4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

rafal_s
Posty: 23
Rejestracja: 20 paź 2013, 11:06
Auto: Toyota 4runner 3rd gen. 5VZ-FE 3.4

4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: rafal_s »

Szukam pomocy w kwestii przeróbki reflektorów w 4 runnerze 3gen na takie, które spełniają polskie normy. W tej chwili mam zamontowane (przez poprzedniego właściciela) chińskie xenony, które świecą całkiem nieźle (przynajmniej tak mi się wydaje), ale nie wiem czy są asymetryczne, a na pewno nie mają żadnej homologacji.
Nie potrafię ustalić czy da się w ogóle przerobić oryginalne reflektory na takie, które będą w zgodzie z polskimi przepisami, ewentualnie będą dawać asymetryczną wiązkę, ale bez homologacji. Dzwoniłem w tej sprawie do kilku warsztatów i odpowiedź była, że generalnie nikt się tym nie przejmuje....
Samochodem jeżdzę mało i nieszczególnie szybko więc jestem w stanie zaakceptować, że światła będą świecić słabiej niż obecnie.
I jeszcze jedno - czy ktoś wie może czy reflektory w wersji GCC są asymetryczne. Z góry dziękuję za każdą pomoc.

Awatar użytkownika
szulbor
Posty: 318
Rejestracja: 25 sty 2014, 20:29
Auto: Toyota 4runner 3rd 5VZ-FE 3.4ccm Supercharged
Kontakt:

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: szulbor »

Przerobiłem światła w obu swoich autach. Sposób, włożyć trzeba soczewkę w lampę. Co do soczewki to jak sobie stryjenka życzy, halogen, LED, ksenon.

Co do homologacji, to nie ma czegoś takiego co do lamp. Nie wolno wkładać do oprawy świetlenej innego źródła światła, chyba że zmieni się układ optyczny co właśnie robimy soczewka.

Auto nie występowało w Europie więc nie ma produktu który możemy włożyć z półki.

Dopuszczenie to spełnienie warunków technicznych oświetlenia. Nie wiem skąd jesteś, ale w Warszawie mogę podpowiedzieć kto może to zrobić.



Wysłane z mojego LIO-L29 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7268
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: Rokfor32 »

Wersje GCC do mk3 to lampy symetryczne (czyli takie jak na rynek USA). Mimo że normalnie kraje GCC mają reflektory asymetryczne (takie same jak na EU - ino bez literek oznaczeniem homologacji europejskiej), to dla mk3 nie było takiej oferty - pojawia się dopiero od mk4.

Co do przeróbki - tak jak Szulbor napisał - soczewka w lampę, ze względu na brak opcji sensownego zapodania świateł drogowych - jedynie układy z elektryczna przesłoną. Można kupić chińskie uniwersalne (pod dowolny w zasadzie typ żarówki) - ale świecą one tak se (odcięcie jest, ale asymetria to taka ściema bardziej). Ale można też pozyskać używki z aut - które takie miały w oryginale. te zwykle świecą bardzo sensownie.

Ja tak zrobiłem u siebie - reflektory z japończyka zostały rozebrane, i dopasowane soczewki bihalogenowe z jakiejś płaskiej toyoty. Wybrałem takie na żarówke z trzonkiem hermetycznym - co załatwia temat uszczelnienia porządnego całego reflektora.

Ważne - do takiej operacji lepiej mieć reflektory poliftowe, z gładkim szkłem. Wtedy robota jest dosyć łatwa. Ja nie miałem - więc trza było zeszlifować ryft z wnętrza szkła. I potem to wypolerować. Dwie lampy zajęły mniej więcej ... tydzień :wink:

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 732
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: oradek »


rafal_s pisze:Szukam pomocy w kwestii przeróbki reflektorów w 4 runnerze 3gen na takie, które spełniają polskie normy. (...) Dzwoniłem w tej sprawie do kilku warsztatów i odpowiedź była, że generalnie nikt się tym nie przejmuje....
(...).
Najlepszą odpowiedzią byłoby - weź z tego modelu i będzie ok. Niestety nie ma.

Czasem warto posłuchać ludzi z warsztatów, które się takimi sprawami zajmują i odpuścić temat nie wart wysiłku.

Cokolwiek zrobisz, nie będzie to zgodne z tzw. normami, jeśli lampa nie ma znaczka "E" i w ramach homologacji dopuszczenia, jako światło drogowe a nie robocze. Wiele lamp ma E, ale tylko, jako robocze, w tym większość Chińczyków.

Niestety lamp europejskich do tego auta nie ma, jak napisali fachowcy.

Skoro MK4 ma wersję EU lamp to rozważ, opcją może byłaby przeróbka całego przodu auta na nową wersję z nowymi lampami. Można wstawić od MK4 albo innego, podobnego modelu.

W ostatniej serii programu Klimek kontra Duda, ten drugi zakłada do starego busa światła od nowej osobówki... Więc można. Zwłaszcza w Polsce. Przynajmniej na razie.

Co do samej przeróbki świateł, przeróbki, jako ingerencji w lampy, to miałem z tym do czynienia i z własnego doświadczenia (błędów) powiem:
Opcja nr 1 - można samemu się bawić i szanse na sukces są niewielkie, chyba, że jesteś ekspertem tego poziomu co Szulbor czy Rokfor. Jeśli nie jesteś, to z dużą dozą prawdopodobieństwa zmarnujesz czas i pieniądze a efekt będzie jeszcze gorszy niż to co masz obecnie. Wiem, sam zepsułem sporo lamp.
Opcja nr 2 - można oddać do taniego fachowca i będzie albo od razu słabo albo za pół roku zrobi się słabo, czyli też pieniądze w błoto.
Opcja nr 3 - można oddać do dobrego fachowca ale typowe światła za kompleksową przeróbkę z USA na EU kosztują około 2 tys a nietypowych może fachowiec nie chcieć zrobić. Mają masę roboty przy przeróbkach i mało który fachowiec chce marnować czas.

Także patrząc na koszty i brak zysków z takiej "ułomnej" bo wciąż nielegalnej przeróbki, ja bym zostawił jak jest.

Oczywiście, jeśli tylko w miarę dobrze świeci i dobrze widzisz drogę.

Jeśli nie świeci dobrze albo nie widzisz drogi dobrze, to kup oryginalne lampy USA i przywróć dobre świecenie w wersji USA. Możesz wtedy, jak mocno symetria cię boli, lewą lampę ustawić trochę niżej i bardziej w prawo na regulacji, śrubami i podkładkami.

Wersje USA to pikuś, jazda na lampach z Anglika to dopiero dramat był dla mnie :)

Aha i jeszcze dla przypomnienia - jeśli zainwestujesz w przeróbkę lamp grubą kasę a będziesz miał dzwon to nikt Ci nie zwróci za te lampy i przeróbki. Podobnie, jeśli lampy zaczną przeciekać, parować, wypalą się itp itd.

o.Radek LJ73 1991



Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7268
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: Rokfor32 »

Przeróbka ma mk4 jest bez szans praktycznych - to jest cały pas przedni, oba błotniki, maska zderzak.

Sensowniejsza opcja to zastosowanie uniwersalnego prostokątnego elementu optycznego (jak z J7, czy wczesnych 4R mk2). Wówczas trzeba dorobić maskownicę, i mocowania do pasa przedniego - ale technicznie nie jest to takie trudne - popularyzacja drukarek 3D daje w tej materii spore możliwości.


W miarę prosto i żeby świeciło to można kupić gotowe lampy z soczewkami na ebay - będą w wersji amerykańskiej. I wymienić soczewki na europejskie (czy to oryginały z któregoś auta dopasować, czy uniwersalne chińczyki, Czy w tych co przyjdą zapodać przesłony o odpowiednim kształcie, zmieniające wiązkę z symetrycznej na asymetryczną). Taka operacje będzie o tyle łatwa - że cała lampa będzie już gotowa pod soczewkę.

Awatar użytkownika
szulbor
Posty: 318
Rejestracja: 25 sty 2014, 20:29
Auto: Toyota 4runner 3rd 5VZ-FE 3.4ccm Supercharged
Kontakt:

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: szulbor »

Oradek, pozwolę sobie się z Tobą nie zgodzić, zostawienie jak jest, to lipa na każdym przeglądzie. lub przeglądy "koleżeńskie"

koszty o których piszesz 2k i więcej, pełna zgoda ale jak chcesz wstawiać ledy, ksenony czy inne wynalazki. Jak chcesz po budżecie to dajesz soczewkę z halogenem z vw czy innego auta.

No i jest zgodne z przepisami, ponieważ przeszczepiamy układ świetlny nie żarówkę!

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 7268
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: Rokfor32 »

Homologacja jest na całej lampie - nie na optyce. Wyjątkiem są wkłady uniwersalne, homologowane jako sama optyka - i mają wtedy odpowiednie oznaczenia.

Tak że - formalnie soczewka z golfa nie powinna przejść. Niemniej - poprawnie zrobione świeci to jak trzeba.

Ja na swoich, jak szlifowałem ryft, to zostawiłem logo "TOYOTA - Koito Japan" ... :wink:

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2968
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: luk4s7 »

Podepnę się pod temat lamp, przeróbek itd. z takim pytaniem - jak się zapatrują diagności na zmianę żarówki H4 na porządny retrofit ledowy np. taki Philips Ultinon https://www.philips.pl/c-p/11342UE2X2/u ... amochodowa
Nie mają one homologacji drogowej ale parametry mają nawet lepsze niż zwykłe żarówki (wiązka światła, odcięcie itd.). Kolor może się rzucać diagnoście w oczy i tutaj może być już jakiś zgrzyt. Jakieś doświadczenia?

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 732
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: oradek »

Chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi co do "legalności" świateł i ich "homologacji", ale powszechnie przyjęte jest zdanie zaprezentowane przez Rokfora.

Wszelkie zmiany konstrukcyjne (wstawianie soczewki) lub zmiany typu źródła światła (z halogenu na ksenon czy LED) są niezgodne z prawem bo łamią warunki homologacji części lub pojazdu.

Pierwsze ALE -
obowiązek homologacji części i pojazdów oraz konsekwencje braku homologacji dotyczą części i pojazdów zarejestrowanych w PL po X 2007.

Drugie ALE -
z tak zwanego doświadczenia życiowego,
jeśli przeróbka wygląda, jak fabryczny element i nie rzuca się (za mocno) w oczy to nikt nie szuka homologacji, zwłaszcza, że dostęp do homologacji (zwłaszcza starszych części) bywa trudny a język w jakim są napisane te dokumenty bywają dla osób chcących z nich skorzystać nieznane ;)

Trzecie ALE - jednakże na "chłopski rozum" diagnosty czy policjanta, w reflektorze z 1990 nie ma homologacji na źródła światła LED (zwłaszcza typu chińska żarówka) a jak świeci za mocno lub "oślepia" to już w ogóle z górki...

Moje doświadczenia w tej dziedzinie mówią, że diagności nie zdążyli zauważyć problemu, ale drogówka w Warszawie widziała i to z daleka.

Szybko zdjąłem i od tej pory nie zatrzymuje mnie już przysłowiowy "każdy patrol".

Elementy rzucające się w oczy z daleka, typu - brak świateł, zewnętrzna klatka, nadmiar lamp lub dziwne lampy/żarówki, wystające poza obrys karoserii opony, to proszenie się o kontrolę na drodze i tłumaczenia.

Część rzeczy da się uzasadnić, jeśli auto ma odpowiedni wpis w dowodzie, a część nie...

Co do diagnostyki, to serio w Waszych autach tylko "nielegalne" światła będą powodem nie przedłużenia badania technicznego? ;)

Co do definicji użytych w homologacji to polecam źródła:

2.6. „Urządzenie” oznacza część składową lub zespół części składowych spełniających jedną lub więcej funkcji.

2.7. „Światło” oznacza urządzenie przeznaczone do oświetlania drogi lub wysyłania sygnałów świetlnych do innych użytkowników drogi. Za światła uważa się również oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej i światła odblaskowe. Do celów niniejszego regulaminu nie uważa się za światła świetlnych tablic rejestracyjnych tylnych ani systemów oświetlenia drzwi serwisowych zgodnie z postanowieniami regulaminu nr 107 dotyczącego pojazdów kategorii M2 i M3.

2.7.1. „Źródło światła” (1)

2.7.1.1. „Źródło światła” oznacza jeden lub więcej elementów emitujących promieniowanie widzialne, które mogą być połączone z jednym lub kilkoma przezroczystymi kloszami oraz z podstawą, w której umieszczone są połączenia mechaniczne i elektryczne.

Źródło światła może również stanowić skrajne zakończenie włókna światłowodowego, wchodzące w skład przestrzennie rozłożonego systemu oświetlenia lub sygnalizacji świetlnej, niewyposażone we wbudowany klosz zewnętrzny.

2.7.1.1.1. „Wymienne źródło światła” oznacza źródło światła, które można zamontować i wymontować z oprawki danego urządzenia bez użycia narzędzi.

2.7.1.1.2. „Niewymienne źródło światła” oznacza źródło światła, które można wymienić tylko poprzez wymianę urządzenia, w którym zamontowane jest takie źródło światła.

W przypadku modułu źródła światła: źródło światła, które można wymienić tylko poprzez wymianę modułu źródła światła, do którego zamocowane jest takie źródło światła.

2.7.1.1.3. „Moduł źródła światła” oznacza część optyczną urządzenia właściwą dla danego urządzenia, zawierającą jedno lub więcej niewymiennych źródeł światła, możliwą do wymontowania z danego urządzenia tylko za pomocą narzędzia lub narzędzi. Moduł źródła światła jest zaprojektowany w taki sposób, że niezależnie od użycia narzędzia lub narzędzi, dany moduł pozostaje mechanicznie niezamienny z żadnym innym homologowanym wymiennym źródłem światła.

2.7.1.1.4. „Żarowe źródło światła” (żarówka) oznacza źródło światła, w którym elementem świecącym jest jeden lub kilka żarników wytwarzających promieniowanie cieplne.

2.7.1.1.5. „Wyładowcze źródło światła” oznacza źródło światła, w którym elementem świecącym jest łuk elektryczny wytwarzający elektroluminescencję lub fluorescencję.

2.7.1.1.6. „Dioda elektroluminescencyjna” (LED, DEL) oznacza źródło światła, w którym elementem świecącym jest jeden lub więcej dwukońcówkowych elementów półprzewodnikowych wytwarzających elektroluminescencję lub fluorescencję.

2.7.1.2. „Elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła” oznacza jeden lub więcej podzespołów umieszczonych pomiędzy zasilaniem a źródłem światła w celu sterowania napięciem i/lub natężeniem prądu elektrycznego płynącego przez dane źródło światła."

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 30%2801%29

o.Radek LJ73 1991


Awatar użytkownika
szulbor
Posty: 318
Rejestracja: 25 sty 2014, 20:29
Auto: Toyota 4runner 3rd 5VZ-FE 3.4ccm Supercharged
Kontakt:

Re: 4 runner 3 gen przeróbka reflekterów

Post autor: szulbor »

2.7. „Światło” oznacza urządzenie przeznaczone do oświetlania drogi lub wysyłania sygnałów świetlnych do innych użytkowników drogi. Za światła uważa się również oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej i światła odblaskowe. Do celów niniejszego regulaminu nie uważa się za światła świetlnych tablic rejestracyjnych tylnych ani systemów oświetlenia drzwi serwisowych zgodnie z postanowieniami regulaminu nr 107 dotyczącego pojazdów kategorii M2 i M3.
To tylko pokazuje, że przepisy są "głupie", moj profesor od fotometrii pewnie się w grobie przewraca, więc możemy polecieć teorią: światło - widzialna część widzialna część promieniowania elektromagnetycznego, oprawa - to właśnie światło wysyła, oprawa zazwyczaj składa się z źródła światła, oraz układy świetlanego. co do homologacji nie wiem nie dostałem świadectwa homologacji do żadnego samochodu, do lampy też mi nie dali. Nigdy mnie Pan Policjant też o ten papierek nie zapytał, natomiast nie raz mi się zdarzyło że patrzył na oznaczenie w lampie (jaka żarówka powinna być, na lampie mam wyryte H i wcale nie jest to inicjał tego co mnie chciało strzelić w momencie jak mnie zatrzymali tylko oznaczenie źródła światła do jakiego ta oprawa została zaprojektowana, a i pewnie homologowana. Ta więc wymiana źródeł światła jest nielegalna. choć jak pisze oradek zawyczaj jak już nas zatrzymają to mają bardziej poważne powody do dyskusji :) Wiec (teraz będzie wzniośle) po to mamy badania techniczne żeby ktoś nam prostym ludziom wytłumaczył czy jego światła świeca dobrze czy źle (ale na badaniu technicznym badany jest rozkład wiązki świetlnej (nie mylić z krzywą fotometrowania) a ta wiązka zgodnie z założeniem ustawodawcy jedyna słuszna pieszego i pieska oświeci, a kierowcy nie oślepi.

a dalej podążając za ironią, czy mogę do toyoty założyć lampy od Golfa? albo Fabii jak mi się wymarzy, oczywiście ze mogę bo lampa słuszna z homologacją, a że trochę nie pasuje, nic to mamy szarą taśmę :) i będzie git. a czy mogę układ świetlny przeszczepić? żeby pasowal w moje lamki, i to nie dlatego że pragnę poklasku na wiosce, czy tez zazdrości w oczach kierowców passerati, ale dlatego że chce zeby lampy świeciły dobrze bezpiecznie i zgodnie z przepisami.

na koniec sytuacja teoretycnza, mamy zle lampy, zabierają dowód (teraz juz nowocześnie elektronicznie), stwierdzają niezgodnośc z warunkami technicznymi i co i kierują na badania techniczne, nie do laboratorium w huston, ale to poczciwego diagnosty który sprawdzi nam rozsył.

ODPOWIEDZ