Strona 2 z 8

Re: Drgania kierownic ;)

: 18 lis 2022, 21:01
autor: 021CLT
piontas83 pisze:
18 lis 2022, 16:33
Ja kupiłem w toyota Zabrze i tam tez dziś byłem , w przyszłym tygodniu znów do nich jadę maja szukać dalej .
Jedź do warsztatu gdzie robią tzw. optymalizację koła. Wyważają koło wielokrotnie obracając oponę na feldze tak aby było najmniejsze bicie. Koła z najmnieszym biciem wędrują na przód, te gorsze na tył.
Poza tym, same opony mogą być felerne i nie da się wyważyć rozsądnym zakresem ciężarków.

Drgania kierownic [emoji6]

: 19 lis 2022, 13:55
autor: luk4s7
021CLT pisze: Poza tym, same opony mogą być felerne i nie da się wyważyć rozsądnym zakresem ciężarków.
Tak też może być. Kojarzę opinię fachowca wulkanizatora starej daty, że z Cooperami bywają spore problemy mimo optymalizacji i poświeceniu wiele czasu i energii. Yokohama natomiast zwykle idzie gładko. Pan jednak się przykłada i zawsze wyważa do zera.

Jeśli jest to problem z oponami - wulkanizator powinien to namierzyć. Po prostu nie da się wyważyć do zera. Jeśli jest zero to nie ma prawa nic drgać (logiczne). Natomiast kojarzę że ktoś, chyba Kylon wspominał o problemie drgań w nowym aucie. Szukali, kombinowali, przekładali koła a potem demontowali wały i okazało się że fabrycznie któryś wał był niedowarzony. To chyba była właśnie nowa 150’tka.

Re: Drgania kierownic ;)

: 19 lis 2022, 20:06
autor: Mikadoo
Niestety mam to samo LC 150 2022r.
Zmiana felg i opon w rozmiarze standard 265/65r17.
Felgi stalowe dotz opony kormoran. I kierownica biję po rękach od 100 do 120 km/h.
Zmiana ciśnienia dokręcanie śrub kół nic nie dała ☹️.
Będę próbował to wyważać.
Na kołach z salonu, tych letnich problemu nie było więc, nie sądzę żeby to był problem z wałem czy inny z autem.

Re: Drgania kierownic ;)

: 19 lis 2022, 23:11
autor: stasik
Olej ASO, jddź do Centrogumu na Sikory w Kończycach. Tam robią też przy cieżarówkach i naprawdę dają radę. A jeśli na tam, to do Paniówek na granicy z Borową Wsią.

Re: Drgania kierownic ;)

: 20 lis 2022, 09:59
autor: Darek_LC_J95
Boże Święty, toż to marzenie, 1100 km przebiegu w Land Cruiserze, to on jeszcze nawet niedotarty i jeszcze się nie poukładał się na tulejach ;).
Pewnie jeszcze ma foliowe pokrowce ma na fotelach i fabryczny zapach.

Moja uwaga dotycząca uszkodzonych wałów dotyczy staruszka Land Cruisera J95 z przebiegiem 287 000 km, z 2001 roku, więc strzeliłem kulą w płot.

Może po prostu, któraś "NOWA" opona ma bąbla, strukturalne uszkodzenie, czy coś tam.

Na przykład Nokian robi te rozmiary w Rosj, a nie w Finlandii i nie ma szans ich wyważyć. Wulkanizator jak usłyszał, że chce Nokian'a to od razu się zapienił.

Do tego jeszcze rodzaj felgi. Alusy? Czy stalowe? U mnie na ten przykład są poczciwe stare trzyramienne (J95) - 21 lat już żyją i są nie do wyważenia, biją jak chcą.
No i warto, żeby przed wyważaniem umyli koła i felgi (dobre wulkanizatornie mają sprzęt do mycia kół), bo wyważą ci z całym zebranym towarem, a jak wyschnie to sam się wykruszy, wypadnie i z wyważania nici.

W alusach może nie dać się przy samym rancie nakleić ciężarków i wyważarka pokaże OK, ale to nic nie daje, potrzebna taka w pomiarem aktywnym 3D i klejenie ciężarków na całej powierzchni dostępnej felgi.

W stalowych powinno się dać wyważyć lepiej, bo ciężarki idą tu przy oponie i są daleko o osi :), ale też nie zawsze się da.
Może jednak podczas jazdy jakiś ciężarek odpadł albo na dużej dziurze się przegiął, może ważyli zabłocone felgi i opony?

Re: Drgania kierownic ;)

: 22 lis 2022, 22:42
autor: incognitus
Darek_LC_J95 pisze:
20 lis 2022, 09:59
...Na przykład Nokian robi te rozmiary w Rosj, a nie w Finlandii i nie ma szans ich wyważyć. Wulkanizator jak usłyszał, że chce Nokian'a to od razu się zapienił....
Też o tym czytałem, że jest kiepsko ale mam do dwóch aut 8 szt nowych zimowych z Rosji Nokian na 18cali i wyważyły się jak każde inne i nie biją, także nie ma co tak generalizować.

Re: Drgania kierownic ;)

: 23 lis 2022, 15:23
autor: Darek_LC_J95
Może trafiły się naprawdę dobre, albo się dotarły, ułożyły podczas użycia. Te oponki Nokian to szosowe zimówki, czy AT , czy MT?

Re: Drgania kierownic ;)

: 23 lis 2022, 23:09
autor: incognitus
Darek_LC_J95 pisze:
23 lis 2022, 15:23
Może trafiły się naprawdę dobre, albo się dotarły, ułożyły podczas użycia. Te oponki Nokian to szosowe zimówki, czy AT , czy MT?
szosowe zimowki (2021) 8szt a mam też 2 szosowe letnie (2022) i też są ok. może poprawili produkcje? coś trzeba zrobić jak towar jest ogólnie ułomny

Re: Drgania kierownic ;)

: 24 lis 2022, 12:51
autor: Darek_LC_J95
Super wiedzieć. Ja założyłem na moje 16" Bridgestone Dueler A/T i na początku było nieźle, ale po jakimś czasie się pogorszyło. Zbieżność zrobiona natychmiast po założeniu.

Re: Drgania kierownic ;)

: 24 lis 2022, 13:27
autor: piontas83
Jutro jadę znów na serwis , ogólnie po tym wyważeniu , kombinacji ciśnień , doszedłem do momentu że w niskich prędkościach do 100 -110 jest ideał , ale powyżej jadąc autostrada i szczególnie na łuku drogi jest takie uczucie walki z kierownica .. takie coś jak w drugim aucie mam system trzymania się pasa ;) takie uczucie ze ta kierownica chce coś sama zrobić . Tak ze niech szukają ;) może akurat coś znajda .

Re: Drgania kierownic ;)

: 24 lis 2022, 13:40
autor: Darek_LC_J95
To nic strasznego tylko rama ... i wysoki środek ciężkości.

Re: Drgania kierownic ;)

: 26 lis 2022, 18:53
autor: Mikadoo
Mikadoo pisze:
19 lis 2022, 20:06
Niestety mam to samo LC 150 2022r.
Zmiana felg i opon w rozmiarze standard 265/65r17.
Felgi stalowe dotz opony kormoran. I kierownica biję po rękach od 100 do 120 km/h.
Zmiana ciśnienia dokręcanie śrub kół nic nie dała ☹️.
Będę próbował to wyważać.
Na kołach z salonu, tych letnich problemu nie było więc, nie sądzę żeby to był problem z wałem czy inny z autem.
Byłem na powtórnym wyważaniu, i pomogło.
Wydaję mi się że te koła wymagają trochę więcej precyzji w wyważaniu to wszystko.
Ja wymieniałem gumy ( za pierwszym razem) kolejka przed serwisem, czyli żniwa w pełni, jak najwięcej zrobić żeby jak najwięcej zarobić. Rozumiem to, ale w takim szaleństwie łatwo o błąd.
Teraz na spokojnie, przyznali się do błędu poprawili i jest super.

Re: Drgania kierownic ;)

: 26 lis 2022, 19:36
autor: piontas83
Mikadoo pisze:
26 lis 2022, 18:53
Mikadoo pisze:
19 lis 2022, 20:06
Niestety mam to samo LC 150 2022r.
Zmiana felg i opon w rozmiarze standard 265/65r17.
Felgi stalowe dotz opony kormoran. I kierownica biję po rękach od 100 do 120 km/h.
Zmiana ciśnienia dokręcanie śrub kół nic nie dała ☹️.
Będę próbował to wyważać.
Na kołach z salonu, tych letnich problemu nie było więc, nie sądzę żeby to był problem z wałem czy inny z autem.
Byłem na powtórnym wyważaniu, i pomogło.
Wydaję mi się że te koła wymagają trochę więcej precyzji w wyważaniu to wszystko.
Ja wymieniałem gumy ( za pierwszym razem) kolejka przed serwisem, czyli żniwa w pełni, jak najwięcej zrobić żeby jak najwięcej zarobić. Rozumiem to, ale w takim szaleństwie łatwo o błąd.
Teraz na spokojnie, przyznali się do błędu poprawili i jest super.
Byłem w piątek ale ktoś w h… zaleciał w serwisie . Od tygodni a czekałem na wizytę i jak dzwoniłem odrazu żeby się umówić to powiedziałem żeby ogarneli termin z autem zastępczym wiec miałem nadzieje ze tak będzie … ale nie dość ze nikt nie potwierdził wizyty jak za pierwszym razem to nie chyba byli zaskoczeni moim przybyciem … nic nie załatwiłem .. 2 grudnia mam termin .
Ale tak naoglądałem się filmików na necie o optymalizacji koła , i szczerze u mnie na każdym dali po 10-15 cm odważników czyli jakieś 50-100 g na koło wydaje mi sie ze coś jest nie tak … nigdy w kołach nie miałem takiej ilości ciężarków . Nie zdziwił bym sie jak ktos to ponownie spartolił . Będę tam tak długo jedzic aż to zrobią porządnie ..

Re: Drgania kierownic ;)

: 26 lis 2022, 19:38
autor: Rokfor32
"Zakodujcie" se to jako aksjomat: każdy kształt bryły sztywnej (w dowolnym kształcie, byle było to ciało stałe, a nie ciecz lub żel) da się wyważyć obrotowo względem ustalonej osi. Przykładem są np. "krążki" CD (do kompa) w kształcie serduszek - albo jakimkolwiek innym niż zwykły dysk.

Ale to nie oznacza, że wyważona "kwadratowa" opona będzie prawidłowo działać na asfalcie.

Niestety, ale w przypadku opon terenowych (w tym A/T) zdarza się to dosyć często - opona bywa po prostu "jajowata". I nawet super dokładnie wyważona - nie będzie jechać "gładko".

Temu, przy wyważaniu, trza po prostu "popatrzeć na ręce" mechanikowi - znaczy samemu zobaczyć (lub zwrócić na to zjawisko uwagę pracownikowi warsztatu) - jak się koło na wyważarce zachowuje. Czasem trza po prosu uruchomić wyważarkę z podniesioną osłoną. Jak jest "jajem" - to zwyczajnie to widać - i jest to tez podstawa do reklamowania wyrobu.

Terenowym oponom bardzo często "zdarza się" mieć odchyłkę kształtu na poziomie ... 1 cm. Do typowej jazdy w terenie - to w zasadzie jest niezauważalne. Ale na autostradach - już jest.

Re: Drgania kierownic ;)

: 26 lis 2022, 19:43
autor: piontas83
Kiedyś koleżanka z pracy kupiła 4 nowe opony . Nowki sztuki nie śmigane rocznik bieżący mieśiac jakiś bardzo bliski i wszystkie 4 po założeniu waliły bo były uszkodzone w środku .. co do opon terenowych ok może tak być . Rozumie MT-ki ale AT jak sama nazwa wskazuje jest All wiec musi po asfalcie tez dobrze jeździć ..