Remont Silnika 3VZ-E

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2019
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Jake »

Szukałem po forum, ale ku memu zdziwieniu nie ma żadnego tematu który byłby temu poświęcony. Świadomie kupiłem 4R z uszkodzonym silnikiem. Słabo się odpychał, coś stukało i miał "czkawke" przy przysieszaniu. Tako na gazie jako i na bezynie.
Na dzień dobry dostał nowe świece, kable i kopułke, oleje i filtry. Zmierzyłem kompresje:
I: 12 bar
II: 4 bar
III: 11 bar
IV: 9 bar
V: 12 bar
VI: 11 bar

Po zdjeciu głowic oczywiscie wypalone zawory, próba na nafte nie dała zadnych powodów do niepokojenia sie stanem pierscieni,głowice poszły do obróbki i szlifu, zawory nowe, komplet nowych uszczelek i góra silnika okiełznana. Szukajac zrodla stukania rozebralismy dół i panewki nie są przenajwspanialsze. Pomiar wału na najgorszym czopie korbowodowym wykazał 0.2mm jajowatości, tym samym nadzieja "ze moze wystarczy tylko panewki" umarła.

No i teraz tak sie zastanawiam co dalej. Szlifowac wał? Szukac nowego wału? Szlif jest najprostszy ale z tego co wiem, wał jest utwardzany powierzchniowo i po szlifie nie bedzie juz tak dobry jak był fabrycznie.Czy sie myle? Bede wdzieczny za porade.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Rokfor32 »

Wał jest hartowany powierzchniowo - taka metodą utwardzenie sięga około 3 mm od powierzchni. Normalnie sie więc go szlifuje.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2019
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Jake »

Czyli jak zdejme 0.25 i dobiore nadwymiarowe panewki to nie mam powodów by obawiac sie wał wytrzyma np. 10 tys.?
Pare osób mnie straszyło przed szlifowaniem wału w 3VZ-E, ze to niby nie moze sie udac itp.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Rokfor32 »

Fabryka przewiduje dwa nadwymiary naprawcze dla panewek - 0,25 i 0,50mm. Zarówno główne jak i korbowe.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2019
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Jake »

Kamień z serca. Dzieki Rokfor raz jeszcze. Gosc ktory rozbiera 4R i od ktorego brałem troche czesci nastraszył mnie, ze "Nie rob chłopie szlifu wału, bo to bedzie koniec tego silnika". Brzmiało to cokolwiek dziwnie, ale wolałem zweryfikowac informacje pomimo jej dziwności, niz unieśc sie "ja wiem lepiej" i potem żałować.
Wał, jest prosty, panewki korbowe były zużyte, ale zadna nie była przytarta ani obrócona. Cisnienie oleju na wolnych trzymał. Stukanie było jedynym objawe. Korbowe były mierzone, wyszło 0.2 na najgorszej, wiec pojda na pierwszy nadwymiar, główne zmierze jak wyjme wał, ale mysle ze tez 25 setek wystarczy.
Głowice sa świezo zrobione, panewki pójdą nowe, piersionki wydaja sie dobre, tuleje nie maja wytartych progów, mam nadzieje z mnie juz nic nie zaskoczy. zastanawia mnie ta czkawka przy przyspieszaniu... Przerywający zapłon? Przepływka? Za małe cisnienie paliwa?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Rokfor32 »

Uszkodzony (stojący mechanicznie) TPS.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2019
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Jake »

Dzieki, sprawdze.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2019
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Remont Silnika 3VZ-E

Post autor: Jake »

Kolega znalazł nowy wał, nominał. Obedzie sie bez szlifu ;)

ODPOWIEDZ