Strona 1 z 1

Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 28 cze 2021, 10:50
autor: ZiggyMartin
Witam szanowne grono. Po dwuletniej bezawaryjnej eksploatacji napotkałem na problem i proszę o wsparcie. Toyota 4Runner IV generacji 4.0 V6 rok produkcji 2005. Samochód na wolnych obrotach pracuje prawidłowo. Podczas delikatnej jazdy tzn. delikatnego wciskania pedału gazu również jest OK. Problem pojawia się, kiedy wciskam gaz nieco mocniej tzn. zaczyna szarpać silnikiem, zarówno na gazie jak i na benzynie. Przy ustabilizowanej stałej prędkości np. 90 km/h podobnie szarpie silnikiem. Przy mocnym wciśnięciu pedału gazu włączają się kontrolki check engine oraz kontroli trakcji. Poza szarpaniem silnik ma ewidentnie mniej mocy. Po podłączeniu do testera pokazuje błąd t. wypadanie zapłonu na IV cylindrze. Świece mają przebieg około 5 tys. km. podmieniałem cewkę zapłonową i dalej jest to samo.
Mam jeszcze pytanie dotyczące silnika tzn. dla pewności podpowiedzcie, który to czwarty cylinder ponieważ mechanik dwa lata temu na potrzeby regulacji zaworów oznaczył cewki, ale wydaje mi się, że nie koniecznie ta numeracja jest prawidłowa, jeśli chodzi o wskazanie cylindra. U mnioe jest tak. Stojąc patrząc od grodzi 1 6
2 5
3 4
Proszę o pomoc. Pozdrawiam

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 28 cze 2021, 13:35
autor: ZiggyMartin
Przeszukałem jeszcze raz forum i znalazłem post Margaritki opisujący identyczne objawy jak w moim przypadku. Niestety post jest dość stary z 2011 roku i nie zawiera informacji dotyczących ewentualnego rozwiązania tego problemu.

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 28 cze 2021, 21:50
autor: luk4s7
Niestety to dość częsta przypadłość forów - każdy liczy na szybką i skuteczną pomoc i dopóki problem istnieje to używa forum. Po rozwiązaniu/ zniknięciu problemu czy coś podobnego, znika nie dzieląc się wiedzą.

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 28 cze 2021, 22:29
autor: Rokfor32
Cylindry liczy sie w kolejności od przodu silnika. Tak - jak kolejno idą wykorbienia wału. Pierwszy po prawej stronie.

Czyli czwórka to środkowy po stronie kierowcy.

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 29 cze 2021, 11:40
autor: ZiggyMartin
Dzięki zapodpowiedź

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 30 cze 2021, 08:48
autor: ZiggyMartin
Na dzisiaj problem wydaje się rozwiązany i mam nadzieję, że objawy nie powrócą. Pomogła wymiana świec na nowe, choć poprzednie Denso irydowe miały około 5 tys. km przebiegu. Dodatkowo na 4 cylindrze wymieniona cewka na nową. Podobno słaba cewka (dająca słabą iskrę) może uszkodzić świecę. Koszt katalogowych świec Denso 60 zł, cewka zamiennik Delphi 115 zł.

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 30 lip 2021, 07:00
autor: ZiggyMartin
Niestety po miesiącu problem powrócił. Znowu szarpie silnikiem, póki co chek engine się nie świeci. Po podpięciu testera znowu wyszło wypadanie zapłonu na 4 cylindrze.

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 30 lip 2021, 07:32
autor: Rokfor32
Test kompresji plus pomiar luzów zaworowych. Auto jest zagazowane?

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 30 lip 2021, 09:16
autor: ZiggyMartin
Auto jest zagazowanie. Regulacja zaworów była robiona jakieś 20 tys. km temu. Po wypięciu kostek o cewek i spryskaniu środkiem kontaktowym wszystko wróciło do normy, ciekawe na jak długo. Albo to pierdoła typu brak styku, albo początek czegoś poważniejszego. Jeśli problem będzie powracał chyba trzeba będzie sprawdzić ciśnienie i luzy zaworowe.

Re: Szarpanie silnikiem, wypadanie zapłonu

: 02 lis 2021, 14:05
autor: ZiggyMartin
Napiszę trochę o naprawie mojego 4R. Prześledziłem wiele wątków na hamerykańskich forach i w większości przypadków wypadanie zapłonu na 4 lub 6 cylindrze spowodowane było uszkodzoną uszczelką pod głowicą (podobno wada fabryczna, problem rozwiązano w 2006 roku). Pozostałe przyczyny oczywiście poza świecami i cewkami to uszkodzony wtryskiwacz lub podparty zawór. Czasami ktoś pisał o przepustnicy, ale wówczas zapłon wypadał na różnych cylindrach.
Na początku września auto trafiło do mechanika.
- sprawdzone świece i cewki - wszystko OK
- zmierzone ciśnienie na cylindrach - jest w normie,
- kontrola luzów zaworowych - w normie,
- sprawdzone wtryskiwacze benzyny - OK,
- sprawdzona wiązka elektryczna na całej długości od sterownika do cewki - OK
Po wyjęciu sterownika mechanik stwierdził, że ktoś już w nim grzebał. Dwa (chyba rezystory) nie były oryginalne i do tego krzywo wlutowane, odpowiadające za 4 i 5 cylinder. Po wlutowaniu nowych elementów na razie jest OK. Żadne błędy nie wyskakują. Mam nadzieję, że to był ten problem i skutecznie został w końcu rozwiązany. Czas pokaże. Tego typu awarie są trudne do zdiagnozowania ponieważ usterka występowała okresowo.