Ładowanie akumulatora hotelowego

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: luk4s7 »

Polecam świetny film na temat różnicy w akumulatorach AGM oraz litowych. Jak zwykle w życiu nie ma prostych i jedynie słusznych rozwiązań ale starając się uprościć temat do maksimum to wyłącznie cena na wejściu jest minusem. TCO przy używaniu wiele lat jednak dla litowych wypada całkiem nieźle.

https://youtu.be/2o7T2F9rFko

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2506
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: kpeugeot »

Wszystko pieknie ale lifepoe ma jedna zasadnicza wadę bardzo nielubi niskich temperatur i wtakich warunkach bardzo traci. W Australii nie ma zimy takiej jak u nas. Podobno buduje sie systemy samopodgrzewania aku ale to kosztem zuzycia pradu

ateneus
Posty: 53
Rejestracja: 28 lis 2016, 00:29
Auto: GDJ 150

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: ateneus »

Odkopię trochę temat po raz kolejny - z finałem moich samoróbek. Ładowanie akumulatora z gniazdka 220 w bagażniku oczywiście nie zdało egzaminu. Za duże prądy szły i elektronika odcinała zasilanie gniazdka. :) Finalnie pociągnąłem kable z aku rozruchowego przez gródź i zrobiłem to za pomocą ładowarki DC-DC. Dla ułatwienia życia kolejnym amatorom, takim jak ja, zmontowałem filmik: https://youtu.be/p3XcY40Q9ZQ

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: Darek_LC_J95 »

No to teraz masz dwie instalacje do nadzorowania, jest jakaś kontrolka pracy ładowarki na desce w kokpicie? Ile prądu bierze ta ładowarka DC-DC? Ładowarka wykrywa, czy samochód jest uruchomiony i alternator działa?

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: vGreg »

Też jestem ciekawy jaka ładowarkę dc-dc wstawił Artur.
Mnie się udało takie coś zrobić na dedykowanej ładowarce dc-dc 14,8V/8A dla VRLA 100Ah.
Załączniki
Separator aku-projekt_for TLC.jpg
Separator aku-projekt_for TLC.jpg (24,2 KiB) Przejrzano 2107 razy

ateneus
Posty: 53
Rejestracja: 28 lis 2016, 00:29
Auto: GDJ 150

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: ateneus »

Darek_LC_J95 pisze:
20 gru 2022, 09:13
No to teraz masz dwie instalacje do nadzorowania, jest jakaś kontrolka pracy ładowarki na desce w kokpicie? Ile prądu bierze ta ładowarka DC-DC? Ładowarka wykrywa, czy samochód jest uruchomiony i alternator działa?
Nie ma kontrolki pracy ładowaki na kokpicie. Szczerze, nie sprawdzałem jaki jest jej pobór na "stand by". Ale w sumie jest to w specyfikacji - załączam. Stand by current 1 mA, No load input current < 80mA.

Ładowarka wykrywa czy auto jest uruchomione i wówczas zaczyna ładować aku hotelowy.
Załączniki
Screenshot_20221221_002246_Adobe Acrobat.jpg
Screenshot_20221221_002246_Adobe Acrobat.jpg (24,9 KiB) Przejrzano 2077 razy

ateneus
Posty: 53
Rejestracja: 28 lis 2016, 00:29
Auto: GDJ 150

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: ateneus »

vGreg pisze:
20 gru 2022, 10:58
Też jestem ciekawy jaka ładowarkę dc-dc wstawił Artur.
Mnie się udało takie coś zrobić na dedykowanej ładowarce dc-dc 14,8V/8A dla VRLA 100Ah.
Hej Grzesiu, wstawiłem Victron Orion-Tr Smart 12/12 -18A, dokładnie tą: https://www.amazon.pl/Victron-Orion-Tr- ... 0851TPKV7/

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: vGreg »

ateneus pisze:
21 gru 2022, 00:29
Ładowarka wykrywa czy auto jest uruchomione i wówczas zaczyna ładować aku hotelowy.
Nie obawiasz się, że w takiej konfiguracji zbyt mocno obciążysz alternator, który po odpaleniu silnika ładuje maksymalnym prądem podstawowy i hotelowy?
Możesz ręcznie włączyć ładowanie hotelowego np po 30 minutach od uruchomienia silnika.
Jak masz ustawione napięcie na wyjściu, "buck-boost" czy wyższe?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: Rokfor32 »

Alternator, zaraz po rozruchu, tak czy siak pracuje na pełnej, konstrukcyjnej dla niego, mocy. Po rozruchu jest po prostu gwałtowny spadek napiecia aku - więc altek daje z siebie ile się tylko da - żeby napięcie wyrównać.

Tak że - nie da sie "za bardzo" go obciążyć. ZAWSZE będzie dawał ile się tylko da. Stąd pisk paska, w niektórych autach, zaraz po rozruchu.

Na marginesie - to jest zresztą problem przy zbyt silnym alternatorze i zbyt małym aku. Przykładowo - alternator w velsatisa, który stosuje namiętnie i do czego sie tylko da - wydusi z siebie 150A. Ale jak będzie to spięte z aku ... 60 Ah - to też ten aku będzie ładowany (przez chwile, zanim nie dźwignie napięcia wewnątrz baterii) takim właśnie prądem. Co może ... zagotować mu elektrolit. :wink:

mechu
Posty: 90
Rejestracja: 19 gru 2020, 22:28
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: mechu »

Rokfor32 pisze:
21 gru 2022, 18:48
Przykładowo - alternator w velsatisa, który stosuje namiętnie i do czego sie tylko da - wydusi z siebie 150A. Ale jak będzie to spięte z aku ... 60 Ah - to też ten aku będzie ładowany (przez chwile, zanim nie dźwignie napięcia wewnątrz baterii) takim właśnie prądem. Co może ... zagotować mu elektrolit. :wink:
A fizyka mówi co innego :)
Prąd alternatora jest to jego maksymalna wydajność - nie oznacza to ze tyle bedzie dawać zawsze.
Miernik w dłoń i sam się przekonaj.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: vGreg »

Rokfor32 pisze:
21 gru 2022, 18:48
Alternator, zaraz po rozruchu, tak czy siak pracuje na pełnej, konstrukcyjnej dla niego, mocy. Po rozruchu jest po prostu gwałtowny spadek napięcia aku - więc altek daje z siebie ile się tylko da - żeby napięcie wyrównać.
Tak że - nie da sie "za bardzo" go obciążyć. ZAWSZE będzie dawał ile się tylko da. Stąd pisk paska, w niektórych autach, zaraz po rozruchu.
Chodzi bardziej o szybkość nagrzewania się alternatora i przegrzewanie się uzwojeń a to jest funkcja obciążenia.
Gdybym miał wybierać to wolę mniej obciążać i w dłuższym okresie tym bardziej kiedy mam taką możliwość. Szczególnie kiedy alternator jest brudny co w terenie jednak się zdarza.
Jak regenerowałem swój alternator to fachowiec mówił, że dużo naprawia z pękniętą obudową po szybkim schłodzeniu.

ateneus
Posty: 53
Rejestracja: 28 lis 2016, 00:29
Auto: GDJ 150

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: ateneus »

vGreg pisze:
21 gru 2022, 13:07

Nie obawiasz się, że w takiej konfiguracji zbyt mocno obciążysz alternator, który po odpaleniu silnika ładuje maksymalnym prądem podstawowy i hotelowy?
Nie, jak opisał Rokfor raczej nie obcią to altka, poza tym ta ladowarka jest ustawiona w trybie "inteligentny alternator", zakładam więc, że ma swoje algorytmy poboru. Generalnie jak jest poniżej ustawionego napięcia, to się po prostu nie uruchomi. Możesz to napięcie startowe ustawić ręcznie. Tak samo jak moment wyłączenia.
vGreg pisze:
21 gru 2022, 13:07
Możesz ręcznie włączyć ładowanie hotelowego np po 30 minutach od uruchomienia silnika.
Nie pamiętam dokładnie, jest tam jakiś interwał czasu do ustawiania, ale nie wiem czy nie jest związany z opóźnieniem wyłączenia na wypadek chwilowych spadków napięcia podczas jazdy.
vGreg pisze:
21 gru 2022, 13:07
Jak masz ustawione napięcie na wyjściu, "buck-boost" czy wyższe?
Ladowarka jest ustawiona na tryb ładowania LiFePo4, więc leci max. 14,2V. Nie wiem czy cały czas - wydaje mi się, że widywałem na smartfonie na wyjściu poniżej 14V , ale nie wiem czy efekt mniejszego napięcia wejściowego czy kwestia jakiś parametrów etapu ladowania (choć tam natężenie, nie napięcie się zmienia). Nie zgłębiałem tego aż tak, z drugiej strony za mało się znam. :) Jestem humanistą w świecie IT. :) :) W przypadku tradycyjnych aku idzie chyba do 14,7 V. W specyfikacji ma zakres wyjściowy 10-15V.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: vGreg »

To z DTR ładowarki
Załączniki
Omron.jpg
Omron.jpg (27,24 KiB) Przejrzano 1997 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: Rokfor32 »

mechu pisze:
22 gru 2022, 09:25

A fizyka mówi co innego :)
[...]
Fizyka mówi, że prąd popłynie taki - jak wymuszą odbiorniki (oczywiście granicą jest moc alternatora). Odbiornik wymusza taki prąd - jaki wynika ze spadku napięcia na tymże odbiorniku. Alternator stara się ten spadek skompensować, i utrzymać stałe napięcie zasilania tak długo - jak tylko da rady. Dlatego nie da sie go przeciążyć dokładając odbiorników - jak będzie za dużo - to po osiągnięciu max prądu napięcie zacznie spadać.

W przypadku klasycznych odbiorników ich moc/zapotrzebowanie na prąd jest przewidywalne, i wynika z ich parametrów. Ale aku - ten zachowuje sie inaczej.

Przez akumulator może przepłynąć gigantyczny prąd, rzędu 500A i wyżej. I - działa to w obie strony. Dla wszystkich jest oczywiste, że w trakcie rozładowania - ale już mniej oczywiste, że w trakcie ładowania również. Niewiele sie pomyle, jeżeli napisze, że ZDROWY aku rozładowany do 11V będzie chciał pobrać prąd (w czasie ładowania) porównywalny z prądem rozruchowym. Oczywiście - ogranicza go moc alternatora, i tyle nie weźmie. Ale z altka - wyciśnie "ile fabryka dała" :wink:

I tak się dzieje, w przypadku zwykłych alternatorów ("klasycznie" nawiniętych, 80A), że aku po starcie bierze tyle - że pomiar pokazuje niskie (lub brak) ładowania. W tym przypadku dochodzi też obniżona moc wyjściowa alternatora na niskich obrotach, niemniej, widać jak duże jest to obciążenie: normalnie altek na wolnych nie ma problemu utrzymać normalnego napięcia, mimo powłączania wszystkiego co się da na pokładzie. Ale zaraz po starcie - nie wyrabia. Na szczęście, w zdrowym aucie to zjawisko nie trwa zbyt długo - w okolicach kilkunastu, max kilkudziesięciu sekund.

Ja na razie nie zaobserwowałem problemów z bateriami z powodu prądu ładowania - ale altek velsatisa mam zainstalowany w aucie które ma 2x90 Ah - więc na jedną baterię wychodzi max 75A prądu ładowania. Jak chcecie, to mogę zmierzyć jaki jest realny prąd z alternatora zaraz po rozruchu - przy czym to auto pali bardzo sprawnie, więc i wydatek rozruchowy (z aku) nie jest wielki.

ateneus
Posty: 53
Rejestracja: 28 lis 2016, 00:29
Auto: GDJ 150

Re: Ładowanie akumulatora hotelowego

Post autor: ateneus »

vGreg pisze:
22 gru 2022, 13:28
To z DTR ładowarki
No więc na tym pierwszym etapie ładuje 14,2V przy 18A max (w 10 sek. peaku moze byc do 25A), bo taki preset przyjal, jak wybralem aku Lifepo4. Możesz to jednak edytowac w apce - screen w zalaczeniu.

Jesli chodzi o opóźnienie ładowania - sprawdziłem, możesz. Podajesz wartość startową (czyli kiedy uznaje silnim za pracujący), np. 12,7 V, ale jako wartość opóźnienia 13V i podajesz czas np. 120 sekund. Wówczas po uruchomieniu auta, Orion wystartuje dopiero po 2 minutach napięcia cały czas pow. 13V, ale podczas jazdy będzie ładował, nawet jak spadnie (a tak się dzieje w inteligentym alternatorze) do 12,8V.
Załączniki
Screenshot_20221222_181812.jpg
Screenshot_20221222_181812.jpg (18,69 KiB) Przejrzano 1961 razy
Screenshot_20221222_181831.jpg
Screenshot_20221222_181831.jpg (13,15 KiB) Przejrzano 1961 razy
Screenshot_20221222_181909.jpg
Screenshot_20221222_181909.jpg (15,16 KiB) Przejrzano 1961 razy

ODPOWIEDZ