elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???

Post autor: RobertK. »

Przy kolektorze ssącym jest taki mały elektrozawór podobny do tych od napędów sterujący mieszkiem popychającym coś jakby przepustnicę choć to diesel 8).
Mam pewne podejżenia co do jego funkcji, ale wolę zapytać i je potwierdzić :D
Pytanie do czego ów zawór oraz "przepustnica" służą i co nimi steruje ???

W manualu silnika 2LT nazywa się to intake venturi system i widać że to coś w rodzaju przepustnicy.
O ile kumam efekt venturiego w silnikach benzynowych z gaźnikiem, o tyle w dieslu nie wiem o co biega 8)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???

Post autor: Rokfor32 »

Pytasz o zasadę działania?

Dosyć proste - ten zawór ogranicza ilość powietrza zasysanego przez silnik, jeżeli pedał gazu nie jest wciśnięty do końca. Nie jest wtedy ono do niczego potrzebne, bo dawka paliwa mała, a mniej powietrza łatwiej silnikowi sprężyć.

Ten patent toyota stosuje chyba we wszystkich swoich silnikach o większej pojemności, również w wolnossących.

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???

Post autor: RobertK. »

Wiedziałem że na Ciebie można liczyć :D
Czyli moje podejżenia się sprawdziły ;-)))
Pytałem kilku mechaników jak i fachowców od diesli sensu stricte, ale nikt nie potrafił tej tezy potwierdzić więc całkowicie zgłupiałem :roll:
Pytanie teraz mam jeszcze o sterowanie elektrozaworem, czy jest on załączany w jakiś sposób przez obrotomierz czy też bezpośrednio po zapłonie i otwarciem przepustnicy steruje wyłącznie podciśnienie ???

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???

Post autor: Rokfor32 »

Nie znam tego typu zbyt dokładnie, diesle to nie moja działka.

Z tego co pamiętam, w 2L-T cięgnem gazu steruje się bezpośrednio pompą, a ten zawór z Twojego opisu ma raczej działanie zero - jedynkowe (czyli bez stanów pośrednich). Bardzo więc możliwe, że wysterowuje go ciśnienie doładowania, ale to tylko moje domysły. Prawidłowa odpowiedź znajduje się w serwisówce do tego modelu, a takowej akurat nie mam (mam papierową wersję w robocie, ale to dopiero po niedzieli mogę zerknąć).

ps. W większych silnikach, np. 1KZ-TE czy nawet starym 2H cięgnem gazu steruje się własnie tym zaworem, natomiast dawka paliwa jest dobierana na podstawie podciśnienia w kolektorze ssącym (2H), albo wylicza ja komputer (1KZ-TE).

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???

Post autor: RobertK. »

To może być całkiem możliwe u mnie po stronie kolektora ssącego na nadkolu są zamontowane dwa czujniki ciśnienia doładowania działające na zasadzie zero/jeden podłączone do kontrolek doładowania w obrotomierzu.
Z niecierpliwością poczekam na info w poniedziałek jak uda Ci się zajrzeć do serwisówki :)

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???

Post autor: RobertK. »

więc tak......sprawdzone empirycznie na drugim samochodzie bo w moim elektryka rozgrzebana :D
Na sterowaniu owym zaworem pojawia się napięcie czyli go załącza bezpośrednio po zapłonie w sposób stały.
Odpięcie wtyczki z elektrozaworu skutkuje wygaszeniem silnika, a co za tym idzie zamknięciem dopływu powietrza do kolektora ssącego.
Można by domniemywać że wujek toyoda opracował ten system po to aby silnik po jego zgaszeniu czyli zamknięciu dopływu paliwa na pompie w ten sposób chciał zapobiec wyssaniu paliwa z pompy i łatwiejszemu ponownemu uruchomieniu silnika, ale może nie tylko to jest po to.

ODPOWIEDZ