Nowy kierowca 4x4

Technika jazdy, sprzęt, etc.

Moderator: luk4s7

GregMar
Posty: 26
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Nowy kierowca 4x4

Post autor: GregMar »

Witam wszystkich offrodowcow. Jestem nowym użytkownikiem land cruiser 120 4x4 wcześniej nigdy nie miałem styczności z takimi napędami i powiem szczerze że nie wiem jak włączać te napędy.
Chciałbym się wybrać w teren lekki na początek i wypróbować powoli auto by wiedzieć co i jak. I tu pytanie jak mam przełączać z H na L przy automatycznej skrzyni? Nie chcę niczego popsuć więc pytam i proszę o łopatologiczne wyjaśnienie, bym nie zrobił kuku w skrzyni nie znając procedury.

Z góry dziękuję.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1298
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Kontakt:

Re: Nowy kierowca 4x4

Post autor: Jake »

Standardowa procedura w wiekszosci nowoczesnych aut z automatem jest taka - dajesz wybierak skrzyni na "N" i przekrecasz selektor napedow z "H" na "L", jak sterownik przelaczy i podswietli sie kontrolka - wracasz wybierakiem skrzyni na "D" czy co tam Ci potrzeba.

stachu_l
Posty: 393
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Nowy kierowca 4x4

Post autor: stachu_l »

Jake pisze:
27 wrz 2022, 19:37
Standardowa procedura w wiekszosci nowoczesnych aut z automatem jest taka - dajesz wybierak skrzyni na "N" i przekrecasz selektor napedow z "H" na "L", jak sterownik przelaczy i podswietli sie kontrolka - wracasz wybierakiem skrzyni na "D" czy co tam Ci potrzeba.
To jednak 120 nie jest nowoczesnym autem bo ma mechaniczną dźwignię/lewarek do obsługi reduktora. Reduktor ma trzy położenia H-N-L.
Tak jak kolega napisał do przełączania reduktora należy automat ustawić na N (nie na P a już szczególnie na nic innego). Reduktor jest taka dwubiegowa dodatkowa skrzynia biegów i raczej jest niesynchronizowany ale na N w automacie mi się przełącza bez problemów.
Nie oczywiste zastosowania reduktora:
- w położeniu N reduktora mażesz włączyć dowolna pozycja na automacie a i tak samochód nie pojedzie, nie działa także pozycja parkowania - można włączyć ale nie blokuje kół, jest nawet kontrolka o tym ostrzegająca aby pamiętać o hamulcu ręcznym w takim wypadku.
- w położeniu N reduktora automat nie jest połączony z kołami i można LC120 holować nie niszcząc automatu.
- w położeniu N reduktora i R automatu oraz z zaciągniętym ręcznym można sprawdzić światła cofania w samochodzie i przyczepie bez pomocy drugiej osoby :-).

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 1298
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.0V6 1991
Kontakt:

Re: Nowy kierowca 4x4

Post autor: Jake »

Ups! Gafa, przepraszam, czyli jest tak jak w J10 - wajha. Ale zasada przelaczania ta sama :)

stasik
Posty: 211
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: Nowy kierowca 4x4

Post autor: stasik »

Nie jestem pewny jak jest z tym holowaniem z reduktorem na N. W J9 N odpina reduktor od skrzyni biegów, ale wały są spięte na sztywno (zablokowany centralny dyfer).

GregMar
Posty: 26
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Re: Nowy kierowca 4x4

Post autor: GregMar »

Rozumiem dzięki z tym że gdy tak próbowałem... To znaczy dałem designie automatu na N a wtedy H wybiłem na N i chciałem wbić L to poczułem lekkie chrobotanie i odpuściłem na N i wyłączyłem by wbić z N spowrotem na H na wyłączonym silniku... czy coś tu jest nie tak...

abix2
Posty: 1
Rejestracja: 13 sty 2020, 17:27

Re: Nowy kierowca 4x4

Post autor: abix2 »

Przełącz jednym płynnym ruchem, tzn. bezpośrednio z H na L i nie będzie zgrzytać.

GregMar
Posty: 26
Rejestracja: 18 wrz 2022, 17:45

Re: Nowy kierowca 4x4

Post autor: GregMar »

Dzięki za wszystko tak teraz faktycznie wszystko działa :)

ODPOWIEDZ