problem z klima

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: sebastian44 »

truten pisze:
29 lip 2021, 14:09
Witajcie

wracajac do mojego probelmu to jezdzac z 15A bezpiecznikiem, to pierdniecie to byl czujnik cisnieniea klimatyzacji oznaczony jako HFC-134a (TOYOTA 443440-0631 lub opisany przez stachu_I jako P3). Niestety w ASO nie do kupienia sam czujnik ale z rurka i zaworem H do napelniania klimatyzacji koszt 1200 zl. Niestety wtyczka tez byla nadpalona, pradopodobnie wczesniej cos tam sie juz dzialo, nietstety styki sa troche zasniedziale. Zakupilem taki czujnik z wtyczka i ucietymi na krotko kabelkami na allegro od panow ze szrotu, podmienilem wtyczke i wymienilem ten czujnik (uzywka). Bylem ponoc w dobrym ponoc, serwisie klimy we wroclawiu, spec stwierdzil patrzac na czujnik i spalona wtyczke ze to najprawdopodobniej bylo przyczyna, nabil klime sprawdzil system, klima na razie chlodzi, ale za duzo kilemtrow nie zrobilem. Kazal jezdzic obserwowac ;).
Dla potomnych czujnik cisnienia klimatyzacji nalezy wykrecic po spuszczeniu czynnika chlodzacego, poniewaz nie ma zaworu blokujacego jak w innych autach miedzy innymi w grupei VAG.

Pozdr.
Zibi vel Truten

P.S. stachu_I dzieki za pomoc !! Dokladnei IG1 sie przepalal.
Mam objawy pt wentylator klimy załącza się po uruchieniu auta w "procedurze testowej" ale poźniej mimo włączonej klimy już nie. Czy to świadczy o uszkodzonym czujniku ciśnienia klimy? Gdzie ten czujnik sie znajduje dokładnie, czy to jest obok miejsca do napełniania na rurce z przodu? Czy to może być cos jeszcze innego? Klime mam manualna i chłodzi jak trzeba, była niedawno serwisowana i na warsztacie zwrócili uwage że wentylator nie startuje, niestety nie naprawili mi tego i odesłali do elektryka.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: stachu_l »

kapec pisze:
30 lip 2021, 11:13
Czy wychodziły takie wersje?
Opis czujnika ciśnienia wskazuje, że były dwie wersje DUAL A/C i SINGL A/C. W wersji dual (chyba oddzielne sterowanie temp kierowcy i pasażera ale może to dotyczy tego czy jest także klima z tyłu - tego nie rozpoznałem) czujnik ma dwa obwody: jeden zabezpiecza kompresor a drugi steruje wentylatorem. W wersji SINGL jest tylko zabezpieczenie kompresora więc można sądzić, że nie ma tam wentylatora od skraplacza (chłodnicy) klimy.
Teoretycznie klima powinna dać radę choć na wolnych obrotach wydajność może być mniejsza. Klima może podbijać obroty silnika ale nie wiem czy to
nie jest blokowane w pozycji innej niż P (może jeszcze N) więc jak stoisz w korku na D i hamulcu to pewno obroty nie wzrosną aby dodać troche wydajności kompresorowi. Ten wzrost nie jest jakiś duży chyba o jakieś 200obr/min ale zawsze to dobrych pare procent przy wolnych obrotach rzędu 700obr/min.
Gdyby temperatura czynnika była mocno za wysoka to kompresor się wyłączy i chyba powinna migać lampka od A/C albo AUTO gdy się tak stanie.
Zabezpieczenie kompresora ma dwa progi:
- niski około 2bar (temperatura dla czynnika R134a ok 0stC) - poniżej tego kompresor się nie włączy bo takie ciśnienie jest uznawane za brak czynnika chłodniczego.
- wysoki około 32bar (temperatura na pewno ponad 80stC bo dla tej czynnik ma ok 25bar) - powyżej tego ciśnienia kompresor ponownie się wyłączy ze względu na zbyt wysoką temperaturę skraplacza - brak dostatecznego chłodzenia.
Oba progi mają histerezę - jak ciśnienie rośnie to przełączają powyżej progu a jak spada to poniżej progu.

W wersji DUAL A/C drugie styki sterujące wentylatorem ma próg z większą histerezą załączenie 15.5bar (tempertura 60 st.C) wyłączenie 12.5bar (50 st.C).

W automatycznej A/C po schemacie nie widzę możliwości włączenia wentylatora przy teście power bo przekaźnik jest sterowany przez ten styk czujnika ciśnienia więc jak on nie działa to wentylator nie działa.
Jak jest w manualnej nie wiem - nie pobrałem tego schematu. Można się jednak spodziewać, że czujnik ciśnienia będzie ten sam ewentualnie będzie drugi ale z podobnym zakresem ciśnień.
Jak klima daje radę to może jeszcze nie było potrzeby włączenia wentylatora choc przy obecnych temperaturach i na postoju to troche dziwne.
Spece od klimy mogli by podłączyć manometr po stronie wysokiego ciśnienia i zobaczyć jakie jest na postoju przy włączonej klimie w czasie upału. Jak będzie więcej niż 15.5 bar a wentylator nie odpali to trzeba sprawdzić ten czujnik i jego wiązkę. Z drugiej strony zwierając styki 3-4 czujnika wentylator powinien się włączyć niezależnie od ciśnienia.
Jak wyjmiesz wtyczkę z czujnika to musisz pamiętać o zwarciu także styków 1-2 bo bez tego nie odpali kompresor. W wersji automatycznej bez kompresora nie odpali też wentylator bo jego przekaźnik sterujący jest zasilany razem ze sprzęgłem kompresora. Myślę, że w wersji manualnej jest podobne zabezpieczenie.

kapec
Posty: 66
Rejestracja: 21 cze 2012, 15:45
Auto: LC 120 2004
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: kapec »

Stachu, ale ja mam wersję bez wentylatora elektrycznego, więc nie ma co odpalać.
Klima jest dual. Zauważyłem jeszcze jedno. Jak tył jest wyłączony, z przodu jest wyraźnie chłodniej. Jak włączy się tył a wóz stoi pod słońce na upale - nie ma szans, żeby z przodu było chłodno.

Awatar użytkownika
Mirekk
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 12 wrz 2017, 21:46
Auto: KZJ95, A6 Allroad
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: Mirekk »

Kapciu, a może masz wisko do wymiany/regeneracji?

kapec
Posty: 66
Rejestracja: 21 cze 2012, 15:45
Auto: LC 120 2004
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: kapec »

Czy ja wiem? Temperatura silnika stoi jak zabetonowana - nie ma znaczenia czy szybko po płaskim czy tak jak ostatnio po połoninach ukraińskich. Jakby wisko nie wyrabiało to tak sobie gdybam, że temperatura silnika zaczęłaby się podnosić.

mazik
Posty: 2
Rejestracja: 27 sty 2022, 21:12

Re: problem z klima

Post autor: mazik »

Czesc. Walcze z podobnym problemem. Prawdopodobnie uszkodzony czujnik P3. Tylko jedna uwaga: na stykach 1-2 i 3-4 czujnika P3 musi byc odpowiednia opornosc zalezna od cisnienia a nie zwarcie. Zwarcie od razu wywala bezpiecznik IG1

Gniew
Posty: 138
Rejestracja: 28 lut 2017, 19:00
Auto: LC120 D4D

Re: problem z klima

Post autor: Gniew »

021CLT pisze:
17 lip 2021, 16:39
Skończyło się na zaślepieniu i odcięciu tylnej strefy,
takie pytanko, bo tez mam rozszczelniona klime w przewodach w okolicy prawego tylnego kola. Stodwudziestka odstawiona do mechanika i dzisiaj maja mi zaslepiac ten przewod. Jak dotad, todowiedzialem sie, ze to sa przewody z 3 rzedu siedzen. Moje pytanie brzmi: czy to sa przewody tylko do 3 rzedu siedzen czy do 2 tez? No i czy dalej trzyma ci to zaslepienie/odciecie po takim czasie czy rozszczelnia sie?

mechu
Posty: 90
Rejestracja: 19 gru 2020, 22:28
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: mechu »

Wygląda na to że 2 i 3 rząd jest z tylnej klimy:
Załączniki
Bez tytułu.png
Bez tytułu.png (39,92 KiB) Przejrzano 1418 razy
Bez tytułu.png
Bez tytułu.png (59,57 KiB) Przejrzano 1418 razy

Gniew
Posty: 138
Rejestracja: 28 lut 2017, 19:00
Auto: LC120 D4D

Re: problem z klima

Post autor: Gniew »

mechu pisze:
07 cze 2022, 08:28
Wygląda na to że 2 i 3 rząd jest z tylnej klimy:
dzieki mechu. Odebralem auto od mechanika. przewody zaslepione i z przodu klima ladnie pracuje, a 2 rzad wlasnie nie. Chyba bede musial kiedys te przewody wymienic. No chyba, ze klima z przodu da rade cale auto ochlodzic.
Tylko te chore ceny w rzeszy (bo tu mieszkam):
z Arabii za 2 przewody 400 euro, pewnie dojdzie clo i miesiac czekania. W Toyocie 900 euro :oops: i 2 dni czekania.

Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: aadamuss »

Cena przewodów przy kosztach wymiany to może być pikuś :-)

Wysłane z mojego SM-S901B przy użyciu Tapatalka


mechu
Posty: 90
Rejestracja: 19 gru 2020, 22:28
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: mechu »

Gniew pisze:
07 cze 2022, 23:22
No chyba, ze klima z przodu da rade cale auto ochlodzic.
Tylko te chore ceny w rzeszy (bo tu mieszkam):
z Arabii za 2 przewody 400 euro, pewnie dojdzie clo i miesiac czekania. W Toyocie 900 euro :oops: i 2 dni czekania.
Ja mam fabrycznie tylko z przodu i daje radę - choc u ciebie podejżewam że w 3 rzędzie może być cieplej.

W japoni te 2 długie rurki to koszt 150 + 90 usd + wysyłka pewnie z 30usd - mi przeważnie paczka z Japonii idzie tydzień

Gniew
Posty: 138
Rejestracja: 28 lut 2017, 19:00
Auto: LC120 D4D

Re: problem z klima

Post autor: Gniew »

mechu pisze:
08 cze 2022, 08:39
Ja mam fabrycznie tylko z przodu i daje radę - choc u ciebie podejżewam że w 3 rzędzie może być cieplej.

W japoni te 2 długie rurki to koszt 150 + 90 usd + wysyłka pewnie z 30usd - mi przeważnie paczka z Japonii idzie tydzień
3 rząd mnie nie interesuje. Tam jeździ zabudowa, ale jak z przodu daje radę, to się cieszę. Na dniach sprawdzę w praktyce.

Rzucisz linka, gdzie można w Japonii kupić?

Gniew
Posty: 138
Rejestracja: 28 lut 2017, 19:00
Auto: LC120 D4D

Re: problem z klima

Post autor: Gniew »

aadamuss pisze:
07 cze 2022, 23:34
Cena przewodów przy kosztach wymiany to może być pikuś :-)

Wysłane z mojego SM-S901B przy użyciu Tapatalka
Mówisz, że aż tak kroją? Ile?

Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: problem z klima

Post autor: aadamuss »

Mam tak już od kilku lat i jakoś nie znalazłem chętnego mechanika który by chciał to naprawić. Daje radę chociaż lepiej byłoby jakby równomiernie chłodziło przód i tył.


Wysłane z mojego SM-S901B przy użyciu Tapatalka


Stefek
Posty: 134
Rejestracja: 01 kwie 2014, 17:42
Auto: KDJ120 2003 r

Re: problem z klima

Post autor: Stefek »

Chłopaki, a rozważaliście zaklejenie takiej nieszczelności? Teraz jest pełno różnych mas epoksydowych do metalu, które naprawdę robią robotę.
Wypełnia się nimi spore ubytki, łączy metale i inne cuda. Ciśnienie nie jest tu problemem.
Jakiś czas temu widziałem piec CO tak przerdzewiały, że woda z obiegu lała się do paleniska. Właściciel zakleił to zwykłą poksyliną. Z jednej strony słup wody, z drugiej się pali i to działa :lol:
Wiem, że to druciarstwo, ale z braku laku lepsze niż udar lub zamarznięcie :mrgreen:

ODPOWIEDZ