Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Technika jazdy, sprzęt, etc.

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: namlooc »

Nie mam pomyslu jak poradzic sobie z przymusowym zjazdem po nieudaniej próbie podjazdu :)

Grunt jest blotnisty, sliski i gladki.Koła zaklejone.Dwie plytkie koleiny pod góre. Auto na 2biegu i reduktorze. Sytuacja zaczyna sie w momencie kiedy kola sie kreca, a auto przestalo poruszac sie wzgledem górki. STOJE :)

Wcisniecie sprzegla i hamulca powoduje niekontrolowany zjazd poslizgiem tyłem. Proba wrzucenia wstecznego w celu zjazdu na reduktorze skonczyla sie zgrzytem skrzyni(pewnie kola sie krecily jeszcze). Na koniec silnik mi zgasl, a auto zatrzymalo sie na na 2biegu i reduktorze.

Jak prawidlowo powinienem zachowac sie w takiej sytuacji ?

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: kpeugeot »

przede wszystkim utrzymac kierunek auta bo jesli ucieknie na bok to do dachowania bardzo blisko

kiedys w takiej sytuacji wołem przytrzymać auto na gazie w kierunku do przodu i pozwolić się z toczyć do
tyłu
chyba nawet było tak że ratowałem się strzałami ze sprzęgła - tzn jak auto uciekało na bok to wciskałem sprzęgło nakierowywałem a potem gaz i do przodu - ale to było chyba troszkę gorzej niż w twoim przypadku :)

najważniejsze nie stracić kontroli nad autkiem


Awatar użytkownika
namlooc
Posty: 480
Rejestracja: 29 maja 2011, 12:59
Auto: rav4 3sfe, 4runner 3vze
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: namlooc »

Makaruk mial warunki labolatoryjne :)
W moim wypadku auto zgaslo. Stalem na 2biegu i reduktorze. Wykonczylem cisnienie w hamulcach.

Wciskam sprzeglo i hamulec (z mysla wrzucenia wstecznego),a tutaj zgrzyt (nie moge zatrzymac kól hamulcem). Jedyne co pomoglo to zjazd dozujac sprzeglo (2 i reduktor).

Troxil
Posty: 165
Rejestracja: 08 lut 2014, 13:00
Auto: GRJ 120
Jeep Cherokee
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: Troxil »

Nie ma dobrej odpowiedzi na tak postawione pytanie, każda sytuacja w terenie jest inna, jeżeli bez szwanku wyszedłeś z tego zdarzenia to postapiłeś słusznie i zgodnie z tym co w danej sytuacji należało
zrobić, mając do pokonania teren w okreslonych warunkach, przy wykorzystaniu własnej terenówki.
Inaczej ujmując, kazda sytuacja w terenie to kompilacja zmiennych i nie ma jedynej i słusznej recepty.
Tą samą przeszkodę sam pokonam z przytupem i przyświstem, a z rodziną na pokładzie pokonam ją też, ale z pomocą wyciągarki...

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: kylon »

Każdy przypadek jest inny ale powinno się zachować zasadę podobną do zjazdu do przodu czyli najniższy bieg i zero hamulca. W tym przypadku wsteczny bo reduktor jest i zjazd swobodny hamowany silnikiem po tym samym torze co wjazd.

bilans
Posty: 56
Rejestracja: 06 paź 2015, 08:45

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: bilans »

kylon pisze:Każdy przypadek jest inny ale powinno się zachować zasadę podobną do zjazdu do przodu czyli najniższy bieg i zero hamulca. W tym przypadku wsteczny bo reduktor jest i zjazd swobodny hamowany silnikiem po tym samym torze co wjazd.
Dokładnie święte słowa i wara dotykać sprzęgło lub hamulec autko grzecznie zjedzie .
Tyle przy czystej mechanice i zwykłej skrzyni biegów ..
Mnie natomiast nurtuje pytanie : auto lc12 skrzynia automatyczna reduktor zapięty stromy podjazd niestety nie udało się podjechać zapinana wsteczny i auto zamiast powoli zjeżdżać zapierr... W dół
Zawał kur... Miałem reduktor ,
w parchu lub miśku autko się słucha a tu w automacie ..
A może coś robię źle ?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: kylon »

Delikatnie hamules ale tak aby nie zblokować kół czyli nie doprowadzić do zerwania przyczepności. W sumie nigdy nie sprawdzałem czy w J120 działa system DAC do tyłu. Z punktu widzenia sygnałów przesyłanych z koronki ABS powinien działać ale nie wiem co na to system z połączeniem sygnału nazad ze skrzyni.

górol
Klubowicz
Posty: 1094
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: górol »

A może hamowanie na czuja czyli z pedałem hamulca obchodzisz się jak z jajkiem,czujesz że zmieniasz auto na sanki odpuszczasz i od nowa,kiedyś tak się jeździło w górach po śniegu,czy po lodzie w czasach kiedy nie było ABS-ów, GPS-ów,ASR-ów,EPS-ów i tysiąca innych duperszwanców i zdawało to egzamin w 95% przypadków,w pozostałych 5% szukało się w miarę przyjaznego miejsca przyziemienia :wink:

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: consigliero »

Dokładnie to samo wykona DAC i myślę że do prawidłowej pracy wymagana jest tylko włączona skrzynka redukcyjna . DAC jak jest sprawny zadziała nawet w pozycji N , oczywiście skuteczność jego pracy będzie dostępna na dużo krótszym odcinku . Nie widzę powodu aby DAC miał się powstrzymać od pracy przy jeździe do tyłu , ale to mogę sprawdzić przy okazji .

Troxil
Posty: 165
Rejestracja: 08 lut 2014, 13:00
Auto: GRJ 120
Jeep Cherokee
Kontakt:

Re: Przymusowy zjazd tylem, po nieudanej próbie podjazdu

Post autor: Troxil »

Kolego Bilans mnie ciekawi na jakich oponach byłeś wtedy? Było ślisko? Inaczej mówiąc, jak nie ma przyczepności, to nic nie pomoże, bo fizyki nie da się oszukać.
Co do kierowania przy zjeździe tyłem, układ kierowniczy jest wtedy odwrotny, koła kierowane są z tyłu, (tak jak w wózku widłowym) i zwrotność (możliwość wywrotki jest wtedy duzo większa)

ODPOWIEDZ