Toyota 4 Runner - chory projekt
Moderator: luk4s7
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Tyle, że w mojej praktyce jeszcze nigdy sie nie styknąłem z padnięta ori cewką z 5VZ. Natomiast już kilka razy z padniętymi cewkofajkami - wliczając ich ... stopienie (a nie tylko brak działania).
Może to być kwestia skali - cewkofajki to teraz praktycznie każde auto, a rozwiązanie z 5VZ sie spotyka sporadycznie u nas - ale obstawiam, że jest to jednak kwestia budowy układu - cewkofajka ma wszystko ładnie pozamykane - ładnie wygląda, ale słabo odprowadza ciepło. A na górze silnika masz okolice stu stopni (czasem wyżej), co jest już takie se dla elektroniki. Podobnie jak bliskość wysokiego napięcia (względem elektroniki sterującej).
Cewki z 5VZ są zbudowane jednak inaczej - rdzeń i sama cewka jest jednak na zewnątrz, a nie w kominku świecy. No i elektroniki tam nie ma żadnej - bo ta jest w module, na nadkolu. Uważam, że jest to całkiem dobrze przemyślane rozwiązanie.
Temu jak miał bym to zmieniać - to chyba tylko na dwupinowe cewkofajki (6 sztuk), ale nadal sterowane z ori modułu (żeby nad świecami nie było elektroniki).
Na marginesie - dochodzi też kwestia czysto techniczna - prawa pokrywa zaworów ma słupki z gwintami pod dokręcanie cewek. Lewa - nie ma. Acz, coś mi sie kojarzy, że wersje kalifornijskie miały w oryginale 6 cewek - trza by poszperać, czy nie ma czasem gotowych lewych pokryw z mocowaniem cewek.
Może to być kwestia skali - cewkofajki to teraz praktycznie każde auto, a rozwiązanie z 5VZ sie spotyka sporadycznie u nas - ale obstawiam, że jest to jednak kwestia budowy układu - cewkofajka ma wszystko ładnie pozamykane - ładnie wygląda, ale słabo odprowadza ciepło. A na górze silnika masz okolice stu stopni (czasem wyżej), co jest już takie se dla elektroniki. Podobnie jak bliskość wysokiego napięcia (względem elektroniki sterującej).
Cewki z 5VZ są zbudowane jednak inaczej - rdzeń i sama cewka jest jednak na zewnątrz, a nie w kominku świecy. No i elektroniki tam nie ma żadnej - bo ta jest w module, na nadkolu. Uważam, że jest to całkiem dobrze przemyślane rozwiązanie.
Temu jak miał bym to zmieniać - to chyba tylko na dwupinowe cewkofajki (6 sztuk), ale nadal sterowane z ori modułu (żeby nad świecami nie było elektroniki).
Na marginesie - dochodzi też kwestia czysto techniczna - prawa pokrywa zaworów ma słupki z gwintami pod dokręcanie cewek. Lewa - nie ma. Acz, coś mi sie kojarzy, że wersje kalifornijskie miały w oryginale 6 cewek - trza by poszperać, czy nie ma czasem gotowych lewych pokryw z mocowaniem cewek.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2147
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
O! Jakims cudem Twoj odpowiedz mi umknela az do teraz.
Hmmm, tak, stopione cewkofajki sie zdarzaja, ale padniete moduly zaplonowe tez. Swoja droga chyba wszyscy producenci przeszli na COPy, w tym rowniez i Toyota. Natomiast widac dwie szkoly:
Audi, VW, toyota, PSA integruje modul zaplonowy z cewkofajka
Kia/Hyundai/Subaru - integruje tranzystory sterujace zaplonem w ECU i cewkofajki sa pasywne dwupinowe.
Oba rozwiazania sa identyczne pod katem technicznym tj. zaplon jest realizowany tak samo, wiec nie maja wad/zalet innych niz potencjalna trwalosc. Cena tez jest zblizona, bo bardzo latwo pozyskac oryginalne Densowskie cewkofajki z Avensis/Yaris itp. a dwupinowe z kolei z Kia Ceed / Rio itp. Nalezy jedynie upewnic sie do co dlugosci fajki, niby prosta rzecz ale w katalogach nigdzie tego nie podaja.
Masz moze pod reka fabryczna cewke z 5VZ i bylbys w stanie zmierzyc dlugosc od konca fajki do podstawy cewki? tj. ten wymiar: Co do kwestii slupkow to jest to pomijalne - mala szansa ze cewkofajki akurat wstrzela sie z rozstawem oczka mocujacego pod istniejace slupki. Wytoczyc i dospawac TIGiem nowe to jest moment, a i mozna calkiem je olac. Niektore COPy sa tylko na wcisk - np. czerwone od VAGa - Szulbor takie mial ze Standalonem.
Natomiast sam moj pomysl na "wasted COP" i COPy z fabryczym ECU na pewno zadziala - dokopalem sie w internecie do kilku stron i znalazlem, ze taki sam manewr jest popularny w silnikach 1/2JZ, realizowany dokladnie w taki sam sposob jak ja kombinowalem - nadal z iskra tracona i trzema liniami sterujacymi, ale z 6 osobnymi cewkami.
PS. Co do 6 osobnych cewek w modelach USA to na pewno nie 5VZ, wydaje mi sie ze moglo Ci sie pomylic z 6VD1 Isuzu - tam bylo dokladnie tak jak mowisz, czyli na Europe - moduly zaplonowe (ale montowane pomiedzy glowicami przy dolocie i 6 kabli zaplonowych), a od 95roku (ale tylko w USA) te same silniki dostaly 6 osobnych COPow
Hmmm, tak, stopione cewkofajki sie zdarzaja, ale padniete moduly zaplonowe tez. Swoja droga chyba wszyscy producenci przeszli na COPy, w tym rowniez i Toyota. Natomiast widac dwie szkoly:
Audi, VW, toyota, PSA integruje modul zaplonowy z cewkofajka
Kia/Hyundai/Subaru - integruje tranzystory sterujace zaplonem w ECU i cewkofajki sa pasywne dwupinowe.
Oba rozwiazania sa identyczne pod katem technicznym tj. zaplon jest realizowany tak samo, wiec nie maja wad/zalet innych niz potencjalna trwalosc. Cena tez jest zblizona, bo bardzo latwo pozyskac oryginalne Densowskie cewkofajki z Avensis/Yaris itp. a dwupinowe z kolei z Kia Ceed / Rio itp. Nalezy jedynie upewnic sie do co dlugosci fajki, niby prosta rzecz ale w katalogach nigdzie tego nie podaja.
Masz moze pod reka fabryczna cewke z 5VZ i bylbys w stanie zmierzyc dlugosc od konca fajki do podstawy cewki? tj. ten wymiar: Co do kwestii slupkow to jest to pomijalne - mala szansa ze cewkofajki akurat wstrzela sie z rozstawem oczka mocujacego pod istniejace slupki. Wytoczyc i dospawac TIGiem nowe to jest moment, a i mozna calkiem je olac. Niektore COPy sa tylko na wcisk - np. czerwone od VAGa - Szulbor takie mial ze Standalonem.
Natomiast sam moj pomysl na "wasted COP" i COPy z fabryczym ECU na pewno zadziala - dokopalem sie w internecie do kilku stron i znalazlem, ze taki sam manewr jest popularny w silnikach 1/2JZ, realizowany dokladnie w taki sam sposob jak ja kombinowalem - nadal z iskra tracona i trzema liniami sterujacymi, ale z 6 osobnymi cewkami.
PS. Co do 6 osobnych cewek w modelach USA to na pewno nie 5VZ, wydaje mi sie ze moglo Ci sie pomylic z 6VD1 Isuzu - tam bylo dokladnie tak jak mowisz, czyli na Europe - moduly zaplonowe (ale montowane pomiedzy glowicami przy dolocie i 6 kabli zaplonowych), a od 95roku (ale tylko w USA) te same silniki dostaly 6 osobnych COPow
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Nie ogólnie na USA - ale wersja na Californię. Tam znacznie wcześniej wchodziły takie rozwiązania - i przykładowo 3RZ-FE też tam miał cztery cewki COP - i nigdzie indziej na Świecie nie było to w tym silniku stosowane (reszta miała albo dwie dwubiegunowe i kable - albo standardowy rozdzielacz i kable).
Długość fajki - jak nie zapomnę, to jutro popatrzę.
Długość fajki - jak nie zapomnę, to jutro popatrzę.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Edyta - chyba też takie rozwiązanie (pojedyncze cewki) szło na rynek JDM.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2147
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Ciekawe, patrzylem pod haslami USA i JDM ale nie znalazlem 5VZ z COPami. Pogrzebie jeszcze z czystej ciekawosci.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Może być, że w przypadku 5VZ (ogólnie silników VZ) jest jednak inaczej niż dla 3RZ - bo silniki VZ szybko doczekały się następców (najpierw MZ (już od '97), potem GR. I nie było ekonomicznego sensu rozwijać dalej serii VZ. W przypadku RZ natomiast nie było istotnie innego następcy (w okolicach rocznika '00, czyli kiedy zaostrzano przepisy emisyjne) - bo kontynuacja (czyli TR, doposażony w vvti) pojawił się w '04,
- Jake
- Moderator
- Posty: 2147
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
I to ma sens. Bo 1/2MZ tez maja podwojne cewki, a dopiero 3MZ doczekal sie cewkofajek. Natomiast tez ciezko mowic ze MZ jest bezpsrednim nastepca VZ, bo cala seria MZ jest przystosowana jedynie do montazu poprzecznego (jak 2VZ, 3VZ-FE {ale nie 3VZ-E} , 4VZ-FE), zas seria VZ byla i tym i tym.
W pickupach i terenowkach faktycznie chyba dopiero 1GR zastapil 5VZ.
W pickupach i terenowkach faktycznie chyba dopiero 1GR zastapil 5VZ.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2147
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Przechodzimy ze slow do czynow. Stary silnik odjechal z nowym wlascicielem, a w poniedzialek przywoze nowy....drogi, ale za to kiepski, no ale jak nie bylo innego to co zrobic. Jeszcze niedawno 5VZ mozna bylo kupic po 4-4.5 tysiaca kompletne sprawne, teraz w ogole jakikolwiek kupic ponizej 8tys to trudny temat. No ale nie o tym chcialem.
Wspomniany silnik ma zrzucone glowice, z jednej strony dobrze, z drugiej niedobrze. Dobrze bo bedzie latwo zweryfikowac stan gladzi cylindrow, denek tlokow i glowic przy zakupie, a w razie potrzeby wymienic pierscienie lub panewki; zle bo trzeba go poskladac, a to oznacza dodatkowe koszta. Na wstepie musze kupic komplet uszczelek. I teraz pytanie co kupic i gdzie szukac.
Belniak zaproponowal mi zestaw OEM Toyoty z importu, ale chca 2000zl, troche mnie przytkalo, pytanie czy sa jakies alternatywy?
Magiczne zestawy z aliexpress raczej mnie nie przekonuja. Na krajowym rynku tak sobie wyglada dostepnosc.
Wspomniany silnik ma zrzucone glowice, z jednej strony dobrze, z drugiej niedobrze. Dobrze bo bedzie latwo zweryfikowac stan gladzi cylindrow, denek tlokow i glowic przy zakupie, a w razie potrzeby wymienic pierscienie lub panewki; zle bo trzeba go poskladac, a to oznacza dodatkowe koszta. Na wstepie musze kupic komplet uszczelek. I teraz pytanie co kupic i gdzie szukac.
Belniak zaproponowal mi zestaw OEM Toyoty z importu, ale chca 2000zl, troche mnie przytkalo, pytanie czy sa jakies alternatywy?
Magiczne zestawy z aliexpress raczej mnie nie przekonuja. Na krajowym rynku tak sobie wyglada dostepnosc.
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
A mówiłem ,że to egzotyczny silnik !
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8367
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Patrz na ebay za zestawami na uszczelkach MLS. Jakościowo znacznie lepsze od kompozytów - ale wadą jest zwykle konieczność spalnowania również powierzchni bloku cylindrów - pod MLS obie powierzchnie muszą być idealne.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2147
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
Zaden egzotyczny. Chyba ze porownujesz to do 1.9TDI Volkswagen - to wtedy faktycznie rzadki. Przypuszczam ze do UZta czy FZta uszczelki sa jeszcze drozsze i mniejszy wybor.
Ja ten komplet uszczelek moglem zamowic od reki - kwestai ze nie koniecznie chce placic za to worek pieniedzy. Przy okazji znalazlem zestaw od Victora Reinza w Polsce. 1000zl z hakiem, sensowna cena, firma dosc solidna, czesto bralem od nich uszczelki pod pokrywy, kolektory itp. Nie wiem czy warto je dawac pod glowice.
Dzieki poszukam. MLS to marka czy material? Planowanie bloku mowisz.... Tego nie planowalem.... planowac.
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
MLS to Multi Layer Steel. To jest typ budowy uszczelki ze stalowych blaszek. Tylko aftermarket.
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
komplet wszystkich uszczelek od bloku w górę kosztuje w uz1300 złJake pisze: ↑07 paź 2023, 22:51Zaden egzotyczny. Chyba ze porownujesz to do 1.9TDI Volkswagen - to wtedy faktycznie rzadki. Przypuszczam ze do UZta czy FZta uszczelki sa jeszcze drozsze i mniejszy wybor.
Ja ten komplet uszczelek moglem zamowic od reki - kwestai ze nie koniecznie chce placic za to worek pieniedzy. Przy okazji znalazlem zestaw od Victora Reinza w Polsce. 1000zl z hakiem, sensowna cena, firma dosc solidna, czesto bralem od nich uszczelki pod pokrywy, kolektory itp. Nie wiem czy warto je dawac pod glowice.Dzieki poszukam. MLS to marka czy material? Planowanie bloku mowisz.... Tego nie planowalem.... planowac.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2147
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
W tych samych hurtowniach gdzie zestaw do 5VZ jest za 1200zl, do 2UZsa za 2200zl,
tam gdzie Ty znalazles za 1300 do 2uz, to do 5vz tez zapewne bedzie sporo taniej. Trzeba porownywac sensownie, a nie jablka do pomaranczy.
tam gdzie Ty znalazles za 1300 do 2uz, to do 5vz tez zapewne bedzie sporo taniej. Trzeba porownywac sensownie, a nie jablka do pomaranczy.
Re: 2gen - swap na 5VZ-FE
do 1uz ! to porównanie ma świadczyć o tym ,że nie jesteś w stanie znaleźć części w dobrej cenie?