Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Moderator: luk4s7

WojtekJ120
Posty: 70
Rejestracja: 31 sty 2012, 17:33
Auto: J120
Kontakt:

Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: WojtekJ120 »

Witam mam takie pytanie chodzi o j120 d4d jak wylaczyc w nim wszystkie systemy od kontroli trakcji ??
Uzywajac zablokowania reduktora wylaczamy tylko system stabilizacji a dalej dziala asc i kontrola trakcji bo auto dalej bokiem nie pojdzie.
Jednak czasem w terenie wolal bym jezdzic bez tych systemow wiec czy idzie to jakos powylaczc ??

górol
Klubowicz
Posty: 1094
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: górol »

WojtekJ120 pisze:Witam mam takie pytanie chodzi o j120 d4d jak wylaczyc w nim wszystkie systemy od kontroli trakcji ??
Uzywajac zablokowania reduktora wylaczamy tylko system stabilizacji a dalej dziala asc i kontrola trakcji bo auto dalej bokiem nie pojdzie.
Jednak czasem w terenie wolal bym jezdzic bez tych systemow wiec czy idzie to jakos powylaczc ??
System VSC jest uruchamiany automatycznie, jeśli wykryje poślizg powstały w wyniku nagłej zmiany kierunku jazdy na śliskiej nawierzchni. Jego działanie polega na regulowaniu siły hamowania i mocy silnika w celu zmniejszenia nadmiernego poślizgu bocznego opon. System przeciwdziała nadsterowności i podsterowności samochodu, odpowiednio uruchamiając hamulce poszczególnych kół.

System ASC
W zależności od producenta samochodu system taki może posiadać różne nazwy.
ASR(od ang. Acceleration Slip Regulation) dla m.in. Mercedes- Benz, Volkswagen, Fiat lub Rover.
TCS(od ang. Traction control system) dla Ford, Saab, Chevrolet, Daewoo
ASC (od ang. Automatic Stability Control) lub ASC+T dla BMW
Stosowane są również oznaczenia TC (ang. Traction Control) i inne.
Zasada działania

W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi, następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów:

wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu – rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży.
opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku
przymknięcie przepustnicy – w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji.

W zależności od szczegółowych rozwiązań wykorzystywany jest tylko jeden sposób sterowania, dwa lub wszystkie. W pojeździe bez systemu kontroli trakcji po najechaniu na śliską powierzchnię przez jedno z kół napędowych, spadnie opór stawiany układowi napędowemu przez to koło, koło zacznie się obracać szybciej, niż wynika to z prędkości toczenia się koła, w wyniku czego będą wzrastały obroty układu napędowego. Na skutek (efekt uboczny) działania mechanizmu różnicowego, który powoduje że moment obrotowy jest taki sam na wszystkich kołach napędzanych, drugie koło napędowe toczące się prawidłowo nie będzie wykorzystywać swej przyczepności. Zjawisko utrudnia ruszenie gdy jedno z kół jest na śliskiej nawierzchni, utrudnia jazdę po śliskiej nawierzchni szczególnie na zakręcie.

Zjawisko to występuje też w wyniku najechania na kałużę – wówczas silnik, który utracił obciążenie, gwałtownie zwiększa obroty, a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem, zmianę warunków przyczepności kół do jezdni, bardzo niebezpieczne na zakrętach.

W samochodzie wyposażonym w system kontroli trakcji, system wykrywa taki stan – gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych – system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki systemowi kontroli trakcji, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe. Należy zauważyć, iż w tym przypadku system kontroli trakcji działa jako elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.

Tyle teoria.W praktyce wyjaśnij mi co znaczy "Używając zablokowania reduktora " jak się blokuje reduktor :?: ,bo u mnie jedyna blokada to blokada między osiowa którą można załączyć zarówno na zapiętym reduktorze czyli na pozycji L jak również na pozycji H ,po załączeniu blokady między osiowej automatycznie wyłącza się system VSC czyli system stabilizacji toru jazdy (wtedy świeci się żółta kontrolka VSC OFF) natomiast systemu kontroli trakcji (też żółta kontrolka VSC TRC ) nie da się wyłączyć chyba że do tego jeszcze nie doszedłem

WojtekJ120
Posty: 70
Rejestracja: 31 sty 2012, 17:33
Auto: J120
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: WojtekJ120 »

pozno troche bylo jak pisalem oczywiscie nie chodzi o zablokowanie reduktora tylko centralnego dyfra dobrze ze kolega poprawil :) tak wiem wlasnie vsc off pokazuje ale czy idzie wylaczyc reszte jakos normalnie z kabiny czy pewnie wypinanie przekaznikow a wtedy pewnie jakies bledy ecu

górol
Klubowicz
Posty: 1094
Rejestracja: 06 maja 2011, 10:05
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: górol »

WojtekJ120 pisze: ale czy idzie wylaczyc reszte jakos normalnie z kabiny czy pewnie wypinanie przekaznikow a wtedy pewnie jakies bledy ecu
Chyba raczej normalnie nie można , ale jak piszesz zawsze można jakieś kable wyrwać tylko późniejsze konsekwencje mogą boleć :wink:

Awatar użytkownika
plum76
Klubowicz
Posty: 2143
Rejestracja: 10 gru 2009, 16:04
Auto: UZJ40
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: plum76 »

hej
nie wiem jaki masz silnik, ale w FJ z GR1 robi sie to tak:


Paweł
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2012, 00:25 przez Remiołek, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiłem link.

Rafi
Posty: 897
Rejestracja: 17 cze 2009, 15:49
Auto: VZJ90, KDJ120
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: Rafi »

A po kij w J12 kontrola trakcji :lol: W obu J12 moich rodziców na szczęście jej nie ma, ale ale... Nie chcę mi się wierzyć, że nie da się jej wyłączyć. Znam mnóstwo aut, w których nie da się wyłączyć ESP (VSC), ale nie widziałem na oczy takiego, w którym nie da się wyłączyć kontroli trakcji... Tutaj ESP odłącza się- tak jak piszesz, po zblokowaniu centralnego mech. różnicowego. Ale trakcja? Naprawdę nie ma od niej przycisku- gdzieś pod kierownicą, na tej konsolce po lewej od kierownicy?? Zresztą nie chce mi się wierzyć, że kontrola trakcji działa przy zblokowanej międzyosiówce i wyłączonym ESP... Przecież kontrola trakcji obcina moc jak auto mieli, takim LC nie dałoby rady przejechać przez trawnik po deszczu.

Spojrzę w instrukcję jak będę odwiedzał rodziców, ale mam podejrzenie, że problem wynika z czego innego. Nie wiem czy masz długą tą J12 czy krótką, w krótkiej to jest bardziej prawdopodobne. Po prostu te auta w wersji bez LSD (a masz pewnie zwykłą blokadę), szczególnie z krótkim nadwoziem, nie bardzo chcą iść bokiem. Długa J12 już chętniej, ale to też nie jest tak, że skręcasz, dajesz w palnik i idzie bokiem jak EVO. W wersji z LSD to zupełnie inna bajka, nawet z krótkim nadwoziem.

WojtekJ120
Posty: 70
Rejestracja: 31 sty 2012, 17:33
Auto: J120
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: WojtekJ120 »

Rafi pisze:A po kij w J12 kontrola trakcji :lol: W obu J12 moich rodziców na szczęście jej nie ma, ale ale... Nie chcę mi się wierzyć, że nie da się jej wyłączyć. Znam mnóstwo aut, w których nie da się wyłączyć ESP (VSC), ale nie widziałem na oczy takiego, w którym nie da się wyłączyć kontroli trakcji... Tutaj ESP odłącza się- tak jak piszesz, po zblokowaniu centralnego mech. różnicowego. Ale trakcja? Naprawdę nie ma od niej przycisku- gdzieś pod kierownicą, na tej konsolce po lewej od kierownicy?? Zresztą nie chce mi się wierzyć, że kontrola trakcji działa przy zblokowanej międzyosiówce i wyłączonym ESP... Przecież kontrola trakcji obcina moc jak auto mieli, takim LC nie dałoby rady przejechać przez trawnik po deszczu.

Spojrzę w instrukcję jak będę odwiedzał rodziców, ale mam podejrzenie, że problem wynika z czego innego. Nie wiem czy masz długą tą J12 czy krótką, w krótkiej to jest bardziej prawdopodobne. Po prostu te auta w wersji bez LSD (a masz pewnie zwykłą blokadę), szczególnie z krótkim nadwoziem, nie bardzo chcą iść bokiem. Długa J12 już chętniej, ale to też nie jest tak, że skręcasz, dajesz w palnik i idzie bokiem jak EVO. W wersji z LSD to zupełnie inna bajka, nawet z krótkim nadwoziem.
Dzieki za odp ! u mnie jest normalna szpra z lsd w moscie z tylu - wersja auta krotka, jest dokladnie tak jak piszesz o mokrej trawie - ostatnio wjechalem w snieg auto nie chcialo wyjechac bo wlaczal sie system aby kola sie nie slizgaly - mysle ok blokuje srodkowy powylacza sie to - a tutaj wcale nie auto nie pozwala kola mielic przychamowuje niektore kola co traca przyczeponosc - teoretycznie niby powinno to wymusic ze pojdzie naped na wszystkie kola i tak jest ale nie idzie pelna para - skutek tego byl taki ze nie moglem wyjechac z byle gownianego sniegu dopiero auto po dlugiej walce i koppaniu kolami jakos wyjechalo - ale jestem pewny na 100 % ze majac z tylu lsd i naped nawet na jedno kolo z przodu przy zablokowanym srodkowym moscie a zadna elektronika nie ograniczala by mi mocy czy napedu na poszczegolne kola to wyjechal bym z tego o wiele latwiej.

WojtekJ120
Posty: 70
Rejestracja: 31 sty 2012, 17:33
Auto: J120
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: WojtekJ120 »

Po prostu auto nawet na zablokowanym redukotrze odcina naped na kola gdzie wykryje ze sie slizga - nie przy probie pojscia bokiem bo to juz w ogole nie mozliwe - przy probie jazdy prosto a kola traca przyczepnosc czyli podjazd pod stroma gorke z sniegiem lodem czy cos... to elektronika odcina naped na niektore kola i auto wcale za chetnie sie przez to nie przedziera - odcina po kolei na kazde kolo tak zeby nie bylo poslizgu jednego i nie mielilo w miejscu ale wcale to nie jest jakos pomocne... Moje Pajero bez tych systemow radzi sobie 100 razy lepiej przy wjezdzie na cos sliskiego. Tak jak pisalem wczesniej nie moglem wyjechac z byle sniegu... Ja mu gaz a tu caly czas hamuje to jedno kolo to drogie i nie ma opcji wkrecic wyzej silnka bo zaraz chamuje sprzeglo tez na pewno na tym dobrze nie wychodzi...

Rafi
Posty: 897
Rejestracja: 17 cze 2009, 15:49
Auto: VZJ90, KDJ120
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: Rafi »

Nie wierzę, że kontrola trakcji w LC się nie wyłącza, co tam piszą w instrukcji?

Husky
Posty: 909
Rejestracja: 31 sty 2010, 22:19
Auto: plastic fantastic

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: Husky »

u mnie trza nacisnąć ten guziczek na obrazku i auto ma ogien w kołach
Załączniki
DSC_5253.JPG

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: consigliero »

Bazując na informacjach z T4R w moich wątkach dotyczących możliwości oszukania VSC poprzez zasugerowanie komputerowi że blokada międzyosiowa jest załączona , w przypadku 4R można się pozbyć kontroli trakcji uzyskując możliwość driftu przy włączonym 4x4 , przy zachowaniu działającego systemu a-track . Reasumując mamy sytuację że przy de facto niezapiętej blokadzie międzyosiowej jest wyłączona VSC czyli ta część elektronicznej niani nie pozwalającej w pełni korzystać z przepustnicy . Myślę że istnieje solucja pozwalająca w podobny sposób oszukać komputer 120. Prawdą też jest że ciężko wyjechać ze śniegu mając VSC on , czego doświadczyłem podczas zakupu 4R próbując wyjachać z parkingu przez zaspę, pomogło dopiero włączenie międzyosiowej blokady odcinającej VSC i pozwalającej skorzystać z pełnej mocy i dobrodziejstwa napędu 4x4 z systemem a-track .
PozdrawiaM

Łukasz
Posty: 54
Rejestracja: 11 sty 2010, 10:48
Auto: LC120, D4D, 173 KM

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: Łukasz »

Husky pisze:u mnie trza nacisnąć ten guziczek na obrazku i auto ma ogien w kołach
Wojciech Brzozowski coś wie o ogniu w kołach LC120 :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2012, 00:26 przez Remiołek, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiłem link do YT.

Husky
Posty: 909
Rejestracja: 31 sty 2010, 22:19
Auto: plastic fantastic

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: Husky »

super

WojtekJ120
Posty: 70
Rejestracja: 31 sty 2012, 17:33
Auto: J120
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: WojtekJ120 »

no kurde jeszcze dzisiaj probowalem blokada rozlaczona vsc wlaczone auto nie mieli kolami problemy z wyjechaniem z wiekszego sniegu. Zalaczam blokade pokazuje sie ikonka ze jest wlaczona blokada a vsc off rowniez sie swieci wiec niby wylaczone - auto jednak dalej odcina przepustnice jak tylko ktores z kol sie sliznie nie ma sznas na zabawe jak na filmie... nie ma szans po prostu zeby kola mogly miec uslizg przy jezdzie prosto co jest dla mnie co najmniej chorym systemem w terenowce bo nie moze wyjechac z byle gownianego sniegu na zalaczonej blokadzie ... zal

Wiec jak to obejsc bo jak widac sie da :D

Rafi
Posty: 897
Rejestracja: 17 cze 2009, 15:49
Auto: VZJ90, KDJ120
Kontakt:

Re: Jak wylaczyc wszystkie systemy kontroli trakcji ?

Post autor: Rafi »

WojtekJ120 pisze: teoretycznie niby powinno to wymusic ze pojdzie naped na wszystkie kola i tak jest ale nie idzie pelna para
Tak jest, bo nie może być inaczej. Masz stały, permanentny napęd na cztery koła, więc się nie ma co wymuszać :wink:


Przeczytaj jeszcze raz co Ci wszyscy piszą. Nie ma chorych systemów, są za to dwie opcje. 1. Albo robisz coś nie tak, w co wątpię. 2. Albo masz coś spieprzone.
Nie patrzyłem w instrukcję, bo nie miałe jak. Ale sprawdziłem jeszcze raz empirycznie, że po zamryganiu lampki VSC off, auto idzie boczurem jak złe (wersja 3d z lsd, beznyna, więc ma z czego iść). Kontrola trakcji i VSC powinny się wyłączyć po zblokowaniu centralnego mechanizmu różnicowego. Na 99,99999%. Jak będę mógł to sprawdzę to w instrukcji. Ale jestem tego pewien, bo gdyby to się nie wyłączało to po prostu to wszystko nie miałoby sensu. A jakoś nie zauważyłem, żeby jakakolwiek inna J12 miała ten problem. Sprawdź auto.

ODPOWIEDZ