Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: jezus »

Dzisiaj oderwałem od spodu przedni błotnik w czasie upalanka stefanki po trasie wzdłuż Wisły... czy to się liczy w tym temacie?. :-)

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Darek_LC_J95 »

No cóż, na przeglądzie diagnosta stwierdził luźny drążek kierowniczy i już wymieniony.
Walczę z deską rozdzielczą udało się wytłumić osłonę poduszki. Uzupełniłem też brakujące zatrzaski w osłonie radia, jest mniejsza reakcja na wyboje.
Szukam teraz dalszych kandydatów do usunięcia wibracji w kabinie.
W ruch poszedł niebieski RustCheck, Wszelkie nowe ogniska rdzy dostały swoją porcję preparatu.
Niestety za hałasem pod podłogą kierowcy wciąż nie mogę sobie poradzić.
Podjąłem walkę z problemami odpalania na gorącym silniku niebieski Liquy Moly do baku i paliwo z Cirkle K premium.
Chyba jest lepiej.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Darek_LC_J95 »

No i znalazłem ciekawy problemik. W listwie progowej po prawej stronie były urwane takie plastikowe uszka rozporowe do trzymania w progu na cztery wkręty.
W ruch poszła spawarka do plastiku troche PP+PE i mam nowe mocowania. Teraz okolice prawych drzwi mniej wibrują. Zobaczymy jak przy 120 km/h.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: vGreg »

Po kilku latach ruda zjadła styki gniazda i przekaźnik elektromechaniczny do sterowania sygnalizacją dźwiękową. Wymieniłem na przekaźnik elektroniczny SSR (25zł).
Załączniki
SSR.jpg
SSR.jpg (8,42 KiB) Przejrzano 3307 razy

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Darek_LC_J95 »

Ten SSR to nic innego jak triak na radiatorze z układem wyzwolenia na optotriaku stąd tak duży zakres sterowania 3-32V.
Nie koniecznie nadaje się do instalacji samochodowej 12V.
Jeśli coś jest przewidziane na 230 V to może oznaczać, że rezystancja wewnętrzna jest dość wysoka.
Ale do sterowania sygnalizacją dźwiękową powinien być ok.
Spróbuj zmierzyć napięcie na wyjściu przy włączonym klaksonie. Jak jest nie większe niż, 2V spadku 1-2, to powinno działać OK :).
W innych zastosowaniach trzeba pamiętać, że półprzewodniki w odróżnieniu od przekaźników trzeba chłodzić :), szczególnie przy prądach 40A.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: stachu_l »

Raczej nie jest to ani Triak ani Tyrystor bo przy prądzie stałym trudno je wyłączyć. Tam raczej jest tranzystor - na stronie producenta sugerują NPN - sugerują bo to nie jest dokładny schemat wewnętrzny ale raczej idea konstrukcji. Jeżeli w stanie włączonym jest utrzymywany w nasyceniu to spadek napięcia ok 0.3V (+ to co wynika z rezystancji więc przy 25A może być więcej).
Karta katalogowa sugeruje przy prądzie > 10A radiator i wentylator. Przy < 5A może być bez radiatora. Z drugiej strony klakson raczej nie pracuje w trybie ciągłym więc przekaźnik raczej nie zdąży się zagrzać, można umocować na kawałku grubszej blachy AL większej od przekaźnika gdy lubisz odganiać ciekawskich klaksonem albo często jeździsz w orszaku ślubnym.

maltarn
Posty: 27
Rejestracja: 14 sty 2020, 15:13

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: maltarn »

umyłem swój samochód, pierwszy raz w tym miesiącu

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: bartekbp01 »

U mnie dzisiaj kończy się robić zabudowa z szufladami, z funkcją spania. ObrazekObrazekObrazek

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: vGreg »

Darek_LC_J95 pisze:
19 lip 2021, 20:25
Ten SSR to nic innego jak triak na radiatorze z układem wyzwolenia na optotriaku stąd tak duży zakres sterowania 3-32V.
Jeśli coś jest przewidziane na 230 V to może oznaczać, że rezystancja wewnętrzna jest dość wysoka.
Ale do sterowania sygnalizacją dźwiękową powinien być ok.
Spróbuj zmierzyć napięcie na wyjściu przy włączonym klaksonie. Jak jest nie większe niż, 2V spadku 1-2, to powinno działać OK :).
W innych zastosowaniach trzeba pamiętać, że półprzewodniki w odróżnieniu od przekaźników trzeba chłodzić :), szczególnie przy prądach 40A.
SSR to DC/DC. Spadku napięcia nie mierzyłem. Wystarczył mi test organoleptyczny. Przy kilku amperowym obciążeniu nie zauważyłem spadku dB. :wink:
Darek_LC_J95 pisze:
19 lip 2021, 20:25
Nie koniecznie nadaje się do instalacji samochodowej 12V.
Tutaj się nie zgodzę. W SSR widzę prawie same zalety: szeroki zakres napięcia sterowania czyli odporny na spadki napięcia w instalacji, odporny na brud/kurz/wodę, odporny na drgania/wypalanie/klejenie/korozję styków, brak zakłóceń EMC. Wady to wymiary czyli nie jest zamiennikiem dla klasycznych przekaźników.
SSR używam do sterowania klaksonem ale też mam dwa SSR do zasilania drugiego akumulatora.

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Darek_LC_J95 »

No tak, są zdecydowanie lepsze od przekaźników!!!
Ale tak typowo do sterowania mocą w samochodach stosuje się tranzystory MOSFET, iGBT, niż triaki.
Są szybsze w działaniu, mają mniejszą rezystancję Drain - Source, lepsze odprowadzenie ciepła i są sterowane są napięciowo :).
W tym przypadku tranzystor BUZ11A, dwa rezystorki i dioda, świetnie by sobie poradziły.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Rokfor32 »

Dowolny półprzewodnik (jako przekaźnik) będzie generował spadek napięcia.

Są układy, w samochodach, gdzie nie ma to znaczenia, i przekaźniki SSR stosuje się od trzech dekad :wink: . Ale sa i takie - gdzie jednak ma - i nadal sa stosowane zwykłe przekaźniki mechaniczne.

Tak na marginesie - przekaźników mechanicznych jest kilka typów, jak chodzi o materiał styków. I ma to znaczenie pod kątem zastosowania. :wink:

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Darek_LC_J95 »

No oczywiście w przekaźnikach rodzajów styków jest sporo: srebro, srebro z niklem, srebro z dodatkiem tlenku cyny, a jak wyższe częstotliwości to i złocenie, czy platynowanie się znajdzie. Czasem producent doda palladu itd. Ważna jest szybkość kotwy przy rozłączaniu i układ gaszący łuk, co by się szybko styk czarniutki spaleniutki nie zrobił. Dla przekaźnika najgorsze są odbiory indukcyjne, wszelkie silniki , cewki o dużej indukcyjności itd.

A co do MOSFETów to da się uzyskać nawet rezystancję 20 miliOhmów przy załączeniu.
Od pewnego czasu pojawiło się na "ali" sporo zgrzewarek do pakietów akumulatorów LiOn opartych o równolegle połączoną grupę MOSFET i pięknie generują prądy impulsowę do zgrzewania nawet 300A.
Dziwne, że producenci masowo poradzili sobie z LED-ami jako zamiennikami żarówek do instalacji samochodowej 12V, a nie stosują odpowiedników przekaźników na MOSFETach w obudowach kompatybilnych z tradycyjnymi przekaźnikami samochodowymi.
Pare ładnych watów idących na straty w cewkach i grzanie styków by odpadło. Przekaźniki półprzewodnikowe masowo stosuje się w czujkach alarmowych, gdzie pracują latami i nic się im nie dzieje.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Jake »

Gdzie niby sa te LEDowe zamienniki zarowek z ktorymi poradzili sobie producenci? xD 99% LEDow ktore mozna dostac w sklepach motoryzacyjnych czy elektronicnzych sa chinska tandeta, ktora albo mruga, albo swieci nierowno, albo po 3 miesiacach polowa elementow swietlnych przestaje dzialac. Akurat glowne lampy do jazdy wole miec klasyczne, ale chcialem troche udoskonalic oswietlenie wnetrza, po 3 probie poddalem sie i wrocilem do zarowek...

Darek_LC_J95
Posty: 296
Rejestracja: 11 mar 2019, 19:55
Auto: Toyota Land Cruiser KDJ95 2001 5D.
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Darek_LC_J95 »

Warto poszperać - jest taka firma OSRAM - ma serie żarówek retrofitów: https://www.osram.pl/am/zastosowania/o% ... /index.jsp

Chociaż podejrzewam że też są produkowane w Chinach, Tajwanie czy gdzieś na dalekim wschodzie.
A główne lampy to chyba jednak warto wymienić całe klosze na ledowe - Na przykład do FJ40 - Obrazek

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Co dziś zrobiłeś przy swoim aucie

Post autor: Jake »

Ogarnąlem dzis przednie hamulce.
Demontaz, wydzieranie zastanych tłoczków, piaskowanie, malowanie, składanie, montaż. Przy okazji nowe tarcze i klocki.
Załączniki
IMG_20210910_1911523.jpg
IMG_20210910_1911523.jpg (49,81 KiB) Przejrzano 2727 razy
IMG_20210910_1843503.jpg
IMG_20210910_1843503.jpg (46,31 KiB) Przejrzano 2727 razy
IMG_20210910_1343042.jpg
IMG_20210910_1343042.jpg (41,81 KiB) Przejrzano 2727 razy

ODPOWIEDZ