Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

Niestety nie moge potestować, decyzje musze podjac "na desce kreslarskiej". Primo aut ma zdjete glowice, secundo pusty tylny most. Tertio stoi na razie na 29" kołach. W kazdym razie dzieki za pomoc! Mam dane do rozważań.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Rokfor32 »

No to instaluj set jak napisałem, i "będziesz pan zadowolony" ... :mrgreen:

Serio piszę. Gdyby mowa była o innym silniku, np. 5VZ-FE - to bym proponował szybsze nieco przekładnie. Lub super szybkie, dla 1UZ, na przykład.

Ale 3VZ-E nie powala parametrami w dolnym zakresie charakterystyki. Jeździłem tym kilka lat, bo mój islandzki 4R to był taki zestaw właśnie - 3VZ i mosty 4,10. Na kołach 33". No dało sie do tego przyzwyczaić, i piątkę traktować jako "nadbieg" do spec zastosowań, np. spokojnego toczenia się 70km/h nigdzie się nie spiesząc. Ale do normalnej jazdy, piątkę się używało rzadko. Auto było na tym biegu za słabe, na autostradzie wieki trwało rozpędzanie się z 90 do 130.

W terenie wbrew pozorom nie brakowało - elastyczność jednostki napędowej robiła swoje - dla tego silnika różnica między 4,10 a 4,88 w terenie jest zupełnie nieodczuwalna.

Teraz mam we frotce zainstalowane przełożenia 5,13 przy silniku 3RZ-FE (parametrami podobnie jak 3VZ), i na kołach 31". Znakomicie to zdaje egzamin - może trochę irytują wysokie obroty silnika przy przelotowych prędkościach - ale to tak po prostu ma być. Jak silnik pracuje w górce sprawności (czyli okolice 3 tysi obrotów) - to i mało pali, mimo że się wydaje, że obroty by mogły być niższe. Frotka drogowo, jak się okazuje, zadowala się około dziewięcioma litrami Pb - a waży podobnie jak 4R, czyli kole 1,8T.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

Jeśli zmiana na 4,88 jest tak dobrym pomysłem, to pozostanie przy 4,1 brzmi jak bardzo zła opcja ;)
Tył musze kupić w całości bo jak widac na zdjeciach mam rozsypany cały kosz, zniszczony talerz i pocharatane satelity, ale z przodu mogłbym zmienic samą przekładnie (talerz&atak), prawda?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Rokfor32 »

Nie ma sensu. Przednie przekładnie sa dosyć tanie, za to niezbyt łatwe w regulacji. Innymi słowy, gotowca, w dobrej kondycji kupisz za 4 - 5 stów Chyba że akurat to przełożenie jest jakoś bardziej chodliwe - acz nie sądzę. Tyle to kosztuje właśnie regulacja takiej przekładni - jest to upierdliwe zadanie, bo trza się bujać do serwisu z podkładkami regulacyjnymi. Plus cena samej przekładni.

Tył już wychodzi drożej, bo ze względu na popularność rynek się z nich wyczyścił, (rajdówki na bazie mostów z LJ70 je dosyć szybko poweryfikowały), i mało ich zostało, przynajmniej tych w dobrej kondycji.

Jak pisałem, mam cały set z takiego auta, most tylny będę i tak z niego wyciągał na dniach, bo mi pochwa potrzebna do projeku jednego. Jak będzie tam sensowna przekładnia, to raczej nie bedę się do niej przywiązywał, bo mój 4R z klekotem przechodzi na przełożenie 3,72.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

A ile bys chcial za taki set przyjacielu? Patryk z Osuchowa za sam tyl 4,1 powiedzial mi 600zl, pytanie ile musialbym na teraz dolozyc zeby wziac od Cb oba?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Rokfor32 »

Znacznie więcej :wink:

Jeżeli przekładnia jest w dobrym stanie - tzn. nadaje się od razu do założenia - to taka główka mostu (tył, 8") u mnie kosztuje standardowo półtora tysia.

Ja tym nie handluję - czasem mam jakieś nadmiarowe, przy różnych projektach - ale nie sprzedaję za mniej, bo prędzej czy później wpada kolejny projekt - i wtedy kończy sie na tym, że kupuje w Stanach nowe przekładnie za 300$, plus set łożyskowy za 1200 zeta.

Biznes jak uj, po prostu ... :wink:

Większość używek od handlarzy ma set łożyskowy do wymiany. Przekładnie z takimi łożyskami też Ci mogę spylić za 5 stów :wink: Czemu tak, mimo że potem płacę za nową przekładnie 300$? Bo przekładnia pracująca dłuższy czas na wywalonych łożyskach nie daje się już poprawnie wyregulować. Takie "okazy" generalnie u mnie nie zalegają - bo lądują w kuble ze złomem. :wink:

Całość, czyli kompletny przód, plus główka tylna - mogę zaproponować za dwa tysiaki. o ile weryfikacja pokaże, że są to elementy sprawne i nadające się do ponownego użycia. Jeżeli nie są sprawne - to i nie sa na sprzedaż.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

OK, po temacie! Dziekuje, postoje, ja odpadam. Za całą tę Toyote dałem 10k, to dwa takie dyfry za 2k to jedna piąta wartości samochodu :P
Dlaczego wiekszosc mostow ma wywalone łożyska? I czy zestaw kilku łożysk kosztuje taka fortune czy w czym leży trik takiej gigantycznej rozpiętości cen?
Swoja droga, co jeszcze bardziej zamieszało mi głowie, Patryk ma uzywana, podobno dobra głowke tylnego mostu z przelożeniem 4,1 za 600zł, a identyczna tez uzywana i podobno dobra z przelozeniem 4,55 za 1500zł tył i 2000zł przód, bo podobno ta pasuje tez do jakiejs innej yoty i przez to jest bardziej chodliwa... To
Toż ja osiwieje zanim to wszystko ogarne, zrozumiem i sie z tym pogodze! :P Ale z drugiej strony, zaczynam coraz bardziej kochać moje Isuzu. Caly kompletny uzbrojony most w bardzo dobrym stanie, z pochwa, półosiami, piastami i hamulcami to ok 600zł, sam dyfer jakieś 200-300zł. Są trzy dostepne na rynku przełożenia, wszystkie wspolzamienne, wszystkie w tej samej cenie. Żyć nie umierac ;)

To jesli jeszcze nie wyczerpałem mojego pakietu pytań do wyroczni.
Czy wszystkie dyfry 3,9; 4,1; 4,3; 4,55; 4,88 są takie same i róznią się tylko atakiem i talerzem (jakby zdrowy rozsadek nakazywał), czy tu tez toyota zastawiła jakieś pułapki? Wspominales cos, ze "głowka z blokada nie pasuje do przekladni 4,88" i tu mi sie juz zapala żółta lampka w głowie.
Czy jesli kupie teraz dyfer 4,1 bo nie ukrywam ze robi mi sie baaaaaadzo cienko z kasa, to moge kiedys zmienic samo przełożenie?
Od czego moge jeszcze szukac głowki mostu po allegrach, ebayach i olxa? Zakładam, ze 4R i Hilux to bedzie to samo, czy któryś LC ma kompatybilne dyfry?
Czy jest jakas prawidłowosc silnik-przelozenie typu "jak 2LT to 4,88, jak 1KZT to 4,55, jak 3VZE to 4,1" czy to tez jet loteryjka i moze zdarzyc sie wszystko?
I cholera chyba najwazniejsze... Rozsypany dyfer miał LSD. Czy wszystkie maja? Czy musze szukac takiego z LSD? Albo czy łatwo bedzie przelozyc tarczki ze starego do nowego?

PS. Czy jest jakaś biblia toyotowca? W której moge znalezc odpowiedz na moją lawine pytan, bez zawracania Wam glowy i spamowania forum 5 razy dziennie? :D

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

No i juz nie zdążyłem z edycją posta :(
Stworzyłem mini tabelka przełożeń które wystepują w 4R, czy jest poprawna i kompletna?
4R Diff.png
4R Diff.png (3,62 KiB) Przejrzano 3559 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Rokfor32 »

Przełożenia sa kompatybilne w zakresie 3,72 do 4,56. Te możesz dowolnie przekładać w ramach jednego typu główki mostu. Dla przekładni 4,88 jest inna główka - jest przesunięta oś wałka ataku, o około 1cm. I to przełożenie nie jest współzamienne z niczym - ale dotyczy to przełożenia fabrycznego. Aftermarketowe przekładnie 4,88 pasują normalnie do standardowych główek. Tak samo jest przy główkach z blokada - pasują tam waszystkie zestawy - z wyjątkiem fabrycznego 4,88 z główki otwartej. bo istniały w przyrodzie fabryczne kompletacje 4,88 DL - i wtedy również fabryka robiła przekładnie o tym przełozeniu z grubym tależem. Ale to się zdarza incydentalnie rzadko.

Co do łożysk - kup set nowych do Isuzu - to porozmawiamy o kosztach. :wink:

Do dyfrów toyoty stosuje się WYŁĄCZNIE łożyska Koyo albo Nachi. Dla niektórych kompletacji Timken - jeszcze droższe. Raz, że są wymiary pozastrzegane i nie ma innych - a dwa, nawet jak by się pojawił jakieś chińczyki w tych wymiarach - to bym ich nie założył. Niestety, ale jest przepaść jakościowa - a jakość kosztuje. Plus zastrzeżenie rozmiaru - temu więc set łożyskowy kosztuje 1200. Te łożyska są zwykle zużyte - bo zwykle maja nalotu po pół miliona i wyżej, i ponad 20 lat pracy. Często bez wymian oleju.

Większość dyfrów z J7 czy 4R mk2 ma LSD. Ale czy sprawne - to już inna sprawa. Powód jak z łożyskami - nic nie jest wieczne, a dodatkowo LSD wymaga spec oleju - co nie jest dla każdego oczywiste (a właściwie jest dla bardzo nielicznych). Sama wymiana tarczek to nie wszystko, mechanizm sie reguluje. Niespecjalnie łatwo.

Z przełożeniami nie ma reguły - za każdym razem trzeba sprawdzać, bo w jednym modelu bywały dwa - trzy rodzaje. Zależy, jaka kompletacja i na jaki rynek szło auto.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Rokfor32 »

A - i pamiętaj, że robota dwa razy rzadko wychodzi taniej, niż raz a poprawnie :wink:

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

Dzieki raz jeszcze Rokfor. Prosto, konkretnie i zgodnie z prawidałami inzynierii. To sie ceni, takie porady, od razu się czlowiekowi robi jaśniej.
Za te wszystkie porady to juz masz u mnie dobra szkocka whiskey. Tylko niestety dopiero jak wróce w październiku do PL. ;)
Rokfor32 pisze:
10 mar 2020, 07:34
LSD wymaga spec oleju - co nie jest dla każdego oczywiste (a właściwie jest dla bardzo nielicznych).
Hymmm, czy jesli dla mnie było to zawsze oczywiste, to moge czuć się wyjątkowy? :lol: A tak na powaznie, to znajac ludzi i ich sposób eksploatacji samochodu, to niestety wcale mnie to nie dziwi. Ale za to troche przeraża. Ludzka głupota jest nieskończona.
Swoja droga ciekawe, ze fabrycznie dla 4,88 była osobna inna główka, a aftermarketowe przekładnie sa identyczne jak pozostałe.
Rokfor32 pisze:
10 mar 2020, 07:35
A - i pamiętaj, że robota dwa razy rzadko wychodzi taniej, niż raz a poprawnie :wink:
Ach, prawisz słusznie i sam juz wielokrotnie sie o tym przekonałem. Ale budzet ma to do siebie, ze jest ciałem wysoce nieścisliwym, słabo rozszerzalnym i ogólnie niepodatnym na zadne proby mechanicznych odkształceń! Pracuje sezonowo na morzu, przedwiosnie to jest u mnie ciezki finansowo czas, jestem dluzszy czas bez zarobku, a start nastepnego kontraktu 01 kwietnia. A remontu nie moge odlozyc na pozniej, bo jako, ze w Isuzu wymienia sie rama i bedzie gotowe najwczesniej na maj, to ja za dwa tygodnie musze tą Toyota do Szkocji pojechac :)
Decyzja zapadła. Zmieniam dwa mosty, przekładnia 4.55 - oba mosty używane w bardzo dobrej kondycji, około 150 tys przebiegu, tylny ze sprawnym LSD. Pozostanie przy 4.1 byłoby duuuzo tańsze, ale nie chce mi sie za pól roku znowu rozbierać całego tylnego mostu. I jeszcze raz placić za kolejny dyfer.

Z innej beczki:
Jak juz wymieniam przedni most.... Jestem fanem prostych rozwiazan, im bardziej czysto mechanicznych tym lepiej, z USA juz jadą do mnie manualne sprzęgiełka AISINA, wiec pora pozbyć się ADD. Sposób na opaske do węza blokująca widelec znam, alternatywnie wystarczy heftnąc kawałek metalu do prowadnicy widelca zeby go unieruchomic, ale to wciaz sa półśrodki i to troszke druciarskie. Jest jakiś trwalszy, bardziej bezpośredni sposób? Wiem, ze Hiluxy miewały mosty bez ADD, ale ciezko bedzie dostac taki most lub sama pochwe. Czy mozliwym jest np. wymiana tylko lewej półosi na taka niedzieloną?

Z jeszcze innej beczki:
Wspominałeś o aftermarktowych przekładniach z USA wiec zapewne massz jakies rozsądne źródło tychże. Nie produkuja przypadkiem niczego do Isuzu? Za wielka woda troche tych aut jeździ a o czesci znaaacznie łatwiej. Taki zestaw 4.77 lub 5.12 Przód + Tył to chetnie bym przytulił...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Rokfor32 »

Ta część z ADD jest dokręcana do główko mostu - można to w całości zastąpić zestawem od hila. Jak go znajdziesz.

Do Isuzu - nie widzę. Chyba że to to samo co Nissan - wtedy by coś było.

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

OK, czyli, ze nie musi isc cały most z Hila? Wystarczy odkręcić ADD z mostu 4R i zapodąć... No własnie, co zapodać? Dłuzsza półoś? Inny kielich wewnetrznego przegubu? Bo znalazlem handalarza co oferuje graty do Hila 2gen, ale szczerze nie wiem nawet o co zapytac jak bede do niego dzownić...
W Isuzu trzeba zmienic cała pochwe przedniego mostu (lub prosciej caly most), bo przesuwka ADD jest czescia mostu, a most bez niej ma dluzsza pochwe. W Yocie jest inaczej?

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

Ach! Jak mi brakuje mozliwosci edytowania wlasnych postow na tym forum :(
Znalazłem odpowiedz.
Załączniki
IFS_diff2.jpg
IFS_diff2.jpg (34,44 KiB) Przejrzano 3495 razy
433759936.png
433759936.png (106,88 KiB) Przejrzano 3495 razy
35484067.png
35484067.png (85,78 KiB) Przejrzano 3495 razy

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2020
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Wymiana tylnego mostu na taki z blokadą

Post autor: Jake »

Wyglada na to ze zapomnialem napisac, przedni most przerobiony na taki bez ADD juz dwa lata temu. Mam zalozone sprzegielka Aisina i bardzo dobrze to wszystko dziala.
Teraz zachcialo mi sie tylnej blokady. O glowke z blokada nie jest ciezko. Ciezko jest o glowke z blokada z przelozeniem 4.55 Ciezko = nie widzialem w handlu takich glowek wcale.
No i pytanie jak to ugryzc...

Najtaniej pewnie kupic z byle jakim przelozeniem, odzyskac talerz i atak z mojego otwartego dyfra i poskladac z powrotem. Tylko ta opcja uziemia auto na jakis czas, bo sam nie ustawie przekladni. Wolalbym poskladac nowy dyfer z pasujacym przelozeniem, a potem przelozyc glowke na zasadzie sztuka za sztuke jednego dnia i od razu moc dalej jezdzic. Dodatkowo jak po rozebraniu dyfra wyjdzie ze przekladnia jest licha to nie bedzie zadnego sensu zakladac jej do nowej glowki i zostane bez zadnego dyfra i bez samochodu.
Optymalnie byloby zdobyc dobry talerz i atak z przelozeniem 4.55 i zalozyc do dobrej glowki z blokada. Przypuszczam, ze jesli glowka bedzie w dobrym stanie, to jest to wykonalne bez wymiany lozysk stozkowych? Pytanie skad pozyskac przekladnie i jak sprawdzic jej stan "luzem".

ODPOWIEDZ