Hiace 2.5 D4D 4x4

Opis naszych samochodów.

Moderator: luk4s7

rekrutacja
Posty: 4
Rejestracja: 19 lis 2023, 22:29

Re: Hiace 2.5 D4D 4x4

Post autor: rekrutacja »

Rokfor32 dzięki za odpowiedź i długą rozmowę. Dla pamięci zapiszę poniżej wszystko co z niej zanotowałem, plus informacje z innych źródeł:

1. Lift zawieszenia bez większych modyfikacji:

Z przodu wystarczy podkręcić drążki skrętne (nie ma potrzeby ich wymiany jeśli nie są kompletnie przerdzewiałe) i zamontować amortyzator ~2cm dłuższy niż oryginalny, byle dedykowany do zawieszenia na wahaczu a nie belce.

Z tyłu można dodać małą podkładkę (1.5cm), są firmy w Olkuszu [NAZWA ADRES] które mogą takie coś mieć lub dorobić, i też dać amortyzator ~2cm dłuższy niż oryginał. Idealnie jest sprawdzić aktualny „opad” wahacza, mierzony z opona na glebie i po podniesieniu samochodu, od osi koła do nadkola, żeby wiedzieć jaki jest negatywny skok wahacza, i do tego dobierać rozwiązanie.

Nie rozumiem opcji wymiany sprężyn - Rokfor32, to rozumiem jest opcja zamiast podkładki? Na czym polega?

Z innych źródeł: ponoć najlepszy amortyzator na tył w specyfikacji oryginalnej to Bilstein 19-227955, oryginalnie są Kayaba KYB-344485, ich zamiennik to także KYB 344260. Motostacja podaje również KYB-344484 jako kompatybilny https://motostacja.com/product/20214.html. Pozostaje tylko sprawdzić czym się one wszystkie różnią...

2. Remont zawieszenia

Z notatki diagnosty, którą znalazłem, niestety wynika, że tuleje mimośrodowe do wymiany. To oznacza, że mam do wymiany sworznie, tuleje, komplet amortyzatorów przód i tył, odboje, i... co tam jest jeszcze gumowego? Tego nie zapisałem...

3. Drgania silnika

Prawdopodobnie do wymiany są poduszki silnika, bo wibracje występują przy przyspieszaniu. Możliwe, że winnym jest sprzęgło, jeśli wibracje występują przy 1600-1700 obrotów.

4. Koła

Kolega na grupie fB donosi, że ma u siebie koła średnicy 734cm (205/80R16), do tej pory celowałem w 683cm (215/70R15)...
https://www.facebook.com/groups/5710858 ... 9992390943
Jeśli to prawda, to może to jest lepsza opcja niż kombinować z liftem?
W rozmiarze 704cm 215/75R15 jest bardzo duży wybór opon AT całorocznych (Yokohama Geolandar, Vredestein Pinza, General Grabber AT3, Toyo Open Country, Falken Wildpeak)

5. Serwis silnika
Zrobić rozrząd, przy okazji wymienić pompę wody, sprawdzić stan miski olejowej

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hiace 2.5 D4D 4x4

Post autor: Rokfor32 »

Sprężyny sie po prostu przelicza (parametry). Grubość drutu, średnica, liczba zwojów czynnych, wysokość w stanie wolnym - to daje w wyniku parametr który nazywamy sztywnością sprężyny. W [N/mm], co oznacza, że znając ten parametr potrafimy określić ugięcie sprężyny pod zadanym obciążeniem.
Następnie udajemy sie na wagę (lub SKP), i mierzymy, nacisk na daną oś, oraz realne ugięcie sprężyny (którą mamy) przy tym właśnie nacisku.

Mając takie dane możemy policzyć, jak się zachowa nowa sprężyna pod obciążeniem które planujemy (czyli ile się ugnie), bez potrzeby fizycznego zakładania jej do auta. Możemy też wstępnie określić, czego szukamy (grubość drutu, średnica, ilość zwojów, wysokość), żeby nie szukać w ciemno.

Można też pomyśleć nad innym rozwiązaniem - czyli wkładkami pneumatycznymi do sprężyn. U kangurów to dosyć popularne rozwiązanie. Pozwala nie tylko ustawić wysokość auta w dowolnej chwili, ale (przede wszystkim) dopasować tą wysokość do aktualnego obciążenia.

ODPOWIEDZ