Strona 8 z 9

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 01 kwie 2023, 19:50
autor: forumowytlc
Templar pisze:
01 kwie 2023, 17:08
I wygląda to tak że jest to jedyny nie skorodowany element pod autem.
Namawiał, namawiał, i namówił :D
Zamówiłem.

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 01 kwie 2023, 20:15
autor: Rokfor32
Korozja kontaktowa (stykowa) działa w obie strony. jeżeli masz parę korozyjną - to utlenianie idzie w obu kierunkach - przy czym niekoniecznie po równo. Z pamięci nie kojarzę już, która strona (w parze AL - FE) ulega przyspieszonej degradacji. Niemniej - jedna z nich degraduje się dosyć szybko.

To jest oczywiście proces liczony nie w godzinach - w latach. niemniej - zachodzi. powoli (względnie powoli) - ale nieubłaganie. I zależy (tempo) od czynników zewnętrznych - jasne jest, że w warunkach pustynnych zjawisko będzie zachodzić wolniej - w solance szybciej.

Niemniej - tak się dzieje. I w przypadku autek mających 20 latek lu wyżej - widać to już bardzo wyraźnie.

Kojarzysz temat "ochrony katodowej"? Generalnie to dosyć podobna kwestia: polega na zmianie elektropotencjału danego materiału. W przypadku tych zabawek - sztucznie (przez urządzenie). Mało kto jednak ma świadomość, że odpowiednie zestawienie materiałów (połączonych ze sobą) działa na podobnej zasadzie - acz niekoniecznie in plus ... :wink:

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 01 kwie 2023, 20:17
autor: Rokfor32
forumowytlc pisze:
01 kwie 2023, 19:50
Templar pisze:
01 kwie 2023, 17:08
I wygląda to tak że jest to jedyny nie skorodowany element pod autem.
Namawiał, namawiał, i namówił :D
Zamówiłem.
Ale przeczytałeś, że Templarowy hil osiągną 3T masy? :mrgreen:

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 02 kwie 2023, 13:08
autor: forumowytlc
Rokfor32 pisze:
01 kwie 2023, 20:17
Ale przeczytałeś, że Templarowy hil osiągną 3T masy? :mrgreen:
Nie, o tym nie czytałem :)
Ja chcę założyć tylko osłony. Nic więcej do tego samochodu nie dokładam, bo oprócz wycieczek służy mi na codzień. Różnica +4kg w porównaniu do aluminiowych nie robi mi różnicy.

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 04 kwie 2023, 13:53
autor: Jarosław Prezes
Rokfor32 pisze:
01 kwie 2023, 20:15
Korozja kontaktowa (stykowa) działa w obie strony. jeżeli masz parę korozyjną - to utlenianie idzie w obu kierunkach - przy czym niekoniecznie po równo. Z pamięci nie kojarzę już, która strona (w parze AL - FE) ulega przyspieszonej degradacji. Niemniej - jedna z nich degraduje się dosyć szybko.

To jest oczywiście proces liczony nie w godzinach - w latach. niemniej - zachodzi. powoli (względnie powoli) - ale nieubłaganie. I zależy (tempo) od czynników zewnętrznych - jasne jest, że w warunkach pustynnych zjawisko będzie zachodzić wolniej - w solance szybciej.

Niemniej - tak się dzieje. I w przypadku autek mających 20 latek lu wyżej - widać to już bardzo wyraźnie.

Kojarzysz temat "ochrony katodowej"? Generalnie to dosyć podobna kwestia: polega na zmianie elektropotencjału danego materiału. W przypadku tych zabawek - sztucznie (przez urządzenie). Mało kto jednak ma świadomość, że odpowiednie zestawienie materiałów (połączonych ze sobą) działa na podobnej zasadzie - acz niekoniecznie in plus ... :wink:
O matko! Jest tyle sposobów by sobie auto sp.....ć :-(
No nic trzeba będzie obserwować.

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 04 kwie 2023, 14:21
autor: sebastian44
Aluminium koroduje szybciej jeżeli pracuje w parze ze stalą. Ale przykładowo stal nierdzewna w kontakcie ze zwykłą powoduje że zwykła stal koroduje.

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 04 kwie 2023, 14:53
autor: Rokfor32
Pięknie też koroduje połączenie nierdzewki i alu ... :wink:

Tam gdzie jest to technicznie możliwe (czyli połączenie niekoniecznie wytężone) - można w przypadku takich par korozyjnych ztosować podkładki plastikowe (poliamidowe PA6 na przykład, bo to tworzywo wykazuje niewielkie skłonności do pełzania).

Tam gdzie się nie da - trza po prostu lać chemią ile wlezie. Woski, czy podobnie działające preparaty.

Ja ostatnio na gwinty stosuję ...smar do łańcuchów moto (od CX). Niespecjalnie agresywny dla gumy, dobrze penetrujący (przy aplikacji, bo ma sporo rozcieńczalnika). Po wyschnięciu - kleisty glut, nigdy nie zasychający (w przeciwieństwie do wosków).

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 04 kwie 2023, 15:25
autor: Templar
To tak tylko dodam, że w sumie fajny plus dla ARB, przy bagażniku, bo do adapterów do dachu, dali nierdzewne podkładki, ale z wewnętrznym ringiem, chyba teflonowym, żeby nie było styku nierdzewka- czarna.

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 04 kwie 2023, 18:04
autor: kylon
Templar pisze:
04 kwie 2023, 15:25
To tak tylko dodam, że w sumie fajny plus dla ARB, przy bagażniku, bo do adapterów do dachu, dali nierdzewne podkładki, ale z wewnętrznym ringiem, chyba teflonowym, żeby nie było styku nierdzewka- czarna.
I Rokfora dywagacje atomowo katodowe poszły ….. ;-)

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 04 kwie 2023, 20:02
autor: Rokfor32
No przecież o tym pisałem - o użyciu plastiku jako separatora miedzy materiałami (metalami), które maja tendencje do korozji elektrochemicznej.

To nie jest mój patent - to rozwiązane podpatrzone u kilku producentów (różniastego sprzętu).

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 25 kwie 2023, 17:25
autor: Templar
Projekt trochę się ciągnie, bo mam inne rzeczy na głowie, ale pierwsze dwa panele, na próbę założone na aucie.


Obrazek

Obrazek

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 25 kwie 2023, 19:54
autor: FoxMulder
Templar pisze:Projekt trochę się ciągnie, bo mam inne rzeczy na głowie, ale pierwsze dwa panele, na próbę założone na aucie.


Obrazek

Obrazek
To są panele solarne ?

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 25 kwie 2023, 21:33
autor: Templar
Nie- to zwykłe, lekkie panele z HDPE. Ogólnie w chwili kiedy panele były by mi potrzebne, bagażnik będzie zapakowany, więc nie ma to większego sensu. Głupszy projekt widziałem tylko u jednej firmy, która zamontowała panele... pod bagażnikiem... ;)

Jak na razie, panele wydają się działać. Tyle co miałem okazję pojeździć, przy jedynie dwóch pierwszych zaślepkach, hałas przesuną się z 80 na 120km/h i dobiega z tyłu a nie znad głowy. Jutro pewnie poskręcam resztę do końca.

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 25 kwie 2023, 22:40
autor: FoxMulder
Templar pisze:Nie- to zwykłe, lekkie panele z HDPE. Ogólnie w chwili kiedy panele były by mi potrzebne, bagażnik będzie zapakowany, więc nie ma to większego sensu. Głupszy projekt widziałem tylko u jednej firmy, która zamontowała panele... pod bagażnikiem... ;)

Jak na razie, panele wydają się działać. Tyle co miałem okazję pojeździć, przy jedynie dwóch pierwszych zaślepkach, hałas przesuną się z 80 na 120km/h i dobiega z tyłu a nie znad głowy. Jutro pewnie poskręcam resztę do końca.
Super robota :)

Re: Operation Donkey III, czyli Land Cruiser J15 by Templar

: 10 maja 2023, 22:10
autor: Templar
No i okazało się że HDPE nie jest najlepszym materiałem na panele... 2mm czarne tworzywo, po nagrzewaniu się na słońcu zaczęło płynąć i się deformować...

Obrazek

Próbowałem zrobić nowe panele z przetłoczonymi krawędziami, oraz zastąpić HDPE, ciętym i prasowanym kierunkowo polietylenem (CURV) ale przerosło to moje możliwości techniczne (za duża powierzchnia do równoczesnego wygrzania) i ostatecznie zrobiłem nowe z nierdzewki 0.75mm.

Obrazek

Obrazek

Złapałem się ostatecznie na tym że zaczynam robić rzeźbin... Kupiłem dość drogi bagażnik, który w ostatecznym rachunku nie spełnia moich wymagań i muszę go modyfikować, co zaburza jego pierwotną funkcjonalność. Nie dla tego że jest to zła platforma (może też nie jest do końca dobra...) ale nie jest na tyle uniwersalna jak bym tego oczekiwał. Chyba ostatecznie bagażnik pojawi się na komisie a ja pozostanę w teamie RhinoRack.