Wspomaganie układu kierowniczego

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Najtrudniejszymi klockami do znalezienia są uchwyty oraz przekładnia kierownicza. Przewodów dorabiam kilka kompletów od razu. Mocowania zrobię na frezarce CNC bo mam wzór. Najgorsza do znalezienia jest przekładnia. Obecnie mam już trzy. Dwie nowe i jedną używkę. Dwie już sprzedane.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: Rokfor32 »

Wiem - temu kiedyś w ramach eksperymentu zrobiłem zewnętrzny sterownik hydrauliczny, przykręcany do ori przekładni J4 bez wspomagania. Wymaga to dodatkowo skrócenia drążka kolumny - ale to nie jest wielki problem.

Jako siłownik wspomagający idzie wtedy w zasadzie dowolny siłownik hydrauliczny dwustronnego działania, montowany w miejsce amortyzatora skrętu.

Patent był opracowany do Piekarzowej długiej - ale ponieważ nie było wtedy czasu na porządne przetestowanie przed wycieczką do Azji - to finalnie w długiej wylądował ori zestaw - a patent został zdemontowany i siedzi sobie u Kmiecia.

To był prototyp celem sprawdzenia rozwiązania, i pewnie jakieś wady by powyłaziły w testach - niemniej można by w oparciu o takie rozwiązanie zrobić zestaw (po przemyśleniu i dopracowaniu ewentualnych bolączek) możliwy do założenia do dowolnej J4.

Dodatkową zaletą takiego rozwiązania było miejsce przyłożenia siły wspomagającej - bezpośrednio do zwrotnicy. To rozwiązanie odciążało wspornik przy ramie, i generalnie zmniejszało siły działające na ramę od układu wspomagania (rama w oryginalnym rozwiązaniu potrafi w tym miejscu pękać - a i sam wspornik nabiera luzów, przekładających się na precyzję układu kierowania).

Można by to wytestować dalej w jakiej J4 - skrócony drążek jest w zestawie, więc w razie niepowodzenia można auto testowe ponownie wrócić do oryginału.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Ciąg dalszy produkcji układów wspomagania.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Korpus napinacza.
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: Rokfor32 »

To oryginały - czy ktoś był w stanie wykonać kopie w takiej jakości?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Oryginały.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Ale prawdopodobnie zrobię na CNC jak znajdę więcej przekładni.

Obrazek

Obrazek

Tu dorobione łapy silnika Hercules JXD do M8. Nie do kupienia.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: Rokfor32 »

CNC (czy ogólnie obróbka skrawaniem) - to inna bajka jakościowa/wytrzymałościowa.

Odlewanie jest tanie w masowej produkcji - ale do odlewania używa sie stopów dosyć kruchych - czy to stopy aluminiowo krzemowe - czy żeliwa. Mają dobre właściwości technologiczne - ale marne wytrzymałościowe. Główna wada to kruche pękanie.

Do obróbki skrawaniem stosuje się inne materiały - dla alu to głównie stopy PA6 lub PA9 - poza lepszymi właściwościami mechanicznymi i podatnością na obróbkę skrawaniem - to są materiały (w prefabrykatach) obrabiane plastycznie - ciągnione (pręty) czy walcowane (blachy). Nie mają tendencji do kruchego pękania - a i odporność korozyjna (np. PA9) jest sporo wyższa, niż stopów w krzemem. technologia (obróbka skrawaniem) jest jednak sporo droższa - poza czasochłonnością są sporo wyższe straty w materiale - robiłem już detale dla których 95% materiału szło w wióry ... :wink:

Jest jeszcze technologia drukowania 3D (w metalach) - ale na razie to cenowe SF. Nie mam też danych na temat wytrzymałości elementów robionych taką metoda (vs. np klasyczne odlewy).

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Staram się robić dobrze a nie tanio ;-).

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: Rokfor32 »

Jak masz zerową dostępność oryginałów/używek - to i wybór jakby żaden :wink:

Ale ja nie o tym - odlewy są konstruowane jak są właśnie ze względu na "problemy" z materiałem. Zwykle są po prostu przewymiarowane - żeby słaby wytrzymałościowo materiał wytrzymał.

Używając obróbki mechanicznej (w ciągliwym i wytrzymałym materiale) można kształt nieco zoptymalizować. Mały ma to sens w przypadku odtwarzania oryginału (pojazdu jako całości, czy te łapy do silnika co wkleiłeś) - ale w przypadku różnych tematów tunningowych już jak najbardziej. Temu można (i się robi) np. lekkie wahacze czy zwrotnice, plus lekkie felgi (kute a nie odlewane). Dla pracy sportowego zawiasu ma to pierwszorzędne znaczenie - a jest nie do uzyskania metodą odlewania.

Tu sobie rozmawiamy o zabytkach - i technologia druku 3D w metalu wydaje się całkiem obiecująca - o ile jakość/wytrzymałość będzie conajmniej porównywalna z odlewem. Bo frezowanie CNC może i daje lepsze parametry techniczne - ale ma jednak spore ograniczenia "estetyczne", że tak to nazwę. Tą metoda jednak ciężko odwzorować typowy, standardowy odlew sprzed czterech dekad. Ale druk 3D - nie ma takich ograniczeń.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Zdobyty wspomniany Święty Graal czyli dwie nowe przekładnie ze wspomaganiem do czterdziestek.

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Wkrótce pierwszy montaż w mojej BJ42. Przewody są już gotowe. Czekam tylko na odbiór gratów z ocynku.

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: jezus »

Czy to znaczy że sobie drugą 40-kę montujesz ?.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Nie. W mojej nie było wspomagania a będzie.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wspomaganie układu kierowniczego

Post autor: kylon »

Przewody i przekładnia zamontowane.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

ODPOWIEDZ