas, nie wiem dokładnie do czego) - tak czy siak wymagały dużej masy czynnika. Czyli trza było zapodać mieszaninę izobutanu (R600), i propanu, w proporcji wagowej mniej więcej 2/3 do 1/3.
Oczywiście najprościej jest nabić ori czynnik - ale on ma ten problem, że nie można se go kupić ot tak. A jak się robi eksperymenty, i nie zawsze od razu wszystko jest poskładane jak trzeba (albo szczelne jak trzeba) - to robi się z tego spory koszt, plus jazda do warsztatu zajmującego się klimą. Na propanie (czy izobutanie) mogę sobie w spokoju poeksperymentować sam u siebie.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2401
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja KZJ73
Ciekawe. Jak widac, trzeba brac poprawke na niezetelnosci informacji w interencie i siegac do zrodel. Duze prawdopodobienstwo, ze artykuly "nie uzywajcie R290" sprowadzaja sie do "nie bo nie", mimo braku poparcia argumentami.
Cena i dostepnosc zwlaszcza do testow i rozwiazan eksperymentalnych sa niepodwazalnymi zaletami. Natomiast z wydajnoscia mnie zaskoczyles, zylem w przekonaniu, ze jest na odwrot, ze efektywnosc spada.
Ale moze nie kasztanmy tematu bo darn123 raczej nie szuka alternatywnych czynnikow chlodniczych tylko sposobu na dolozenie klimy
Cena i dostepnosc zwlaszcza do testow i rozwiazan eksperymentalnych sa niepodwazalnymi zaletami. Natomiast z wydajnoscia mnie zaskoczyles, zylem w przekonaniu, ze jest na odwrot, ze efektywnosc spada.
Ale moze nie kasztanmy tematu bo darn123 raczej nie szuka alternatywnych czynnikow chlodniczych tylko sposobu na dolozenie klimy
Re: Klimatyzacja KZJ73
Ceny nowych elementów klimy są nie do przełknięcia.
Parownik od 650$ do 1000$ plus przesyłka, to ponad cenę tego zestawu z linku, czyli jakaś przesłanka jest żeby zamontować ten zestaw.
Myślę, że w aucie używanym sporadycznie ( na dłuższych wyjazdach,czy w kłębach kurzu w terenie) taka klima zdała by egzamin. Dlatego pytam o opinie najlepiej użytkownika.
Owszem wolałbym oryginał ,tylko tego nie ma. Jak ktoś wie kto ma używkę to chętnie (nawet sam parownik).
Parownik od 650$ do 1000$ plus przesyłka, to ponad cenę tego zestawu z linku, czyli jakaś przesłanka jest żeby zamontować ten zestaw.
Myślę, że w aucie używanym sporadycznie ( na dłuższych wyjazdach,czy w kłębach kurzu w terenie) taka klima zdała by egzamin. Dlatego pytam o opinie najlepiej użytkownika.
Owszem wolałbym oryginał ,tylko tego nie ma. Jak ktoś wie kto ma używkę to chętnie (nawet sam parownik).
Re: Klimatyzacja KZJ73
Wszystko co jest do wszystkiego jest do niczego. Jednak kierowałbym się tą zasadą. Wydasz na uniwersalny zestaw mniej ale jego dopasowanie i późniejsze męki wyrównają koszty. Zwłaszcza, że to jakiś chińczyk. Poszukaj z ciekawości na Aliexpresie i nagle cena spadnie o 50% a to oznacza użycie materiałów adekwatnych do ceny.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Klimatyzacja KZJ73
Dodatkowa sprawa to taka, ze tego uniwersalnego parownika z dmuchawą po prostu nie ma gdzie wsadzić w aucie tego typu.
To jest generalnie zestaw do jakiegoś busa, czy podobnego zastosowania.
To jest generalnie zestaw do jakiegoś busa, czy podobnego zastosowania.