Re: LC dla landroverowca
: 28 lis 2019, 01:11
Kiedyś bankowozy były popularne, ale to w celu ominięcie akcyzy przy sprowadzaniu aut. Był też patent z Niemiec, na pomoc drogową, bo tam wystawiano kwit "specjalny", gdy auto miało w bagażniku zestaw kluczy i kable rozruchowe...
Jednak to były de facto nielegalne patenty.
Ja piszę o legalnym procesie, dzięki któremu można legalnie korzystać z auta, które zostało przerobione, często nawet niezgodnie z homologacją i w sposób który jest sprzeczny z różnymi innymi przepisami.
U nas zmiana na taki pojazd jest trochę bardziej skomplikowana niż w Niemczech a ostatnio urzędy mają wręcz uczulenie na te kategorie - pomoc drogowa i bankowóz.
Jak to zrobić w Polsce, a nie przy imporcie?
Po pierwsze pojazd musi faktycznie spełniać warunki do uznania za specjalny, czyli być przerobiony. Najlepiej gdyby modyfikacji dokonał uprawniony warsztat, co potwierdzi fakturą. Uprawniony, czyli mający w PKD wpisane Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli 45.20.Z Każdy warsztat praktycznie ma taki wpis w pkd.
Nic nie sugeruję, ale logiczne rozwiązanie dla samochodu z napędem 4x4 i ramą, to zimowe utrzymanie dróg, jeśli auto ma dodatkowo metalowy zderzak, wyciągarkę, duże opony oraz pług, jako opcję. To jest całkiem prawdopodobna przebudowa na pojazd do zimowego utrzymania dróg i większość pojazdów użytkowników spełnia warunki.
Ewentualnie można myśleć o rejestracji na kamper. Jednak przy kamperze jest słabe uzasadnienie dla stalowych zderzaków i większych opon, ale wiele osób ma faktycznie zabudowę w środku, więc może to być jakaś opcja. Specjalny to specjalny, więc inne zmiany...
Pomoc drogowa wymaga co najmniej żółtych kogutów, więc to obciach.
Może być strażacki/ratowniczy, tu też kwalifikują się opony, zderzaki, wyciągarki a nawet klatka wewnętrzna i zewnętrzna, jednak może być wskazane zamontowanie niebieskich kogutów, a tu wchodzą kolejne przepisy odnośnie pojazdów uprzywilejowanych. Różnie może być. Dużo zależy od rzeczoznawcy. Sprawa się komplikuje. Do prac wiertniczych również nadają się terenówki...
Jak napisałem, w 9 na 10 przypadków przyda się rzeczoznawca (lub faktury z zakładu posiadającego uprawnienia do przystosowania pojazdu, czasem jedno i drugie) dzięki temu uzyskamy papier/badanie - okręgowa stacja diagnostyczna no i na koniec starostwo - wydział komunikacji.
Czasem wystarcza sama stacja diagnostyczna, jeśli diagnosta zna przepisy, albo raczej już to przerabiał, ale rzadko się taki trafia, więc trzeba się liczyć z kosztami rzeczoznawcy (od 400 do 1500 zł w zależności od ilości przeróbek i szczegółowości opinii).
Wg klasyfikacji jest kilka kategorii pojazdów specjalnych.
07 SAMOCHÓD SPECJALNY
501 OCZYSZCZANIE DRÓG
502 ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG
503 PODNOŚNIK DO PRAC KONSERWACYJNO-MONTAŻOWYCH
504 POMOC DROGOWA
505 AMBULATORIUM / LABORATORIUM SŁUŻBY ZDROWIA
506 ŻURAW SAMOCHODOWY
507 POŻARNICZY
508 POGOTOWIE TECHNICZNE / WARSZTAT
509 KINO / WYSTAWA / BIBLIOTEKA
510 SKLEP / BAR
511 RADIOFONICZNY / TELEWIZYJNY
512 DO PRAC WIERTNICZYCH
513 AGREGAT ELEKTRYCZNY / SPAWALNICZY
514 KEMPINGOWY
515 POGRZEBOWY
516 LABORATORIUM TECHNICZNE
517 KOPARKA
518 KOPARKO – SPYCHARKA
519 ŁADOWARKA
520 BANKOWÓZ
521 SANITARNY
599 INNY *
W związku z tym że wielu z forumowiczów przerabia pojazdy na kampery, to wrzucam zewnętrzne źródło wiedzy o przerobce na kamper :
http://vadimpacajev.com/budujemy-mini-c ... wy-da-sie/
Oradek lj73 2LT-II
Jednak to były de facto nielegalne patenty.
Ja piszę o legalnym procesie, dzięki któremu można legalnie korzystać z auta, które zostało przerobione, często nawet niezgodnie z homologacją i w sposób który jest sprzeczny z różnymi innymi przepisami.
U nas zmiana na taki pojazd jest trochę bardziej skomplikowana niż w Niemczech a ostatnio urzędy mają wręcz uczulenie na te kategorie - pomoc drogowa i bankowóz.
Jak to zrobić w Polsce, a nie przy imporcie?
Po pierwsze pojazd musi faktycznie spełniać warunki do uznania za specjalny, czyli być przerobiony. Najlepiej gdyby modyfikacji dokonał uprawniony warsztat, co potwierdzi fakturą. Uprawniony, czyli mający w PKD wpisane Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli 45.20.Z Każdy warsztat praktycznie ma taki wpis w pkd.
Nic nie sugeruję, ale logiczne rozwiązanie dla samochodu z napędem 4x4 i ramą, to zimowe utrzymanie dróg, jeśli auto ma dodatkowo metalowy zderzak, wyciągarkę, duże opony oraz pług, jako opcję. To jest całkiem prawdopodobna przebudowa na pojazd do zimowego utrzymania dróg i większość pojazdów użytkowników spełnia warunki.
Ewentualnie można myśleć o rejestracji na kamper. Jednak przy kamperze jest słabe uzasadnienie dla stalowych zderzaków i większych opon, ale wiele osób ma faktycznie zabudowę w środku, więc może to być jakaś opcja. Specjalny to specjalny, więc inne zmiany...
Pomoc drogowa wymaga co najmniej żółtych kogutów, więc to obciach.
Może być strażacki/ratowniczy, tu też kwalifikują się opony, zderzaki, wyciągarki a nawet klatka wewnętrzna i zewnętrzna, jednak może być wskazane zamontowanie niebieskich kogutów, a tu wchodzą kolejne przepisy odnośnie pojazdów uprzywilejowanych. Różnie może być. Dużo zależy od rzeczoznawcy. Sprawa się komplikuje. Do prac wiertniczych również nadają się terenówki...
Jak napisałem, w 9 na 10 przypadków przyda się rzeczoznawca (lub faktury z zakładu posiadającego uprawnienia do przystosowania pojazdu, czasem jedno i drugie) dzięki temu uzyskamy papier/badanie - okręgowa stacja diagnostyczna no i na koniec starostwo - wydział komunikacji.
Czasem wystarcza sama stacja diagnostyczna, jeśli diagnosta zna przepisy, albo raczej już to przerabiał, ale rzadko się taki trafia, więc trzeba się liczyć z kosztami rzeczoznawcy (od 400 do 1500 zł w zależności od ilości przeróbek i szczegółowości opinii).
Wg klasyfikacji jest kilka kategorii pojazdów specjalnych.
07 SAMOCHÓD SPECJALNY
501 OCZYSZCZANIE DRÓG
502 ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG
503 PODNOŚNIK DO PRAC KONSERWACYJNO-MONTAŻOWYCH
504 POMOC DROGOWA
505 AMBULATORIUM / LABORATORIUM SŁUŻBY ZDROWIA
506 ŻURAW SAMOCHODOWY
507 POŻARNICZY
508 POGOTOWIE TECHNICZNE / WARSZTAT
509 KINO / WYSTAWA / BIBLIOTEKA
510 SKLEP / BAR
511 RADIOFONICZNY / TELEWIZYJNY
512 DO PRAC WIERTNICZYCH
513 AGREGAT ELEKTRYCZNY / SPAWALNICZY
514 KEMPINGOWY
515 POGRZEBOWY
516 LABORATORIUM TECHNICZNE
517 KOPARKA
518 KOPARKO – SPYCHARKA
519 ŁADOWARKA
520 BANKOWÓZ
521 SANITARNY
599 INNY *
W związku z tym że wielu z forumowiczów przerabia pojazdy na kampery, to wrzucam zewnętrzne źródło wiedzy o przerobce na kamper :
http://vadimpacajev.com/budujemy-mini-c ... wy-da-sie/
Oradek lj73 2LT-II