Olej w skrzyni automatycznej

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

adamms
Posty: 64
Rejestracja: 04 sie 2018, 20:17
Auto: VDJ200
Kontakt:

Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: adamms »

Witam
Pytanie do fachowców.
Poprzedni właściciel nie wymieniał oleju w skrzyni automatycznej bo serwis tego nie przewiduje. Auto ma teraz przejechane 176 tysięcy. Czy wymieniać czy odpuścić ? Słyszałem że wymiana przy większych przebiegach może zaszkodzić skrzyni. Samochód TLC J200 V8 Diesel 2010 r.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk.
Adamms Wałbrzych TLC100 4.2 TD

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: zombi »

Wymieniałem przy przebiegu 300k i nic się nie stało. Olej wymieniasz "dynamicznie", można warsztacie na specjalizowanym sprzęcie lub samodzielnie. Procedura wymiany jest opisana gdzieś na forum.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: sebastian44 »

Coż słyszałem że dynamiczna wymiana przy wiekszym przebiegu moze zaszkodzić. Nie wiem, nie ryzykowałem.

U siebie odkreciłem korek spustowy, zleciało 4 litry oleju, wlałem tyle samo świeżego i tyle. Po dwóch latach to samo.

Zdaje sobie sprawe że to nie wymienia całego oleju w skrzyni ale jednak cos daje. Lepiej to niż nic.

Manual w ogóle nie przewiduje zabawy z dynamiczna wymiana oleju, mało tego w ogóle nie przewiduje żadnej wymiany ale mimo to pisze że jak trzeba to spuszczamy statycznie. I tego sie bede trzymał i tak zrobiłem wiecej niż przewiduje instrukcja ;)

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: rolkos »

Producent nie przewiduje wymiany oleju ale filtr sprzedają ;) . Ja bym też nie przesadzał, wymień olej statycznie i filtr na nowy.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: sebastian44 »

Filtr też wymieniłem na początku ale nie przewiduje sie w to bawić ponownie. Chyba że dojade do przebiegu 300 tysiecy, wtedy moze sie zainteresuje ;) ale to jeszcze troche..

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: zombi »

To tak na szybko się zastanówmy co się dzieje i gdzie są różnice .
1. obieg oleju AT bez wymiany oleju
skrzynia -> chłodnica -> miska (stary olej)- skrzynia -> itd

2. Dynamiczna wymiana
skrzynia-> do butelki | Z innej butelki -> do miski (nowy olej)-> skrzynia (nowy olej) - i tak 8- 10 razy

3. Statyczne
Z butelki (nowy olej) -> miska -> skrzynia

Czy li przy każdej wymianie w skrzyni pojawi się nowy olej (czyli nie to powoduje awarię).
Podczas normalnej pracy olej krąży w układzie ( to też nie powinno powodować awarii)

Zasadniczą różnicą przy wymianie styczna vs dynamiczna jest wielokrotność powtórzeń. W metodzie dynamicznej niedokładność pomiaru, czyli wleje inną wartość niż zabrałem, sumuje się i na koniec mogę mieć mniej/więcej oleju niż potrzeba.

Wniosek rób dokładnie i sprawdzaj stan oleju w misce, a nic się nie stanie.
najważniejsze do nie dopuścić do sytuacji kiedy oleju będzie mało. Jak będzie za dużo, to sobie go odciągniesz lub spuścisz.
Maszyna powinna robić dokładnie, chyba że jest zajechana. Ręcznie możesz sobie kontrolować, jak masz bagnet do skrzyni.

adamms
Posty: 64
Rejestracja: 04 sie 2018, 20:17
Auto: VDJ200
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: adamms »

W V8 nie ma bagnetu. Można tylko sprawdzić odkręcając korek czy poziom oleju jest do korka - zasada jak moście.
W każdym bądź razie dziękuje za informacje wszystkim, chyba zdecyduje się na wymianę statyczna.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk.
Adamms Wałbrzych TLC100 4.2 TD

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: sebastian44 »

zombi pisze:
2. Dynamiczna wymiana
skrzynia-> do butelki | Z innej butelki -> do miski (nowy olej)-> skrzynia (nowy olej) - i tak 8- 10 razy
Z tego co wiem dynamiczna wymiana polega na zgoła czym innym. Robi sie ją na włączonym silniku i powinno sie podpiąć odpowiednia maszyne tak żeby olej był pompowany przez pompe w samochodzie. Wtedy cały olej zostanie wymieniony. Tylko że operacja dla mnie jest troche ryzykowna, jak cos pojdzie nie tak i skrzynia w pewnym momencie nie bedzie miała oleju to moze sie rozwalić. To jest jedno ryzyko. Drugie że jak dostanie nagle taki super świeży olej zamiast takiego z przebiegiem 170 tysiecy lub wiecej to też efekt może byc nieprzewidywalny.

Tak czy inaczej jeżeli chcemy cos wymienic ale boimy sie eksperymentować mozna statycznie spuscic olej i wlać nowy. Jak ktos chce mozna to zrobic kilka razy. Lub co jakis okres czasu.

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: PblO »

Ja tam też w żadną "dynamikę" się nie bawię, spuszczam tyle ile z korka zleci i przez bagnet dolewka (ok 4l) i tak co roku przed wakacjami.
Oczywiście skrzynia nigdy nie pracuje na w 100% świeżym oleju, ale 1/3 nowego co roku zapewne robi jej lepiej, niż przestrzeganie zaleceń producenta ;)

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: rolkos »

Dla znających angielski całkiem ładnie wyjaśnione rozterki z automatyczną skrzynią:\
https://www.youtube.com/watch?v=o690DovjDAc

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: zombi »

sebastian44 pisze: Z tego co wiem dynamiczna wymiana polega na zgoła czym innym. Robi sie ją na włączonym silniku i powinno sie podpiąć odpowiednia maszyne tak żeby olej był pompowany przez pompe w samochodzie. .
I tak to jest, również robiąc z butelką. Pompa w samochodzie pompuje do rozłączonego układu i olej leci do butelki. Maszyna zlicza sobie ile oleju odebrała i tyle tez podaje do przewodu na miskę. Ręcznie wyłączasz silnik i dolewasz co zlałeś. A zlewasz tyle żeby w misce było tyle oleju co by układu nie zapowietrzyć. Czyli w misce masz 3-4 litry to zlewasz 1- max 1,5 litra. Do wymiany jest 12 lirów więc musisz max 12 razy machnąć butelką.

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: PblO »

Ta czy inaczej pytanie było o ewentualne uszkodzenia podczas wymiany, a to wyjaśnia dość dobrze film, który rolkos przesłał.

Awatar użytkownika
mariano
Posty: 37
Rejestracja: 24 paź 2013, 14:07

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: mariano »

Olej zawsze należy dobierać do modelu naszego auta, a rodzajów jest naprawdę wiele ;) Jeśli chcecie to mogę polecić Wam stronę na której jest naprawdę duży wybór: https://www.iparts.pl/dodatkowa-oferta/ ... 4-140.html Często tam kupuję bo mają dość przystępne ceny ;)

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: sebastian44 »

Cos mi to pachnie reklamą ;) Ja leje po prostu oryginał toyoty bo nie odbiega zbytnio ceną od zamienników innych marek

Awatar użytkownika
zombi
Posty: 704
Rejestracja: 17 mar 2014, 20:48
Auto: kzj95

Re: Olej w skrzyni automatycznej

Post autor: zombi »

@Mariano jak tak często kupujesz, to jak chcesz to podam Ci linki do sklepów z bardziej przystępnymi cenami niż iparts :mrgreen:

ODPOWIEDZ