285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1992
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: Jake »

To sa ogolnie dosc zblizone charakterem opony, posiadajace podobne wlasciwosci. Konkretnie:
Ad.1Trakcja na czarnym w obu przypadkach jest bardzo dobra, w terenie umiarkowana, bo bieżnik dosc szybko zakleja sie i traci przyczepność, ale AT3 w mojej ocenie radza sobie nieco lepiej. Rotiiva to wyjątkowo lekka opona, brzegi sa cienkie, nieposiadaja wzmocnienia i łatwo je uszkodzic ostrym badylem albo na skale. AT3 sa nieco wytrzymalsze i bardziej odporne, ale mimo to jedna sztuke kiedys roztargałem wlasnie na boku. Pod tym kątem nie ma nawet porównania do np. BFG AT KO/KO2. Ale to tez jest całkiem inna klasa i przeznaczenie opony. Obie gumy (Rotiiva i AT3) sa za to dosc lekkie. Do plusów AT3 nalezy zaliczyc to, ze bieznik lekko zachodzi na boczna strone opony. W Rotiivach jest wylacznie na czole.

Ad.2 Nie calkiem wiem jak to obiektywnie porównać. Obie opony fabrycznie nowe sa miekkie i plastyczne. Z czasem jak wiadomo kazda guma sie starzeje i traci swoja elastycznosc.

Ad.3 Rotiiva jest doskonała na mokrym asfalcie, ma mnóstwo lameli które bardzo skutecznie odprowadzaja wode. W zasadzie dotychczas mimo dosc szerokich kapci (265) nie doświadyczyłem zjawiska aquaplanningu. Trakcja na śniegu jest akceptowalna. Nie dorównuje typowo zimowej oponie, ale zachowuje sie lepiej niz twardsze, bardziej terenowe opony typu AT+/MT. AT3 na mokrym asfalcie radzi sobie równie dobrze, na sniegu rowniez jako tako - po całorocznym ATku nie ma co spodziewac cudów. W głebokim kopnym sniegu w obu przypadkach jest raczej słabo, z lekka przewagą AT3. Ale na głeboki snieg sprawdzaja sie jedynie łańcuchy lub (w terenie) MTki.

Ad.4 Obie gumy wypadaja tu bardzo dobrze, a wrecz doskonale. To to najcichsze opony na jakich miałem okazje jezdzić, ale są to zarazem najłagodniejsze opony na jakich jeździłem (nigdy nie mialem na aucie szosówek). BFG AT KO2 i BFG MT KM2 sa odczuwalnie glosniejsze, a do BFG MT KM1 czy Coopera Discoverer STT to jest juz przepaść.

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 231
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: andrzejrolnik »

Dziękuję Ci za obszerną i wyczerpującą odpowiedź :wink:
Coopery STT miałem w Jeepie ZJ, były świetne ale tylko w terenie, a ja szukam opon 2/3 na szosę
Problem w tym, że w rozmiarze 285/75/16 mam z lepszych gum tylko BFG K02, Toyo OpenCountry, Nokiana,
znalazłem jeszcze General Grabber AT2 ale tylko 1 sztukę na allegro... :lol:
Lepszy wybór jest w 265/75/16, może zostać przy mniejszych na oryginalnej feldze 16x8?

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 231
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: andrzejrolnik »

Co do Grabberów AT2 - jednak jest komplet na allegro ale w cenie nieco niższej od BFG K02
Ale może warto, wyglądają na bardziej terenowe od Toyo i Nokiana i mają sugerowane dobre właściwości śniegowe, jedynie decybele wyższe podją

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 231
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: andrzejrolnik »

Jeżdżę już jakiś czas na Nokianach Rotiiva AT w rozmiarze 285/75R16, w mojej opinii:
- świetne ATki na asfalt, bardzo ciche i dobrze trzymają w zakrętach
- wyjątkowo dobra przyczepność na mokrym jak i oblodzonym asfalcie (w warunkach gołoledzi albo zlodowaciałego śniegu na drodze Toya trzyma się lepiej niż osobówka czy suv)
- w błocie jest całkiem przyzwoicie, pomimo szybkiego zaklejania bieżnika pozostaje jeszcze trochę trakcji
- wadą terenową jest na pewno "lekka konstrukcja" z cienkimi nie usztywnionymi bokami
O trakcji na śniegu jeszcze napiszę jak więcej napada


Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1992
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: Jake »

Zalozylem w zeszlym tygodniu do Isuzu BFGoodrich AT KO2, a poprzednie Coopery STT odjechaly do nowego wlasciciela. I jedne i drugie w tym samym rozmiarze czyli 285/75R16.
Zrobiłem na nich na razie 300km po szosie i wrazenie bardzo pozytywne, przede wszystkim ta błoga cisza.... Wycie Cooperow doprowadzało mnie do szału, na moje potrzeby te gumy to bylo nieporozumienie, ciesze sie ze je sprzedalem. Dluzszy czas juz nie jedzilem na ATkach Goodricha. Na Toyocie sa Nokiany, a Isuzu ostatnie 5 lat jezdzil na MTkach. Na asfalcie KO2 oczywiscie zachowuje sie super, zastanawiam sie o ile gorzej w stosunku do Cooperow bedzie w terenie, jeszce nie mialem okazji przetestowac. Ale jak zawsze cos za cos. Mimo wszystko bylo warto zamienic. Na moje potrzeby to optymalny kompromis wytrzymalosci, odpornosci na przebicia, boczego bieznika z realtywnie cicha jazda i nizszym spalaniem. Chociaz jak pamietam Goodricha KM2 to tez sprawdzaly sie super.
Załączniki
IMG_20220220_1304274.jpg
IMG_20220220_1304274.jpg (55,58 KiB) Przejrzano 1871 razy

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 231
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: andrzejrolnik »

Prezentują się świetnie zdecydowanie ładne opony, dodają autu uroku. Wydają się bardziej wyoblone od Nokianów w tym rozmiarze.
Jake, mógłbyś mi podać jaką dokładnie mają szerokość bieżnika?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1992
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: Jake »

Na poprzednich wygladal agresywniej ;)
IMG_20210630_2043426.jpg
IMG_20210630_2043426.jpg (50,03 KiB) Przejrzano 1863 razy
Ale na KO2 na szczescie nie stracil uroku.
Tak, jasne, od ktorego miejsca do ktorego mierzyc? Od krawedzi do krawedzi?

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 231
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: andrzejrolnik »

Chodzi mi o kostkę bieżnika, bo jej szerokość w stosunku do całkowitej szerokości opony wydaje się czasami zaniżona - np. w Nokianach Rotiiva AT 285/75 wynosi tylko 22cm, a General Grabber AT2 265/75 to było 21cm

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka


stasik
Posty: 274
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: stasik »

Ciekawe co piszesz o hałasie. Czyżby był znacząco większy niż przy innych w miarę cywilizowanych MTkach? Swego czasu brałem je pod uwagę, ale indeks prędkości (K, 110 km/h) kazał odpuścić. Istnieje teoria, że niektóre rozmiary, niestety popularne 16" - 235/85, 265/75, 285/75 i 315/75 - są zbyt głośne żeby uzyskać homologację na wyższe prędkości. Być może jest coś na rzeczy.
Dziwię się, że odpuściłeś MTki na rzecz ATeków. BFK AT KO2 wygląda ładnie, ale nie różni się zachowaniem w błocie od innych ATeków. A taki BFG MT KM3 robi w terenie, a na asfalcie zdecydowanie daje radę nie urwać uszu. Wiem, bo mam ;-)

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1992
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: Jake »

andrzejrolnik pisze:
22 lut 2022, 07:26
Chodzi mi o kostkę bieżnika, bo jej szerokość w stosunku do całkowitej szerokości opony wydaje się czasami zaniżona - np. w Nokianach Rotiiva AT 285/75 wynosi tylko 22cm, a General Grabber AT2 265/75 to było 21cm
OK, zmierze dzis wieczorem i napisze.
stasik pisze:
22 lut 2022, 13:44
A taki BFG MT KM3 robi w terenie, a na asfalcie zdecydowanie daje radę nie urwać uszu. Wiem, bo mam ;-)
Tez wiem, bo mialem. :) Przejezdzilem 4 lata na BFG MT KM2 i bylem super zadowolony. To byla bardzo uniwersalna opona. Cicha,z relatywnie niewielkim oporem toczenia jak na taki bieznik, swietnie radzaca sobie w lekkim i srednim terenie (a w takim zwykle jezdze) i bardzo akceptowalnie na szosie. Jak przyszla pore na ich wymiane (starosc, zuzycie) to kupilem Coopera STT Discovery, bo sie trafila dobra oferta. Zrobilem na nich ledwo 3000km i je sprzedalem. Teraz mam wspomiane AT KO2
stasik pisze:
22 lut 2022, 13:44
Ciekawe co piszesz o hałasie. Czyżby był znacząco większy niż przy innych w miarę cywilizowanych MTkach? Swego czasu brałem je pod uwagę, ale indeks prędkości (K, 110 km/h) kazał odpuścić. Istnieje teoria, że niektóre rozmiary, niestety popularne 16" - 235/85, 265/75, 285/75 i 315/75 - są zbyt głośne żeby uzyskać homologację na wyższe prędkości. Być może jest coś na rzeczy.
Tak, zdecydowanie byl znaczaco wiekszy. Jak mowilem przywyklem do jazdy na MTkach (BFG MT KM2), zreszta 25 letnia terenowka z klekotem pod maska nie nalezy do super cichych pojazdow, wiec nie jestem super czuly na halas. Ale Coopery od 80km/h zaczynaly byl slyszalne, pozwyzej 100km/h byl juz takie jednostajne "wrmmmmmmmmmmmm", ktore dominowalo wszelkie inne dzwieki (silnik, radio, wiatr) wiec faktycznie jest szansa ze to przez to dostaly tak niski indeks predkosci. Ogolnie poza dobrym wygladem i dobrym sprawowaniem w blocie nie bylem zadowolony z tych opon. Kolejna przypadlosc - bardzo zle sie wywazaly. Na wszystkich musialo byc nabite minimum 60-80g, a rekordowa sztuka - ponad 220g (cwiartka obwodu felgi zabita olowiem).
stasik pisze:
22 lut 2022, 13:44
Dziwię się, że odpuściłeś MTki na rzecz ATeków.
A wiesz, ze "mentalnie" to byla trudna decyzja? XD Caly czas mialem takie przeswiadczenie ze robie "downgrade" opon na slabsze. Ale przy pomim uzytkowaniu auta to jednak sensowny wybor. Auto spedza 80% na asfalcie i jedze nim na codzien.

stasik
Posty: 274
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: 285/75R16 AT PLUS -co polecacie Duratracopodobne do 80/100?

Post autor: stasik »

Jake, absolutnie nie podejrzewam Cię o posiadanie delikatnych uszu ;-)
KM3 słyszę od ~70 km/h, ale jest to akceptowalny szum miły każdemu off-roadowcowi :-D Wesoło zaczyna być powyżej 120 km/h (a czasem dopiero powyżej 130 km/h) - hałas wirującej pralki, coś co skutecznie ogranicza moje zapędy autostradowe. Aczkolwiek tylko przez pierwsze 50 km, potem dobijam do 150 km/h i do końca dnia nie słyszę własnych myśli :-P Natomiast potencjał hałasu własnego samochodu mam podobny do Twojego: pełnoletniość dawno osiągnięta, klekot, snorkel, stalowy zderzak z bull barem, brak mi tylko bagażnika na dachu.
Co do wyważenia - KM3 też łatwe nie są, ale może to wina moich nieco już zmęczonych OEMowych felg, poprzednie GY AT/SA+ też wysiłku od gumiarza. Twoje Dakary przynajmniej na zdjęciach wyglądają raczej ładnie i nie winiłbym ich.
Ja z kolei długo przeżywałem decyzję o przejściu na MT obawiając się katastrofy na czarnym i białym, ale na asfalcie po krótkim okresie adaptacji czuję się doskonale, a na śniegu da się jechać. Za to w błocie jest doskonale :-) I dlatego nie planuję powrotu do AT. A też jeżdżę tym dyliżansem na codzień :-) Kilkukrotnie ATeki mało mnie kosztowały rolki na lekko błotnistych podjazdach i trawersach i finalnie chyba bezpieczniej ujeżdżać MT na śniegu niż AT w błocie :-)
Ciekawe czy Yokohama MT G003 jest tak doskonała jak wynika z ocen na TireRacku.

ODPOWIEDZ