WojtekJ120 pisze:Witam mam takie pytanie chodzi o j120 d4d jak wylaczyc w nim wszystkie systemy od kontroli trakcji ??
Uzywajac zablokowania reduktora wylaczamy tylko system stabilizacji a dalej dziala asc i kontrola trakcji bo auto dalej bokiem nie pojdzie.
Jednak czasem w terenie wolal bym jezdzic bez tych systemow wiec czy idzie to jakos powylaczc ??
System VSC jest uruchamiany automatycznie, jeśli wykryje poślizg powstały w wyniku nagłej zmiany kierunku jazdy na śliskiej nawierzchni. Jego działanie polega na regulowaniu siły hamowania i mocy silnika w celu zmniejszenia nadmiernego poślizgu bocznego opon. System przeciwdziała nadsterowności i podsterowności samochodu, odpowiednio uruchamiając hamulce poszczególnych kół.
System ASC
W zależności od producenta samochodu system taki może posiadać różne nazwy.
ASR(od ang. Acceleration Slip Regulation) dla m.in. Mercedes- Benz, Volkswagen, Fiat lub Rover.
TCS(od ang. Traction control system) dla Ford, Saab, Chevrolet, Daewoo
ASC (od ang. Automatic Stability Control) lub ASC+T dla BMW
Stosowane są również oznaczenia TC (ang. Traction Control) i inne.
Zasada działania
W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi, następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów:
wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu – rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży.
opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku
przymknięcie przepustnicy – w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji.
W zależności od szczegółowych rozwiązań wykorzystywany jest tylko jeden sposób sterowania, dwa lub wszystkie. W pojeździe bez systemu kontroli trakcji po najechaniu na śliską powierzchnię przez jedno z kół napędowych, spadnie opór stawiany układowi napędowemu przez to koło, koło zacznie się obracać szybciej, niż wynika to z prędkości toczenia się koła, w wyniku czego będą wzrastały obroty układu napędowego. Na skutek (efekt uboczny) działania mechanizmu różnicowego, który powoduje że moment obrotowy jest taki sam na wszystkich kołach napędzanych, drugie koło napędowe toczące się prawidłowo nie będzie wykorzystywać swej przyczepności. Zjawisko utrudnia ruszenie gdy jedno z kół jest na śliskiej nawierzchni, utrudnia jazdę po śliskiej nawierzchni szczególnie na zakręcie.
Zjawisko to występuje też w wyniku najechania na kałużę – wówczas silnik, który utracił obciążenie, gwałtownie zwiększa obroty, a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem, zmianę warunków przyczepności kół do jezdni, bardzo niebezpieczne na zakrętach.
W samochodzie wyposażonym w system kontroli trakcji, system wykrywa taki stan – gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych – system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki systemowi kontroli trakcji, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe. Należy zauważyć, iż w tym przypadku system kontroli trakcji działa jako elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.
Tyle teoria.W praktyce wyjaśnij mi co znaczy "Używając zablokowania reduktora " jak się blokuje reduktor
,bo u mnie jedyna blokada to blokada między osiowa którą można załączyć zarówno na zapiętym reduktorze czyli na pozycji L jak również na pozycji H ,po załączeniu blokady między osiowej automatycznie wyłącza się system VSC czyli system stabilizacji toru jazdy (wtedy świeci się żółta kontrolka VSC OFF) natomiast systemu kontroli trakcji (też żółta kontrolka VSC TRC ) nie da się wyłączyć chyba że do tego jeszcze nie doszedłem