Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Moderator: luk4s7
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Przyznam sie szczerze że nigdy sie nad tym nie zastanawiałem robiłem przeglądy samochodów z różnymi typami napędów na zwykłych stacjach kontroli pojazdów i zawsze to przebiegało tak samo z użyciem jednej pary rolek. Samochody wjeżdżały przechodziły badanie i wyjeżdzały jakby nigdy nic.
Ale ostatnio ktos zasiał wątpliwość że auta 4x4 powinny tą procedure przechodzić w inny sposób, podobno obie osie powinny być na rolkach tak żeby nie uszkodzić napędów.
W moim przypadku nigdy rzeczonych napędów nie uszkodziłem.
Jak jest naprawdę i jak to powinno przebiegać? Czy to zależy jaki typ napędu mamy? 4WD part time można sobie rozłączyć i nie ma problemu, ale Full Time 4WD czy też AWD nie da się wyłączyć i co wtedy?
Oświećcie mnie bo w internetach różne bzdury piszą i można zgłupieć. Może po latach czegoś sie dowiem
Ale ostatnio ktos zasiał wątpliwość że auta 4x4 powinny tą procedure przechodzić w inny sposób, podobno obie osie powinny być na rolkach tak żeby nie uszkodzić napędów.
W moim przypadku nigdy rzeczonych napędów nie uszkodziłem.
Jak jest naprawdę i jak to powinno przebiegać? Czy to zależy jaki typ napędu mamy? 4WD part time można sobie rozłączyć i nie ma problemu, ale Full Time 4WD czy też AWD nie da się wyłączyć i co wtedy?
Oświećcie mnie bo w internetach różne bzdury piszą i można zgłupieć. Może po latach czegoś sie dowiem
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Cześć. Z tego co pamiętam to była w książce taka procedura na aby napędy mogły być sprawdzane.
Ja na przeglądzie, po wykonaniu na rolki przodem do sprawdzenia hamulców, rozłączam reduktor na N. Wszystkie napedy są rozłączone.
Lc80 Full time
Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka
Ja na przeglądzie, po wykonaniu na rolki przodem do sprawdzenia hamulców, rozłączam reduktor na N. Wszystkie napedy są rozłączone.
Lc80 Full time
Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Ale żeby było 4x4 to muszą być zapięte blokady mostów a dla 2x2 zapięty centralny.sebastian44 pisze: ↑21 cze 2020, 19:28Przyznam sie szczerze że nigdy sie nad tym nie zastanawiałem robiłem przeglądy samochodów z różnymi typami napędów na zwykłych stacjach kontroli pojazdów i zawsze to przebiegało tak samo z użyciem jednej pary rolek. Samochody wjeżdżały przechodziły badanie i wyjeżdzały jakby nigdy nic.
Ale ostatnio ktos zasiał wątpliwość że auta 4x4 powinny tą procedure przechodzić w inny sposób, podobno obie osie powinny być na rolkach tak żeby nie uszkodzić napędów.
Mnie na przeglądzie każą wszystko rozłączyć.
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
No nie do konca to jest dla mnie jasne. W przypadku LC120 po włączeniu reduktora na N włączamy jednocześnie blokadę centralna co na pewno nie jest korzystne w tym przypadku (mowa o wersji z blokada włączaną wajchą). Ta sama historia dotyczy np J90.kawapower pisze: ↑21 cze 2020, 20:19Cześć. Z tego co pamiętam to była w książce taka procedura na aby napędy mogły być sprawdzane.
Ja na przeglądzie, po wykonaniu na rolki przodem do sprawdzenia hamulców, rozłączam reduktor na N. Wszystkie napedy są rozłączone.
Lc80 Full time
Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka
Co to znaczy wszystko rozłączyć? U Ciebie to nie ma problemu, możesz mieć tylko napęd na tył. A ja mam napęd Full Time, nie da sie go wyłączyć, co prawda są wszystkie 3 dyfry otwarte ale czy kręcenie jedną osią kiedy druga stoi nie szkodzi napędowi?
Mam nieodparte wrażenie że panowie na SKP też średnio to ogarniaja dlatego chce sie dowiedzieć jak to powinno przebiegać prawidłowo. W sumie ciekawi mnie też kwestia innych pojazdow które maja napęd jak Subaru czy inne SUVy.
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
To dziwne przyznam, że blokada włącza się już na N a nie na L.sebastian44 pisze:No nie do konca to jest dla mnie jasne. W przypadku LC120 po włączeniu reduktora na N włączamy jednocześnie blokadę centralna co na pewno nie jest korzystne w tym przypadku (mowa o wersji z blokada włączaną wajchą). Ta sama historia dotyczy np J90.kawapower pisze: ↑21 cze 2020, 20:19Cześć. Z tego co pamiętam to była w książce taka procedura na aby napędy mogły być sprawdzane.
Ja na przeglądzie, po wykonaniu na rolki przodem do sprawdzenia hamulców, rozłączam reduktor na N. Wszystkie napedy są rozłączone.
Lc80 Full time
Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka
Co to znaczy wszystko rozłączyć? U Ciebie to nie ma problemu, możesz mieć tylko napęd na tył. A ja mam napęd Full Time, nie da sie go wyłączyć, co prawda są wszystkie 3 dyfry otwarte ale czy kręcenie jedną osią kiedy druga stoi nie szkodzi napędowi?
Mam nieodparte wrażenie że panowie na SKP też średnio to ogarniaja dlatego chce sie dowiedzieć jak to powinno przebiegać prawidłowo. W sumie ciekawi mnie też kwestia innych pojazdow które maja napęd jak Subaru czy inne SUVy.
Zajrzyj do instrukcji obsługi.
U mnie jest ewidentna uwaga ze w reduktorze na N napędy są rozłączone i należy uważać żeby auto się nie stoczyło ponieważ blokada skrzyni P nie działa w tym trybie.
Centralna blokada włącza się u mnie na L lub guzikiem.
Wysłane z mojego HTC U12+ przy użyciu Tapatalka
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Dziwne nie dziwne ale tak jest. Blokade włącza sie wajchą i żeby była w pozycji N trzeba przejść przez pozycje H4 Lock. Kiedy reduktor jest na N pali sie lampka blokady. Blokada skrzyni P wtedy nie działa bo napędy są rozłączone od skrzyni ale blokada centralna jest aktywna.
W J120 gdzie blokada jest właczana przyciskiem nie ma tego problemu.
W J120 gdzie blokada jest właczana przyciskiem nie ma tego problemu.
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Nie musi mieć rolek na dwie osie, tylko uruchamia inny program tj.4x4, nigdy się nie zagłębiałem w temat, ale chyba bada każde koło osobno.
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
To miałoby sens. Można testować (napędzać) jedno koło z 4 w danym momencie, nie powinno to szkodzić napędom. Ktoś może potwierdzić że tak to wygląda?
Dobrze jest sie upewnić że pan na SKP robi to we właściwy sposób. Nie żebym nie miał zaufania do fachowców ale jakoś tak.. nie mam zaufania
Dobrze jest sie upewnić że pan na SKP robi to we właściwy sposób. Nie żebym nie miał zaufania do fachowców ale jakoś tak.. nie mam zaufania
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
2 rolki starczą, program 4x4
najazd na rolki oboma kołami danej osi, rolki obracają się przeciwbieżnie - lewe koło do przodu, prawe do tyłu i na odwrót
wypadkowa obrotów kół na wale = 0, nie ma stresu
sprawdzone na xdrive, quattro, land roverach bez liku
na toyocie jeszcze nie
najazd na rolki oboma kołami danej osi, rolki obracają się przeciwbieżnie - lewe koło do przodu, prawe do tyłu i na odwrót
wypadkowa obrotów kół na wale = 0, nie ma stresu
sprawdzone na xdrive, quattro, land roverach bez liku
na toyocie jeszcze nie
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Część, z doświadczenia z AR Brera Q4 wiem że to zależy od stacji i sprzętu jaki mają. Na niektórych uruchamia tryb 4x4 na innych bez różnicy. Jest też taka (we Wrocławiu) na której żeby nie uszkodzić sprzętu SKP stałym napędem to hamulce sprawdzają czujnikiem tzn. wyjeżdża że stacji, rozpędza do 50km/h i ostro hamuje.
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Ja byłem w zeszłym tyg na przeglądzie i diagnosta od razu się mnie spytał czy mam stały napęd na 4 i powiedział ze musi w takim razie coś przestawić w komputerze - czyli sprzęt coś zmienia - być może to co napisał TomekW
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Jeśli jest niezapięty mechanizm różnicowy międzyosiowy to nie ma problemu z kręceniem samym przodem. Po to ten mechanizm jest aby tak można było zrobić. Podczas codziennej jazdy każde z kół na zakrętach pokonuje inną drogę w sensie długości czyli ma różne obroty. W przypadku rolek udają one asfalt napędzający pojazd. Silnik odwrotnie napędza koła czyli przenośnie asfalt
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
A co jak jest między osiami Torsen czyli J12, J15? Taka natura tego mechanizmu że kiedy wykryje różnice obrotowe osi to zaczyna się spinać przenosząc częściowo moment na koła z większym oporem czyli te stojące na ziemi (zakładając że jedna oś na rolkach).
Czy wrzucenie N na skrzyni coś pomoże? Coś mi mówi że nie bo to odłącza tylko silnik od skrzyni a mechanizm różnicowy spina osie dalej bez zmian (nie mam pewności, tak obstawiam na logikę).
-
- Posty: 296
- Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
- Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
- Kontakt:
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Ja specjalnie szukałem stacji, która robi przeglądy z programem 4x4. Badają każdą oś osobno i każde koło osobno. W moim przypadku J95 i RAV4 II generacji z AllTrac,, więc napęd jest stały i nie ma czym go wyłączyć. Badają już któryś rok i nie ma problemu. Tylko zawsze przypominam, że w tych Toyotach jest stały napęd 4x4.
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Przegląd rejestracyjny samochodu z napędem 4x4
Jeżdże juz pare lat w to samo miejsce. Nie ma tam jakiegoś super programu dla 4x4. Reduktor na H4, skrzynia na N. Najpierw kręcą jedną osią, potem drugą. I tyle. Wszystko dziala i sie nie psuje. Najwyraźniej nie ma co tu kombinować i dorabiać filozofii.
ps mam u siebie torsen, najwyraźniej nie przenosi on momentu na tą oś która się nie kręci, przynajmniej nie w taki sposób żeby auto samo zjechało z rolek bez blokowania tego mechanizmu.
ps mam u siebie torsen, najwyraźniej nie przenosi on momentu na tą oś która się nie kręci, przynajmniej nie w taki sposób żeby auto samo zjechało z rolek bez blokowania tego mechanizmu.