Diesel B10, tankować czy nie?

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

Poczytalem dzisiaj, ze w Niemczech oprocz benzyny E10 o wiekszej zawartosci etanolu od standardowej E5 (odpowiednio 10% i 5%) jest takze dostepny inny diesel. Standardowo to D7 (7% bioetanolu) jest dostepny w Polsce. Ale w Niemczech dostepny jest takze … TAŃSZY … diesel B10 zwierajacy 10% etanolu.

Pytanie: czy moj turbo diesel 3.0 D-4D w TLC 120 akcepytuje to nowe paliwo D10? W necie nie ma nic na ten temat.

Bylem dzisiaj przy innej okazji w jednym ASO w Warszawie. I … zadalem to pytanie. Pan z dzialu serwisu odeslal mnie do … instrukcji obslugi samochodu. Wtedu keidy moje auto wyprodukowano to apliwa B10 na rynku nie bylo ale Pana to moje stwiedzenie nie zrazilo. Poprosil mnie o VIN mojego auta. Podalem. System Toyoty nie znalazl instrukcji obslugi mojego samochodu (sic!) :mrgreen: .

Pana to nie zraziło, odpowiedzial ze w takim razie mi nie pomoze. Zapytalem wiec, czy mam mu przyniesc moja instrukcje z auta, zaznaczajac przy tym, ze moge postawic duza sume, ze tam o B10 nic nie bedzie :D .
Na szczescie obok pojawil sie jakis starszy pracownik, pewnie wyzszy ranga, ktory go rroche zmotywowal do dzialania. I Pan w przepastnych systemach Toyoty znalazl informacje, ze palowo do mojego silnika powinno miec liczbe cetanową wyzsza niz 48. I odeslal mnie na stacje benzynowa :shock: . Grzebal dalej i znalzal liczbe cetanową 51 dla paliwa Verva, zapewne B7, bo takie jest na polsich stacjach Orlenu. Czyli goowno sie dowiedzialem. Pogrzebalem sam w necie i dalej nie wiem jaka liczne cetanowa ma np. diesel B10 w Niemczech.

Masakra !!! Producent samochodu w postaci jego ASO nie potrafi i udzielic informacji czy na paliwie diesel B10 dostepnym w Unii Europejskiej moje auto moze jezdzić !!!!!!!!!!!! :oops: :oops:

Co wy na to?
Czy wiecie cos w tym temacie? Moge jezdzić na D10 czy nie ???

Pozdro

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »


pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

Na niemieckich stronach znalazlem take coś:

https://www.mvak.eu/wp-content/uploads/ ... 10_v07.pdf

O dziwo jest Toyota ale ja nie znam dokladnie oznaczen silnikow, zerknijcie. BTW dotyczy to … Tajlandii.
Musze sprawdzic czy 1KD-FTV to nie jest czasem moj silnik.

EDIT: o dziwo to jest moj silnik czyli wyglada ze akceptuje diesel B10? Co o tym sadzicie?

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

Zeby zostalo dla potomnosci znalazlem liste kompatybilnosci z benzyna E10: https://www.mvak.eu/wp-content/uploads/ ... 10_v07.pdf

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

A tutaj doopa: wszystkie diesle Toyoty sa niekompatybilne z diesel B10: https://www.acea.auto/files/ACEA_B10_compatibility.pdf

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: Jake »

B10 to nie 10% etanolu tylko 10% bioestrow.
Liczba cetanowa a procentowa zawartosc biokomponentow to dwie zupelnie nie zwiazane ze soba wartosci.

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

Jake pisze:
10 cze 2022, 22:04
B10 to nie 10% etanolu tylko 10% bioestrow.
Liczba cetanowa a procentowa zawartosc biokomponentow to dwie zupelnie nie zwiazane ze soba wartosci.
Mozliwe, nie znam sie dlatego pytam. W ASO Toyoty dowiedzialem sie, ze dla Toyoty wazna jest liczba cetanowa a nie zawartosc etanolu czy bioestrow.

Widze jedno, w dzisiejszym kryzysie jak ktos wprowadzi w Polsce TAŃSZE E10 czy B10 to beda jajca jak berety :mrgreen: . Bo przynajmniej w ASO Toyoty nic nie kumają.

BTW: FAME = Fatty Acid Methyl Esters

https://pl.wikipedia.org/wiki/FAME

Niby ma to byc bardziej ekologiczne ale … przez ta ekologie kierowcy moga miec problemy a koncerny paliwowe maja wieksze zyski?

Obawiam sie ze im wiecej bioestrow jak piszesz to … mniejsza liczba cetanowa. Nigdzie nie znalazlem zaleznosci.

Anyway dalej nie wiem czy moge na tym jeździć … wiesz? Z benzynami z rzepaku jakos jest prosciej, prawie wszystko na tym jezdzi. A w dieslu nie, a mowi sie za na oleju z frytek wszystko da rade :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: PblO »

Zasada jest taka, że im więcej biokomponentów tym większa liczba cetanowa, co nie znaczy, że dobrze, bo im więcej bio, tym większa wrażliwość na temperaturę, Niemcy twierdzą, że B10 ma cetanów około 56.
Jedyne moje auto w dieslu to T5, B10 tankuję pomimo braku kompatybilności wg ACEA, póki co bezobjawowo.

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

PblO pisze:
10 cze 2022, 23:17
Zasada jest taka, że im więcej biokomponentów tym większa liczba cetanowa, co nie znaczy, że dobrze, bo im więcej bio, tym większa wrażliwość na temperaturę, Niemcy twierdzą, że B10 ma cetanów około 56.
Jedyne moje auto w dieslu to T5, B10 tankuję pomimo braku kompatybilności wg ACEA, póki co bezobjawowo.
Super, dzieki, to jest na dzis jakas odpowiedź. Tez doszedlem do wniosku ze B10 raczej na lato, a na zimie to B7.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: Jake »

Liczba po B lub E tak jak pisalem oznacza po to ile % biokompenentow znajduje sie w paliwie. Liczba cetanowa w przypadku oleju napedowego nie jest podawana na stacjach bezposrednio, ale jest ona wyznacznikiem podatnosci na samozpalon, w skali gdzie punktem odniesienia jest zwiazek chemiczny o nazwie cetan, dla ktorego przyjeta wartosc 100. Skala ta jest analogiczna do wartosci oktanowych w przypadku paliw benzynowych.
Problemem biokomponentow jest podatnosc na rozpad chemiczny i biologiczny, przez to wielokrotnie obnizona trwalosc. Taka ropa z dodatkiem bioestru jest calkiem chetnie kolonizowana przez kolonie beztlenowych bakterii, ktore z tych bioestrow robia taka klejaca, smierdzaca glutowata substancje ktora po mistrzowsku zapycha przewody, filtry i pompy. Przerabialem to nie raz na jachtach.

Do starych diesli pokroju 1KZ-T to co wlejesz na tym pojedzie i nie poczujesz roznicy, w kontekscie kompatybilnosci z nowszymi silnikami - bylbym ostrozniejszy, ale roznica miedzy 7% a 10% jest naprawde niewielka, zjawiska o ktorych pisalem wyzej tycza sie obu gatunkow paliwa.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: Rokfor32 »

Nowoczesne klekoty na CR są wrażliwe na jakość smarną paliwa. Bardziej pod tym kątem bym się zastanawiał - ale to trzeba dokładne dane fizykochemiczne produktu, a nie tylko liczbę cetanową. Ta - tak generalnie, im wyżej, tym lepiej. Silnik może to odczuwać, bo to nieco przestawia proces spalania w komorze (głównie chodzi o czasy) - ale nowoczesny CR powinien dać rady wprowadzić korekty. W starych - można to skompensować korygując kąt wtrysku.

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

Jake pisze:
11 cze 2022, 01:51


Do starych diesli pokroju 1KZ-T to co wlejesz na tym pojedzie i nie poczujesz roznicy, w kontekscie kompatybilnosci z nowszymi silnikami - bylbym ostrozniejszy, ale roznica miedzy 7% a 10% jest naprawde niewielka, zjawiska o ktorych pisalem wyzej tycza sie obu gatunkow paliwa.
A 1KD-FTV?

BTW czy te literki w typie silnika cos oznaczają?

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: Jake »

1 - pierwszy silnik z serii KD
KD - kod, nazwa tej serii silnikow
po myslniku sa suffixy oznaczajace rodzaj osprzetu silnika:
F - DOHC, wasko rozstawione zawory (priorytet - ekonomia)
T - turbodoladowany
V - wtrysk Common Rail (D4D)

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: PblO »

B10 jest, jak wspomniał Jake, z dodatkiem bioestrów, ale jest też nowy produkt, który jest 100% z hydrorafinowanego oleju roślinnego, ma to cudo oznaczenie NESTE MY Renewable Diesel lub HVO100 na dystrybutorze i jest ponoć świetne do nowszych diesli, emisja CO2 mniejsza do 90% w porównaniu ze zwykłym paliwem i takie tam historie, których siedząc za kierownicą nie sposób sprawdzić.
Jest u mnie w mieście na jednej stacji, więc zatankowałem kilka razy, jedyna różnica jaką odczułem to w portfelu, bo cena wyższa o 30 centów :wink:

pmcomp
Posty: 472
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Diesel B10, tankować czy nie?

Post autor: pmcomp »

Wg. normy ten w pełni sztuczny diesel to XTL.

ODPOWIEDZ