Strona 1 z 1

Padnięty alternator ?

: 24 wrz 2018, 11:28
autor: raczek
Wczoraj mój 4R był w terenie nie tam że topiony po klamki ale kilka kałuży było wczoraj wróciliśmy do domu i wszystko do końca ok.
Dziś uruchomiłem silnik i wszystkie kontrolki na desce świecą nie gasną. Zmierzyłem napięcie bez obciążenia to 12.20V czyli brak ładowania.Myślę ze to alternator. Proszę o poradę regenerować te czy szukać używany ? Jezeli wymiana to może coś wlożyć co poprawi fabrykę ?
Dziekuje.

Re: Padnięty alternator ?

: 24 wrz 2018, 12:53
autor: stachu_l
To 12.20V jest przy pracującym silniku?
Przy takim napięciu chyba jednak wszystkie lampki nie powinny się świecić.
Wszystkie lampki się świecą w trybie kontroli lampek sterowanym tylko przez kilka sekund. Może jakaś wiązka została zalana i zrobiło się zawarcie (lub do któregoś komputera-ECU dostała się woda) i cały układ jest w stanie kontroli lampek, może w tym trybie nie działa zasilanie wzbudzenia w alternatorze i nie będzie on ładował.
Aby wzbudzenie alternatora nie rozładowywało akumulatora na postoju jest ono sterowane z lampki kontroli ładowania, która jest zasilana z 12V podawanego w pozycji ON stacyjki. Układ pobiera na tyle duży prąd, że lampka się świeci. Jak alternator pracuje to przez dodatkowe diody podaje sobie tam +12V i lampka ma z obu stron +12V więc gaśnie.
Jeżeli w trybie kontroli lampek ta jedna strona jest zwarta do masy (pewno przez diodę) to lampka się świeci ale brak jest wzbudzenia na alternatorze (brak prądu z lampki który ucieka do masy przez układ testowania lampek) i nie będzie on ładował.
Może najpierw należy sprawdzić dlaczego świecą wszystkie lampki?
Jakie jest napięcie gdy włączone jest stacyjka na ON ale silnik nie jest uruchomiony? W takiej pozycji wszystkie lampki powinny się zapalić a potem zgasnąć poza ciśnieniem oleju, ładowaniem i może jeszcze czymś związanym z niepracującym silnikiem. Nie wiem jakie są dokładnie lampki w 4R i nie mam też schematu więc dokładniej trudno mi będzie coś powiedzieć - np gdzie szukać wiązki czy ECU.

Re: Padnięty alternator ?

: 24 wrz 2018, 14:55
autor: Rokfor32
Nie ta technologia - 4R mk2 nie ma aż tak zaawansowanych systemów ... :wink:

Lampki (kilka sztuk) świeca się jeżeli na pinie kontrolnym alternatora (oznaczonym jako "L" na naklejce alternatora) jest masa zamiast napięcia ładowania. Jest to rzeczywiście patent na kontrolę ich dzialania - ale nie ma tam żadnej elektroniki, ino ze trzy diody kierunkujące przepływ prądu. I wszystko jest na folii licznika.

Tu jest ewidentne padnięcie alternatora - może być że tylko szczotki sie podwiesiły, ale raczej będzie sfajczony regulator lub mostek prostowniczy.

Re: Padnięty alternator ?

: 24 wrz 2018, 15:53
autor: raczek
Tak też podejrzewam ze padł , spróbuje jeszcze go wyplukac moze szczotki sie zawiesily.
Ale jak padniety to regenerowac ? Szukac uzywki ? Jakis zamiennik ?
Dzieki

Re: Padnięty alternator ?

: 24 wrz 2018, 16:12
autor: rolkos
Oddaj do regeneracji do zakładu co się w tym specjalizuje. Tylko zapytaj o wycenę przed zrobieniem i sprawdź czy używka w dobym stanie nie będzie o połowę tańsza. Generalnie regeneracja alternatora to 1-3 dni robocze. Używka też może być w różnym stanie i wymagać regeneracji.

Swój regenerowałem chyba 1,5 roku temu i śmiga bez problemu, ale na zapas kupiłem drugi . W 1KD alternator jest bardzo nisko i często ulega zachlapaniu co mu nie pomaga.

Re: Padnięty alternator ?

: 24 wrz 2018, 17:33
autor: Rokfor32
Jeżeli mowa o silniku 2L-T to nie ma żadnych zamienników, czy inszej opcji, ze względu na zintegrowaną pompę podciśnienia. Naprawić na porządnych częściach, i będzie hulało jak trzeba. Znaczy - bez szału, bo mocne to za bardzo nie jest - ale nie powinno robić problemów.

Re: Padnięty alternator ?

: 25 wrz 2018, 21:45
autor: raczek
Rokfor32 pisze:Jeżeli mowa o silniku 2L-T to nie ma żadnych zamienników, czy inszej opcji, ze względu na zintegrowaną pompę podciśnienia. Naprawić na porządnych częściach, i będzie hulało jak trzeba. Znaczy - bez szału, bo mocne to za bardzo nie jest - ale nie powinno robić problemów.
Padnięte szczotki a właściwie jedna , Jakieś konkretne są zalecane ? Czy szczotka to szczotka ?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Padnięty alternator ?

: 26 wrz 2018, 22:43
autor: Heniu
Rokfor32 pisze:Jeżeli mowa o silniku 2L-T to nie ma żadnych zamienników, czy inszej opcji, ze względu na zintegrowaną pompę podciśnienia. Naprawić na porządnych częściach, i będzie hulało jak trzeba. Znaczy - bez szału, bo mocne to za bardzo nie jest - ale nie powinno robić problemów.
Do J7 z 2L-T są nowe zamienniki, do 4Runnera jest trochę inny i kosztuje dużo więcej, więc dobra regeneracja i będzie OK