Tempomat nie działa

Moderator: luk4s7

bazmasta
Posty: 29
Rejestracja: 19 sie 2020, 22:08

Tempomat nie działa

Post autor: bazmasta »

Witam

Z racji tego iż w mojej 125 nie było tempomatu - postanowiłem, iż zakupię manetkę i podłącze jak pokazane jest to na YT.

Po zainstalowaniu zero reakcji. Po wciśnięciu start na manetce nie zapala się kontrolka na desce.

Macie jakieś rady co sprawdzić itp?

Pacjent:
TLC Prado 125 GX
Automat 2008 r.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: sebastian44 »

Sprawdz czy wtyczka w ktora wpiąłeś manetke ma jakies kabelki ktore z niej wychodzą. U mnie jedyny był od klaksonu wiec nie za bardzo miało to jak działać...

bazmasta
Posty: 29
Rejestracja: 19 sie 2020, 22:08

Re: Tempomat nie działa

Post autor: bazmasta »

Jeden kabelek czerwony (prawdopodobnie również od klaksonu) był wpięty. Obok tego kabelka co już był, wpiąłem z z wiązki kolejno czerwony a obok czarny (kolejność od prawej czerwony-czerwony-czarny)

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: sebastian44 »

Ja rozumiem ale mi chodzi o kabelki które są po drugiej stronie- sprawdz to w co się wpiąłeś ma jakaś kontynuacje. Bo wtyczki sa takie same ino czasem kabelków w nich brakuje.

Niektóre J12 są fabrycznie przystosowane do dołożenia tempomatu a niektóre nie. W tych drugich po prostu nie ma instalacji i wpiecie pinu w pustą wtyczkę nic nie daje.

bazmasta
Posty: 29
Rejestracja: 19 sie 2020, 22:08

Re: Tempomat nie działa

Post autor: bazmasta »

Rozumiem że mam zdemontować kiermane i sprawdzić z drugiej strony wtyczkę zaznaczoną na zdjęciu?



https://zapodaj.net/b7f6b32a9db44.jpg.html

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: sebastian44 »

Nie twierdze że to jedyna możliwa przyczyna ale myślę że warto sprawdzić.

bazmasta
Posty: 29
Rejestracja: 19 sie 2020, 22:08

Re: Tempomat nie działa

Post autor: bazmasta »

Ok może w weekend znajde chwile. Jakieś ekstra rady co do demontażu kierownicy? Pierwszy raz będę to robił :D

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: sebastian44 »

odkreć nakretke centralną ale nie do konca bo jak bedziesz sie szarpał z kierownicą to może wybić zęby :D

zaznacz sobie połozenie kierownicy

bazmasta
Posty: 29
Rejestracja: 19 sie 2020, 22:08

Re: Tempomat nie działa

Post autor: bazmasta »

Na jednym z forum zagranicznych polecili zmienić tasme/zwijke kierownicy. Ktoś mi napisał że w mojej wersji właśnie może nie być podłączenia z drugiej strony kostki.
Co o tym myślicie? Ma to sens?
Zastanawiam się nad zakupem takiej zwijki z intercars
Link:
https://e-katalog.intercars.com.pl/#/pr ... tasma.html

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: stachu_l »

A może przed zmianą taśmy wykonać pomiary omomierzem czy są przejścia.
Generalnie z przełącznika do ECU silnika (i skrzyni biegów w automacie) idą dwa przewody a detekcja pozycji przełącznika polega na pomiarze oporności (czy tez spadku napięcia na tej oporności). W pozycji neutralnej obwód jest przerwany, jak naciskasz włącznik tempomatu to robisz zwarcie na stykach a inne funkcje maja swoje przypisane oporności. To zwarcie możne być pomocne do sprawdzenia ciągłości taśmy - jak się podłączy miernik ustawiony na funkcję ciągłości obwodu - zazwyczaj sygnał akustyczny - beeper - to naciskając włącznik tempomaty powinniśmy usłyszeć beep gdy przyrząd jest podłączony do odpowiednich styków kostki.
Jak są z tym problemy to faktycznie może być taśma do wymiany.
Podobnie na złączu do ECU można sprawdzić czy tam dochodzi sygnał - jeżeli nie to trzeba sprawdzać wiązkę kabli a jak to działa to znaczy, że ECU czegoś nie robi.

kapec
Posty: 66
Rejestracja: 21 cze 2012, 15:45
Auto: LC 120 2004
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: kapec »

Dopiszę się do tematu.
Wciskam guzik od czoła na dźwigni tempomatu. Kontrolka Cruiz zielona na desce zapala się i gaśnie. Mruga. Żadnej rekcji na przełączanie góra/dół. Nic.
Co może być przyczyną? Generalnie to lubię jak już coś w aucie jest, żeby działało.

kapec
Posty: 66
Rejestracja: 21 cze 2012, 15:45
Auto: LC 120 2004
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: kapec »

No dobra.
Komputer zdiagnozował, że walnięty jest czujnik stopu. Wyczyściłem. Nic. Wymieniłem. Dalej nic. Sprawdziłem, czy ma przejścia na obu liniach. Ma. Wychodzi na to, że jest gdzieś przerwa w instalacji od czujnika. Pytanie - gdzie te przewody idą? Jest jakiś osobny sterownik? Czy komp główny?
Albo może jakaś dobra dusza wskaże, gdzie można zassać jakiś manual z rozrysowaną elektryką do j12?

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: stachu_l »

Zassać można ze strony Toyoty ale trzeba mieć dobrą rurę bo płaci się 4 ojro za godzinę.
https://www.toyota-tech.eu/
Jak w RM (Repair Manual) dotrzesz przez menu do schematów to każdy z nich jest oddzielnym plikiem PDF (podobnie jak opisy napraw) i można go ściągnąć na własny komputer. Warto więc otwierać i ściągać a nie czytać on-line bo godziny kosztują.

Co do stop to faktycznie szukanie sygnału może być ciekawe bo każdy chce go mieć. Ten sygnał który steruje także światłami pochodzi z bezpiecznika STOP 10A i idzie przez wyłącznik/czujnik stop - styki zwierne (NO- normalnie otwarte, jak naciśniesz Stop to zwierają). Po tym styku trafia na szereg złączy takich rozdzielających sygnał (J8, J7...) i poza oczywistym sterowaniem świateł Stop trafia do Skid ECU (od poślizgów - VSC..), Diff lock ECU, ECU od zawieszenia (jak masz pneumatyczne) no i oczywiście do ECU silnika (+ skrzyni automatycznej jak taką masz). Tempomat to funkcja tego ECU od silnika więc pewno tędy przychodzi informacja dla tempomatu. Do ECU silnika trafia także informacja od drugiego styku czujnika Stop - tego rozwiernego. Jest on zasilany przez bezpiecznik IGN 10A i chyba występuje tylko na schemacie Tempomatu. Może ECU silnika sprawdza czy te sygnały mają przeciwne wartości - jak jeden podaje 12V to drugi nie powinien. Zawsze na jednym i tylko jednym z wyjść powinno być 12V.

kapec
Posty: 66
Rejestracja: 21 cze 2012, 15:45
Auto: LC 120 2004
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: kapec »

Napewno jest tak, że coś sobie ecu sprawdza, bo u mnie jest tak, że jak normalnie włączę tempomat, to kontrolka miga (czyli sygnalizuje, że z tempomatem coś jest nie tak). Ale jak wcisnę hamulec, włączę zapłon i włączę tepomat, to kontrolka świeci się na stałe. Zaczyna migać dopiero jak puszczę hamulec.
No nic. Trzeba ryć instalację.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Tempomat nie działa

Post autor: stachu_l »

cc-stop.jpg
cc-stop.jpg (20,98 KiB) Przejrzano 2252 razy
Wygląda to na ten obwód styków rozwiernych 3-4 czujnika Stop. Jeżeli na 3 pojawia się napięcie po włączeniu zapłonu to zostaje tylko problem styku lub kabla od 4 do ST1- (złącze A pin 23, złącze A ECU to jest E9 na spisie złączy) na ECU silnika ewentualnie problem ECU silnika, że nie widzi tego sygnału ale to dość mało prawdopodobne.
Jak na 3 jest napięcie to przy puszczonym hamulcu na 4 musi być napięcie.
Jest taka możliwość. że styk 3-4 sygnalizuje wciśnięcie hamulca jak się tylko dotknie pedału (przerywając obwód) a styk 1-2 potrzebuje troche większego wciśnięcia pedału hamulca. Nie bawiłem się tym czujnikiem więc nie wiem jak są mechanicznie połączone te styki ale są np przyciski zbudowane tak ":| :" i jak wciśniesz go do połowy skoku to dostajesz coś takiego ": | :" - zwora nie zwiera ani styków lewych ani prawych. Jeżeli tu jest podobnie to może puszczony hamulec nie do końca przełącza styki i 1-2 już są rozwarte a 3-4 jeszcze nie zwarte bo czujnik jest jakoś mechanicznie źle wyregulowany.
Sama linia od styku 4 do ECU przechodzi tylko przez jedno złącze IM1 i zachowuje kolor.
UWAGA to schemat of silnika 1KD-FTV bo tylko taki był mi potrzebny.

Jak widzisz ta druga linia też idzie przez IM1 ale ma jeszcze takie rozgałęzienia/złączki (J-Junction) J9, J7 i J17 ale ta raczej działa bo widzi wciśnięty hamulec.

ODPOWIEDZ