Główka mostu a półosie

Moderator: luk4s7

Dawid1983
Posty: 17
Rejestracja: 18 kwie 2023, 09:03

Główka mostu a półosie

Post autor: Dawid1983 »

Witam, szukam i szukam i szukam i nie mogę namierzyc kilku informacji.
Mam 4runnera 2gen z potwoerm pod maską 2,4td 90ps.
mianowicie chodzi o to że aktualnie mam przełożenia 4,55 a chcę włożyć 4,3 i tu pytanie czy jest możliwość przełożenia tylko główki mostu?? Czy półosie będą pasować czy bena i różne diesle miały takie same półosie ?? Chodzi mi o tylny most bo przód kupiłem cały kompletny z 4,3 i tu tylko przekładka.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8354
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Wszystko plug and play.

Dawid1983
Posty: 17
Rejestracja: 18 kwie 2023, 09:03

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Dawid1983 »

Dziękuję bardzo Rokfor32, miałem nadzieję że właśnie Ty odpiszesz, trochę tu już poczytałem sobie i wiem że u Ciebie jest wiedza i niema lipy 😉

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2136
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Glowki od 4.10 do 4.55 sa identyczne
Glowka 4.88 ma inny talerz i atak, ale jako calosc tez jest zamienna z innymi.
No i chyba nie trzeba tego mowic, bo to oczywiste...ale napisze, musisz oczywiscie zmieniac parami, jak jeden dyfer to i drugi ;)
@dawid1983: Czym motywujesz swoj poymsl? Przeciez to auto z 90KM silnikiem praktycznie nie jedzie, jak wrzucisz slabsze przelozenie to juz w ogole zrobisz arcymula.... Ja mam V6 czyli teoretycznie 145 koni i robilem odwrotny manewr - tj zamiast 4.10 zalozylem 4.55.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8354
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Jake - to nie jest tak do końca.

Owszem, jeżeli mierzysz parametry max (max przyspieszenie, max prędkość, ect) - to można dojść do takich wniosków. Ale czasem temat wygląda inaczej.

Dokładniej - chodzi o zestrojenie prędkości względem przełożeń ogólnych. Seryjny 4R z 2L-T (czyli koła 29", i 4,88 przekładnie główne) ma to tak se - tzn. owszem, mocy mu brakuje w górnym zakresie - ale i obroty w owym górnym zakresie (czyli dla prędkości 90 - 110) są już mało akceptowalne. I nie chodzi o odczucia kierownika - ten klekot po prostu powyżej 2500 rpm zwyczajnie obniża wartość momentu obrotowego. W efekcie - czy będzie miał 4,88 - czy 4,56 - nic szybciej nie pojedzie (w pierwszym przypadku zablokują go za wysokie obroty, w drugim - i tak brak wystarczającego momentu obrotowego spowodowany szybszym przełożeniem głównym).

Ale - istotny może być zakres niższy. Czyli prędkości miejskie.

Dla przykładu - mój 4R mk2. Silnik ma wystarczająco mocny - ale do miasta, obecne przełożenia (3,72) sa ... za szybkie. Nie chcąc za szybko stracić lejców - pilnujemy teraz szczególnie uważnie 50 km/h. U mnie to wypada około 1400 na czwórce - albo 2100 na trójce. Obie wartości są ... cóż. po prostu niewygodne .... :wink: Temu - mimo że nie jest to warunkowane mocą napędu - jednak w przyszłości zmienię je na 4,10 - bo tak wychodzi po prostu najbardziej optymalnie (biorąc pod uwagę całokształt tego auta, i jego zastosowania)

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2136
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Tak, masz calkowita racje, jesli chodzi o Vmax to moze go ograniczyc jedno z dwoch wymienionych przez Ciebie. W przypadku diesla ograniczenie przez obroty jest tez bardziej dotkliwe niz w benzynie, bo kreci sie do nizszej wartosci, a nawet w akceptowlanym zakresie obrotow - moment zaczyna w pewnym momecnie mocno spadac (moje Isuzu spokojnie krecilo sie calkiem bezbolesnie do 4400, ale od 3900 juz nie mialo to sensu, bo przestawal przyspieszac), natomiast zupelnie innym parametrem jest dynamika przy ruszaniu od zera (np. gdy trzeba sprawnie wlaczyc sie do ruchu), albo przyspieszenia (gdy trzeba wyprzedzic koparke na waskiej drodze), a ta odczuwalnie sie pogorszy przy zmianie przelozen na szybsze czyli slabsze.

Do tego dochodzi tez fakt ze duza czesc z nas jezdzi z oponami o kilka rozmiarow wiekszymi niz fabryczne - wiec calkowita suma przelozne silnik->nawierzchnia ulega zmianie i jest mniej optymalna niz to co przewidzial producent.
Dorzucmy do tego jeszcze fakt, ze 32 letni silnik czesto nie ma juz tej samej mocy nominalnej ktora mial w momencie sprzedazy.

I po ostatnie - jest jeszcze styl jazdy i potrzeby. Ten parametr jest zawsze najtrudniejszy do zdefiniowania bo jest calkowicie subiektywny i bardzo rozny pomiedzy poszczegolnymi kierowcami. Ja jestem przyzwyczajony do jazdy 2,5 tonowym pojazdem o niezbyt duzej mocy rzedy 110-150 KM i nie jest to dla mnie problematyczne, ale absolutnie nie cierpie gdy ruszajac z jedynki z pedalem w podlodze samochod sie dlawi i ledwo jedzie.

A skoro juz o ruszaniu mowa - to dochodzimy do kolejnego tematu - ze mozna tez manewrowac nie przelozeniem glownym w mostach - ale przelozeniem poszczegolnych biegow. I to jest cos nad czym czasami rozmyslam w moim aucie - po zmianie dyfrow na 4.55 na 33" charakterystyka i zachowanie auta jest dla mnie dosc przyjemne, Vmax nadal ogranicza mi moc, a nie obroty, ale juz moge realtywnie normalnie przyspieszac i wyprzedzac. Natomiast nie calkiem pasuja mi szybkie i dlugie 1-ka i 2ka, ale to moze byc kwestia ze to moja pierwsza bezyna po 8 latach jazdy dieslem, ktory mial mocne i krotkie przelozenia 1 i 2 biegu.

PS. A to co piszesz - ze czesto uzywana predkosc czyli np. to 50km/h wypada w niewygodnym zakresie obrotow to jest faktycznie irytujace. Bo na 3 za wysoko, na 4 za nisko i nie wiadomo na co sie zdecydowac.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2512
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: kpeugeot »

Jake pisze:
18 kwie 2023, 16:07
Glowki od 4.10 do 4.55 sa identyczne
Glowka 4.88 ma inny talerz i atak, ale jako calosc tez jest zamienna z innymi.
No i chyba nie trzeba tego mowic, bo to oczywiste...ale napisze, musisz oczywiscie zmieniac parami, jak jeden dyfer to i drugi ;)
@dawid1983: Czym motywujesz swoj poymsl? Przeciez to auto z 90KM silnikiem praktycznie nie jedzie, jak wrzucisz slabsze przelozenie to juz w ogole zrobisz arcymula.... Ja mam V6 czyli teoretycznie 145 koni i robilem odwrotny manewr - tj zamiast 4.10 zalozylem 4.55.
4,88 NIE JEST PLUG AND PLAY

w hilu gdzie sa dwa sztywniaki - nie pasuje to za dobrze
a juz tylna 4,88 - do przodu wchodzi ale półosie bardzo dziwnie pracują

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2136
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

4.88 ma inny talerz i atak, to wiemy. Ale Ty mowisz o przelozeniu glowki w calosci i nie pasuje? Gdzie bylaby roznica?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8354
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Jak się zakłada wychuśtaną tylną do przodu (w hilu sztywnomostowym tak się da) - to mogą się zdarzyć różne dziwne zachowania - ale nie z powodu niekompatybilności (bo ta jest w 100%) - a zużycia, oraz odwrócenia warunków pracy (w takim hilu przednia przekładnia pracuje w rewersie, jadąc do przodu, co niekoniecznie sprzyja poprawnemu smarowaniu wałka ataku).

Ale ten typ tak ma - podobnie zresztą jak J4, J6, i J7 HD przed '96.

Dawid1983
Posty: 17
Rejestracja: 18 kwie 2023, 09:03

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Dawid1983 »

Co mnie pokusiło do zmiany w tym kierunku ??
Prędkość maksymalna i przyspieszenie nie ma dla mnie wiekszego znaczenia, do mojej jazdy wystarczy biorąc pod uwagę bardzo krótkie przełożenia skrzyni
Jest kilka czynników które miały tu swoiste zdanie 😉
Najwazniejszy z nich to udało mi się odkupić od znajomego będąc na rajdzie w Jeleniej Górze dużo gratów od Hilla bo on poszedł w sztywny most od LJ73 bodajże, w tych gratach na co mi się oczy zaświeciły jest kompletny most z blokadą ARB i przełożeniem 4,3
Druga sprawa że u mnie w przednim moscie już pomimo wymiany łożysk flansza prawej półosi ma duży luz co przekłada się na szybsze zużycie uszczelniaczy a co za tym idzie wszyscy wiemy 😉
Trzecia sprawa to to że pracuje za granicą i chciałbym sobie skompletować wszystkie części i jak będę w domu wszystko poskładać w całość tak jak chyba @Jake pisał kiedyś
Dodam jeszcze że tylna głowa już jest z 4,3 teraz jeszcze pytanie jaka blokada ARB tam wejdzie????????????? 🤷‍♂️
Łożyska oczywiście nowe pójdą i poskłada mi to mechanik bo nie mam zegara, w samuraiu kieeeeedyś składałem na oko jeździło bez awarii ale tu z racji blokady nie chce żeby coś poszło nie tak 🤔😊
Fajnie by było pójść z tematem do przodu także ktoś podpowie mi jaka dokładnie blokada tam będzie pasowała ???
Pozdrawiam 🤘

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2136
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Heh, widze ze ktos ma taki sam tryb pracy co ja. :)

Do 4Runner 2 generacji na tyl pasuje blokada ARB o symbolu RD132, koszt na stronie polskiego dystrybura ARB aktualnie 6 125,00 zł / szt.
Ale moze w Wyprawie4x4 u Kylona cos taniej albo popatrz na eBay, ewentualnie samodzielny import od Kangurow, w Australii sa duuuuuzo tansze te blokady, tylko dochodzi dostawa z konca swiata.

Dawid1983
Posty: 17
Rejestracja: 18 kwie 2023, 09:03

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Dawid1983 »

Cześć Jake.
Dzięki za rzeczową odpowiedź, juz patrzylem przed chwilą i na niemieckiej stronie dorwalem arb rd132 za nieco ponad 1000€ także wychodzi na to że taniej jak u nas w Polsce, pytanie jeszcze tkwi w jednym szczególe odnosnie kompresora, mam na oku jednotlokowy arb tylko czy on pociagnie dwie blokady bez zewnetrznego zbiornika powietrza gdzie byloby ono magazynowane? Myślałem w sumie tez o kompresorze z zawieszenia od mercedesa albo bmw ale myślę że dedykowany będzie najlepszy.
Jak myślicie ?

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2136
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Zdecydowanie polecam montaz zbiornika, nawet nieduzy wystarczy, a zdecydowanie zwieksza kulture pracy ukladu, bo kompresor pracuje tylko buforowo i sa o wiele mniejsze roznice cisnienia w ukladzie = nie ma ryzyka ze blokada sie nagle rozepnie. Plus jesli masz nabity uklad to zalaczenie blokady nastepuje natychmiast w chwili wlaczenie guzika. Butle mozna kupic w dowolnych ksztaltach i rozmiarach - z powodzeniem mozesz ja zalozyc na dole ramy, sa nawet tak malusie jak 1 litr.

Dawid1983
Posty: 17
Rejestracja: 18 kwie 2023, 09:03

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Dawid1983 »

Jeśli chodzi o butle to nie mam zamiaru kupować, jak już to sobie wyspawam😊
Snorkel też sobie nie dawno zrobilem z nierdzewki plus airboxa wraz z dolotem.

pinc6x6
Posty: 462
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: pinc6x6 »

Dawid1983 pisze:
17 lip 2023, 06:22
Jeśli chodzi o butle to nie mam zamiaru kupować, jak już to sobie wyspawam😊
Snorkel też sobie nie dawno zrobilem z nierdzewki plus airboxa wraz z dolotem.
Chcesz sam spawać butle ? Z czego? Bez urazy ale to absurd! No chyba że z tytanu.

ODPOWIEDZ