Toyota 4 Runner - chory projekt

Opis naszych samochodów.

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Wole nie wiedziec ile kosztuje walek sprzeglowy i dzwon skrzyni w ASO :D

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Wracajac do tematow przyziemnych:
Sruby stopek korbowodowych u Belniaka sa po 19zl [dla porownania ASO chce 39zl za sztuke (potrzeba 12szt.)], juz je zamowilem od Belniaka, bo i tak nie ma na rynku zadnych wyzszej jakosci niz OEM
Natomiast sruby podpor glownych sa u Belniaka niestety niedostepne, ASO chce... 50zl za sztuke (potrzeba 8szt.).
No powiem, ze juz troche ich ponioslo. 400zl za 8 srub. No nie...
To juz wole kupic szpilki od ARP, udalo mi sie znalezc u innego dostawcy tanszy zestaw:
https://www.lceperformance.com/Pro-Main ... 024071.htm
I te $100 za szpilki ARP to juz dla odmiany jest akceptowalna cena.
Pytanie brzmi czy warto je zmienic jedynie w celach prewencyjnych?
Slyszalem ze 5VZ potrafi wyrzucic korbe bokiem bo pekaja wlasnie sruby od korbowodow, ale nie slyszalem zeby zawiodly sruby podpor glownych.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Przymiarka dystansow cewek:
20240102_190320.jpg
20240102_190320.jpg (56,27 KiB) Przejrzano 906 razy
Nastepny krok - przyspawanie ich na miejscu TIGiem. Pozniej piaskowanie i malowanie proszkowe. Mysle ze w kolorze srebrnym.
Wykonalem tez otwor na czujnik temp oleju w misce, siedzialem 30min i rozkmianialem - zeby czujnik sie od zewnatrz mijal z mostem / stabi / drazkami kierowniczymi / rama a od srodka miski ze smokiem pompy ale jednak zeby byl dosc nisko, tak by byl caly zanurzony w oleju. Wyszlo tak:
photo_2024-01-03_01-10-02.jpg
photo_2024-01-03_01-10-02.jpg (33,91 KiB) Przejrzano 906 razy
photo_2024-01-03_01-07-59.jpg
photo_2024-01-03_01-07-59.jpg (26,65 KiB) Przejrzano 906 razy
Oczywiscie to poki co zwykla sruba zeby bylo latwiej poprawnie przyspawac tulejke.
Mam nadzieje ze bedzie dobrze. No i rozkmina... malowac srodek miski? Niby nie ma po co, ale fabrycznie byla malowana...

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Zajalem sie w miedzyczasie strona elektroniczno-software'owa. Na tworzenie mapy jeszcze przyjdzie pora, choc optymalnie byloby miec jakis gotowy punkt wyjscia... Moze uda sie z na YotaTech albo gdzies pozyskac screenshoty wystrojonych map - jako punkt wyjsciowy do tworzenia wlasnej.
Poki co zajmuje sie prostszymi tematami. Wejscia/Wyjscia, strategie, wyjscia parametryczne.
Tak to wyglada:
photo_2024-01-04_02-43-01.jpg
photo_2024-01-04_02-43-01.jpg (56,45 KiB) Przejrzano 882 razy
Jeszcze nie mam pojecia jak rozwiaze kwestie LPG ale nie spiesze sie z tym, poki co zajmuje sie benzyna.
Udalo sie wszystko pzyporzadkowac do wejsc i wyjsc, wiem juz jakiego typu czujniki mam, jakie maja pinouty i jakie charakterystyki. Zaczalem je wprowadzac do programu od EMU.
I tak mamy wyjscia glowne jak cewki i wtryski; wyjscia dodatkowe - jak dwucewkowy PWM od wolnych obrotow, obrotomierz (oczywiscie konfigurowalne, zadnego lutowania dodatkowych opornikow ;) ), wyjscie kontrolki CHECK (wraz ze sparametryzowaniem kiedy ma sie zaswiecic), lampka "Wysokie EGT" wedlug algorytmu "jesli odczyt z lewej lub prawej glowicy wyzszy niz xxx°F przez dluzje niz xxx sekund, to zalacz migajaca lampke. itp.
Kolejne wyjscie to EVAP - latwe do skonfigruowania, ale zastanawiam sie nad strategia? Przy jakich parametrach najlepiej otwierac zawor oprozniajacy kanister do dolotu? Cieply silnik i nie-zerowa predkosc, i TPS > ~20%?

Nie wiem tez jak skonfigurowac tempomat bez DBW, tzn nie moge w programie znalezc sposobu wysterowania zewnetrznym aktuatorem - martwie sie tez ze zabraknie mi wyjsc, troche ich potrzeba i niespecjalnie mam z czego zrezygnowac.
Załączniki
Screenshot_10.png
Screenshot_10.png (22,41 KiB) Przejrzano 882 razy

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Dzis taki maly ale wazny zakup:
Załączniki
a9b6d01e446e8e4a25cd5b41030a.jpg
a9b6d01e446e8e4a25cd5b41030a.jpg (31,31 KiB) Przejrzano 849 razy
636467524e4a9841078f73cc92e1.jpg
636467524e4a9841078f73cc92e1.jpg (22,92 KiB) Przejrzano 849 razy

madafakinges
Posty: 19
Rejestracja: 29 mar 2022, 20:31

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: madafakinges »

Jak z niezawodnością takiego emu? Nie bojno gdzieś dalej jechać z tym? Do tego robi się całą wiązkę nowa czy jak?

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

O wiele bardziej obawialbym sie o trwalosc 33 letniego fabrycznego ecu, w ktorym kondensatory moga juz byc wylane, niz swiezo wyprodukowanego standalone klasy premium. Innymy slowy - uwazam ze niezawodnosc zdecydowanie wzrosnie.
Jesli montujesz takowy do fabrycznego auta to wystarczy przerobic ori wiazke,
Ja robie swapa i stosuje calkiem inny zaplon i sporo dodatkowych czujnikow wiec cala wiazke robie od zera.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Zrobilem dzis zestawienie wszystkich czujnikow. Numery czesci, typy czujnikow, pinouty, spodziewane sygnaly wyjscia. Takie usystematyzowane kompendium wiedzy do tworzenia wiazki, szukania dodatkowych informacji i pozniejszej kalibracji i cechowania czujnikow:
Obrazek
Czujniki STOP i 4WD oczywiscie nie stanowia elementu sterowania silnikiem ale ida w glownej wiazce skrzyni, ktora jest czescia wiazki silnikowej, dlatego sa na liscie.

Pozostaly mi dwie zagadki:
1)Pinout MAP sensora... nie ma jednej zasady - sa takie gdzie jest GND-Signal-VCC i takie gdzie dwa z nich sa zamienione miejscami. Trzeba dowiedziec sie jak moge eksperymentalnie pomierzyc i ustalic ktory pin jest czym
2)Typ czujnika cisnienia oleju - OEM z 3VZ... czy to jest czujnik bimetaliczny tak jak w J80? czy zwykly rezystancyjny? Nie chce otwierac puszki zeby sie dowiedziec.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Rokfor32 »

Ten czujnik jest dosyć dziwaczny - i na pewno nie rezystancyjny. Jak go kiedyś mierzyłem, to się zachowywał jak by podawał impulsy - krótkie piki, których gęstość (w czasie) zależy od ciśnienia.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Czyli taki sam jak w J80, bimetal.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Rokfor32 »

Na podobnej zasadzie jak bimetal (ale nie jest to jednak tak naprawdę bimetal tylko selektywnie podgrzewana odpowiednio ukształtowana blaszka stalowa) działa ale wskaźnik na desce. Natomiast czujnik - nie mam pojęcia jak jest zbudowany nie rozbierałem tego nigdy.

Zmierzyłem to tylko elektrycznie, i wyszło mi że regulacja mocy (dla elementu grzejnego we wskaźniku) odbywa sie poprzez zmianę częstotliwości impulsów - przy czym same impulsy wydają się mieć stałą szerokość (i są dosyć krótkie, rzędu kilkunastu ms).

Nie wiem po co chcesz z tym kombinować (w oryginale ten sygnał przecież nie idzie do ECU). Ale możesz to też zastosować zamiennie czujnik napięciowy (niektóre Aurisy). Wówczas masz normalny sygnał napięciowy ciągły 0 - 4,5V (czujnik aktywny, zasilany 5V).

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Zasade dzialania w 80-tce znam i grzebalem kiedys przy tym czujniku.
On w srodku wyglada tak:
Obrazek (zdjecie i8mud)
Tu jest swietny temat w ktorym jest opisane co i jak:
https://forum.ih8mud.com/threads/1hd-t- ... ix.236847/
Natomiast nie bylem w stanie znalezc czy 4R ma ten sam typ czujnika. Bo numer czesci jest inny i wielkosc puszki tez jest inna.
Chyba zerkne w zegary - bo ustroj wskaznika do tego typu czujnika tez jest charakterystyczny a latwo tam zajrzec - to sie wyjasni.

Wrecz przeciwnie, nie potrzebuje i nie chce z tym kombinowac, staram sie zostawic wszystkie mozliwe czujniki OEM a jesli jakies dokladam to szukam w popularne Toyota/Denso zeby bylo w przyszlosci latwiej (z Yaris, Avensis, Aygo etc.). Jesli o cisnienie chodzi - moj czujnik i zegary dzialaja poprawnie, ale chce zeby EMU mial informacje o cisnieniu oleju i nie wiem czy bedzie w stanie ten nietypowy sygnal z OEMowego sensora zrozumiec czy trzeba dolozyc nastepny (a to juz bedzie trzeci, bo jeszcze czujnik od lampki niskiego cisnienienia XD )

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Rokfor32 »

Zamieniając więc na czujnik napięciowy można wszystko ogarnąć z jednego takiego czujnika. W liczniku trzeba wówczas zamienić ustrój pomiarowy na ten z woltomierza (i odpowiednio skalibrować).

Kontrolkę realizujesz w takim przypadku przy użyciu najprostszego wzmacniacza operacyjnego w układzie odwracającym (to bardzo prosty układ, a dodatkowo pozwala precyzyjnie wyregulować poziom ciśnienia przy którym kontrolka ma się zapalić).

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Kontrolke moglbym wyzwolic z op-ampa, albo z EMU - tak samo mam zrezlizowana kontrolke wysokiego EGT,
jest prosty algorytm: "jesli - na czujniku lewej glowicy lub czujniku prawej glowicy EGT przekracza 1200°F to lampka zaczyna migac"
Tylko juz mi brakuje wyjsc z EMU, bo wbrew pozorom przy pelnej sekwencji nie zostaje ich duzo, a idle-valve zjada dwa, EVAP zjada jedno, Check engine - nastepne itd...
Natomiast jesli o kontrolke oleju chodzi - to zostawie ja z osobnego czujnika - chce zeby krytyczne wartosci mialy osobne monitorowanie - czyli kontrolka dziala niezaleznie od wskaznika itd. Generalnie uklad fail-safe.
Z wymiana wskaznika na napieciowy - mooozna by tak zrobic - jesli sa gabarytowo takie same (nie wszystkie sa i cos pamietam ze to wlasnie olej jest wiekszy), ale tez nie ma po co. Na bloku jest na szczescie dosc otworow zeby wkrecic dodatkowy czujnik - po prostu nie chcialem komplikowac tego bardziej niz konieczne, ale EMU nie ogranie tego typu czujnika wiec chyba nie ma wyjscia ;)

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: 2gen - swap na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Poki co zadnych rewelacji, dekle zaworow pospawane, wyszlo sporo brzydziej niz sie spodziewalem, ale na dobra sprawe tego nie bedzie za bardzo widac, wiec nie ma co przesadzac. Tak wygladaja zabezpieczone do piaskowania i potem do malowania proszkowego:
20240116_142830.jpg
20240116_142830.jpg (107,52 KiB) Przejrzano 595 razy
Przyszly tez nowe fanty, szerokopasmowa sonda λ Bosch LSU 4.9 i czujnik Flex, czyli zawartosci Etanolu - auto bedzie moglo jezdzic na dowolnym paliwie E5, E10, E85 czy nawet E100 i zachowac poprawna, stechiometryczna mieszanke. Nie chodzi oczywiscie o to zeby dokrecac niewiadomo jakie doladowanie czy scigac sie na torze na paliwie rajdowym, tylko o poszerzenie zakresu tego co mozna bezpiecznie wlac do baku w dowolnym miejscu swiata, np. E85 jest bardzo popularna w Skandynawii i sporo tansza niz zwykla benzyna.
20240116_163904.jpg
20240116_163904.jpg (49,81 KiB) Przejrzano 595 razy
Brakuje mi juz tylko jednego czujniczka, tak to mam juz wszystko. Ogolnie jest wszystko do silnika, poza kompresorem i dolotem pod niego. Zaczalem pracowac nad tematem i jestem troche w kropce. W Polsce jest bardzo ciezko o jakiekolwiek kompresory z wtornego rynku bo w zasadzie tylko mercedes na nich jezdzi, na allegro/olx zdarzaja sie 3 wersje Eatona M62. Dwie sa w fikusnych obudowac wiec odpadaja, jedna jest rokujaca ale ma krotki snoot (nie znam polskiego terminu) wiec trzeba by kombinowac i dotarczac jakis custom... Nie maja tez zaworu bypasowego - a takowy chyba warto miec? I nie wiem czy czy M62 wydoli do 3.4 litra. Alternatywa to sciaganie czegos z USA, ale to gabaryt wiec nietania przesylka + cla, VATy i inne cuda... I jak sie okaze ze nie pasuje albo jest w marnym stanie to pieniadze w bloto bo zwrot niemozliwy.

ODPOWIEDZ