Napędy pytanie

Moderator: luk4s7

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Napędy pytanie

Post autor: Ak80 »

Do jakiej prędkości na asfalcie można jeździć gdy napędy są zapięte na 4x4?
Zimą gdy warunki są różne mam u siebie cały czas na h4 ale skoro nie jest to stały napęd tylko dołączany to w większości czasu powinno się chyba jeździć na H2
Latem nie ma problemu ale teraz?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: kylon »

Nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego zatem nie można jeździć po suchym czy nawet mokrym asfalcie. Niezależnie od jego temperatury. Owszem możesz ale tylko na wprost ;-). Co innego ćlapa czy zaśnieżona droga.

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: Napędy pytanie

Post autor: zombi »

W J4 nie jest to skorelowane z prędkością, nie ta technologia.
generalna zasada jest taka, że jak masz przyczepność na asfalcie to koła w skręcie poruszają się z różną prędkością i powstają naprężenia jak masz zapięte obie osie. Czyli jak siła potrzebna do uślizgu kół będzie większa niż najsłabszy element w układzie napędowym to już nie można.
Czyli w łuku bez możliwości uślizgu kół i przy 20km/h coś rozwalisz.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: sebastian44 »

Ak80, miałes przez pare lat J70. W J40 napędy działaja dokłądnie tak samo. Jak na drodze jest biało to zapinasz 4x4 i jazda. Prędkośc nie ma tu nic do rzeczy. Jak się robi czarny asfalt to rozpinasz.

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: Napędy pytanie

Post autor: Ak80 »

Ok, ale asfalt jest odśnieżany więc czarny, natomiast drogi boczne już nie. Wychodzi na to że muszę co chwile wychodzić i zmieniać napęd. Słabo trochę. :?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: kylon »

Kolego Arturze. Czas chyba przeczytać instrukcję pojazdu. Napęd włączany jest w środku pojazdu. Sprzęgiełka służą do rozpinania półosi aby te się nie kręciły bez potrzeby jak napęd jest długo nie używany. Jest podejrzenie że myślisz tylko o napędzie 4x4 bo bez przełączenia na reduktorze same sprzęgięłka go nie zapinają.

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: Napędy pytanie

Post autor: Ak80 »

Chyba faktycznie czas mi się doszkolić.
Całe życie myślałem że aby zapiąć napęd 4x4 muszę przełączyć sprzęgiełka.
Czyli sprzęgiełka służą wyłącznie do pracy na reduktorze?
Reduktor wiem jak działa, tzn. w trudnym terenie gdy 4x4 nie daje rady zapięcie reduktora spina mosty na sztywno. Wtedy nie można skręcać kołami.
Tak to rozumiem.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: kylon »

Chyba masz duże braki w wiedzy ;-)
4x4 w tym aucie też spina przód na sztywno. Reduktor ma 4 pozycje.
2H (napęd tylko na tył)
4H (napęd 4x4 biegi szybkie)
N (neutral) nic nie jedzie
4L (napęd 4x4 biegi wolne)

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: Napędy pytanie

Post autor: Ak80 »

kylon pisze:
18 sty 2021, 18:26
Sprzęgiełka służą do rozpinania półosi aby te się nie kręciły bez potrzeby jak napęd jest długo nie używany.
A kiedy jest potrzeba aby były zapięte? :wink:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: kylon »

A jak nie ma instrukcji papierowej to Japończycy pomyśleli o tych niepiśmiennych i przynitowali tabliczkę na schowku.

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: kylon »

Ak80 pisze:
18 sty 2021, 19:33
A kiedy jest potrzeba aby były zapięte? :wink:
Za każdym razem jak zapinasz 4x4 ale mogą być zapięte przy samym tyle. Tyle że wtedy koła napędzają półośki, półośki mechanizm różnicowy, mechanizm różnicowy przedni wał a ten część reduktora.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: sebastian44 »

O rany podziwiam cierpliwość Kylon. Ja przy takich pytaniach już wymiekam. Jeszcze od kogoś kto ma drugiego z kolei Land Cruisera i dalej nie wie jak używać napedow :roll:

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: Napędy pytanie

Post autor: Ak80 »

kylon pisze:
18 sty 2021, 19:38
Ak80 pisze:
18 sty 2021, 19:33
A kiedy jest potrzeba aby były zapięte? :wink:
Za każdym razem jak zapinasz 4x4 ale mogą być zapięte przy samym tyle. Tyle że wtedy koła napędzają półośki, półośki mechanizm różnicowy, mechanizm różnicowy przedni wał a ten część reduktora.
Czyli za każdym razem jak zjadę z czarnego na śnieg, powinienem wyjść z auta i przestawić sprzęgiełka aby włączyć bieg H4

Ak80
Posty: 560
Rejestracja: 27 mar 2019, 15:34
Auto: BJ40 1980 hardtop
BJ40 1980 softtop

Re: Napędy pytanie

Post autor: Ak80 »

sebastian44 pisze:
18 sty 2021, 19:51
O rany podziwiam cierpliwość Kylon. Ja przy takich pytaniach już wymiekam. Jeszcze od kogoś kto ma drugiego z kolei Land Cruisera i dalej nie wie jak używać napedow :roll:

Racja. Też podziwiam.
W j7 jest jeszcze ciekawiej bo tam jest wajcha H4 i przycisk H4
To jest dopiero masakra

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18009
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Napędy pytanie

Post autor: kylon »

Mamo. Trzymajcie mnie. Nie daję rady ;-)

Przypnij se kartkę na szybie. W listopadzie zapiąć sprzęgięłka a w marcu rozpiąć. Jak masz zapięte to nie musisz wysiadać do zapinania 4x4. Zmieniasz pozycję lewarka z 2H na 4H i tyle.

ODPOWIEDZ