Kiedy wymienić wtryski

Moderator: luk4s7

WojtekP
Posty: 3
Rejestracja: 02 cze 2020, 15:03

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: WojtekP »

Witam,
Wymieniłem wtryski na nowe i wzrosło mi spalanie o około 1,5l, co moze być przyczyna?
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18027
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: kylon »

A zostały zarejestrowane przez kompa? Wymieniłeś uszczelki przewodów przelewowych? Sprawdzałeś olej?

WojtekP
Posty: 3
Rejestracja: 02 cze 2020, 15:03

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: WojtekP »

wszystko zrobione

Dragonek79
Posty: 5
Rejestracja: 03 wrz 2023, 01:13

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: Dragonek79 »

Mam małe pytanko do kolegów jakim momentem ile niutow dociagacie wtryski. Na co zwrócić uwagę przy wymianie

kapec
Posty: 67
Rejestracja: 21 cze 2012, 15:45
Auto: LC 120 2004
Kontakt:

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: kapec »

To ja się podepnę z pytaniem też
Jakie korekcje są prawidłowe dla silnika 163 kucy z roku 2004? Kiedy należy myśleć o naprawie, a co należy uznać za normę?
U mnie jest tak
Obrazek

A wtryski podobno były robione w serwisie tojoty jakieś 30 tys km temu, mam nawet jakiś wydruk

Dragonek79
Posty: 5
Rejestracja: 03 wrz 2023, 01:13

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: Dragonek79 »

Ja jestem w trakcie wymiany bo też jeden miał już 1.7 a na zimnym 2.2 wole wymienić ale najpierw warto kolektor wyczyścić. Uprzedzam ze samemu to pare dniowe po godzinach

grygtomasz
Posty: 23
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: grygtomasz »

Temat stary ale dorzucam swoje dwa grosze, bo właśnie mi się przypomniały pewne działania w temacie ;)

Początkiem roku po przejechaniu kilkudziesięciu km na rezerwie zauważyłem trochę nierówną pracę silnika, więc zapiąłem interfejs i okazało się, że korekty 2 wtryskiwaczy sięgały już nieco ponad 3.

Mając w pamięci historie z pękającymi tłokami pojechałem od razu do sąsiada, który zajmuje się wtryskiwaczami i powiedział, że zanim zabierzemy się za wyciąganie gratów na stół, lepiej spróbować dodać do paliwa środka do czyszczenia układu.

Przed wlaniem specyfiku polecił wymienić filtr paliwa na nowy, potem przepalić cały bak z "chemią", i zaraz po tym znów dać nowy filtr.

Okazało się, że przy wyciąganiu starego było w nim sporo zawiesiny zawierającej wodę. Potem po spaleniu baku ze środkiem czyszczącym filtr był czarny ale już ze znikomą ilością "świństwa". Niedługo kolejna wymiana, więc ciekawe co zastanę.

Po tamtej akcji z rezerwą korekty sprawdzam dość często i zazwyczaj na tych 2 wtryskiwaczach nie przekraczają 1.5, najczęściej blisko 1, ale czasem dobije do 2.1-2.2

Czytałem sporo na temat korekt i nie jestem pewien czy było to na TLC, czy w inny miejscu, ale podwyższone korekty mogą też być związane z mocniej zapchanym przez EGR dolotem na tych cylindrach gdzie korekty są wyższe. Z racji małego przekroju zalepionego "sadzą" wlotu, sterownik próbuje dać większą dawkę aby wyrównać pracę silnika (uzyskać zakładaną moc ze spalania na dany tłok) ale faktycznie może stać się to niemożliwe, jeśli do cylindra nie jest się w stanie przedostać właściwa ilość powietrza z racji ograniczonego przepływu. Wydaje się, że ma to sens.

Ponieważ klekot zaczyna się trochę pocić czeka mnie uszczelnianie pokrywy zaworów, więc przy okazji mam w planie rozebrać cały dolot i po czyszczeniu sprawdzę czy fatycznie korekty wskoczyły na niższy poziom - na 2 pozostałych wtryskiwaczach od początku jest blisko 0

Póki co, to na koniec prosty wniosek jest taki, że filtr paliwa też należy regularnie wymieniać i unikać jak ognia przeciągania na rezerwie. Kiedyś zawsze woziłem ze sobą 10tkę zapasu "w razie w", i trzeba do tego wrócić aby mieć co wlać do baku kiedy daleko do stacji, a nie jechać na brudach.

Zastanawiam się też, czy profilaktycznie nie powtarzać opisanego powyżej zabiegu z czyszczącą chemią raz na powiedzmy 50 tyś?
Może ktoś to praktykuje?

grygtomasz
Posty: 23
Rejestracja: 28 cze 2021, 13:31
Auto: LC120

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: grygtomasz »

Czy ktoś z Was potwierdzi, że po wsadzeniu nowych wtryskiwaczy i czyszczeniu dolotu, korekty ma na wszystkich blisko 0?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8363
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Kiedy wymienić wtryski

Post autor: Rokfor32 »

Chyba pisałem tu już kiedyś, do czego silnikowi służą korekty, i co one oznaczają. ale jeszcze raz.

ECU koryguje wydatek wtryskiwaczy na podstawie czasu - a dokładniej - czasu pomiędzy kolejnymi zapłonami w kolejnych cylindrach. W praktyce ECU stara się wyrównać dawki paliwa dla poszczególnych cylindrów - a robi to dlatego, że sterowanie silników cr z natury i zasady działania jest oparte o czas wtrysku, a nie masę wtryskiwanego paliwa. Jako podstawowy parametr komputer steruje czasem wtrysku (przy zadanym ciśnieniu paliwa) - ale ponieważ jest możliwy rozrzut jakości wykonania poszczególnych końcówek wtryskowych - to ilość paliwa realnie przetłoczona na poszczególne cylindry w zadanym czasie też może być różna.

Różne ilości paliwa to różna wartość ciśnienia na tłokach, a więc różne wartości przyspieszeń dla poszczególnych tłoków. i to właśnie kontroluje ECU - mierzy różnice czasów pomiędzy kolejnymi cyklami pracy silnika, i na tej podstawie oblicza właśnie te osławione korekty. wartość korekty to ni innego, niż wyrównanie wydajności poszczególnych wtryskiwaczy, wynikające z niedoskonałości ich wykonania.

Lub zużycia - bo nie tylko wydatek odpowiada za wygenerowane ciśnienie na danym cylindrze - znaczenie ma również jakość rozpylania.

Czyli, tak ogólnie: zdrowiutki silnik daje jakieś tam korekty, od samego początku. Ale te wartości nie powinny "pływać". Gdy jednak zaczynają pływać - to oznacza, że coś zaczyna być nie tak, bo komp zaczyna często realizować procedurę dostosowawczą. Może to być zużycie (i zmiana wydajności danej końcówki), może być niewłaściwe rozpylanie. może też być zabetonowany od EGR kolektor - ale to już musi być faza krytyczna (zabetonowania), bo korekty komp realizuje w zasadzie tylko względem wolnych obrotów (przy wyższych obrotach różnice czasów pomiędzy suwami przestają być mierzalne), a wtedy powietrza nie trzeba specjalnie wiele.

ODPOWIEDZ