Strona 5 z 6

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 30 sty 2021, 14:03
autor: kylon
Najtrudniejszymi klockami do znalezienia są uchwyty oraz przekładnia kierownicza. Przewodów dorabiam kilka kompletów od razu. Mocowania zrobię na frezarce CNC bo mam wzór. Najgorsza do znalezienia jest przekładnia. Obecnie mam już trzy. Dwie nowe i jedną używkę. Dwie już sprzedane.

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 30 sty 2021, 17:34
autor: Rokfor32
Wiem - temu kiedyś w ramach eksperymentu zrobiłem zewnętrzny sterownik hydrauliczny, przykręcany do ori przekładni J4 bez wspomagania. Wymaga to dodatkowo skrócenia drążka kolumny - ale to nie jest wielki problem.

Jako siłownik wspomagający idzie wtedy w zasadzie dowolny siłownik hydrauliczny dwustronnego działania, montowany w miejsce amortyzatora skrętu.

Patent był opracowany do Piekarzowej długiej - ale ponieważ nie było wtedy czasu na porządne przetestowanie przed wycieczką do Azji - to finalnie w długiej wylądował ori zestaw - a patent został zdemontowany i siedzi sobie u Kmiecia.

To był prototyp celem sprawdzenia rozwiązania, i pewnie jakieś wady by powyłaziły w testach - niemniej można by w oparciu o takie rozwiązanie zrobić zestaw (po przemyśleniu i dopracowaniu ewentualnych bolączek) możliwy do założenia do dowolnej J4.

Dodatkową zaletą takiego rozwiązania było miejsce przyłożenia siły wspomagającej - bezpośrednio do zwrotnicy. To rozwiązanie odciążało wspornik przy ramie, i generalnie zmniejszało siły działające na ramę od układu wspomagania (rama w oryginalnym rozwiązaniu potrafi w tym miejscu pękać - a i sam wspornik nabiera luzów, przekładających się na precyzję układu kierowania).

Można by to wytestować dalej w jakiej J4 - skrócony drążek jest w zestawie, więc w razie niepowodzenia można auto testowe ponownie wrócić do oryginału.

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 02 lut 2021, 20:24
autor: kylon
Ciąg dalszy produkcji układów wspomagania.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 03 lut 2021, 18:20
autor: kylon
Korpus napinacza.
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 03 lut 2021, 18:48
autor: Rokfor32
To oryginały - czy ktoś był w stanie wykonać kopie w takiej jakości?

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 03 lut 2021, 18:50
autor: kylon
Oryginały.

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 03 lut 2021, 18:58
autor: kylon
Ale prawdopodobnie zrobię na CNC jak znajdę więcej przekładni.

Obrazek

Obrazek

Tu dorobione łapy silnika Hercules JXD do M8. Nie do kupienia.

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 03 lut 2021, 19:47
autor: Rokfor32
CNC (czy ogólnie obróbka skrawaniem) - to inna bajka jakościowa/wytrzymałościowa.

Odlewanie jest tanie w masowej produkcji - ale do odlewania używa sie stopów dosyć kruchych - czy to stopy aluminiowo krzemowe - czy żeliwa. Mają dobre właściwości technologiczne - ale marne wytrzymałościowe. Główna wada to kruche pękanie.

Do obróbki skrawaniem stosuje się inne materiały - dla alu to głównie stopy PA6 lub PA9 - poza lepszymi właściwościami mechanicznymi i podatnością na obróbkę skrawaniem - to są materiały (w prefabrykatach) obrabiane plastycznie - ciągnione (pręty) czy walcowane (blachy). Nie mają tendencji do kruchego pękania - a i odporność korozyjna (np. PA9) jest sporo wyższa, niż stopów w krzemem. technologia (obróbka skrawaniem) jest jednak sporo droższa - poza czasochłonnością są sporo wyższe straty w materiale - robiłem już detale dla których 95% materiału szło w wióry ... :wink:

Jest jeszcze technologia drukowania 3D (w metalach) - ale na razie to cenowe SF. Nie mam też danych na temat wytrzymałości elementów robionych taką metoda (vs. np klasyczne odlewy).

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 03 lut 2021, 19:55
autor: kylon
Staram się robić dobrze a nie tanio ;-).

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 03 lut 2021, 21:00
autor: Rokfor32
Jak masz zerową dostępność oryginałów/używek - to i wybór jakby żaden :wink:

Ale ja nie o tym - odlewy są konstruowane jak są właśnie ze względu na "problemy" z materiałem. Zwykle są po prostu przewymiarowane - żeby słaby wytrzymałościowo materiał wytrzymał.

Używając obróbki mechanicznej (w ciągliwym i wytrzymałym materiale) można kształt nieco zoptymalizować. Mały ma to sens w przypadku odtwarzania oryginału (pojazdu jako całości, czy te łapy do silnika co wkleiłeś) - ale w przypadku różnych tematów tunningowych już jak najbardziej. Temu można (i się robi) np. lekkie wahacze czy zwrotnice, plus lekkie felgi (kute a nie odlewane). Dla pracy sportowego zawiasu ma to pierwszorzędne znaczenie - a jest nie do uzyskania metodą odlewania.

Tu sobie rozmawiamy o zabytkach - i technologia druku 3D w metalu wydaje się całkiem obiecująca - o ile jakość/wytrzymałość będzie conajmniej porównywalna z odlewem. Bo frezowanie CNC może i daje lepsze parametry techniczne - ale ma jednak spore ograniczenia "estetyczne", że tak to nazwę. Tą metoda jednak ciężko odwzorować typowy, standardowy odlew sprzed czterech dekad. Ale druk 3D - nie ma takich ograniczeń.

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 04 lut 2021, 19:12
autor: kylon
Zdobyty wspomniany Święty Graal czyli dwie nowe przekładnie ze wspomaganiem do czterdziestek.

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 06 lut 2021, 13:34
autor: kylon
Wkrótce pierwszy montaż w mojej BJ42. Przewody są już gotowe. Czekam tylko na odbiór gratów z ocynku.

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 06 lut 2021, 13:39
autor: jezus
Czy to znaczy że sobie drugą 40-kę montujesz ?.

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 06 lut 2021, 13:42
autor: kylon
Nie. W mojej nie było wspomagania a będzie.

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

: 12 lut 2021, 17:23
autor: kylon
Przewody i przekładnia zamontowane.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk