Główka mostu a półosie

Moderator: luk4s7

Dawid1983
Posty: 17
Rejestracja: 18 kwie 2023, 09:03

Główka mostu a półosie

Post autor: Dawid1983 »

Witam, szukam i szukam i szukam i nie mogę namierzyc kilku informacji.
Mam 4runnera 2gen z potwoerm pod maską 2,4td 90ps.
mianowicie chodzi o to że aktualnie mam przełożenia 4,55 a chcę włożyć 4,3 i tu pytanie czy jest możliwość przełożenia tylko główki mostu?? Czy półosie będą pasować czy bena i różne diesle miały takie same półosie ?? Chodzi mi o tylny most bo przód kupiłem cały kompletny z 4,3 i tu tylko przekładka.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Wszystko plug and play.

Dawid1983
Posty: 17
Rejestracja: 18 kwie 2023, 09:03

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Dawid1983 »

Dziękuję bardzo Rokfor32, miałem nadzieję że właśnie Ty odpiszesz, trochę tu już poczytałem sobie i wiem że u Ciebie jest wiedza i niema lipy 😉

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Glowki od 4.10 do 4.55 sa identyczne
Glowka 4.88 ma inny talerz i atak, ale jako calosc tez jest zamienna z innymi.
No i chyba nie trzeba tego mowic, bo to oczywiste...ale napisze, musisz oczywiscie zmieniac parami, jak jeden dyfer to i drugi ;)
@dawid1983: Czym motywujesz swoj poymsl? Przeciez to auto z 90KM silnikiem praktycznie nie jedzie, jak wrzucisz slabsze przelozenie to juz w ogole zrobisz arcymula.... Ja mam V6 czyli teoretycznie 145 koni i robilem odwrotny manewr - tj zamiast 4.10 zalozylem 4.55.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Jake - to nie jest tak do końca.

Owszem, jeżeli mierzysz parametry max (max przyspieszenie, max prędkość, ect) - to można dojść do takich wniosków. Ale czasem temat wygląda inaczej.

Dokładniej - chodzi o zestrojenie prędkości względem przełożeń ogólnych. Seryjny 4R z 2L-T (czyli koła 29", i 4,88 przekładnie główne) ma to tak se - tzn. owszem, mocy mu brakuje w górnym zakresie - ale i obroty w owym górnym zakresie (czyli dla prędkości 90 - 110) są już mało akceptowalne. I nie chodzi o odczucia kierownika - ten klekot po prostu powyżej 2500 rpm zwyczajnie obniża wartość momentu obrotowego. W efekcie - czy będzie miał 4,88 - czy 4,56 - nic szybciej nie pojedzie (w pierwszym przypadku zablokują go za wysokie obroty, w drugim - i tak brak wystarczającego momentu obrotowego spowodowany szybszym przełożeniem głównym).

Ale - istotny może być zakres niższy. Czyli prędkości miejskie.

Dla przykładu - mój 4R mk2. Silnik ma wystarczająco mocny - ale do miasta, obecne przełożenia (3,72) sa ... za szybkie. Nie chcąc za szybko stracić lejców - pilnujemy teraz szczególnie uważnie 50 km/h. U mnie to wypada około 1400 na czwórce - albo 2100 na trójce. Obie wartości są ... cóż. po prostu niewygodne .... :wink: Temu - mimo że nie jest to warunkowane mocą napędu - jednak w przyszłości zmienię je na 4,10 - bo tak wychodzi po prostu najbardziej optymalnie (biorąc pod uwagę całokształt tego auta, i jego zastosowania)

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Tak, masz calkowita racje, jesli chodzi o Vmax to moze go ograniczyc jedno z dwoch wymienionych przez Ciebie. W przypadku diesla ograniczenie przez obroty jest tez bardziej dotkliwe niz w benzynie, bo kreci sie do nizszej wartosci, a nawet w akceptowlanym zakresie obrotow - moment zaczyna w pewnym momecnie mocno spadac (moje Isuzu spokojnie krecilo sie calkiem bezbolesnie do 4400, ale od 3900 juz nie mialo to sensu, bo przestawal przyspieszac), natomiast zupelnie innym parametrem jest dynamika przy ruszaniu od zera (np. gdy trzeba sprawnie wlaczyc sie do ruchu), albo przyspieszenia (gdy trzeba wyprzedzic koparke na waskiej drodze), a ta odczuwalnie sie pogorszy przy zmianie przelozen na szybsze czyli slabsze.

Do tego dochodzi tez fakt ze duza czesc z nas jezdzi z oponami o kilka rozmiarow wiekszymi niz fabryczne - wiec calkowita suma przelozne silnik->nawierzchnia ulega zmianie i jest mniej optymalna niz to co przewidzial producent.
Dorzucmy do tego jeszcze fakt, ze 32 letni silnik czesto nie ma juz tej samej mocy nominalnej ktora mial w momencie sprzedazy.

I po ostatnie - jest jeszcze styl jazdy i potrzeby. Ten parametr jest zawsze najtrudniejszy do zdefiniowania bo jest calkowicie subiektywny i bardzo rozny pomiedzy poszczegolnymi kierowcami. Ja jestem przyzwyczajony do jazdy 2,5 tonowym pojazdem o niezbyt duzej mocy rzedy 110-150 KM i nie jest to dla mnie problematyczne, ale absolutnie nie cierpie gdy ruszajac z jedynki z pedalem w podlodze samochod sie dlawi i ledwo jedzie.

A skoro juz o ruszaniu mowa - to dochodzimy do kolejnego tematu - ze mozna tez manewrowac nie przelozeniem glownym w mostach - ale przelozeniem poszczegolnych biegow. I to jest cos nad czym czasami rozmyslam w moim aucie - po zmianie dyfrow na 4.55 na 33" charakterystyka i zachowanie auta jest dla mnie dosc przyjemne, Vmax nadal ogranicza mi moc, a nie obroty, ale juz moge realtywnie normalnie przyspieszac i wyprzedzac. Natomiast nie calkiem pasuja mi szybkie i dlugie 1-ka i 2ka, ale to moze byc kwestia ze to moja pierwsza bezyna po 8 latach jazdy dieslem, ktory mial mocne i krotkie przelozenia 1 i 2 biegu.

PS. A to co piszesz - ze czesto uzywana predkosc czyli np. to 50km/h wypada w niewygodnym zakresie obrotow to jest faktycznie irytujace. Bo na 3 za wysoko, na 4 za nisko i nie wiadomo na co sie zdecydowac.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2509
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: kpeugeot »

Jake pisze:
18 kwie 2023, 16:07
Glowki od 4.10 do 4.55 sa identyczne
Glowka 4.88 ma inny talerz i atak, ale jako calosc tez jest zamienna z innymi.
No i chyba nie trzeba tego mowic, bo to oczywiste...ale napisze, musisz oczywiscie zmieniac parami, jak jeden dyfer to i drugi ;)
@dawid1983: Czym motywujesz swoj poymsl? Przeciez to auto z 90KM silnikiem praktycznie nie jedzie, jak wrzucisz slabsze przelozenie to juz w ogole zrobisz arcymula.... Ja mam V6 czyli teoretycznie 145 koni i robilem odwrotny manewr - tj zamiast 4.10 zalozylem 4.55.
4,88 NIE JEST PLUG AND PLAY

w hilu gdzie sa dwa sztywniaki - nie pasuje to za dobrze
a juz tylna 4,88 - do przodu wchodzi ale półosie bardzo dziwnie pracują

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

4.88 ma inny talerz i atak, to wiemy. Ale Ty mowisz o przelozeniu glowki w calosci i nie pasuje? Gdzie bylaby roznica?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Jak się zakłada wychuśtaną tylną do przodu (w hilu sztywnomostowym tak się da) - to mogą się zdarzyć różne dziwne zachowania - ale nie z powodu niekompatybilności (bo ta jest w 100%) - a zużycia, oraz odwrócenia warunków pracy (w takim hilu przednia przekładnia pracuje w rewersie, jadąc do przodu, co niekoniecznie sprzyja poprawnemu smarowaniu wałka ataku).

Ale ten typ tak ma - podobnie zresztą jak J4, J6, i J7 HD przed '96.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

A tak swoja droga - byly sztywnomostowe Hile w tych rocznikach? 91-95? Czy tylko starsze?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Były - do '97. Rzadko spotykane - głównie w Skandynawii.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Ciekawie. Siedze aktualnie w polnocnej Norwegi i widzialem juz 3 hile z tych lat (zaskakujaco ich tu duzo) ale wszystkie na IFSie.
Jak tam jest ten zawias zrobiony? Z przodu sa sprezyny srubowe czy resory?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8335
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Rokfor32 »

Resory przód/tył.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2509
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: kpeugeot »

szukaj hila co sie nazywa vw taro - łatwiej własnie wtedy znaleźć na podwójnym sztywniaku :)

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2080
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Główka mostu a półosie

Post autor: Jake »

Nie szukam, tak akademicko pytam. Zreszta jak mozna na Toyote znaczek VW nakleic XD

A tak swoja droga Taro akurat stoi u sasiada tuz obok miejsca gdzie teraz mieszkam.
IMG_20230318_1246057.jpg
IMG_20230318_1246057.jpg (41,15 KiB) Przejrzano 1493 razy

ODPOWIEDZ