Żelowy Aku

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
raczek
Posty: 267
Rejestracja: 06 paź 2016, 23:01
Auto: FJ80 1992 & J15-RC'15 2017
Kontakt:

Żelowy Aku

Post autor: raczek »

Wiem ze temat był wałkowany ale postęp idzie z czasem więc mam pytanie do znawców tematu jaki teraz aku żelowy do 1k
Żółta Optima ? Czy jest coś tańszego i nie gorszy lub lepszy. Dziękuje za cenne wskazówki .
Pozdrawiam


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

stachu_l
Posty: 420
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: stachu_l »

Optima to nie jest akumulator żelowy tylko AGM.

Awatar użytkownika
raczek
Posty: 267
Rejestracja: 06 paź 2016, 23:01
Auto: FJ80 1992 & J15-RC'15 2017
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: raczek »

Akumulator Optima AGM YTS5.5 75Ah 1125A -tak dokładnie chodzi o ten model ;)
Dziękuje


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2509
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: kpeugeot »

a to chyba kosztuje wiecej niż 1000zł

Awatar użytkownika
raczek
Posty: 267
Rejestracja: 06 paź 2016, 23:01
Auto: FJ80 1992 & J15-RC'15 2017
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: raczek »

kpeugeot pisze:a to chyba kosztuje wiecej niż 1000zł
Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
raczek
Posty: 267
Rejestracja: 06 paź 2016, 23:01
Auto: FJ80 1992 & J15-RC'15 2017
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: raczek »

Dodatkowe pytanie czy lepiej patrzeć na większa pojemność czy większy prad rozruchu ? Przykładowo tańsza Yuasa ma 95Ah i prad rozruchu 850A.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2132
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: plum76 »

Raczek a musisz mieć optima? W tej cenie będziesz miał dwa normalne akumulatory a może i trzy. Ja ostatnio jakoś budżetowo podchodzę do takich zakupów. Paweł

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
raczek
Posty: 267
Rejestracja: 06 paź 2016, 23:01
Auto: FJ80 1992 & J15-RC'15 2017
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: raczek »

Przekonałeś mnie ObrazekDzięki
Tylko jeszcze pytanie jak mądrze wpiąć dodatkowy akumulator .Czy wystarczy taki separator ?

https://szekla4x4.pl/akumulatory-do-sam ... results=22


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 944
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: vGreg »

raczek pisze:Dodatkowe pytanie czy lepiej patrzeć na większa pojemność czy większy prad rozruchu ? Przykładowo tańsza Yuasa ma 95Ah i prad rozruchu 850A.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Pytasz o większy prąd rozruchu dla 2 aku a później dajesz separator 250A?

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: rolkos »

Już kilku krotnie spotkałem się z opinią że Yuasa nie jest najtrwalszym akumulator, w teście jako jedyny akumulator nie trzymał zadanych przez producenta parametrów. Z drugiej strony tanie też nie jest dobre, ostatnio na szybko musiałem kupić akumulator wiec wziąłem co było na półce, po miesiącu się wylał.

Poprzednio w LC miałem 2x Varta G7 95Ah, kupione już z samochodem cały czas do sprzedaży auta zero problemów (nawet nie wiem ile lat wcześniej miał je poprzedni właściciel).

Ostatnio w 2 miejscach polecali mi akumulatory węgierskie BPower, te w teście wypadły najlepiej (najlepsze parametry znacznie wyższe od tych z etykiety). Cenowo niestety wychodzą drożej od Yuasy.
https://allegro.pl/oferta/akumulator-95 ... 8313082065

stachu_l
Posty: 420
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: stachu_l »

W pierwszym poście pojawiło się w pytaniu określenie "nie gorszy lub lepszy" i tu powstaje zasadnicze pytanie do czego?
Optima chwali się, że ma duże prądy rozruchowe + odporność na głębokie rozładowania + małe samo-rozładowanie (rozruch pojazdu który stał kilka miesięcy)
Nie wiem jak dokładnie sprawuje się w tych dziedzinach ale połączenie tych cech nie jest proste dlatego produkowane są akumulatory rozruchowe, do pracy cyklicznej, do pracy buforowej, trakcyjne (wózki elektryczne) itp. W każdym typie uwypuklone są cechy potrzebne w danym zastosowaniu kosztem innych cech. Optimie udało się w spiralnej celce AGM połączyć kilka cech (może nie na szczyt możliwości ale z rozsądnym kompromisem) i dlatego się tak ceni.
Jeżeli to ma być trzeci akumulator to dwa oryginalne zostają jako rozruchowe a ten dodatkowy jest akumulatorem "hotelowym" - tak generalnie go określają w kamperach czy na jachtach - zasila oświetlenia kabin, instalacje wodną, TV, przetwornicę itp. Normalnie jest odłączony od rozruchowych aby ich nie rozładować z jak pracuje silnik i akumulatory rozruchowe są naładowane to się go podłącza do ładowania - tym steruje ten separator.
Jeżeli akumulator nie będzie pracował jako rozruchowy po po co się martwić prąd rozruchowy?
Akumulatory rozruchowe zazwyczaj słabo znoszą pracę cykliczną z głębokim rozładowaniem - niektóre dane podają, że to może być 30-60 cykli z rozładowaniem 80-90%.
Jeżeli planujesz na wyprawie zużywanie takie ilości energii co postój to zwykły akumulator samochodowy (rozruchowy) może tego nie wytrzymać zbyt długo.
Akumulatory przeznaczone do głębokich rozładowań wytrzymują w takich warunkach kilkaset cykli a przy rozładowaniach 60% to już jest najczęściej powyżej 1000.
Jako hotelowy można by zastosować jakiś AGM (albo GEL), ewentualnie akumulatory "marine" ale one są najczęściej połączeniem rozruchu i głębokiego rozładowanie (trochę jak Optima która ma też specjalną wersję z niebieską pokrywą).
Tak więc zanim kupisz coś w ciemno to przemyśl:
- czy ma uczestniczyć w rozruchu czy tylko hotelowy
- co ma być do tego podłączone
- jakie maksymalne obciążenie (ile odbiorników na raz włączysz w najgorszym przypadku), tu szczególnie duże obciążenia jak wyciągarka bo nie każdy akumulator o dużej pojemności dobrze sobie radzi z dużymi prądami
- jak głębokie będzie rozładowanie - ile Ah zużyją twoje urządzenia między ładowaniami - taki szkic - lampa 12W (1A) 5 godzin (lubimy siedzieć po nocach zamiast wstać o świcie) dale 5Ah, czajnik elektryczny 240W (20A) 2x6min (6min = 1/10h) -> 4Ah , lodówka ....
Na podstawie oszacowanego zużycia i dopuszczonego % rozładowania wyliczmy potrzebna pojemność akumulatora.

Takie akumulatory GEL/AGM np do UPS nie lubią przebywać w wysokiej temperaturze więc raczej gdzieś do bagażnika a nie do komory silnika. Samochodowe raczej są na to gotowe choć w VW (i chyba innych niemieckich) akumulator bywa pod tylna kanapą.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2509
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: kpeugeot »

Kiedyś kupiłem optime i dopóki nie rozwalilem obudowy działała jak wściekła w starym dieslu potrafiła bardzo długo kręcić rozrusznikiem

Kupilem yuase i to straszny syf zimy nie wytrzymała rozładowala się ija wybrxuszylo od mrozu 500zl poszło do śmieci żadna reklamacja nie pomogla

Dzisiaj to albo najtańszy albo optima
Różnica w cenie jest zbyt mała zeby kombinowac

Awatar użytkownika
hetman
Posty: 366
Rejestracja: 21 lis 2015, 21:05
Auto: LJ78 - ?uczek
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: hetman »

Duracelle mi polecali, wziąłem dwa do wyciągarki i jak narazie parę wyjazdów, trochę ciagania i dwie zimy i mają się dobrze. Żadnych separatorów bo to nie potrzebne jak obydwa rozruchowe (chyba żeby zabezpieczyć sytuację że jeden padnie żeby nie pogrzebał drugiego). Yuasa robi się jak Varta/Bosh, nie warta tych pieniędzy. Zamiast duracella ostatnio na harfowej w wawie Tuborga mi polecali (do plaskacza).

buła lx450
Posty: 104
Rejestracja: 15 maja 2017, 14:19
Auto: LEXUS LX450 vel( Toyota FZJ80)
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: buła lx450 »

kpeugeot pisze:Kiedyś kupiłem optime i dopóki nie rozwalilem obudowy działała jak wściekła w starym dieslu potrafiła bardzo długo kręcić rozrusznikiem

Kupilem yuase i to straszny syf zimy nie wytrzymała rozładowala się ija wybrxuszylo od mrozu 500zl poszło do śmieci żadna reklamacja nie pomogla

Dzisiaj to albo najtańszy albo optima
Różnica w cenie jest zbyt mała zeby kombinowac
Potwierdzam, miałem yuase 5 miesiecy i zdechła, na szczęście uznali gwarancje.

Awatar użytkownika
MariuszS
Klubowicz
Posty: 1493
Rejestracja: 27 lip 2007, 10:56
Auto: LJ-79 na do?ywocie
Kontakt:

Re: Żelowy Aku .

Post autor: MariuszS »

A od kiedy tak się pogorszyła Yuasa?
Bo ja mam akurat całkiem dobre doświadczenie - równo pięć lat właśnie mija od zakupu aku Yuasa 100 Ah / 900A YBX5019 i wciąż działa bez zarzutu, "trzyma jak dzwon". Może mam po prostu szczęście, a może wtedy robili jeszcze dobre?

ODPOWIEDZ