Opony AT - jako całoroczne.

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: sebastian44 »

luk4s7 pisze:
sebastian44 pisze:Wersja LT znacznie sie różni, ma inny wygląd i bieżnik coś koło 14 mm czyli sporo wiecej niż osławione BFG AT.
No i znowu, dla mnie to nie jest ważny aspekt. Opony jeżdżą u mnie 5 lat i się zmieniają na nowe (bo guma się starzeje i nie ma cudów). M.in. dlatego mam 1 komplet. Sprzedawałem G012 z bieżnikiem koło 7mm po prawie 5 latach. Nie wiem ile było wyjściowo, może 11 może więcej. Przejechałem, jeśli dobrze pamiętam, koło 40k km na nich. Gość który kupił je do swojego LC J90 (krótki) nie mógł się nachwalić jak dobrze się trzymają i jak robią w terenie w porównaniu do tego co miał wcześniej. Może miał jakieś śmietniki, a może wciąż te 7mm dawało radę.
Ja nie mowie że to źle, te opony w lżejszej wersji sa po prostu do .. lżejszych zastosowań ;) Nikt nie twierdzi że są gorsze, po prostu inne. Ja dla siebie szukałem czegoś bardziej terenowego. Teraz auto zmieniło swoje przeznaczenie na jeszcze bardziej terenowe dlatego też pozbywam się Yoko z których byłem bardzo zadowolony na rzecz bardziej agresywnych i większych kółek.

Opony jak każda czesc samochodu musi być projektowana pod różnymi kątami. Nie ma nigdy zasady że głębszy bieżnik=lepiej. Gdyby tak było wszyscy jeździliby na simexach. Po uwage jest brana masa, głośność, przyczepność i milion innych parametrow. Polepszając trakcje w terenie tracimy komfort na szosie- cudów nie ma ;) Dlatego kupując gumy dla siebie trzeba wybrać coś co najlepiej odpowiada naszym potrzebom.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3385
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: luk4s7 »

sebastian44 pisze:
luk4s7 pisze:
sebastian44 pisze:Wersja LT znacznie sie różni, ma inny wygląd i bieżnik coś koło 14 mm czyli sporo wiecej niż osławione BFG AT.
No i znowu, dla mnie to nie jest ważny aspekt. Opony jeżdżą u mnie 5 lat i się zmieniają na nowe (bo guma się starzeje i nie ma cudów). M.in. dlatego mam 1 komplet. Sprzedawałem G012 z bieżnikiem koło 7mm po prawie 5 latach. Nie wiem ile było wyjściowo, może 11 może więcej. Przejechałem, jeśli dobrze pamiętam, koło 40k km na nich. Gość który kupił je do swojego LC J90 (krótki) nie mógł się nachwalić jak dobrze się trzymają i jak robią w terenie w porównaniu do tego co miał wcześniej. Może miał jakieś śmietniki, a może wciąż te 7mm dawało radę.
Ja nie mowie że to źle, te opony w lżejszej wersji sa po prostu do .. lżejszych zastosowań ;) Nikt nie twierdzi że są gorsze, po prostu inne. Ja dla siebie szukałem czegoś bardziej terenowego. Teraz auto zmieniło swoje przeznaczenie na jeszcze bardziej terenowe dlatego też pozbywam się Yoko z których byłem bardzo zadowolony na rzecz bardziej agresywnych i większych kółek.

Opony jak każda czesc samochodu musi być projektowana pod różnymi kątami. Nie ma nigdy zasady że głębszy bieżnik=lepiej. Gdyby tak było wszyscy jeździliby na simexach. Po uwage jest brana masa, głośność, przyczepność i milion innych parametrow. Polepszając trakcje w terenie tracimy komfort na szosie- cudów nie ma ;) Dlatego kupując gumy dla siebie trzeba wybrać coś co najlepiej odpowiada naszym potrzebom.
Zgadzam się w 100%. Wypada tylko dodać "amen" ;)

PawelS
Posty: 4
Rejestracja: 26 sty 2019, 19:34

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: PawelS »

Aż z ciekawości sprawdziłem, w jakich rozmiarach występuje wersja LT i za dużo tego nie ma:
https://yokohama-online.pl/wp-content/u ... t-g015.pdf

Ja definitywnie zdecydowałem się na Yokohama Geolandar A/T G015 265/65R17 112H.

Dziękuję Panowie za pomoc :-)

cayman9
Posty: 9
Rejestracja: 19 sie 2016, 21:52

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: cayman9 »

Cześć, chciałbym się podpiąć pod ten temat ponieważ szukam opon do lc 120

Szukam opon 265/65/17 at z homologacją zimową... I potrzebuję pomocy... Wyszukałem te opony :

https://www.sklepopon.com/opona-caloroc ... 2-t-119563

https://www.sklepopon.com/opona-letnia/ ... 12-t-98496

https://www.sklepopon.com/opona-letnia/ ... t-xl-28211

https://www.sklepopon.com/opona-letnia/ ... 12-t-96522

https://www.sklepopon.com/opona-letnia/ ... 12-h-91142

Warunkiem była homologacja zimowa - 3pmsf

Czy ktoś z Was miał może styczność z tymi oponami? Wiem że w każdym poście jest proponowana Yokohama ale... Nie ukrywając kwota za komplet jest niemała to może warto dopłacić do innej marki?

Nie ukrywam że mój landek to moje pierwsze auto 4x4 więc ciśnie mi się dużo pytań...

Jeśli kogoś razi wklejenie linku do sklepu to przepraszam, ale wybrałem go ze względu na opis opon (nie wszędzie jest napisane czy ma homologację zimową)

Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie opinie

Maciek

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3385
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: luk4s7 »

Wszystkie podane przez Ciebie opony są w podobnym zakresie cenowym. Sprawdzony i polecany Geolandar wcale nie droższy od pozostałych. Ma również homologację zimową. W czym więc problem?

Każda opona jest kompromisem. Nie wymieniłeś BFG AT KO2. Też z zimową homologacją. Pisałem o niej wcześniej chyba nawet w tym wątku. Jeśli użytkujesz auto dużo ma zwykłych drogach a mało w terenie to Yokohama. Jeśli będziesz jeździł po skałach, cięższym terenie ale wciąż sensownie komfortowo na codzień to BFG. Jedno i drugie to premium w klasie AT.

everybike
Posty: 183
Rejestracja: 28 paź 2015, 17:13
Auto: UZJ 100
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: everybike »

A ja znowu podsunę pomysł renegade a/t5 , bo nikt się jeszcze nie wypowiedział na ich temat, a już w kilku miejscach pytałem. Zanosi się na to ,że przetestuję je na własnej skórze. W przyszłym miesiącu czeka mnie zakup opon. Więc jeśli ktokolwiek przejechał się na nich i odradza to proszę o ostrzeżenie.
W moim rozmiarze są w linku poniżej ale i mniejsze mają.
https://www.sklepopon.com/opona-caloroc ... 8-s-122356

Patrząc na parametry dobrze się zapowiadają - bardziej ekonomiczne od chwalonych geolanderów, a tak samo ciche. To jakaś organizacja godna zaufania testuje opony i nadaje te oceny czy to po prostu chwyt marketingowy sprzedawców?

ps. na discoverer cooper at3 zrobiłem przez ostatnie 3 lata ok. 40tys. km i generalnie byłem zadowolony. Radary wydają mi się ciut agresywniejsze. Coopery jak trochę się przytarły to ślizgały się w błocie coraz bardziej. No ale wiadomo , że wtedy już potrzebne MT.
ps.2
kilka tysięcy zrobiłem tez ostatnio na BFG AT KO2. Są dużo głośniejsze ( 75dB ! ) , a w błocie też się szybko zalepiają. Moim zdaniem to najbardziej przereklamowane opony na rynku.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3385
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: luk4s7 »

Polecam ciekawy przegląd opon AT z zimową homologacją. Od bardziej drogowych po bardziej terenowe https://www.youtube.com/watch?v=_D3E5bREjKc

Awatar użytkownika
Kowal_Marcin
Posty: 27
Rejestracja: 01 maja 2019, 22:58
Auto: GSJ15 "Gucio"

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Kowal_Marcin »

Co prawda zima już za nami, ale mowa w tym wątku o oponach całorocznych, więc podzielę się opinią na temat mało znanej u nas opony, jaką jest Nokian Rotiiva AT. Dlatego poniżej (prawie) wszystko co wiem na temat tej opony, czyli własne doświadczenia i wiedza poboczna.

Jeszcze zanim zostałem właścicielem terenówki jeździłem Dusterem 4x4 :) - z całym szacunkiem dla tego maleństwa i dla jego możliwości. Kupiony był nieco awaryjnie na wyprawę, która z różnych względów się skróciła do ok. 18 tkm i przebiegała głównie po twardym. Ale miało być inaczej, więc przed nią zakupiłem opony AT. Padło na Nokiana, bo wydały mi się najbardziej uniwersalne. Mają oznaczenia: All-Terrain, All Season, M+S, 3PMSF, a na dodatek jeszcze boki wzmocnione aramidem (czy to fajne - oceńcie sami: https://www.youtube.com/watch?v=N5LvBke-UqY, choć BFG KO2 za swoim Coregard też daje radę: https://youtu.be/Kp5dVUol778?t=47), oraz dla oponowych freaków: 700 A A. Poza tym ufam Nokianowi w kwestii opon na warunki zimowe, a to był ważny czynnik (miałem 2 różne modele zimówek Nokiana, nie są najlepsze wśród "alpejskich" (wolę Conti), ale są dobre).

Na oponach Rotiiva AT zrobiłem 20 tys. km - fakt, głównie po czarnym, ale większość z nas jeździ głównie po czarnym na AT, zwłaszcza tych całorocznych. Duster I nie należy do cichych, na szczęście Nokiany są jednymi z najcichszych AT-ków na rynku, więc tu zaleta. Na suchym brak zastrzeżeń, może do Dacii były nieco za sztywne, ale indeks nośności był z b.dużym zapasem :) Na mokrym niestety idealnie nie jest, trzeba uważać w (szybkich) zakrętach, choć dramatu nie ma. Na szutrze wkurzające jest zapychanie bieżnika drobnymi kamyczkami, ale może to wina wąskiej opony (215/65 R16), być może np. 265 byłaby "odporniejsza" na to - zgaduję, bo wygląd bieżnika jest identyczny, więc rowki w szerszej gumie są proporcjonalnie większe/szersze). I te dwie wady to wszystko, co mogę jej zarzucić. Pojechałem sprawdzić ją w "piaskownicy", stromy kilkunastometrowy podjazd zrobiły za drugim razem, ale trzeba przyznać, że tu problemem był brak mocy benzynowego 1.6 i brak reduktora. Za to już w mokrym wciąż kopnym piachu działały ok. W 2WD auto siadało i traciło chęć do jazdy, ale już w auto ruszało bez gadania. Opon nie rotowałem, przednie po 20 tkm mają jeszcze widoczny marker 80%, tylne wyraźnie widoczny 80%, więc przewidywania na nawet 100 tkm nie są przesadzone (w USA w sklepach oponiarskich podają orientacyjną trwałość opon, więc można sobie popodglądać - nie zawsze są to te same opony, ale daje to jakieś rozeznanie) - choć pod koniec to już na pewno nie do użytku w sezonie zimowym. To naprawdę dobra opona a do tego nie jest droga. W błocie nie testowałem, ale nieliczne filmiki na YT pokazują, że jak większość AT-ków Rotiiva w prawdziwym błotku nie robi (jak MT):
https://www.youtube.com/watch?v=SX2vEinZmMk

Nokian Rotiiva AT niby w błocie nie robi, ale błota jako takiego się nie boi. To zdjęcia oficjalne Nokiana z testów prasowych MT-ka Rockproof w RPA, gdzie pojazdem asystującym był Defender obuty właśnie w opony Rotiiva AT. Oczywiście nie chodzi o to, że na tych zdjęciach jest jakiś straszny teren, tylko że Def na Rotiivie prowadzi kolumnę testowych aut na MT-kach:
Obrazek
Obrazek
Link do całego testu: https://www.caranddriver.com/news/a1534 ... road-tire/

Teraz stoję przed dylematem wyboru opon do Toyoty (265/70 R17 115S). Moje wymagania to: uniwersalne opony całoroczne z oznaczeniem 3PMSF jako podstawowe wyposażenie do jazdy na co dzień i na dalsze wyprawy, spełniające wymagania techniczne/homologacyjne (indeks prędkości i nośności). Moimi faworytami początkowo były co prawda dwie opony AT+: Goodyear Wrangler Duratrac (jest już niedostępna w EU w rozmiarach na obręcz 16 i 17 cali) mimo starej konstrukcji, braku kewlarowych boków (GY AT Adv już je ma) i ceny z kosmosu, oraz Cooper Discoverer ST Maxx, ale on nie ma oznaczenia 3PMSF, a to jest dla mnie ważne, bo auto ma mieć możliwość wyjazdów zimowych (obligatoryjne opony z oznaczeniem 3PMSF w krajach ościennych zimą, już nawet w Niemczech!). Obie mają też za niski indeks prędkości. Także oprócz Nokiana (osobowa Rotiiva AT i ciężarowe LT-ki Rotiiva AT+) o którym mam dobre zdanie, ale wiem że nie jest idealny, rozważam parę "klasyków" jak choćby BFG KO2, czy GG AT3, oraz kilka nieoczywistości w tym kraju, jak GY AT Adv, czy Pirelli Scorpion AllTerrain Plus, która to w obecnej odsłonie jest już prawdziwym AT-kiem. A po lekturze niniejszego wątku przez chwilę także nad G015 (dzięki Łukasz) :P. Na (nie)szczęście okazuje się, że tu jest dla mnie za niski indeks nośności. Dylemat jeszcze chwilę poczeka, bo jak na razie zastane Grandtreki przeżyły zimę i dały radę nawet przy +2 na czarnym lodzie, co mi istotnie zaimponowało. Wyrok już jednak został podpisany, bo nie mają dziobanej śnieżynki. :twisted:

Awatar użytkownika
OMM
Posty: 76
Rejestracja: 11 mar 2018, 19:55
Auto: LJ70 2.4

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: OMM »

A Geolandar G015 z oznaczeniem LT nie dobierzesz w odpowiednim rozmiarze? Wrzucilem ostatnio do Vitary koła, które dostalem przy kupnie GV tj. 5-letnie Yokohama G012 i jestem mega zaskoczony tymi oponami - na plus. Zastanawiałem się wcześniej nad zakupem G015 LT i sądzę, że to super wybór. W LJ70 mam S/T Maxx i tam to też dobry wybór ale mało jeżdżę w zimie i może dlatego.

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1812
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: irko »

Niestety Geolandar G015 wystepuje w wersji LT w ograniczonej ilości rozmiarów.
Dobrze wiedzieć gdzie o nie pytać ponieważ przecięctny sprzedawca opon nie ma pojęcia o tym że jest taka odmiana
Dobrze opisane są tu: https://www.voida.pl/yokohama-geolandar ... 15/m-20628

215/75 R15
235/75 R15
255/70 R15

30x9.50 R15
31x10.50 R15
32x11.50 R15
33x12.50 R15

215/85 R16
225/75 R16
245/75 R16
235/85 R16

245/70 R17
285/75 R17
315/70 R17

265/60 R20
325/60 R20

Nie wiem jak LT ale zwykła YOKOHAMA na słaby bok.
Moja opona po starciu z kamieniem
Załączniki
IMG_2759.jpg
IMG_2759.jpg (56,56 KiB) Przejrzano 4826 razy

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1994
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Jake »

Musze w najblizszym czasie kupić komplet opon do nowo kupionego 4R. Rozmiar 265/75R16. Mam niestety wąski budżet, wiec szukam oszczednosci, jednoczesnie nie chcąc zbytnio dziadować (ja wiem, tak sie nie da). Najchetniej wziałbym komplet 5szt fabrycznie nowych Cooperów AT3 ale cięzko mi teraz wyłuskać 2500zł. Natrafilem na nastepujace mozliwosci:
5x BFG AT KO2 Uzywane, 2016r. 80-90% bieznika, 2000zł
4x Cooper AT3 NOWE 2018r. 2100zł + musiałbym dokupic 5szt na zapas
4x Cooper AT3 Używane, 2014r. 80-90% bieżnika, 1400zł + musiałbym dokupic 5szt na zapas
5x Nokian Rotiiva AT NOWE (leżaki magazynowe) 2014r. 1200zł
5x Goodyear Wrangler Duratrac, Używane, 2016r - 5szt nie znam jeszcze ceny

Czytam, czytam rozne opinie o kupowaniu opon starszych niz 3 lata, w tym lezakow magazynowych i im wiecej czytam, tym mniej wiem. Co z tej listy na górze doradzacie? Wszystkie modele opon mi odpowiadaja pod katem planowanego uzycia, lamigłowka polega nie na wyborze marki czy modelu tylko wybraniu najlepszego parametru cena/jakość&wiek opony

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: sebastian44 »

Ja bym brał nowe Cooper z 2018. Opony przechowywane w magazynie nie starzeją się tak jak używane więc nawet 2 letnie spokojnie można traktować jak nowe ( czytaj prędzej je zetrzesz na asfalcie niż się faktycznie zestarzeja).

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1994
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Jake »

Moim zdaniem to tez jest najlepsza opcja, ale 2100zł + 5 sztuka ≈ 2500-2600zł a to przerasta mój budżet, dlatego szukam tanszej alternatywy która nie bedzie taka zła. Stad pomysl na te magazynowe leżaki Nokiana albo używane Coopery.

Awatar użytkownika
Beduin
Klubowicz
Posty: 358
Rejestracja: 12 cze 2014, 14:39
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Beduin »

Ja też brałbym nowe opony. Raczej bez zastanowienia. Ta piąta to zapas wiec z racji budżetu znalazłbym coś na rynku wtórnym.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1994
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Opony AT - jako całoroczne.

Post autor: Jake »

Beduin - ja wiem ze kupilbys nowe xD Bo Ty pozbywasz sie dokladnie takich opon - jakie ja wlasnie najbardziej chciałbym kupic ;) Ale wciąż. Nie naciagne budżetu na fabrycznie nowe Coopery. Niestety. Co do zapasu - to ja akurat wyznaje polityke - wszystkie 5 sztuk takie same, wszystkie 5 sztuk pełnowartosciowe. Nie raz zdazylo mi sie zrzucic w terenie opone z felgi i kolejne kilkanascie godzin jechac na zapasie, albo przebic opone i wracac do domu 600-800km na kole zapasowym, zanim naprawiłem opone.

ODPOWIEDZ