Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2899
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: luk4s7 »

Towarzysze, radźcie!

Postanowiłem zakupić przyczepę towarową lekką. Ma służyć przy działkowych inwestycjach.
Zadania typu: transport narzędzi ogrodowych, materiałów budowlanych (deski, belki, papa, cement itp.), drewna do kominka, mebli i wszelkich innych zadań działkowo-budowlanych. Bez wożenia gruzu czy ton piachu. Bez przeciążenia.

Z grubsza myślę o możliwie dużych wymiarach, jednej osi, bez plandeki i stelaża. Może z otwieranymi burtami przód i tył.

No i cena wiadomo - w miarę niska.

Będę ją trzymał na zewnątrz, przykrytą tylko jakąś plandeką.

Na co zwrócić uwagę? Za co warto dopłacić, a co jest zbędne? Jaką firmę wybrać?

jezus
Posty: 1564
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: HDJ 80
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: jezus »

https://www.otomoto.pl/oferta/rydwan-pr ... zBVl3.html
Mam dokładnie taką tylko zielona plandeka.
Przyczepa firmy Rydwan.
Lekka z dwiema osiami.
Tylna burta się otwiera, dwie osie powodują że jest stabilniejsza po odłączeniu.
Jak już brać to celuj w ( nad wymiar) , osobiście targam swoja rusztowanie. Czasami po 1.5 tony i nawet nie siądzie.
Na allegro wisi taka 4m długości kilkuletnia za mniejsze szelesty.
Przy stelażu z plandeką możesz wozić co chcesz i nie być obserwowanym :-)

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2301
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: kpeugeot »

musi być lekka o dmc do 750kg - odpada viatoll

hamulec najazdowy pomaga - ale nie jest niezbędny

ważne żeby dyszel wchodził maksymalnie głęboko pod pakę wtedy przejmuje dużą część ciężaru

a po 3 zastanów się nad jakąś używaną typu sam

jeśli nawet zgnije to se tablice przykręcisz do własnej samoróbki i będziesz dalej hulał

Fazi
Posty: 459
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Fazi »

Lekka do DMC 750 kg nie może mieć chyba hamulca najazdowego według przepisów.

Też uważam, że szukaj SAM. Te marketowe do 2.000 zł to po roku trzeba nity wymieniać.
Widzę, co się u sąsiada w takiej dzieje. Pomimo, że kupił jakąś STEMA (niemiecka)
Do wożenia trawy OK :)

Ja sam sobie robiłem, a mam 3 szt. ...
Jak się zdecydujesz na SAM, to zwróć uwage na DMC i masę własną.

Fazi
Posty: 459
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Fazi »

Dwuosiową odradzam - źle się manewruje jak masz ją przepchać ręcznie !
Lepiej 1-oś i porządne koło podporowe - takie pompowane (a nie wąskie - pełna guma) które lubi grzęznąć.

Optymalny wymiar paki to 220x125 (tak by Ci paleta weszła - czasami się to przydaje).
Im większa paka tym cięższa co ogranicza ładowność netto.

I zwróć uwagę na mocowanie tylnej tablicy - by nie była na burcie. Jak chcesz ją zdjąć (a czasami trzeba) to nie masz tablicy i podświetlenie trzeba odpinać (czyli zabawa).

Ja bym szedł w takie coś:
https://www.olx.pl/oferta/przyczepka-le ... 6670345736
Łatwo przerobić przednią burtę na otwieraną - poza tym masywna.

Zwróć jeszcze uwagę jak wysoko masz hak w aucie ! Jak przyczepa jest niska na kołach 13" to nie jest wypoziomowana i wypina dyszel z haka.
Wszystko ma znaczenie :)

rafal187
Posty: 363
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: rafal187 »

Zdecydowanie 2 osie i zarejestrowana jako lekka 750 dmc.
Taka ma tylko 1 minus, reczne manewrowanie ale po to masz auto zeby nim manewrowac, jak nieumiesz cofac z przyczepa to niekupuj przyczepy. Pozycz z wyporzyczalni taka a sie sam przekonasz o jej wyzszosci nad jakas 1 osiowa popierdolka. Zaladuj tyle samo na 1 osiowa i na 2 osiowa zrob testy i napewno przyznasz mi racje.
Pozdrawiam

Fazi
Posty: 459
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Fazi »

Ja się nie zgodzę !
Dwuosiowa sama w sobie waży dobrze ponad 300 - 350 kg.
Co przy DMC 750 kg zostawia 400 kg na ładunek. I dwuosiowa ma z reguły hamulec a lekka nie może mieć.

Policjanty inteligentne som.... umieją analizować.

jezus
Posty: 1564
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: HDJ 80
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: jezus »

Przyczepa z linka jest zarejestrowana jako lekka do 750kg.
Dwie osie pozwalają na "pewne" przeładowanie i spokojną jazdę.
Dwie osie zajedobrze się prowadzi.
Przy dwóch osiach możesz dojechać na kapciu, nawet dwóch.
Nie kupuj SAMA , bo zapewne więcej waży od przykładowego RYDWANA.
Przy jak najnowszej przyczepie psy nie mają czego kontrolować, bardziej interesują się starymi zjechanymi sztruclami.
Rydwan nie jest marketową przyczepą , tylko markową solidnie zrobioną.
Pisze z doświadczenia. Mam od pięciu lat i targam palety materiału lub rusztowanie.
Nie wspomnę jak się przydała przy nieplanowanej przeprowadzce....

Fazi
Posty: 459
Rejestracja: 31 maja 2009, 20:46
Auto: HJ61
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: Fazi »

Ty ją używasz zarobkowo - on chce hobbystycznie :)

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2899
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: luk4s7 »

Dzięki za konkretny odzew!

Dodam że mam jakotakie doświadczenie w użytkowaniu przeczepy bo zawsze w domu była. Pierwsze kroki za kierownicą auta czyniłem głównie przy okazji wożenia upolowanej przez ojca zwierzyny, wywożenia skoszonej trawy, manewrowania na podwórku itd. Dodatkowo zrobiłem parę lat temu B+E żeby spokojnie móc pociągnąć duży kemping moim LC. Trochę pojeździłem takim zestawem (LC + 6m kemping + dyszel = ponad 12m) na ciasnych leśnych kempingach więc cofanie z przyczepą nie jest problemem.

Hak w LC w najniższym położeniu mieści się w ustawowych widełkach wysokości (kiedyś sprawdzałem, a dziś nie pamiętam szczegółowo).

Dwie osie odpadają bo faktycznie ciężko się manweruje ręcznie. Na działce, między drzewami czasem trzeba będzie użyć napędu 1KM. Ładunki jakie będzie wozić to w najlepszym razie 300-400kg.

SAM to ciekawy temat ale wszystkie które są w sprzedaży nie odpowiadają założeniom estetycznym przy rządanej przez sprzedających kwocie. Wiem że to może nie jest najważniejsze ale jak mam dać 1k-1,5k za taką pokrakę to niezbyt mi z tym dobrze.

W blaszanej może i nity się będą rozłazić ale przy intensywnej eksploatacji i przeciążaniu. U mnie to nie będzie miało miejsca.

Rydwan'a wypożyczałem kilka już razy. W dużej wypożyczalni mają całą flotę tej firmy. Faktycznie nic im nie dolegało, a mają je już dobrych kilka lat. Wiadomo też jak się ludzie obchodzą z wypożyczonymi.

Zastanawiam się czy fakt posiadania dyszla przechodzącego w ramę jako jednego kawałka ma znaczenie? A co z przechylanymi? Tam dyszel sięga do połowy i nie wygląd to zbyt solidnie. O na przykład takie coś:

Obrazek

Znalazłem też coś takiego taniego https://www.otomoto.pl/oferta/garden-tr ... fae5234c24

Ma to sens? Miał ktoś do czynienia? Wiola, Rydwan czy Niewiadów o podobnych wymiarach to +1000zł czyli prawie 100% różnicy.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 847
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: vGreg »

Mam brenderup, ale do twoich zastosowań to szkoda na nią pieniędzy. W marketach budowlanych są po 1k-1,6k pln.

gwt
Posty: 214
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:29
Auto: HDJ 100

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: gwt »

Jeszcze raz się zastanów nad 2 osiową. Znacznie lepiej się prowadzi szczególnie na nierównościach. Bardzo dobrze to widać przy przejeżdżaniu przez "śpiącego policjanta". Samochód skacze o przyczepka dwuosiowa niemalże przepływa nad garbem bo jedno koło się unosi a drugie pozostaje na tym samym poziomie, później to pierwsze zjeżdża a podnosi się koło z tylnej osi. Efekt jest taki jakby przechodziła gąsienica:) Więc jak chcesz korzystać głównie na działce to zdecydowanie polecam. Im większe wykroty tym lepiej się sprawdza.

rafal187
Posty: 363
Rejestracja: 05 kwie 2015, 22:49
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: rafal187 »

Naprawde pomysl o 2 osiowej. Pozycz, zaladuj i pojezdzij a przyznasz racje. Poprobuj tez manewrowanie reczne z pusta. Sprobuj lekko oniesc duszel albo naciskac i manewrojesz jak 1 osiowa. Pisales ze troche z cycepkami jezdziles wiec wiekszasc manewrow i tak autem bedziesz robil.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2301
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: kpeugeot »

2 osiowa to jest fajna jak masz tonę na haku

będzie to ciągał land cruiserem wiec jedna oś wystarczy

stachu_l
Posty: 280
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Zakup przyczepy towarowej - na co zwrócić uwagę?

Post autor: stachu_l »

Nie wiem jak w KZJ95 ale w KDJ120 przyczepa lekka "max" to Viatoll - trzeba by lekka 650kg (DMC 2850) żeby się zmieścić w 3.5t.
Z drugiej strony jeżeli wyprawa dom, działka, łąka nie wiedzie drogami Viatoll'owymi to można się nie przejmować.
Druga oś w przyczepie lekkiej to jednak dodatkowe 50 może100 kg konstrukcji czyli masy własnej (sama oś, piasty, koła).
Kurs i egzamin na E robiłem na dwuosiowej ale jakoś nie widziałem specjalnej zalety (była jednak pusta). Pozostałe jazdy przyczepami jednoosiowymi - podłodziowe, kempingi. Syn jeździł z lawetą dwuosiową - ale też nie była lekka więc tam podwójna oś ma większe uzasadnienie a i ręczne przetaczanie takiej jest kłopotliwe niezaleznie od ilości osi.
Co do hamulca - jest odwrotnie - przyczepa inna niż lekka musi mieć hamulec, dla przyczepy lekkiej nie ma ograniczenia i może mieć hamulec najazdowy. Niewiadów "zapiekanka" (kemping N126) w nowszych wersjach miał hamulec najazdowy. Wydaje mi się, że także podłodziowa N610 miała hamulec najazdowy choć pozyczałem kiedyś takiej strasznie dobitej więc nie pamiętam czy na pewno.

ODPOWIEDZ