J4 wyciągarka mechaniczna

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 16600
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: kylon »

Ja stosuję kołki zrobione ze śruby 10,8. Taki bezpiecznik jest przydatny bo ostatnio jadąc na Campa Piotrek od żółtego pickupa gonirwał. Włączył mechanika przypadkowo i klin się zerwał nie demolując zderzaka i wyciągarki.

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 1810
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: plum76 »

Kylon 10.8 to twarde.
Ja mam 8.8 i ostatnio zerwałem line syntetyczna 8mm, kołek przetrwał.
przy grubszej linie i śrubie 10,8 ślimak możne nie przetrwać.
Docelowo jak zamierzam doczekać się kontrolki załączonego PTO.
paweł

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 16600
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: kylon »

Lina syntetyczna 8 mm to raczej za słaba i jak mniemam chińska ;-)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7088
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. R??nych. Wi?kszo?? Toyoty.
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: Rokfor32 »

Nie chińska - austriacka :wink: Tyle że od leśników, do sprzętów zrywkowych, a nie typowa OR.

Ale prawda jest taka, że przekładnia w tych windach faktycznie nie wytrzymuje zbyt twardego kołka. Zaciera sie. A skrajnie rozlatuje się korpus windy - znane są takie przypadki.

Temat jest łatwo policzalny - z parametrów windy (czyli 3,5T uciągu) wychodzi, że na wejściu nie powinno być więcej niż ok. 160Nm, już uwzględniając sprawność ślimaka. Policzenie przekroju kołka to podstawienie danych do gotowego wzoru z poradnika mechanika :wink:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 16600
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: kylon »

To muszę wyjąć takowy kołek z auta które regularnie ofroaduje od 7 lat :mrgreen:
Średnica czyli przekrój kołka się nie zmienia :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7088
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. R??nych. Wi?kszo?? Toyoty.
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: Rokfor32 »

Zgadza się. Ale do wzoru na ścinanie podstawiasz wytrzymałość materiału. Cecha śruby to minimalna wytrzymałość na rozciąganie (liczba przed kropką x100 w MPa).

Dodatkowo, konstrukcja tego połączenia powinna uwzględniać wytrzymałość materiału wałka i widełki. Użycie kołka o większej wytrzymałości niz pozostałe elementy daje w efekcie niszczenie wałka czy widełki, zamiast ścięcia kołka.

Awatar użytkownika
Meris
Posty: 405
Rejestracja: 29 wrz 2008, 20:19
Auto: exHJ60, HDJ80, HDJ100, J120, BJ40
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: Meris »

witam, mam PTO od 40ki, wiem ze chalas bedzi, chce wymienic na PTO od 60-70 modeli z jednym kolem. Czy kto prubowal dopasowac?
Na HJ60 kiedysc montowalem od 40ki... tyko dziury 2 niepasowali, reszta bylo ok. Ciekawe czy odwrotnie udasie :D

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7088
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. R??nych. Wi?kszo?? Toyoty.
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: Rokfor32 »

Są dwa typu pto do J4. Chodzi o obudowę - dla młodszych j4 (czyli końcówka, i lata '80) pto szło takie samo jak do J6 i J7. Te starsze były pasowane do starego typu reduktora, tego z klapką rewizyjna na górze - i one nie pasują do młodszych.

Te młodsze wersje pto, pasujące do późnych J4, J6 i J7 były z kolei w wersji jedno i dwubiegowej. One sa zamienne w obie strony. Pasuje i jedna, i druga wersja.

Foty wrzuć tego co masz, to coś podpowiemy.

Awatar użytkownika
Meris
Posty: 405
Rejestracja: 29 wrz 2008, 20:19
Auto: exHJ60, HDJ80, HDJ100, J120, BJ40
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: Meris »

dwubiegowa? moze z rewersem ;)

mam taki PTO
gBJ40c.jpg
gBJ40c.jpg (53.93 KiB) Przejrzano 3281 razy
a szukam takie
DSC00118.JPG
(88.44 KiB) Pobrany 32 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7088
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. R??nych. Wi?kszo?? Toyoty.
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: Rokfor32 »

Z rewersem to w sumie dwa biegi (one się ciut różnią przełożeniem) :wink:

W tej młodszej wersji są i jedno i dwukierunkowe. Te starsze - spotkałem tylko dwukierunkowe.

Awatar użytkownika
Meris
Posty: 405
Rejestracja: 29 wrz 2008, 20:19
Auto: exHJ60, HDJ80, HDJ100, J120, BJ40
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: Meris »

mialem wszytkie warianty, sciongalem z Vladivostoku na Litwa ruzne mechanicne wyciagarki... ale teraz potszebujie co kiedys spredalem :D

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 1810
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: plum76 »

Jakby ktoś robił remont podporę wałka PTO to można zamienić oryginalne uszczelniacze na olejowe.
Jest szansa że lepiej z woda sobie poradzą.

Obrazek

Obrazek

łożysko 15pln i uszczelniacze po 15pln.

Uszczelniacze są ciut głębsze wiec nieco wystają ale średnice się zgadzają.

a. Podpora wałka łożysko: fag 6205.2rsr.c3. ja mam wersje RS a nie RSR. Rożnica jest w max obciążeniu i max obrotach.
b. Uszczelniacze 35x55x10 nr 12010909b corteco, drugi: 30x40x7 nr 12011131b

Ważne: są dwie wersje podpory, różnią się kształtem. Do tej drugiej nie wiem jakie będą graty.

jezus
Posty: 1558
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: HDJ 80
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: jezus »

Kurde już kilka razy macałem wałki wyciągarki i luz mają niemały, krzyżaczki i łożysko podpory. Chyba dopisze to do listy przy kolejnej wizycie u mechanika...choć dzisiaj dopiero wyjechałem po trzy dniowym spa.
Zapewne wymiary będą te same, gdzie kupowałeś te uszczelniacze i łożysko ? , bo krzyżaczek mam w zapasie od lat.. :-)

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 604
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: piter69A »

Dla układu przeniesienia napędu nowszej wersji (jak J7) krzyżaki do wałów pasują od tylnonapędowej Corolli i dodatkowo mają kalamitkę do smarowania.
Łożyska standardowe i łatwo dostępne. Dałem 2RS i dodatkowo wypełniłem całkowicie smarem. Oryginalne uszczelniacze filcowe po nasiąknięciu wodą powodują korozję i wżery na wałku. Pasują w ich miejsce typowe uszczelniacze gumowe. Można kupić w wersji niskiej i idealnie. Wałki w miejscach współpracy z uszczelniaczem zostały przetoczone, osadzone zostały tulejki z twardego materiału i na koniec całość przetoczona na nominalny wymiar.

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 1810
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: J4 wyciągarka mechaniczna

Post autor: plum76 »

oryginalne krzyżaki mają mosiężne szklanki i są bardzo wytrzymałe. Smarowanie jest upierdliwe.
Zamiennik to to samo co idzie do wałka kolumny kierownicy.

Wszystkie części znajdziesz na allegro lub intercars.

ODPOWIEDZ