silnik różnice

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Adamie bardzo dziękuję za przesyłkę która dzisiaj dotarła do mienia :D .chciałem napisać że słońce zaświeciło ,ale tu za oknem śnieg wali jak głupi, jeszcze raz podziękował .Mimo obrzydliwej pogody wszystkiego najlepszego z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia bo na Wielkanoc to to nie wygląda :D

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: Addams »

No jak tam Leszek, uruchomiłeś to kowadło? :wink:

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Szału nie ma ,bo to święta i tak w ogóle .A tak to dopiero w tym tygodniu mieli dostać tuleje ,co mogłem sam to dałem kolektor wydechowy do przeszlifowania (dwie powierzchnie),bo zakładam kolektor od sześćdziesiątki razem z dopasowaną do niej turbiną .Dzięki Bogu do tej głowicy pasuje jak ulał .Czego nie można powiedzieć o kolektorze ssącym tam nic nie pasowało ,musiałbym dorobić adapter ,aby to razem zgrać.Ale udało się kupić oryginalny i jest git.Głowicę odebrałem więc uzbroiłem ją w zawory .Jak zobaczyłem silnik cały w wyobraźni to go nazwałem koszulą hipisa bo ,misa olejowa zielona ,blok i głowica niebieski ,pokrywa zaworów czerwona i takie guziczki czerwone to wtryskiwacze .Ale koszula mnie trochę zblakła bo pokrywę chciałem umyć i tak ją myłem aż zeszła farba :D Adamie Twój wałek rozrządu czeka na brata bliźniaka ,który mam nadzieję nie długo odebrać ,jedzie z Ustronia (Krzysiu straszliwie dziękuję).I właśnie z dwoma nagimi mieczami zamierzam naginać do Elbląga i niech mi tam wybiorą najlepsiejszy i mam taki niecny plan aby znaleźli różnice jeżeli są w tych dwóch wałkach rozrządu i tak się patrzę przez okno dzień się chyli ku końcowi , czyli kuriera można się spodziewać dopiero w przyszłym tygodniu .No nareszcie jest ciepło czas wyciągnąć motórr z garage :D
Załączniki
Zdjęcie-0141 (2).jpg
Zdjęcie-0141 (2).jpg (113,38 KiB) Przejrzano 5242 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: Rokfor32 »

Leszek - tą turbinę to tak właśnie zakładasz? czyli odwrócona o 180st. ?

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

No nie powiem żem nie myśłał o tym :D Rokforze ,przecie mam oryginalny kolektor ,ale znowuż musiałbym go spiąć z turbiną (może kiedyś uda się znaleźć oryginalną turbinę)kolektor nie poprzerabiany niech sobie leży i czeka . Jest jeszcze jeden powód dla którego nie zmieniam ułożenia turbiny (bo bardzo mnie się tak podoba :D :D )
Załączniki
Zdjęcie-0137.jpg
Zdjęcie-0137.jpg (99,86 KiB) Przejrzano 5217 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: Rokfor32 »

Ale jest mało odporne na drgania - i najprawdopodobniej za jakiś czas pojawi sie pęknięcie zmęczeniowe, gdzieś w okolicy flanszy mocującej turbinę.

Nie bez powodu w oryginale korpus turbiny jest dodatkowo mocowany do bloku silnika. Szczególnie w klekotach.

Jak masz ori kolektor z 12H-T - to ja bym tam od razu zapodał turbinę z patrola 3,0 (czyli garrett GT2052V ze zmienna geometrią). Te turbiny nie maja wodnego chłodzenia, więc montuje sie je nieco łatwiej, a i adapter nie jest trudny do zmajstrowania. Przy tym silniku ta sprężarka da Ci około 0,5 bara od wolnych obrotów :wink:

Jeszcze lepsiejszy byłby garrett GT2359V, czyli ori sprężarka z J100 (bo pasuje pod flansze J6 bolt on) - ale niestety ciężko je dostać, i są drogie. No ale to w przypadku checi wyciśnięcia ze 200 kucy z tego silnika ma sens ... :wink:

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Rokfor, Ty mnie już dawno zasiał chęć posiadania sprężarki ze zmienną geometrią :D ,ale tak naprawdę to po przerobieniu tej co mam i tak nie mogłem jej w pełni wykorzystać bo powyżej trzeciego biegu ślizgało się sprzęgło . A teraz będę bronił swej konstrukcji (dlaczego tak ją zainstalowałem) mocując ją wprost do korpusu kolektora wydechowego zminimalizowałem negatywny skutek drgań (im dalej od kolektora turbina zamocowana tym większa amplituda wychyleń) .konstrukcja się obroniła bo działa bez awaryjnie od kilku lat. Takie usytuowanie turbiny pozwoliło na maksymalne wykorzystanie energii spalin,.usytuowanie jej tak wysoko zmniejszyło możliwość jej zalania wodą ,jest chłodzona przez wentylator jak i nawiew w pokrywie silnika .Ale po przeczytaniu Twej wypowiedzi poleciałem do garage , postanowiłem zamontować usztywnienie ,wykorzystam dwie śruby turbiny i śruby przykręcające kolektor i połączę no jeszcze nie wiem ale chyba jakimś kawałkiem żelastwa (tak dla pewności :D )
Załączniki
Zdjęcie-0145 (2).jpg
Zdjęcie-0145 (2).jpg (116,35 KiB) Przejrzano 5193 razy

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Drogi Rokforze zrobił mi się mały problem ,turbina podana przez Ciebie (garrett gt 2359v) wyskakuję jako turbina do merca ,ma właśnie kierownice sterowaną siłownikiem ,no i wejście spalin jakoś za bardzo mi nie przypomina wejścia z hajota może mówimy o dwóch różnych turbinach .A w sprawie różnic silnikowych ,ujawniła się następna różnica , chłodnica oleju od 61ki ma o jeden panel więcej od swojej siostrzyczki 60tki.
Załączniki
Zdjęcie-0146.jpg
Zdjęcie-0146.jpg (96,89 KiB) Przejrzano 5161 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: Rokfor32 »

Bo merc faktycznie stosował ten sam typ turbiny - ale króćce i flansza są inne :wink: Na allegro jest obecnie jedna taka turbina, ale chcą za nią coś kole 2 tysie ...

Tak ona wygląda:
631035742_1540858741.jpg
Ta turbina jest przygotowana do pracy po prawej stronie silnika, więc takie a nie inne ułożenie siłownika sterującego. Prawdopodobnie w zastosowaniu dla 12H-T trzeb by zamienić ten siłownik na taki z turbin KKK - działa on wtedy odwrotnie (czyli sygnał sterujący - podciśnieniowy, zamiast wciągać - to wypycha trzpień siłownika), i można go zapodać po przeciwnej stronie względem oryginalnego ustawienia, coby był do niego dostęp serwisowy i nie kolidował z blokiem silnika.

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Tak mnie zaczarowałeś tą sprężarką że zapomniałem o tym że silnik mam w proszku :D mam nadzieję jutro otrzymać wałek rozrządu i zawieść go jak najszybciej do Elbląga .A wracając do Twojej turbiny to już myślałem że będę ją dzisiaj mniał :D ale nie chciała leżeć na półce w pewnej firmie - no trudno -poczekamy .Właśnie jej ustawienie nawet by pasowało do postawienia jej jak obecną ,a na razie trza nacieszyć się tą zmotaną ,coś czuję że to kawał zdrowej wariatki--- dajmy jej szanse :D

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Oczywiście a i pompy oleju różnią się od siebie i to znacznie ale o tym mogłem się się przekonać dopiero po rozebraniu 61ki .Zewnętrznie są takie same ale bebechy mają już inne.W 60ce jest typowa pompa zębatkowa a w 61ce mimośrodowa (chyba ma taką nazwę_) :D ,domyślam się że ma większą wydolność bo i punktów smarnych zebrało jej się trochę więcej.
Załączniki
Zdjęcie-0155.jpg
Zdjęcie-0155.jpg (105,86 KiB) Przejrzano 5098 razy
Zdjęcie-0154.jpg
Zdjęcie-0154.jpg (100,45 KiB) Przejrzano 5098 razy
Zdjęcie-0150.jpg
Zdjęcie-0150.jpg (115,72 KiB) Przejrzano 5098 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: Rokfor32 »

Się to nazywa "trochoidalna". Wydajność zależy od średnicy, mimośrodu - i szerokości rotoru. Ale generalnie ten typ pompy przy danej wydajności jest po prostu mniejszy od analogicznie wydajnej pompy zębatej.

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Trochu da a trochu nie da, mam nadzieję że się sprawdzi :D , tamte pompy z lekka zregenerowałem przeszlifując dekle pomp (tylko teraz nie wiem poco) Patrząc się na budowę silnika ,to mój był wersją podstawową (taki goły i wesoły) ten z(Danii ) z krótkimi tłokami miał już przygotowane nadlewy do zamocowania natrysków na tłoki jak i przygotowane miejsce do odprowadzenia oleju z turbiny .tak że wystarczy zfrezować powierzchnię i powiercić otwory i blok do 61ki jak się patrzy :D
Załączniki
20150307_193821.jpg
20150307_193821.jpg (133,92 KiB) Przejrzano 5074 razy
20150307_194114.jpg
20150307_194114.jpg (87,02 KiB) Przejrzano 5074 razy

Awatar użytkownika
LeszekSodoma
Posty: 356
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:06
Auto: wcze?niej :Gaz67b ,Gaz63sanitarka ,Aro, teraz hj 60turbo 609 328 162.
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: LeszekSodoma »

Blok silnika (zreinkarnowany)wreszcie znalazł się wczoraj w mym garage ,okoliczności naprawy jak i czas doprowadziły mnie na kres mojej psychicznej wytrzymałości (jeżeli coś takiego istnieje :D ).W miarę moich możliwości został zrobiony remont kapitalny silnika i tak w bloku silnika znalazło się sześc nowych tulei ,wałek rozrządu został przeszlifowany do nowych panewek (na dodatek był trochę krzywy) jeden korbowód trzeba było poddać naprawie (stopa jak i główka do naprawy plus sworzeń),nowe panewki no i do tego trza dorzucić nowe pierścienie (ktoś już tam łapki wsadzał i o jakiejś oryginalności mogłem zapomnieć) .Głowica sprawdzona na szczelność i przeszlifowana zawory przeszlifowane i dotarte ,pompa wtryskowa sprawdzona i poprosiłem przy okazji aby zwiększono zakres działania :D wszystkie wtryski należało naprawić -działają supcio (słowa Pana naprawiacza )Pan stwierdził w czasie rozmowy że ,,już dawno z tak starą pompą nie miał do czynienia :D .Wszelkie uszczelki wykonałem sam (oprócz uszczelki pod głowicą) I tu rodzi się mały problem ,o tuż jak kupowałem uszczelkę w sklepie , to było podane że pasuje do sześćdziesiątki jak i do sześćdziesiątki jedynki a w firmie w której zamawiałem części uszczelki miały różne indeksy no nie wiem :? .trza było dokupić nowy kolektor ssący . Tarczę sprzęgłową zakładam(Adamową) bo w idealnym stanie i najbardziej debilna z pozostałych .A docisk- tu mniałem wybór jak w sklepie ,wybrałem od HZJota bo idealnie pasuje, jest najlżejszy i technicznie najnowocześniejszy no i w idealnym stanie .Silnik będzie pracował z nową chłodnicą od HDJ80 a niech ma .Załatwiłem już nawet takie śmieszne ustrojstwo na kołach co mi silnik zapakuje .Bo jak sobie przypomnę jak silnik wyciągałem ,to Funia z córką robiły za balast ,bo pożyczony żuraw się obalał pod ciężarem silnika :D .zostaje mnie jak nic tylko poskładać to ustrojstwo i zasadzić kopa w d...pe Feniksowi aby wzbił się wysoko wysoko (cholera poniosło :D :D mnie).A tak naprawdę to straszliwie chciałbym posłuchać jak to będzie gadać :D

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: silnik różnice

Post autor: Addams »

No no, czyli jednak poszedłeś po całości :D
Napisz jeszcze Leszek jakie były koszty tego remontu bo to ciekawa sprawa

ODPOWIEDZ