HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Opis naszych samochodów.

Moderator: luk4s7

wojtek.ie
Posty: 13
Rejestracja: 03 lut 2020, 21:56

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: wojtek.ie »

Rokfor32 pisze:Czytaj uważniej. Nie czujnik wysyła sygnał, tylko wskaźnik. Wysyła napięcie wzorcowe, czy też w tym konkretnym wydaniu - inicjujące pracę czujnika.

Ten czujnik jest jednopinowy. Ten środkowy, sygnałowy. Ten drugi odczep, masowy, był stosowany w części modeli do podpięcia ekranu przewodu sygnałowego. Masa jest brana standardowo, przez gwint.
Strasznie to skomplikowane Obrazekmògłbyś proszę podesłać jakiś link do opisu czy schematu?
Pzdr.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: PblO »

Obrazek


Obrazek

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Jake »

Nic nie widac na zdjeciach, brak dostepu - musisz wkleic bezposrednio *.jpeg bo tak to tylko Ty je widzisz.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Rokfor32 »

Nie jest wcale skomplikowane, ale wymaga jednak pewnej wiedzy w temacie. Temu - DO SZKOŁY :mrgreen:

Poważnie piszę - poczytaj trochę info ogólnego o budowie układów pomiarowych, z czujnikami pasywnymi. Wygooglaj sobie też, jak wygląda fizycznie układ pomiarowy (wskaźnik) tego konkretnego typu w toyotach - googlajaka zapoda Ci zdjęcia - albo po prostu se rozbierz licznik.

Bez tego mogę próbować to wyjaśniać miesiąc, i skutek będzie taki jak teraz. Nie da się używać "prostego" języka do opisu technicznego.

wojtek.ie
Posty: 13
Rejestracja: 03 lut 2020, 21:56

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: wojtek.ie »

Rokfor32 pisze:Nie jest wcale skomplikowane, ale wymaga jednak pewnej wiedzy w temacie. Temu - DO SZKOŁY :mrgreen:

Poważnie piszę - poczytaj trochę info ogólnego o budowie układów pomiarowych, z czujnikami pasywnymi. Wygooglaj sobie też, jak wygląda fizycznie układ pomiarowy (wskaźnik) tego konkretnego typu w toyotach - googlajaka zapoda Ci zdjęcia - albo po prostu se rozbierz licznik.

Bez tego mogę próbować to wyjaśniać miesiąc, i skutek będzie taki jak teraz. Nie da się używać "prostego" języka do opisu technicznego.
Dzięki za odpowiedzi Obrazek w moim przypadku to już raczej uniwersytet trzeciego wieku bo w innych miejscach za bardzo bym się ròżnił od pozostałych Obrazek
Pzdr.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: PblO »

Bez sensu wstawiać te malutkie zdjęcia, bo i tak na schemacie nic nie zobaczysz.

Miałem problem ze wskaźnikiem, ale u mnie był to tylko ułamany kabelek.

Przejrzyj ten wątek u amerykanów, powinno Ci nieco rozjaśnić w głowie, wynika z tego, że były 2 rodzaje czujników z 1 lub 2 przewodami.
https://forum.ih8mud.com/threads/oil-pr ... x.1063285/

Schemat znajdziesz tutaj
https://drive.google.com/file/d/1VgnPzU ... sp=sharing

stachu_l
Posty: 417
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: stachu_l »

Rokfor32 pisze:
17 lut 2020, 21:04
Nie czujnik wysyła sygnał, tylko wskaźnik. Wysyła napięcie wzorcowe, czy też w tym konkretnym wydaniu - inicjujące pracę czujnika.
To chyba także trochę miesza w teorii pracy układów pomiarowych.
Następuje tu pomieszanie umownego kierunku przepływu prądu czy też dystrybucji zasilania w układzie z (-) na masie z kierunkiem przepływu sygnału.
Czujnik wysyła sygnał a wskaźnik go przekształca na postać czytelną dla człowieka - położenie wskazówki.
Jak jest przekazywana wartość mierzona - jako modulacja natężenia prądu pobieranego przez czujnik i wysyłanego do masy.
Prawdą jest, że zasilanie podane jest na wskaźnik i dalej prąd przez wiązkę, czujnik i masę wraca do źródła zasilania (akumulator + alternator).
Czujnik moduluje prąd jaki płynie w obwodzie a wskaźnik jako specyficzny miliamperomierz o dużej bezwładności pokazuje ten prąd jako wartość ciśnienia.
Jeżeli napięcie było mierzone na kablu czujnika ale wiszącym (nie podłączonym do czujnika) to pojawi się tam pełne 12V bo prąd pobierany przez woltomierz jest tak mały, że raczej nie zauważymy spadku napięcia na wskaźniku.
Jeżeli czujnik ma przy wyłączonym silniku przerwę (bo nie ma ciśnienia) albo ma duża rezystancję to także pomiar będzie zbliżony do 12V po jego podłączeniu.
Na forum w USA (tym wcześniej podanym) są schematy jak sprawdzić czujnik i wskaźnik (zgrubnie - działa nie działa bez kalibracji wskazań)
Dla wskaźnika proponują podłączyć żarówkę ok 3W 12V zamiast czujnika - powinno dać prąd wystarczający do wychylenia wskaźnika
Dla czujnika proponują zasilenie przez LED zamiast wskaźnika i obserwację czy miga z różną częstotliwością zależnie od ciśnienia (obrotów silnika).

Nie wiem czy to coś rozjaśnia

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Rokfor32 »

Tak jak opisałeś to działa przy typowych czujnikach rezystancyjnych, i elektromagnetycznym układzie pomiarowym wskaźnika. Wtedy wskaźnik jest typowym woltomierzem (amperomierz to też tak realnie woltomierz), i układ mierzy spadek napięcia na odczepie jednej z cewek. Bo nie ma różnicy, czy mierzymy 1 -> 12, czy 12 -> 0.

W tym przypadku jest jednak nieco inaczej, układ pomiarowy to termoelement, owinięty drucikiem oporowym, mierzy więc po prostu ilość energii, w postaci wydzielonego ciepła. Nie natężenia prądu (w funkcji napięcia, jak dla czujników rezystancyjnych) - a właśnie ilości energii. Dlatemu, że czyjnik to układ impulsowy, a nie liniowy, i pomiar odbywa sie przez zmianę gęstości (częstotliwości) impulsowania. Same impulsy mają właściwie stałą szerokość w funkcji czasu - nie jest to więc sterowanie PWM (czyli sterowanie szerokością/stopniem wypełnienia impulsu) - ale efekt jest dosyć podobny.

Jak pisałem wyżej - nie wiadomo czemu to tak rozwiązano, mogę się jedynie domyślać, że chodziło o zmajstrowanie silnie logarytmicznego wskaźnika.

Niemniej - samo zdiagnozowanie solo czujnika nie jest takie proste. Mierzony na stole wygląda po prostu jak martwy - miernik pokazuje brak przejścia. Ożywa dopiero po podaniu ciśnienia - i wzorcowego napięcia. Co jest deko bez sensu, żeby budować do tego układ pomiarowy - łatwiej jest to po prostu zmierzyć na aucie. Można żaróweczką - powinna wtedy mrugać coraz szybciej wraz ze wzrostem ciśnienia.

Z doświadczenia - są marne szanse na uszkodzenie tego czujnika, chyba że jest rozwalony mechanicznie. Chyba jeszcze nigdy nie trafiłem na niedziałający - jak już się coś dzieje, to z kabelkami lub wskaźnikiem na desce (tego łatwo spalić, bo zapodanie stałego przejścia do masy w miejsce czujnika pali termoelement w kilka sekund). To dosyć często spotykam, jak ktoś niemający pojęcia jak to działa w miejsce ori czujnika zapodaje zwykły, typu NC, taki jak do kontrolki.

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

stachu_l pisze:
Rokfor32 pisze:
17 lut 2020, 21:04
Nie czujnik wysyła sygnał, tylko wskaźnik. Wysyła napięcie wzorcowe, czy też w tym konkretnym wydaniu - inicjujące pracę czujnika.
To chyba także trochę miesza w teorii pracy układów pomiarowych.
Następuje tu pomieszanie umownego kierunku przepływu prądu czy też dystrybucji zasilania w układzie z (-) na masie z kierunkiem przepływu sygnału.
Czujnik wysyła sygnał a wskaźnik go przekształca na postać czytelną dla człowieka - położenie wskazówki.
Jak jest przekazywana wartość mierzona - jako modulacja natężenia prądu pobieranego przez czujnik i wysyłanego do masy.
Prawdą jest, że zasilanie podane jest na wskaźnik i dalej prąd przez wiązkę, czujnik i masę wraca do źródła zasilania (akumulator + alternator).
Czujnik moduluje prąd jaki płynie w obwodzie a wskaźnik jako specyficzny miliamperomierz o dużej bezwładności pokazuje ten prąd jako wartość ciśnienia.
Jeżeli napięcie było mierzone na kablu czujnika ale wiszącym (nie podłączonym do czujnika) to pojawi się tam pełne 12V bo prąd pobierany przez woltomierz jest tak mały, że raczej nie zauważymy spadku napięcia na wskaźniku.
Jeżeli czujnik ma przy wyłączonym silniku przerwę (bo nie ma ciśnienia) albo ma duża rezystancję to także pomiar będzie zbliżony do 12V po jego podłączeniu.
Na forum w USA (tym wcześniej podanym) są schematy jak sprawdzić czujnik i wskaźnik (zgrubnie - działa nie działa bez kalibracji wskazań)
Dla wskaźnika proponują podłączyć żarówkę ok 3W 12V zamiast czujnika - powinno dać prąd wystarczający do wychylenia wskaźnika
Dla czujnika proponują zasilenie przez LED zamiast wskaźnika i obserwację czy miga z różną częstotliwością zależnie od ciśnienia (obrotów silnika).

Nie wiem czy to coś rozjaśnia
Łoł, i to są konkretne odpowiedzi. Dziękuję wszystkim. Martwi mnie tylko to że żeby doprowadzić wiązkę elektryczna w toyocie do porządku to trzeba zrobić fakultet z układów pomiarowych. Trochę to dziwne bo jak dotąd wydawało mi się że LC 80 to dość prosty samochód, a tu takie kwiatkiObrazek

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: PblO »

Mimo, że mam taki niechlubny epizod na koncie, jak technikum elektroniczne, (któż nie popełnia błędów w młodości)
to jednak nie bawiłbym się w badanie czujnika, tylko zaczął od rzeczy najprostszych, czyli połączenia go ze wskaźnikiem.
Wsuwka na grzybek i będzie działać :)

Tylko nie tak :)
https://forum.ih8mud.com/threads/oil-pr ... 06&slide=0

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Ja skończyłem technikum mechaniczne a potem nawet studia na polibudzie ale jako żywo do kabelków mnie nie ciągło nigdy.
Problem w tym że po podłączeniu czujnika wskaźnik nadal nie działa. I nie nie podłączyłem go na obudowe.
Wypróbuje jeszcze ten sposób sprawdzenia wskaźnika za pomocą żarówki, może to coś rozjaśni.

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Rokfor32 »

Żarówką się sprawdza CZUJNIK.

Wskaźnik - wystarczy że zapodasz kogoś na siedzenia, a sam zewrzesz kabelek od czujnika do masy. Jak zewrzesz na pół sekundy, to się wskaźnik nie zdąży sfajczyć, za to wskazówka powinna raźnie podskoczyć.

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: PblO »

2020-02-18 o 19.19.42.png
2020-02-18 o 19.19.42.png (75,39 KiB) Przejrzano 2909 razy

stachu_l
Posty: 417
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: stachu_l »

Zachęcony przez Rokfora pierwszą wzmianką o impulsowym działaniu czujnika i to pasywnego znalazłem cos takiego:
https://forum.ih8mud.com/threads/1hd-t- ... ix.236847/
Podobno jednak się rozstrajają - znaczy wskaźnik pokazuje dość niskie ciśnienia ale coś pokazuje. Czyli to nie jest omawiany przypadek, że nic nie wskazuje.
W linku zawarte porady jak rozebrać i przestawić punkt początkowy.
Jeżeli na silniku można sprawdzić czujnik zasilając go przez żarówkę (lub jak chcą koledzy z USA przez LED'a) to także na stole ten układ pomiarowy jest OK. Oczywiście trzeba jakoś podać ciśnienie więc jak jeszcze czujnik nie jest wykręcony to lepiej sprawdzić na silniku.

Ciągle odczuwam dyskomfort konfrontacji mojej wiedzy z elektrotechniki/elektroniki i następującego stwierdzenia:
Rokfor32 pisze:
18 lut 2020, 17:38
(amperomierz to też tak realnie woltomierz)
Jest dokładnie odwrotnie.
Wszystkie przyrządy pomiarowe elektromagnetyczne, magnetoelektryczne i dynamiczne są pierwotnie amperomierzami a wtórnie woltomierzami.
Siła ustawiająca wskazówkę zależy od strumienia magnetycznego uzwojenia a ten zależy tylko od prądu. Teoretycznie przy uzwojeniach nadprzewodzących dalej pomierzysz tym prąd ale spadek napięcia będzie 0V.
Dla stworzenia woltomierza albo zwiększa się rezystancję uzwojenia (odpowiednio cienki drut) lub dołącza szeregowo rezystor (posobnik).

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Rokfor32 »

Co do fizyki zjawiska - może i tak. Ale technicznie, poza bardzo starymi konstrukcjami, obecnie niemal każdy miernik to miliwoltomierz, plus odpowiedni posobnik (dla zmiany zakresu napięcia), lub bocznik - dla pomiaru natężenia. Realnie pomiar natężenia prądu polega właśnie ma pomiarze spadku napięcia na boczniku. Stosuje się też metodę indukcyjną - ale to głównie dla prądu przemiennego. W tej metodzie również mierzy się jednak napięcie - tak jest po prostu łatwiej.

Gdzieś jeszcze mam starożytny amperomierz, w którym cewka to było kilka zwojów z drutu średnicy 2mm. Dawniej tak konstruowano amperomierze - ale to już odległa prehistoria ;)

Jako ciekawostka - w nowszych toytoyach ustroje pomiarowe wskaźników - już wszystkich - to właśnie odpowiednio zmodyfikowane woltomierze. Ciekawostką jest to - że można je tak zrobić (odpowiednio nawinąć cewki) - żeby uzyskać nieliniowe wskazanie. Tak jest np. nawijany wskaźnik temperatury - współpracuje zazwyczaj z czujnikiem NPT, o nieliniowej charakterystyce (a więc nieliniowym odczycie zmiany napięcia na tym czujniku). Ale wskaźnik przekształca to w liniowe wskazanie w zadanym zakresie. Właśnie ze względu na specyficzne nawinięcie uzwojenia ustroju pomiarowego.

Pobawiłem się tym kiedyś, bo chciałem właśnie na takiej zasadzie zbudować wskaźnik ciśnienia oleju - żeby wykorzystać ustrój pomiarowy z innego wskaźnika (zamiast tego termoelementu), i zestroić z jakim uniwersalnym czujnikiem rezystancyjnym. I - nic z tego. Jedynie ustrój pomiarowy wskaźnika poziomu paliwa by się nadawał - ale ten z kolei ma zaszyte mega silne tłumienie, i reaguje tak wolno, że by się silnik zdążył wielokrotnie zatrzeć, zanim by wskazówka opadła po zaniku ciśnienia ...

ODPOWIEDZ