Nowy kierowca 4x4
Moderator: luk4s7
Nowy kierowca 4x4
Witam wszystkich offrodowcow. Jestem nowym użytkownikiem land cruiser 120 4x4 wcześniej nigdy nie miałem styczności z takimi napędami i powiem szczerze że nie wiem jak włączać te napędy.
Chciałbym się wybrać w teren lekki na początek i wypróbować powoli auto by wiedzieć co i jak. I tu pytanie jak mam przełączać z H na L przy automatycznej skrzyni? Nie chcę niczego popsuć więc pytam i proszę o łopatologiczne wyjaśnienie, bym nie zrobił kuku w skrzyni nie znając procedury.
Z góry dziękuję.
Chciałbym się wybrać w teren lekki na początek i wypróbować powoli auto by wiedzieć co i jak. I tu pytanie jak mam przełączać z H na L przy automatycznej skrzyni? Nie chcę niczego popsuć więc pytam i proszę o łopatologiczne wyjaśnienie, bym nie zrobił kuku w skrzyni nie znając procedury.
Z góry dziękuję.
Re: Nowy kierowca 4x4
Standardowa procedura w wiekszosci nowoczesnych aut z automatem jest taka - dajesz wybierak skrzyni na "N" i przekrecasz selektor napedow z "H" na "L", jak sterownik przelaczy i podswietli sie kontrolka - wracasz wybierakiem skrzyni na "D" czy co tam Ci potrzeba.
Re: Nowy kierowca 4x4
To jednak 120 nie jest nowoczesnym autem bo ma mechaniczną dźwignię/lewarek do obsługi reduktora. Reduktor ma trzy położenia H-N-L.
Tak jak kolega napisał do przełączania reduktora należy automat ustawić na N (nie na P a już szczególnie na nic innego). Reduktor jest taka dwubiegowa dodatkowa skrzynia biegów i raczej jest niesynchronizowany ale na N w automacie mi się przełącza bez problemów.
Nie oczywiste zastosowania reduktora:
- w położeniu N reduktora mażesz włączyć dowolna pozycja na automacie a i tak samochód nie pojedzie, nie działa także pozycja parkowania - można włączyć ale nie blokuje kół, jest nawet kontrolka o tym ostrzegająca aby pamiętać o hamulcu ręcznym w takim wypadku.
- w położeniu N reduktora automat nie jest połączony z kołami i można LC120 holować nie niszcząc automatu.
- w położeniu N reduktora i R automatu oraz z zaciągniętym ręcznym można sprawdzić światła cofania w samochodzie i przyczepie bez pomocy drugiej osoby

Re: Nowy kierowca 4x4
Ups! Gafa, przepraszam, czyli jest tak jak w J10 - wajha. Ale zasada przelaczania ta sama 

Re: Nowy kierowca 4x4
Nie jestem pewny jak jest z tym holowaniem z reduktorem na N. W J9 N odpina reduktor od skrzyni biegów, ale wały są spięte na sztywno (zablokowany centralny dyfer).
Re: Nowy kierowca 4x4
Rozumiem dzięki z tym że gdy tak próbowałem... To znaczy dałem designie automatu na N a wtedy H wybiłem na N i chciałem wbić L to poczułem lekkie chrobotanie i odpuściłem na N i wyłączyłem by wbić z N spowrotem na H na wyłączonym silniku... czy coś tu jest nie tak...
Re: Nowy kierowca 4x4
Przełącz jednym płynnym ruchem, tzn. bezpośrednio z H na L i nie będzie zgrzytać.
Re: Nowy kierowca 4x4
Dzięki za wszystko tak teraz faktycznie wszystko działa 
