FZJ80 Turbo vs UZJ80

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

pinc6x6
Posty: 525
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Jake pisze:
26 kwie 2024, 16:32
Iloma samolotami z V8 latales? XD Bo ja zadnym. W GA 90% rynku ma Lycoming i Continental.
Ja nawet żadnym samolotem z silnikiem tłokowym nie latałem :mrgreen:
Zasadniczo wszystkie samoloty II wojny światowej były chłodzone wodą.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2312
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

A ja kilkudziesiecioma. XD
Yyyyyyy... ktore wszystkie?
Bo bynajmniej nie te najbardziej popularne.
DC-3, North American B-25 Mitchell, Consolidated B-24 Liberator, Grumman F4F Wildcat, Republic P-47 Thunderbolt wszystkie chlodzone powietrzem.
Wyjatkiem byly tylko niektore mysliwce z silnkami V10 / V12 chlodzonymi ciecza typu Messerschmitt Bf 109 czy Supermarine Spitfire, ale oprocz tych i kilku innych - dominowaly typowo lotnicze silniki gwiazdziste Pratt & Whitney albo Wright.

Wspolczesnie praktycznie cale duze lotnictwo przeszlo albo na silniki turbo-fan, albo turbosmiglowe. Z tlokowcow trzymaja sie albo stare radiale w konstrukcjach typu An-2, Wilga czy DHC-2 Beaver, a cale male lotnictwo typu Cessna czy Piper to plaskie 4 cylindrowe Lycomingi i Continentale. Na przestrzeni ostatniej dekady rozplenia sie coraz bardziej Rotax 912 - z kombinowanym ukladem chlodzenia - cylindry powietrzem, glowice - ciecza. Ale mimo bardzo wielu samolotowych aplikacji to dla mnie jest silnik dobry moze do paralotni ale niczego wiekszego (pojemnosc 1.3l....)

pinc6x6
Posty: 525
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Hurricane, Spitfire, Seafire, Beaufighter, Mosquito, Whitley, Lancaster, Halifax,R-38 Lightning, R-40 Kittyhawk i Tomahawk, R-39 Airacobra, R-63 Kingcobra, a nawet R-51 Mustang,Jak-1, Jak-7, Jak-9, Jak-3), ŁaGG-3, bombowce Jak-4, Pe-2, Er-2, Ar-2, R-40,„Devoitin” D520 i „Moran-Saulnier” MS.406. Ponad 50 modeli samolotów Farman, Pote, Breguet, Bloch, Amiot, Nieuport, AVIA,Junkers Ju.87, Ju.88, Ju.90, Heinkel He.111,Messerschmitt z serii 109, 110 i 210, ił-2, Sab J21.
wszystko chłodzone wodą :mrgreen:

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2312
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

No dobra, mlaych fighterow faktycznie sporo. Ale nadal - dominowaly chlodzone powietrzem silniki radialne. Nie mam teraz czasu sprawdzac i liczyc, ale dosc wejsc tutaj:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... rld_War_II
I posortowac samoloty wedlug ilosci sztuk. Na szybko jak przelecialem po 5-6 wierszy z kategorii bombowcow, lekkich i ciezkich fighterow to wychodzi 3:2 powietrze:woda.

A w cywilnym lotnictwie od lat 50 do dzisiaj dysproporcja jest o wiele wiele wieksza.

pinc6x6
Posty: 525
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Jake pisze:
26 kwie 2024, 18:48
No dobra, mlaych fighterow faktycznie sporo. Ale nadal - dominowaly chlodzone powietrzem silniki radialne. Nie mam teraz czasu sprawdzac i liczyc, ale dosc wejsc tutaj:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... rld_War_II
I posortowac samoloty wedlug ilosci sztuk. Na szybko jak przelecialem po 5-6 wierszy z kategorii bombowcow, lekkich i ciezkich fighterow to wychodzi 3:2 powietrze:woda.

A w cywilnym lotnictwie od lat 50 do dzisiaj dysproporcja jest o wiele wiele wieksza.
dysproporcja jest bo od lat 50 przestano używać dużych silników tłokowych.

Na marginesie można powiedzieć ,że jestem ofiarą przeświadczenia o wyższości silników chłodzonych powietrzem nad chłodzonymi wodą :mrgreen: (dotyczy najlepszego samochodu terenowego na świecie który mam)


Przyjrzyj się trochę dokładniej temu zestawieniu które mi podałeś a się zdziwisz :mrgreen: silniki chłodzone powietrzem dominują w ciężkich bombowcach A to dlatego ,że nie jest potrzebna smukłość czyli mniejsze opory powietrza czyli większa prędkość.
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2024, 19:27 przez pinc6x6, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8429
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Rokfor32 »

To jest właściwie tylko kwestia ilości ciepła do odprowadzenia - a więc i wysilenia danej jednostki.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8429
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Rokfor32 »

Pinc - ale ty piszesz o ... muzeum .... :mrgreen: Nie "są" - a "były" :wink:

pinc6x6
Posty: 525
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Rokfor32 pisze:
26 kwie 2024, 19:51
Pinc - ale ty piszesz o ... muzeum .... :mrgreen: Nie "są" - a "były" :wink:
Teraz silników tłokowych w lotnictwie używa się bardzo sporadycznie do szczególnych zastosowań więc zagadnienie czy lepsze są chłodzone powietrzem czy wodą obecnie nie istnieje.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2312
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 19:15
Przyjrzyj się trochę dokładniej temu zestawieniu które mi podałeś a się zdziwisz :mrgreen: silniki chłodzone powietrzem dominują w ciężkich bombowcach A to dlatego ,że nie jest potrzebna smukłość czyli mniejsze opory powietrza czyli większa prędkość.
YES! Dokladnie tak jak mowisz. A ze mnie zawsze krecily ciezkie samoloty, a moja najwieksza miloscia z czasow WWII jest B25 Mitchell to jak mysle o starych samolotach to od razu mam przed oczami silnik radialny. W Pierwszej kolejnosci Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp <3

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2312
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 19:58
Teraz silników tłokowych w lotnictwie używa się bardzo sporadycznie do szczególnych zastosowań więc zagadnienie czy lepsze są chłodzone powietrzem czy wodą obecnie nie istnieje.
No nie tak do konca. Bo do malych predkosci i niskich wysokosci turbina sie nie oplaca. Dlatego wszystkie samolociki GA, czy to turystyczne czy szkoleniowe sa tlokowe. I tu jak mowilem pomijajac Rotaxa, dominuje chlodzenie powietrzem. A czy jest lepsze? Niekoniecznie, po prostu jest prostsze i lzejsze. A ze w samolocie powietrza jest pod dostatkiem to i wydajnosc jest zwykle wystarczajaca.

Tak na marginesie - to ta czesc lotnictwa (male lotnictwo GA) to chyba najbardziej przestrzala, skostniala i zacofana struktora na swiecie. Tutaj nadal sa gazniki, zaplon induktorowy (iskrowniki), reczne pompki zastrzykowe i technologia lat 50tych. Taka kapsula czasu, i to sie nie tylko tyczy wciaz latajacych 45 letnich Cessn ale tez tych obecnie produkowanych malych samolotow. W sumie ze wszystkich samolotow latalem tylko trzema na FADECu czyli elektronicznym sterowaniu i zeby bylo smieszniej byl to diesel XD tak to same gaznikowce i 2 samoloty na wtrysku mechanicznym (cos jak uproszczony k-jetronic). Z ciekawostek - ot przedwczoraj latalem Wilga, z gwiazdowym silnikiem Ivchenko AI-14 z pneumatycznym rozruchem - kupa zabawy xD

pinc6x6
Posty: 525
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

Jake pisze:
26 kwie 2024, 20:02
pinc6x6 pisze:
26 kwie 2024, 19:58
Teraz silników tłokowych w lotnictwie używa się bardzo sporadycznie do szczególnych zastosowań więc zagadnienie czy lepsze są chłodzone powietrzem czy wodą obecnie nie istnieje.
No nie tak do konca. Bo do malych predkosci i niskich wysokosci turbina sie nie oplaca. Dlatego wszystkie samolociki GA, czy to turystyczne czy szkoleniowe sa tlokowe. I tu jak mowilem pomijajac Rotaxa, dominuje chlodzenie powietrzem. A czy jest lepsze? Niekoniecznie, po prostu jest prostsze i lzejsze. A ze w samolocie powietrza jest pod dostatkiem to i wydajnosc jest zwykle wystarczajaca.

Tak na marginesie - to ta czesc lotnictwa (male lotnictwo GA) to chyba najbardziej przestrzala, skostniala i zacofana struktora na swiecie. Tutaj nadal sa gazniki, zaplon induktorowy (iskrowniki), reczne pompki zastrzykowe i technologia lat 50tych. Taka kapsula czasu, i to sie nie tylko tyczy wciaz latajacych 45 letnich Cessn ale tez tych obecnie produkowanych malych samolotow. W sumie ze wszystkich samolotow latalem tylko trzema na FADECu czyli elektronicznym sterowaniu i zeby bylo smieszniej byl to diesel XD tak to same gaznikowce i 2 samoloty na wtrysku mechanicznym (cos jak uproszczony k-jetronic). Z ciekawostek - ot przedwczoraj latalem Wilga, z gwiazdowym silnikiem Ivchenko AI-14 z pneumatycznym rozruchem - kupa zabawy xD
wiem bo mam kolegę ( od liceum-z tej samej ławki)pilota-mechanika i zastanawiam się na sensownością niektórych rozwiązań :mrgreen: notabene posiadacza Robinsona 44 z chłodzony powietrzem silnikiem :mrgreen:

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2312
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

A z helikopterami jest akurat nieco inaczej - tam tlokowe silniki sa bardzo rzadkie. W zasadzie w masowej produkcji sa Robinson 22, 44 i Hughes 300. Tak to wszystkie pozostale popularne modele: Eurocopter 350, Hughes/MD 500/520, Bell 206/407 to juz turbiny. Mam kilkaset godzin wylatanych na heli - ale tylko na turbinie, nigdy nie latalem tlokowym helikopterem.
Swoja droga zastanawiam sie nad zasadnoscia chlodzenia powietrzem w helikopterze - bo to jednak stanowczo inne warunki pracy, silnik nie jest z przodu tylko z tylu, a heli czesto pracuje w zawisie lub leci z niewielka predkoscia = niewielki naplyw strugi. Moze dlatego praktycznie nie ma zbyt wielu tlokowych helikopterow.

pinc6x6
Posty: 525
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

kolega ma też lightwaita z silnikiem trabanta😁

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2312
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: Jake »

To dopiero twor jedyny w swoim rodzaju xD
Z samochodowych silnikow jesli mialbym ladowac cos do eksperymentalnego samolotu to mysle ze w pierwszej kolejnosci myslalbym o silnikach Subaru - H4 i H6, ewentualnie jesli lightweightowa rzedowka to siakas Honda, albo Toyota 4A.

pinc6x6
Posty: 525
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: FZJ80 Turbo vs UZJ80

Post autor: pinc6x6 »

odpaliłem benzynę czuję zew wolności🤘😁 diesel capi !

ODPOWIEDZ