2ga generacja - Zegary

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

Zrobilem ostatnio maly fakultecick podyplomowy z zegarow w 4R 2generacji i ciekawego zakresu modyfikacji ktore mozna wcielic w zycie. Zanim rozpisze sie na czternascie stron - kogos ciekawia takie rozkminy? :mrgreen:

Awatar użytkownika
Marakesz
Posty: 85
Rejestracja: 28 wrz 2012, 14:13
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Marakesz »

No pewnie!

Awatar użytkownika
Marakesz
Posty: 85
Rejestracja: 28 wrz 2012, 14:13
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Marakesz »

Sam kiedyś przeprowadziłem zaawansowaną modyfikację polegającą na zmianie koloru podświetlenia z paskudnego zielonego na z grubsza czerwony za pomocą lakieru do paznokci :). Chętnie dowiem się więcej.

4-runner3.0Td
Posty: 44
Rejestracja: 14 lis 2018, 18:47

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: 4-runner3.0Td »

Mnie też ciekawi rozwinięcie tematu

Wysłane z mojego 2201117SY przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

No dobrze, to jak jest publicznosc to jedziemy.
1)4 Runner ma 3 glowne typy licznikow
1.1) Tandetny budzetowy licznik bez prawie zadnych wskaznikow
Shitty 4R Cluster - Copy.jpg
Shitty 4R Cluster - Copy.jpg (18,17 KiB) Przejrzano 670 razy
Dla mnie nadajacy sie jedynie do wymiany na normalny.
1.2) Licznik przedliftowy z lat 1989 do 1992.
Old.png
Old.png (86,98 KiB) Przejrzano 670 razy
Cechuje sie predkosciomierzem na linke, estetycznymi skalami na czterech malych wskaznikach i zwyke pozbawiony jest lampki "niski poziom paliwa".
1.3) Licznik poliftowy z lat 1993 do 1995
New.jpg
New.jpg (20,75 KiB) Przejrzano 670 razy
Predkosciomierz jest elektroniczny, oczywiscie jest inna folia drukowana, obrotomierz zas ma "rzadsza" skale, czyli mowiac prosto - na skali jest mniej kreseczek. Moim zdaniem jeste czytelniejszy. Paliwomierz posiada kontrolke rezerwy. Natomiast niestety jednoczesnie wydarzylo sie cos dziwnego i skale bocznych zegarow wygladaja brzydko i nie pasuja stylistycznie do glownych zegarow.
2) Dodatkowe roznice
2.1 ) Obrotomierze wystepowaly w dwoch skalach 0-6000 do diesla (2L-T, 1KZ-T) i 0-8000 do benzyny (3VZ-E, 22R-E, 22R-ET). Obrotomierz do beznyniaka moze miec gladka tarcze bez niczego, ekonomizer bazujacy na czujniku podcisnienia w kolektorze, zegar z diesla moze miec podobne wskazniki turbiny (praca turbo i overboost) lub pojedyncza lampke chceck engine (sensu tej wersji nie rozumiem). Skala moze byc gesta lub rzadka (gesta przed liftem, rzadko po). Razem mamy 8 mozliwych wariantow. Do tego dochodzi w automacie (lecz nie kazdym) oborotmierz z ledowymi lampkami pozycji wybieraka "P R N D 2 L". Z tego co widzialem - byly takie tylko w benzyniakach, ale moge sie mylic. To by znow zwiekszalo ilosc wariantow.
2.2) Predkosciomierze roznia sie kilkoma cechami. Pierwsze to sam rodzaj - mechaniczny napedzany linka lub elektorniczny z sensora na skrzyni. Inna jest skala - bywaja ze skala w km/h oraz dwoma rodzajami skali podwojnej - mile na zewnatrz, kilometry wewnatrz. Dodatkowa skala kilometrow albo jest duza i biala albo mala i zolta. Oprocz tarczy - inne sa przelozenia zebatek licznika - tak by wartosc zliczona byla o 1.6 nizsza w przypadku mil. Dodatkowo predkosciomierze z diesla maja dolozony uklad zliczajacy w cyklach 100 000km ktory wyzwala kontrolke "Timing Belt" Prosty zmyslny uklad.
2.3) Wskazniki paliwa wystepowaly w trzech wersjach, przedliftowa bez kontrolki, przedliftowa z kontrolka (imho najlepsza ale ciezko zdobyc) i poliftowa zawsze z kontrolka.
2.4) Pozostale wskazniki maja po dwie wersje - przed i poliftowa.
2.5) Kontrolki - tu nie znam pelnej systematyki, ale natrafilem na duzo wariantow. Przedliftowa benzyna ma je ciut inne niz poliftowa, Europejski diesel rowniez ma lekko inne, a JDMowy diesel ma calkiem inne (kontrolka otwarcia kola zapasowego, kontrolka twardosci zawieszenia itd. Bywaja ramki zegarow z zaslepionym pierwszym od lewej bankiem kontrolek, lub takie z pelnymi czterema. Ramka od diesla posiada dwa otwory - jeden do kasowania licznika okresowego, drugi zaslepiony gumka do kasowania kontrolki T-Belt po wymianie rozrzadu.
3) Kompatybilnosc
3.1) Mechanicza - tutaj jest cudownie. Wszystkie zestawy wskaznikow maja takie same mocowania wiec sa zamienne plug & play.
3.2) Elektryczna - tutaj tez nie ma zle. Wszystkie liczniki maja takie same kostki przylaczeniowe, wiec mozna je dopasowac. Jesli chodzi o pinouty - bywaja roznice, trzeba miec pewnosc co sie ze soba miesza.
3.3) Obrotomierze - istnieje dowolnosc roszady, mozna sobie przelozyc jaki tylko chcemy. Czyli mozemy dolozyc do beznyny ekonomizer lub do diesla - lampki od turbiny. Wymaga to oczywiscie dolozenia czujnika(ow) pod maska.
3.4) Predkosciomierze. Nie istnieje mozliwosc przelozenia samego ustroju miedzy wersja na linke a wersja elektroniczna, mozna natomiast zaadaptowac caly zestaw zegarow elektornicznych do auta ktory mial linke. Natomiast mozna z powodzeniem zalozyc predkoscimierz z diesla do benzyny i na odwrot. Modul liczacy jest odkrecaly i w obu wersjach jest na niego miejsce
3.5) Pozostale wskazniki sa calkowicie zamienne. W swoim 4R mam mieszny zestaw. Nowsza obudowa, elektroniczny predkosciomierz, nowszy obrotomierz (wole rzadsza skale) i stare boczne wskazniki. Minusem jest czesty brak kontroli na paliwomierzu. Albo trzeba dorwac zegar o numerze 754572-111 albo wyciac okienko w folii z zegara 754572-101.
4) Dodatki. Bywaja liczniki z fabrycznie dolozona z tylu czarna puszeczka z podpietym zasilaniem. Nie zidentyfikowalem czym to jest, ale ciekawi mnie teamat wiec musze sie kiedys za to zabrac. Amerykanskie wersje miewaj z kolei dokladany niezbyt fabrycznie wygladajacy uklad do czegos podlaczony kolorowymi kabelkami. - tego tez nie rozkminialem na razie
5) Modyfikacje
5.1) Roszady zegarow - o tym napisalem powyzej, mozemy sobie stworzyc dowolny uklad bedacy mieszanka dostepnych.
5.2) Montaz elektornicznego predkosciomierza do linkowego auta - bardzo latwa i oplacalna modyfikacja, wystarczy zakupic sensor, zestaw wskaznikow i podlaczyc 3 przewody. Pinout z benzyniaka na linke jest identyczny do benzyniaka z elektornicznym predkosciomierzem. Wystarczy dolozyc brakujace piny do sensora VSS i Voila. Nie sprawdzalem tego w dieslu, ale spodziewam sie tego samego.

Reszta w nastepnym poscie bo jest limit 3 zalaczonych zdjec na post.
Ostatnio zmieniony 11 paź 2023, 00:20 przez Jake, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

5.3) Dolozenie dodatkowych kontrolek. Fabrycznie w benzyniaku sa 3 folie z 4, a na nich 11 kontrolek, z czego tylko 8 funkcjonujacych. Widac je na zdjeciu ponizej:
4R L2.png
4R L2.png (157,96 KiB) Przejrzano 669 razy
Kontrolka od spryskiwaczy jest od czapy - nigdy nie widzialem by byl aktywna, zreszt spryskiwacze to bardzo rzadki dodatek w 2 generacji, a nawet jesli by byl - nie rozumiem sensu kontrolki. O/D OFF i A/T OIL TEMP to zas kontrolki wylacznie do automatu, majac manuala do niczego nie sluza.
W JDMowym dieslu widzialem taki zestaw:
4R L1.png
4R L1.png (266,26 KiB) Przejrzano 668 razy
Widac tu jedna wiecej folie - "A".
Co ciekawe i dla mnie iracjonalne - jest tu mnostwo idiotycznych lampek ktore nie maja zadnego sensu, a brakuje takich absolutnych podstaw jak niskie cisnienie oleju, przegrzanie silnika czy wlaczone swiatla lub niedomkniete drzwi
W sumie jest 17 pozycji, z ktorych mamy 9 wolnych do zagodporawowania - mozemy z nimi zrobic co chcemy. Diesel fabrycznie ma dwie istotne lampki ktorych nie ma beznyna - praca swiec zarowych i woda w filtrze, wiec zostaje tylko 7 wolnych slotow.
Pomimo duzej ilosci miejsca mialem troche dylematow i koniec koncow z dwoch lampek ktore chcialem miec musialem zrezygnowac. Wyszedl mi taki zestaw:
4R Dash-Layout1 copy.png
4R Dash-Layout1 copy.png (44,59 KiB) Przejrzano 668 razy
Nie zmiescila sie lampka od swiatel pozycyjnych a takze lampka od aktywacji wyciagarki i kilka innych, no ale nie mozna miec wszystkiego. Uznalem ze priorytet ma informacja o tym co dzieje sie pod maska - zwlaszca jesli moze to zagrozic uszkodzeniem silnika. Kolejno lampki:
A: tylna blokada dyfra, otwarte drzwi, tempomat, LPG
B: dwiatla mijania, awaria hamulcow, 4WD, swiatla drogowe, problem z alternatorem
C: przednie swiatla przeciwmgielne, tylne swiatla przeciwmgielne, za wysoka temperatura chlodziwa, otwarta tylna burta
D: niskie cisnienie oleju, check engine, swiatla awaryjne (nie jest niezbedna, ale skoro juz byla...), wysokie EGT

Umiejscowienie lampek nie jest przypadkowe ani dowolne. Musi byc dopasowane do sygnalow na plytce. Juz raz popelnlem ten blad i 3 z czterach folii musialem robic od nowa.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

A wiec dochodzimy do etapu - tworzenie takich folii barwnych.
Najpierw skanujemy stare folie z zegarow, potem wrzucamy skan jako pod-warstwe do AutoCADa i na tym odrysowujemy dokladny ksztalt zewnetrzny i otworki. Nastepnie rysujemy wybrane kontrolki (dobra inspiracja jest norma ISO 7000 zawierajaca ponad kilkaset symboli).
Nastepnie wysylamy to do firmy ktore takowe wyprodukuje. Ja zamawiam w Moman (ale nie mam z nimi zadnych konotacji).
Teraz czesc elektryczna. To co napisze ponizej odnosi sie do benzyniaka 3VZE, diesel moze i prawdopodobnie ma inne wyprowadzenia.
Bierzemy w rece multimetr i w pierwszej kolejnosci trasujemy sciezki.
Moj pinout wyglada tak:
2nd Gen 4Runner Instrument Cluster Pinout.png
2nd Gen 4Runner Instrument Cluster Pinout.png (48,86 KiB) Przejrzano 664 razy
Nastepnie ustalamy ze jakim sygnalem zalaczane sa poszczegolne lampki. Jesli maja stala mase - sa zalaczane plusem. Jesli maja staly +12V tzn ze sa wyzwalane masa. Jesli oba wyprowadzenia ida osobno do zlacza na dole - mamy komforotowa sytuacje bo mozemy sobie dobrac co chcemy.
Tak wyglada moj bazgrol ktory powstal przy rozkminianiu. Jest paskudny ale pozwala stworzyc estetyczna tabele ktora wrzucilem powyzej i ktorej bedziemy uzywac pozniej.
photo_2023-10-05_22-17-54.jpg
photo_2023-10-05_22-17-54.jpg (44,73 KiB) Przejrzano 664 razy
Niestety wychodza dwie komplikacje.
Pierwsza lampka w rogu jest podlaczona rownolegle z zegarem cisnienia oleju. To poklosie uniwersalnosci. Istaniala jeszcze jedna "kastrowana" wersja zegarow ktora ma identyczna obudowe i plytke, ale w miejscu wskaznikow cisnienia i napiecia sa zaslepki. Wtedy w tym miejscu jest lampka. NIE MOZEMY jej uzyc razem z zegarem bo wymagany jest inny czujnik. Nalezy przerwac te sciezke bo patent nie zadziala albo w najgroszym razie spalimy zegar. Nie tniemy folii nozem - rozciecie blyskawicznie propaguje i zostaniemy z dwoma kawalkami i zniszczonym zestawem zegarow. Nie drapiemy sciezki - sciezka to miedz, a pod spodem jest miekka folia. To folia ustapi pierwsza. Najlepsza opcja to w dogodnym miejscu zrobic otwor ok Ø4mm ktory odseparuje sciezki od siebie. Wierlo moze zadzialac, ale wybijak do skory/uszczelek wydaje sie wlasciwszym narzedziem i ja takiego uzylem. Nastepnie albo lutujemy cienki przewod od miejsca przeciecia do wolnego pinu w kostce B7 LUB stosujemy te sama metode ktora opisze ponizej.

Kolejny problem to kontolka 4- do ktorej doprowadzane jest stale +12V ale nie odchodzi od niej zadna sciezka. Na to tez mamy sposob. Jest bardzo malo miedzi po stronie niepolaczonej ale da sie tam podlutowac maly kabelek. Nalezy wtedy zdrapac soldermaske z obu stykow oprawki i sprawdzajac ruch oprawki z zarowka znalezc miejsce ktore nie koliduje z jej wkrecaniem i wykrecaniem i tam sie podlutowac. Mamy sporo wolnych pinow w kostce C, ale nie maja w ogole miedzy wychodzacej poza gniazdo wiec podlaczenie sie jest niemozliwe, chyba ze... jest pewna opcja ale pokaze ja dopiero jak bede mial w domu wpsomniane pare postow wczesniej czarne pudeleczeko nie wiadomo do czego.
Natomiast najlatwiejsza opcja dla obu lampke to oprawka z kabelkami - taka sama jak uzyta fabrycznie do podswietleniea popielniczki i zapalniczki. Pasuje plug&play, lutujemy sobie kabelki do nowego obwodu i w ogole nie modyfikujemy folii zegarow - zerowe ryzyko uszkodzenia.
Miejsce wybicia otworu przecinajacego sciezke:
IMG_20210507_2157325.png
IMG_20210507_2157325.png (455,26 KiB) Przejrzano 664 razy
Nastepnie - bazujac na kostkach zegarow pozyskanych ze zlomu dokladamy dodatkowe piny (wsun i kliknij, bardzo latwo) do wtyczke w naszym aucie i ciagniemy sobie kable gdzie dusza zapragnie, czyli np. do dodatkowych czujnikow na silniku lub do jakichs tam swiatel na przelaczniku itp.
Ostatnio zmieniony 11 paź 2023, 01:09 przez Jake, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

Dodatkowy post na zdjecia.
Zegary z wskaznikiem od automatu i z "duza biala skala km/h"
IMG_9275.png
IMG_9275.png (188,69 KiB) Przejrzano 664 razy
Zegary z "duza zolta skala km/h"
h.png
h.png (176,94 KiB) Przejrzano 664 razy
Zegary z obrotomierzem i jedna kontrolka turbo (zamiast dwoch) i checkiem oraz z "mala zotla skala km/h":
4-RUNNER-LICZNIK-ZEGARY-MP-H-2-4-TD-94r-UK.png
4-RUNNER-LICZNIK-ZEGARY-MP-H-2-4-TD-94r-UK.png (151,37 KiB) Przejrzano 664 razy
To nastepny wariant o ktorym zapomnialem.
Ostatnio zmieniony 11 paź 2023, 01:10 przez Jake, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

"Amerykanskie pudeleczko":
Gauges cable.png
Gauges cable.png (215,07 KiB) Przejrzano 664 razy
"Dieslowe pudeleczko":
4a3952e64165947fccbaa66423bd.png
4a3952e64165947fccbaa66423bd.png (211,75 KiB) Przejrzano 664 razy

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

Nie moge juz zmienic poprzednich postow, wiec tylko dodam co zapomnialem.
Nawet majac mechaniczny predkosciomierz na linke mamy do dyspozycji elektroniczny sygnal predkosci ktory jest potrzebny dla ECU silnika. Jest to realizowane poprzez wirujacy magnesik i kontaktor zabudowany w predkosciomierzu na linke. Wyjscie z tego improwizowanego implusatora podlaczone jest do zlacza "4P" na spodniej stronie plytki.

Awatar użytkownika
dmuchawiec
Posty: 82
Rejestracja: 22 gru 2008, 20:27
Auto: 93 Hilux Surf KZ-TE
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: dmuchawiec »

Jake pisze:
11 paź 2023, 00:14
4) Dodatki. Bywaja liczniki z fabrycznie dolozona z tylu czarna puszeczka z podpietym zasilaniem. Nie zidentyfikowalem czym to jest, ale ciekawi mnie teamat wiec musze sie kiedys za to zabrac. Amerykanskie wersje miewaj z kolei dokladany niezbyt fabrycznie wygladajacy uklad do czegos podlaczony kolorowymi kabelkami
w moim surfie ta puszeczka odpowiadała za wskazania prędkościomierza w milach, po wywaleniu wskazywał z dużą dokładnością prędkość w km/h

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

Ach, tak to zrobili! To tymbardziej chcialbym sie jej przyjrzec!

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2ga generacja - Zegary

Post autor: Jake »

Jak sie nie ma tego co sie chce... to sie laserem wycina otworek zeby bylo takie jak chcemy, customowa tarcza z wzorem z przed 93 i kontrolka paliwa:
20231116_163309.png
20231116_163309.png (156,65 KiB) Przejrzano 510 razy
Po zamocownaiu na swoim miejscu:
20231116_170750.png
20231116_170750.png (167,29 KiB) Przejrzano 510 razy

ODPOWIEDZ