Drgania kierownic ;)

Moderator: luk4s7

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Darek_LC_J95 »

Jak nie patrzeć to jednak fajna wiadomość, że w Polsce będą dwa kolejne Landki 150, ... poczekam jak już któryś z nich będzie za parę lat na wtórnym rynku ... i wtedy z radochą dokupie mu nówki BFGoodriche :), [aka Michelin].
A na razie pójdę odśnieżyć mojego 22 latka, który stoi na nowiótkich Bridgestonach A/T Dueler 265/70/R16, niech ma.

Wolfie
Posty: 33
Rejestracja: 17 lis 2022, 09:34

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Wolfie »

Kurcze ja mam też problem z tym drganiem kierownicy, tylko zanim wyjechał mój prado z salonu to zmieniłem na at nokiana, były drgania, teraz zmieniłem te At na oryginlane Mochelin lattitude i drgania dalej są przy 100km/h, tylko trochę mniej odczuwalne…no ale i bieżnik łagodniejszy. Czy na prawdę wszyscy macie problemy z wyważeniem opon i teraz to norma, czy to kwestia tych w lc, czy w czym jest problem. Kiedyś jechało się do wulkanizatora, wyważenie i problemu brak. W lc ciągle jakieś problemy, nie wiem czy to rzeczywiście problem wyważenia czy coś z geometrią może jest nie tak?

Wolfie
Posty: 33
Rejestracja: 17 lis 2022, 09:34

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Wolfie »

Kurcze ja mam też problem z tym drganiem kierownicy, tylko zanim wyjechał mój prado z salonu to zmieniłem na at nokiana, były drgania, teraz zmieniłem te At na oryginlane Mochelin lattitude i drgania dalej są przy 100km/h, tylko trochę mniej odczuwalne…no ale i bieżnik łagodniejszy. Czy na prawdę wszyscy macie problemy z wyważeniem opon i teraz to norma, czy to kwestia tych w lc, czy w czym jest problem. Kiedyś jechało się do wulkanizatora, wyważenie i problemu brak. W lc ciągle jakieś problemy, nie wiem czy to rzeczywiście problem wyważenia czy coś z geometrią może jest nie tak?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Rokfor32 »

Zwykle to nie jest problem wyważenia - a "krzywości" opony.

Przy dużych rozmiarach i nieszczególnie wysokich indeksach prędkości zdarza się, że opona jest "jajowata". W niczym nie przeszkadza to, żeby ją poprawnie wyważyć (praktycznie dowolną figurę geometryczną - byle była sztywna - da się wyważyć obrotowo). Ale "jajo" po prostu nie będzie sie toczyć bezwibracyjnie. Jajo zwyczajnie tocząc się - będzie próbowało podskakiwać.

Producenci opon zwykle określają max dopuszczalne bicie promieniowe. Zatem podejrzane opony trza zwyczajnie sprawdzić pod tym kątem - i jeżeli bicie jest większe - reklamoważ produkt.

Wolfie
Posty: 33
Rejestracja: 17 lis 2022, 09:34

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Wolfie »

To ja mam pytanie, czy że opona ma wade fabryczną, jest gdzieś nadlana gumy i mimo wyważenia mam te drganie kierownicy, właściwie takie szybkie ruszanie sie w lewo/prawo bardzo szybko, nie powinno być cały czad przy określonej prędkości? Bo mam tak, że jade trasę se stałą prędkością np. 94km/h i na większości trasy te drgania są ale są momenty że nic nie drga. Z czego to wynika? Asfalt wiadomo może się różnić ale jego stan na całości trasy był dobry. Generalnie zwolnienie do 85 czy przyslueszenie do 115 powodowało że drganie znikało. Ono pojawia sięcw okolicach 100km/h.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Rokfor32 »

Bo jest to wynik rezonansu przy określonym zakresie prędkości (czyli nakładania sie drgań koła na częstotliwości "własnej" reszty zawieszenia).

Gdyby koło było mega krzywe - to będzie oczywiście naparzać w całym zakresie prędkości. Ale gdy jest krzywe niewiele - to wibracje powodowane są własnie występowaniem zjawiska rezonansu, czyli nakładania się i wzmacniania wzajemnego drgań poszczególnych elementów zawieszenia.

Wolfie
Posty: 33
Rejestracja: 17 lis 2022, 09:34

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Wolfie »

Z tego wynika, że oba komplety opon są wadliwe, zarówno te fabryczne Michelin jak i Nokiany at

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Drgania kierownic [emoji6]

Post autor: luk4s7 »

Miałem ten problem w nowej 150’tce. ASO wyważało 3x i dopiero się udało za trzecim. Przy każdej prędkości było idealnie. Tylko że ja miałem wersje Prado więc felgi 17”. Opony to Geolandary G015. Fabryczne sprzedałem bo z salonu wyjechałem na w/w AT’kach więc nie mam porównywania do fabrycznych opon.

Wolfie
Posty: 33
Rejestracja: 17 lis 2022, 09:34

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Wolfie »

Mam pytanie, ASO za każde wyważenie brał kasę? Wyważenie z testem drogowym w ASO lublin to 280 zł.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Drgania kierownic [emoji6]

Post autor: luk4s7 »

Wolfie pisze:Mam pytanie, ASO za każde wyważenie brał kasę? Wyważenie z testem drogowym w ASO lublin to 280 zł.
Kasę wzięli raz a poprawki robili na swój koszt. Ma być dobrze i tyle. Jak zrobią za pierwszym to ich zysk. Jak wolą kilka razy to tylko marnują mój czas i strzępią nerwy więc tym bardziej nie mam zamiaru ekstra za to płacić.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Rokfor32 »

Napisze to jeszcze raz, bo chyba słabo dociera.

Wyważenie to jedna sprawa. Wyważyć da się wszystko, co tylko jest ciałem sztywnym (czegoś co sztywne nie jest wyważyć się nie da. Czyli np. oponę z kostką lodu wewnątrz). Oczywiście wyważenie też można spaprać, szczególnie jak felga do wyważenia potrzebuje adaptera do chwytu za szpilki, a nie stożkiem za otwór centralny. Może też mieć wpływ korozon w przypadku felg alu - może powodować inne osadzenie felgi na wyważarce, niż na piaście auta (inna zupełnie siła docisku). Ale - KAŻDE koło da się wyważyć. Również krzywe, wybulone, z rozwalonym oplotem. Dla wyważarki nie ma to żadnego znaczenia.

Ale gdy jest ono krzywe , czy nierówno odlane względem obrzeża - to pomimo idealnego wyważenia tocząc się - będzie podskakiwać. "kwadratowe" koło też się da idealnie wyważyć. Ale jechać się raczej na takim nie da.

Bardziej obrazowo nie umiem już tego opisać.

Opony są wykonywane w indeksach prędkości - i im jest on wyższy - tym opona ma być dokładniej wykonana. I w specyfikacji producenta (trza się poboksować żeby te dane wyciągnąć) jest opisane, jaka jest max dopuszczalna wartość bicia, dla danego typu opony.

Innymi słowy - są na rynku opony, które są po prostu krzywe - i nie jest to ich wada. Można je z powodzeniem montować do aut, które po prostu jeżdżą wolno. Dla aut które jeżdżą autostradowo - trza po prostu dobre opony.

I teraz tak: podziało się u nas w kraju z gospodarką jak się podziało, więc jest parcie na minimalizację cen zakupu towarów. Opon pewnie też. Nie jest więc wykluczone, że na nasz rynek zaczęły powszechnie trafiać opony niekoniecznie pierwszego gatunku. Nikt sie nie będzie boksował z importerem - w dzisiejszych czasach po prostu się wymienia towar "do skutku". I - chyba tak należy do tego tematu podejść: dobry warsztat, wykonujący ocenę techniczną opon. Pomiar bicia, pisemko, reklamacja.

Wolfie
Posty: 33
Rejestracja: 17 lis 2022, 09:34

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Wolfie »

Ok, a jak ma się do tego przechowywanie opon, bo już mi zostało zgłoszone wstępnie, że opona była źle przechowywana i doszło do jej odkształcenia. Podejrzewam, że nie bedę miał możliwości zareklamowania opon i teraz kwestia czy jazda z takimi drganiami, które pojawiają się przy określonek prędkości może mieć, i jaki, wpływ na zawieszenie auta?

Zyzol
Posty: 347
Rejestracja: 20 gru 2007, 19:36
Auto: KDJ 95
J15
Kontakt:

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Zyzol »

źle przechowywana znaczy jak? kto to zweryfikował?

Wolfie
Posty: 33
Rejestracja: 17 lis 2022, 09:34

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Wolfie »

Ja podejrzewam, że to jest tak że jakbym przechował u nich - czyt. zapłacił im pieniądze za przechowanie, to oni biorą na siebie problemy ze złym przechowaniem. A tak to mówią, że źle przechowywane - oczywiście no najpierw muszą jakoś wykazać jakie wady związane ze złym przechowywaniem mają te opony. Dla mnie problem jest inny. Źle zrobiłem bo przy zakupie od razu samochód wyjechał na kupionych przeze mnie oponach AT, salon wyważał, opony biły od początku, ale przez rok nie zgłaszałem tego bo sądziłem że to wina opon AT, że agresywniejszy bieżnik i takie tam. Teraz zmieniłem na fabryczne opony - usługa w pobliskim zakładzie bo serwis Toy terminy za 2 miesiące. Fabryczne opony biją, to znaczy kierownica dalej drży przy 100 km/h. I teraz to już nie wiem gdzie problem. Moja wina bo jakbym odebrał saomochód na fabrycznych oponach to miałbym porównanie i jakby po wyjeździe z salonu biły to od razu bym reklamował a tak to trochę kopanie się z koniem. Ale tak czy siak na pobliskim przeglądzie bedę reklamował te fabryczne opony...albo może coś jednak z zawieszeniem ? Sam nie wiem.

Zyzol
Posty: 347
Rejestracja: 20 gru 2007, 19:36
Auto: KDJ 95
J15
Kontakt:

Re: Drgania kierownic ;)

Post autor: Zyzol »

cenne info dla kupujących, bo część wyjeżdża na zmienionych oponach..

ODPOWIEDZ